Icoanele bizantine


Icoanele bizantine

Dupa reinstaurarea imaginilor, cultul icoanelor care, pe durata crizei iconoclaste, nu incetase niciodata sa fie celebrat in taina in case si in manastiri, a putut sa infloreasca in deplina libertate, in cursul controverselor cu iconofobii se elaborase o doctrina care justifica venerarea imaginilor sfinte si eficacitatea protectiei pe care ele o acordau, chiar si a miracolelor pe care le savarseau. S-a pretins ca ele contineau o parte din " energia" divina. Ele devenira un element al liturghiei. Cu prilejul celebrarii sarbatorilor se expunea o icoana ilustrand evenimentul comemorat, in scopul de a sublinia in ochii credinciosilor, cu toata forta evidentei, semnificatia lor profunda. Numarul icoanelor a sporit deopotriva si in urma favorii crescande de care se bucura cultul sfintilor, atestata si de inflorirea literaturii hagiografice.

La Constantinopol, ince-pand cu Ioan Tzimiskes (969-976), o icoana a Maicii Domnului, protectoarea cetatii, a fost purtata in fruntea intrarilor triumfale ale imparatilor.

Stilul icoanelor a evoluat in general paralel cu acela al picturii murale si al miniaturilor. Rarele icoane din a doua jumatate a secolului al IX-lea si din secolul al X-lea care au supravietuit prezinta acel aspect sever pe care il aflam si in mozaicurile din pronaosul Sfintei Sofia de la Constantinopol. Coloritul ramane sobru.

In secolul al XI-lea s-a impus o maniera mai clasica, avand ca trasaturi dominante nobletea chipurilor, euritmia compozitiilor, simtul volumelor, gustul pentru culorile pure si stralucitoare, combinate in armonii fermecatoare, demnitatea atitudinilor, adesea inspirate, cand este vorba de figuri in picioare, din statuile antice sprijinite pe un picior si cu celalalt indoit. Unele par imitate dupa pictura monumentala; altele, dimpotriva, se apropie de miniaturi.

Din aceasta epoca au ramas pana la noi de asemenea si cateva frumoase icoane in mozaic, ca Fecioara Hodighitria a Patriarhiei de la Constantinopol (D. Talbot Rice, Art byzantin, plansa 155) sau Hristos de la Berlin, si una si cealalta de o maretie austera.

Catedrala de la Trieste pastreaza o imagine pictata pe matase a patronului sau, sfantul Just, foarte probabil executata intr-un atelier de la Constantinopol. Materialul din care este facuta aceasta icoana a ingaduit sa se accentueze finetea desenului si bogatia coloritului.

Secolul al XII-lea ne-a lasat icoane impregnate de o frumusete delicata si de o blanda omenie. Creatiile atelierelor de la Constantinopol au fost atunci trimise la mari departari, si astfel se face ca Rusia pastreaza cateva dintre cele mai pure capodopere ale acestei epoci, cum ar fi Fecioara din Vladimir, care fusese adusa la Kiev prin anii 1130 si pe care Andrei Bogoliubski a luat-o cu el, ca pe un simbol de protectie, in 1155, cand s-a hotarat sa se stabileasca la Vladimir. De atunci ea incepu sa savarseasca minuni, care ii adusera o inalta reputatie. Ea a fost transferata in 1395 la Moscova, unde s-a bucurat de asemenea de o mare popularitate. Tipul Fecioarei Hodighitria, aratand Pruncul fara sa manifeste fata de el vreo afectiune, este inlocuit de Fecioara "Eleusa " (adica a Milei, in limba rusa numit Umilenie = a induiosarii), lipindu-si obrazul de cel al Fiului ei fagaduit jertfei. Privirea Mariei nu mai este atintita asupra credinciosului, ci este absorbita intr-o meditatie trista asupra vietii lui Iisus. Pentru a spori inca si mai mult acest simtamant de jale adinca, pictorul i-a indulcit trasaturile chipului. O asemenea opera reflecta cu multa rezerva si delicatete suferintele care coplesisera Imperiul sub Comneni si nevoia sporita a unei consolari divine.

Aceeasi calitate de blandete melancolica se intrezareste in privirea si fizionomia capului de inger numit " cu par auriu ", aflat in muzeul rus de la Leningrad, care provine dintr-un Deisis si in care persista intreaga frumusete armonioasa a artei de la Constantinopol. El pare sa fi fost executat intr-unul dintre acele ateliere de artisti greci stabiliti la Novgorod, despre care ne vorbesc textele. in acest oras s-a format insa si o scoala de pictori rusi de icoane care, dupa ce ramasesera foarte apropiati de maniera bizantina la inceputul secolului al XIII-lea, s-au indepartat treptat de ea in favoarea unei expresii cu aspect mai popular. Operele lor se caracterizeaza prin stralucirea coloritului, o anumita vioiciune a miscarilor si zveltetea personajelor.

In multe icoane bizantine din veacul al XII-lea, la fel ca si in marea pictura, artistii au facut sa predomine linia stilizata asupra redarii volumului. Exista piese in care eleganta rafinata si fluiditatea figurilor evoca absida de la Cefalu. Altele, fara indoiala ceva mai recente, dezvaluie proportiile alungite, atitudinile framantate si draparile cu falduri abundente, care amintesc de mozaicurile de la Monreale pana si prin revenirea la preocuparea de a reda mai sensibil prezenta trupului dedesubtul vesmintelor. Aceasta este si epoca in care apar, inca timid, in pictura de icoane ca si in marea pictura, iscaliturile unor artisti: icoanele de la Sinai ne fac cunoscute numele zugravilor Stephanos si Ioan.

C. Delvoye

.

11 Iunie 2008

Vizualizari: 12345

Voteaza:

Icoanele bizantine 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact