Arhitectura profana


Arhitectura profana

Textele nu ne-au pastrat amintirea nici unei constructii de seama in Marele Palat de la Constantinopol, in lungul secol care incepe cu Leon al III-lea (717-741) si se incheie cu Leon al V-lea (813-820). Fara indoiala ca imparatii au fost prea ocupati cu razboaiele impotriva arabilor si bulgarilor, sau cu conflictele interne spre a mai avea ragazul sa se gandeasca la constructii.

Situatia se schimba in chip radical sub ultimul dintre suveranii iconoclasti, Teofil (829-842), principe cultivat si rafinat, doritor sa rivalizeze cu splendorile de la curtea Abbasizilor si sa afirme in ochii lumii intregi ca Bizantul pastra cu orice pret suprematia. Cand in 831 Ioan Gramaticul s-a intors uluit de la Bagdad, unde condusese o ambasada cu misiunea de a negocia pacea, el si-a convins fostul elev - Teofil - sa ridice in fata Constantinopolului, pe coasta Asiei, la Bryas (la est de actualul Maltepe) un palat care "prin plan si decoratie reproducea fara nici o schimbare palatele sasanide ". Teofil a inconjurat constructia cu gradini vaste, numite paradeisoi (ceea ce implica poate ca in ele se cresteau si animale) si a adus apa din abundenta de la izvoarele din vecinatate.

Insa, chiar daca acest palat il imita pe acela al printilor arabi, el ramanea al unui imparat crestin prin prezenta unei sali inchinate Maicii Domnului si a unei biserici consacrate Sfantului Mihail si unor sfinti martiri. Dl. Semavi Eyice a gasit poate o parte din temeliile palatului de la Bryas la Kuciuk-kale.

Aici se mai vad inca resturile unei cisterne boltite si ale unei sali patrate, peste care s-ar fi putut ridca o cupola. La Marele Palat, Teofil a construit, dupa unele formule traditionale in arta bizantina, o noua sala a tronului numita, din cauza planului sau, Triconc si un portic semicircular, care datorita formei capata numele de Sigma (un portic asemanator se afla reprezentat pe mozaicurile din Marea Moschee de la Damasc). Boltile Triconcului si tavanul Sigmei erau acoperite in intregime de un fond mozaicat de aur. Din Sigma se cobora in curtea Fialei (fantana), al carui centru era ocupat de o fantana de bronz impodobita in mijloc cu un con de brad, de aur, si al carei ghizd era placat cu argint. Marginile curtii erau ocupate de trepte de marmura intrerupte de paliere. Pe unul din aceste paliere, un portic mic, tot de marmura, adapostea lei de bronz, din a caror gura tisnea apa. Acest anasamblu, inspirat dintr-o estetica a teraselor si a scarilor monumentale pe care Bizantul o mostenise de la Persia aheme-nida prin intermediul Pergamnlui si al Romei, alcatuia un cadru menit sa intareasca stralucirea serbarilor care se desfasurau inlauntru lui. Imitand chioscurile arabe, Teofil presara in vegetatia din jurul Trieoncului si Sigmei somptuoase pavilioane cu nume adesea poetice: Amor (Eros, unde se pastrau armele !), Perla (Margarites, care isi tragea numele din frumusetea decorului peretilor si pardoselii), Musicos (cu peretii acoperiti cu placi de marmura policroma imitand mozaicurile), Carianos (cu placaje de marmura din Caria), Pyxites (care slujea de vestiar) si Camilas.

Teofil daduse frau liber si gustului pentru miraculosul stiintific, care era propriu epocii sale pasionate dupa experientele de chimie si de fizica, si nu trebuie sa fim uimiti daca il aflam si la elevul lui Ioan Gramaticul. Sub Sigma era amenajat pavilionul Mysterion, unde se produceau surprinzatoare efecte de acustica. In marea sala a Magnaurei, dorinta sa de a exalta maretia imperiala pentru a-i ului pe spectatori l-a facut sa instaleze niste automate, foarte indragite de principii arabi de la Bagdad si de la Cairo. Astfel, un platan de aur, in care se cuibareau pasarele, ii umbrea tronul, numit "tronul lui Solomon" pentru ca era precedat de sase trepte si flancat de lei de aur, ca si acela al regelui Ierusalimului, in timpul audientelor, cand se prosternau ambasadorii, pasarile zburau si cantau, tronul se inalta, leii se ridicau pe labele dinapoi, rageau si loveau cu coada in podea. De cealalta parte a salii, se auzeau sunetele orgilor de aur impodobite cu emailuri si nestemate.

C. Delvoye

.

03 Iunie 2008

Vizualizari: 1486

Voteaza:

Arhitectura profana 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact