Fresca in Egipt


Fresca in Egipt

In Egipt s-au pastrat un numar destul de mare de fresce paleocrestine. Am vazut mai inainte ca in catacombele de la Alexandria, ca si in acelea de la Roma, in secolul al IV-lea, si chiar in al V-lea, se continuase pictarea scenelor in eleganta traditie din epoca anterioara.

In oaza Kargeh, in necropola de la El-Bagawat (deformare a euvanlului arab Kabawat = cupole), care cuprinde peste doua sute cincizeci de capele funerare izolate unele de altele, numeroase cupole au fost decorate cu fresce, la date nesigure, dar care par sa se situeze in cursul secolelor al lV-lea si al V-lea. Doua dintre aceste cupole merita o atentie deosebita. Picturile lor apartin unei forme de arta destul de populara prin rapiditatea facturii si prin gustul pentru amanuntele realiste.

In aceea care pare mai veche sunt zugravite, sub vrejurile unei simbolice si imense vite-de-vie, scene din Vechiul Testament care, dupa traditia catacombelor, sunt paradigme (exemple) de mantuire. Astfel sunt Exodul (necunoscut la Roma inainte de secolul al IV-lea, dar care a avut desigur o importanta deosebita pentru comunitatile evreiesti si crestine din Egipt si din Palestina), arca lui Noe, Adam si Eva alungati din Rai, Daniel in groapa leilor, Cei trei tineri iudei in cuptorul de foc, supliciul lui Isaia (tratat dupa versiunea apocrifelor), povestea lui Iona, intalnirea dintre Eleazar si Rebecca, povestea lui Iov, Susana, Ieremia in fata templului din Ierusalim si jertfa lui Avraam, avand deasupra imaginea Pastorului. La acestea se adauga o imagine a Sfintei Tecla si Parabola fecioarelor care se indreapta catre un edificiu.

Pentru subiectele care mai fusesera tratate si in catacombele de la Roma, la El-Bagawat s-a adoptat in general o iconografie diferita, de origine iudaica sau palestiniana. Ansamblul are o executie cursiva. A doua cupola, mai recenta, dovedeste o arta mai conformista si care se vrea mai solemna, ea reda unele dintre episoadele Vechiului Testament, pe care le-am intalnit si in prima: Adam si Eva, jertfa lui Avraam, Daniel, Noe. Doua episoade vin sa imbogateasca repertoriul traditional: Bunavestire si convorbirea dintre Santul Pavel si Sfanta Tecla. Se mai afla de asemenea acele personificari ale unor idei abstracte, atat de indragite de fauritorii mozaicurilor pavimentare din secolul al V-lea: Pacea, Justitia, Rugaciunea. Aceasta iconografie, provenita din arta funerara, avea sa capete o noua dezvoltare in biserici.

Un ansamblu dintre cele mai importante il constituie frescele care impodobeau numeroase capele de la manastirea copta a Sfantului Apoloniu (mort in 395) la Bauit, in apropiere de Hermopolis, in Egiptul de Mijloc. Multimea acestor oratorii se datoreaza organizarii comunitatilor monastice egiptene in "familii" de calugari, avand fiecare locul sau de cult particular. Frescele se intind in timp din secolul al V-lea pana la sfarsitul celui de-al Vll-lea, poate chiar pana in al VIII-lea si al IX-lea. Este izbitoare constatarea ca arta alexandrina a lasat urme printre acesti aspri calugari, de la care ni s-au pastrat mai multe omilii (predici) ce condamna vehement ramasitele paganismului si amagirile lumii profane; religiile antice isi pastrasera radacini adanci in Egipt, unde miscarea sincretista fusese foarte puternica in secolul al III-lea, si chiar aceia care pretindeau ca le starpesc nu se puteau dezbara cu desavarsire de elementele care se implantasera in viata poporului. Tot ce tinea de decor nu se putea concepe decat respectand traditia alexandrina. In capelele de la Bauit se mai afla inca pasari, cosuri cu fructe si flori, vase din care se revarsa vrejuri, arbori, frunze de iedera, busturile unor tineri eleganti, figuri alegorice inaripate (de pilda, Credinta si Speranta, dar si Roua) si ornamente geometrice.

Partea inferioara a unor capele era decorata cu scene de vanatoare de gazele sau de lei, executate fara indoiala spre a raspunde gusturilor donatorilor: asemenea distractii au fost intotdeauna foarte apreciate de marii proprietari funciari din Egipt, si se stie cu cita forta de evocare a descris Durrell, in Cuartetul din Alexandria, partidele de vanatoare organizate de familia copta Hosnani. Dar interesul acestor fresce consta mai ales in subiectele religioase. Absida este aproape intotdeauna ocupata de o teofanie. Hristos, in general fara barba, este infatisat la a doua venire de la sfarsitul veacurilor, tronand in mijlocul unui nimb luminos, sustinut de patru roti, din care ies patru aripi presarate cu ochi, marginite de simbolurile celor patru evanghelisti. Hristos face gestul binecuvantarii cu mana dreapta si tine in stanga o carte deschisa pe care sta scris de trei ori cuvantul Sfant. La dreapta si la stanga sa, doi ingeri se inclina pe un fond de cer instelat. Deasupra capetelor lor "busturile" Soarelui si Lunei, inscrise in medalioane, simbolizeaza vesnicia lui Dumnezeu. Dedesubt, intr-un registru separat printr-o linie de segmentul superior, sunt reprezentati martorii acestei epifanii divine: Fecioara, uneori in picioare ca oranta, alteori stand pe un tron cu pruncul Iisus, incadrata de apostoli aliniati frontal. Portocali grei de roade frumoase apar cateodata in fundal. Pe arcul de conca pot figura capete inscrise in medalioane.

Egiptul a fost primul loc unde Fecioara a fost infatisata alaptand Pruncul, sub influenta cultului zeitei Isis, care mai era inca oficiat cu zel la sfarsitul secolului al V-lea. Coptii au adaugat in jurul teofaniilor figurile unor sfinti din partea locului, numerosi pe acest meleag de crancen ascetism monahal. Acestia sunt personaje grave, al caror chip, aproape totdeauna incadrat de o barba neagra sau alba, patrata sau ascutita, avand o lungime variabila, este redat cu o intensitate a vietii ce prelungeste traditia portretelor din Fayum, dar renunta la farmecele sale profane, spiritualizand-o.

La manastirea rupestra din Deir Abu Hennis, in apropiere de Antinoe, ciclul Copilariei lui Iisus si cel al lui Zaharia au fost tratate in chip amplu, fara indoiala - ca si la Perustita - dupa miniaturile unui manuscris al Protoevangheliei lui Iacov.

C. Delvoye

.

28 Mai 2008

Vizualizari: 2537

Voteaza:

Fresca in Egipt 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact