Bazilicile lui Constantin


Bazilicile lui Constantin

Nu putem decat regreta disparitia marilor bazilici ridicate de Constantin, dintre care unele, dupa cat se pare, nu au fost terminate decat de fiii sai. Dar, in linii mari, ne putem face o idee despre aspectul celor mai multe dintre ele, datorita informatiilor capatate prin sapaturi sau din texte. Aproape toate erau bazilici mari cu cinci nave, precedate de un atrium cu patru porticuri, fie ca e vorba de catedrala de la Roma, construita intre anii 312 si 319 si numita mai tarziu Sfantul Ioan din Lateran (S. Giovanni in Laterano), fie ca e vorba de biserica martiriala Sfantul Petru, de bazilica Sfantului Mormant din Ierusalim, inaugurata din anul 335 (plan 1), de cea a Nasterii din Betleem, sau de cea de pe Muntele Maslinilor.

Nu cunoastem exact planul bazilicilor construite de Constantin, sau de fiul sau Constantiu (337-361) la Constantinopol: bisericile inchinate Pacii divine (Sfanta Irina) si Sfintilor Apostoli, care au disparut amandoua prada flacarilor, in timpul rascoalei Nika, din ianuarie 532, ca si Marea Biserica, in curand inchinata intelepciunii divine (Sfanta Sofia), tarnosita la 15 februarie 360, dar care avea sa fie partial distrusa in cursul unei razmerite iscate de surghiunirea sfantului Ioan Gura-de-Aur, in 404, inainte de a pieri si ea in incendiul provocat de rascoala Nika.

Se presupune ca aceasta prima biserica Sfanta Sofia fusese si ea o bazilica cu cinci nave.

Spre deosebire de bisericile de la Roma si de aceea a Nasterii de la Betleem, bazilica Sfantului Mormant avea, dupa descrierea lui Eusebiu, tribune deasupra navelor laterale. Poate la fel fusese construita si Sfanta Sofia. Vom vedea, intr-adevar, ca tribunele constituie o trasatura caracteristica a bisericilor monumentale de la Constantinopol si din Grecia. In capitala Imperiului ele permiteau imparatului si dregatorilor din jurul sau sa asiste la slujbe dominind in acelasi timp multimea de credinciosi si sa primeasca acolo impartasania din mainile patriarhilor sau ale altor preoti. Poate acesta era rolul care li se atribuia inca de la inceput la Sfanta Sofia si astfel am putea vedea in acest element arhitectonic un efect al artei aulice din capitala. Vom mai nota ca, desi biserica Sfantului Mormant a fost construita de un arhitect numit Zenobius care, judecand dupa numele sau, putea fi sirian, Constantin a trimis un preot din Constantinopol, Eustatiu, spre a-l indruma si supraveghea.

In sfarsit vom releva ca tribune existau si in bazilicile pagane din orasele Asiei Mici, a carei influenta sa exercitat asupra tinerei capitale, in "Museion "-ul din Efes, precum si in bazilica aflata in Agora din Smirna. In afara marilor biserici intemeiate la Constantinopol si a unor edificii care s-au inspirat din ele, mai mult sau mai putin direct, marea majoritate a bazilicilor aveau trei nave.

C. Delvoye

.

26 Mai 2008

Vizualizari: 2199

Voteaza:

Bazilicile lui Constantin 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact