Fresca in Egipt


Fresca in Egipt

In Egipt s-au pastrat un numar destul de mare de fresce paleocrestine. Am vazut mai inainte ca in catacombele de la Alexandria, ca si in acelea de la Roma, in secolul al IV-lea, si chiar in al V-lea, se continuase pictarea scenelor in eleganta traditie din epoca anterioara.

In oaza Kargeh, in necropola de la El-Bagawat (deformare a euvanlului arab Kabawat = cupole), care cuprinde peste doua sute cincizeci de capele funerare izolate unele de altele, numeroase cupole au fost decorate cu fresce, la date nesigure, dar care par sa se situeze in cursul secolelor al lV-lea si al V-lea. Doua dintre aceste cupole merita o atentie deosebita. Picturile lor apartin unei forme de arta destul de populara prin rapiditatea facturii si prin gustul pentru amanuntele realiste.

In aceea care pare mai veche sunt zugravite, sub vrejurile unei simbolice si imense vite-de-vie, scene din Vechiul Testament care, dupa traditia catacombelor, sunt paradigme (exemple) de mantuire. Astfel sunt Exodul (necunoscut la Roma inainte de secolul al IV-lea, dar care a avut desigur o importanta deosebita pentru comunitatile evreiesti si crestine din Egipt si din Palestina), arca lui Noe, Adam si Eva alungati din Rai, Daniel in groapa leilor, Cei trei tineri iudei in cuptorul de foc, supliciul lui Isaia (tratat dupa versiunea apocrifelor), povestea lui Iona, intalnirea dintre Eleazar si Rebecca, povestea lui Iov, Susana, Ieremia in fata templului din Ierusalim si jertfa lui Avraam, avand deasupra imaginea Pastorului. La acestea se adauga o imagine a Sfintei Tecla si Parabola fecioarelor care se indreapta catre un edificiu.

Pentru subiectele care mai fusesera tratate si in catacombele de la Roma, la El-Bagawat s-a adoptat in general o iconografie diferita, de origine iudaica sau palestiniana. Ansamblul are o executie cursiva. A doua cupola, mai recenta, dovedeste o arta mai conformista si care se vrea mai solemna, ea reda unele dintre episoadele Vechiului Testament, pe care le-am intalnit si in prima: Adam si Eva, jertfa lui Avraam, Daniel, Noe. Doua episoade vin sa imbogateasca repertoriul traditional: Bunavestire si convorbirea dintre Santul Pavel si Sfanta Tecla. Se mai afla de asemenea acele personificari ale unor idei abstracte, atat de indragite de fauritorii mozaicurilor pavimentare din secolul al V-lea: Pacea, Justitia, Rugaciunea. Aceasta iconografie, provenita din arta funerara, avea sa capete o noua dezvoltare in biserici.

Un ansamblu dintre cele mai importante il constituie frescele care impodobeau numeroase capele de la manastirea copta a Sfantului Apoloniu (mort in 395) la Bauit, in apropiere de Hermopolis, in Egiptul de Mijloc. Multimea acestor oratorii se datoreaza organizarii comunitatilor monastice egiptene in "familii" de calugari, avand fiecare locul sau de cult particular. Frescele se intind in timp din secolul al V-lea pana la sfarsitul celui de-al Vll-lea, poate chiar pana in al VIII-lea si al IX-lea. Este izbitoare constatarea ca arta alexandrina a lasat urme printre acesti aspri calugari, de la care ni s-au pastrat mai multe omilii (predici) ce condamna vehement ramasitele paganismului si amagirile lumii profane; religiile antice isi pastrasera radacini adanci in Egipt, unde miscarea sincretista fusese foarte puternica in secolul al III-lea, si chiar aceia care pretindeau ca le starpesc nu se puteau dezbara cu desavarsire de elementele care se implantasera in viata poporului. Tot ce tinea de decor nu se putea concepe decat respectand traditia alexandrina. In capelele de la Bauit se mai afla inca pasari, cosuri cu fructe si flori, vase din care se revarsa vrejuri, arbori, frunze de iedera, busturile unor tineri eleganti, figuri alegorice inaripate (de pilda, Credinta si Speranta, dar si Roua) si ornamente geometrice.

Partea inferioara a unor capele era decorata cu scene de vanatoare de gazele sau de lei, executate fara indoiala spre a raspunde gusturilor donatorilor: asemenea distractii au fost intotdeauna foarte apreciate de marii proprietari funciari din Egipt, si se stie cu cita forta de evocare a descris Durrell, in Cuartetul din Alexandria, partidele de vanatoare organizate de familia copta Hosnani. Dar interesul acestor fresce consta mai ales in subiectele religioase. Absida este aproape intotdeauna ocupata de o teofanie. Hristos, in general fara barba, este infatisat la a doua venire de la sfarsitul veacurilor, tronand in mijlocul unui nimb luminos, sustinut de patru roti, din care ies patru aripi presarate cu ochi, marginite de simbolurile celor patru evanghelisti. Hristos face gestul binecuvantarii cu mana dreapta si tine in stanga o carte deschisa pe care sta scris de trei ori cuvantul Sfant. La dreapta si la stanga sa, doi ingeri se inclina pe un fond de cer instelat. Deasupra capetelor lor "busturile" Soarelui si Lunei, inscrise in medalioane, simbolizeaza vesnicia lui Dumnezeu. Dedesubt, intr-un registru separat printr-o linie de segmentul superior, sunt reprezentati martorii acestei epifanii divine: Fecioara, uneori in picioare ca oranta, alteori stand pe un tron cu pruncul Iisus, incadrata de apostoli aliniati frontal. Portocali grei de roade frumoase apar cateodata in fundal. Pe arcul de conca pot figura capete inscrise in medalioane.

Egiptul a fost primul loc unde Fecioara a fost infatisata alaptand Pruncul, sub influenta cultului zeitei Isis, care mai era inca oficiat cu zel la sfarsitul secolului al V-lea. Coptii au adaugat in jurul teofaniilor figurile unor sfinti din partea locului, numerosi pe acest meleag de crancen ascetism monahal. Acestia sunt personaje grave, al caror chip, aproape totdeauna incadrat de o barba neagra sau alba, patrata sau ascutita, avand o lungime variabila, este redat cu o intensitate a vietii ce prelungeste traditia portretelor din Fayum, dar renunta la farmecele sale profane, spiritualizand-o.

La manastirea rupestra din Deir Abu Hennis, in apropiere de Antinoe, ciclul Copilariei lui Iisus si cel al lui Zaharia au fost tratate in chip amplu, fara indoiala - ca si la Perustita - dupa miniaturile unui manuscris al Protoevangheliei lui Iacov.

C. Delvoye

.

28 Mai 2008

Vizualizari: 2582

Voteaza:

Fresca in Egipt 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact