Bizantul si Europa occidentala


Bizantul si Europa occidentala

In schimb, ruptura dintre Bizant si Europa occidentala se adancea tot mai mult. Papii au incetat sa se socoteasca supusi ai imparatilor de la Constantinopol, a caror politica iconoclasta o condamnau si a caror neputinta de a-i apara impotriva inaintarii longobarzilor o constatau pe pielea lor. Incepand cu Stefan al II-lea (752-757), ei au dobandit alianta sefilor franci, care le recunoscura putera temporara asupra fostului ducat al Romei, incoronarea lui Carol cel Mare ca imparat de catre papa Leon al  III-lea in ziua de 25 decembrie a anului 800 a desavarsit ruptura politica. Bizantinii socotira acest eveniment ca pe o adevarata uzurpare a titlului de imparat, pe care il considerau rezervat suveranului care domnea la Constantinopol, in ochii lor singurul mostenitor al imparatilor romani.

In plus, inaintarea longobarzilor redusese posesiunile lor din Italia: exarhatul Ravennei, cu capitala sa, cazuse in cursul anului 751.

La inceputul secolului al IX-lea, Carol cel Mare, punand stapanire pe regatul longobard, a dorit sa cucereasca si asezarile din laguna venetiana, ai carei locuitori, in marea lor majoritate, fata de pretentiile pe care le aveau " barbarii " dusmani asupra teritoriilor lor, ramaneau in chip firesc credinciosi Imperiului stramosilor lor, adica Imperiului roman a carui capitala era la Constantinopol. La capatul unor negocieri destul de indelungate, Mihail I Rangabe (811-813) accepta, in 812, sa ii recunoasca lui Carol cel Mare titlul de imparat, cu conditia de a pastra insulele venetiene, cap de pod al negotului bizantin indreptat spre Italia de nord, Franta si Germania. Venetia avea sa preia stafeta de la Ravenna, ca centru de raspandire a influentelor bizantine in Occident. Regiunile grecizate din Italia meridionala ramaneau parte integranta din Imperiul bizantin.

Dar, desi isi afirma independenta politica, Imperiul lui Carol cel Mare nu inceta sa priveasca inspre Bizant. Imparatul si episcopii din Occident urmareau cu interes desfasurarea luptei iconoclaste. Cartile caroline din 790, conciliul de la Frankfurt din 794 si acela de la Paris din 825 luara pozitie in aceasta dezbatere si definira o atitudine independenta condamnand atat distrugerea imaginilor, cat si venerarea lor. Asupra acestui din urma punct, francii se aratau chiar mai intransigenti decat papii si decat italienii. Teologii lor respingeau temele hagiografice, oricand susceptibile sa duca la perversiunile iconolatriei si politeismului. Ei recomandau in schimb subiecte cu o valoare pedagogica: scenele din viata lui Hristos, viziunile teofanice si imaginile care, prin simboluri si alegorii, demonstrau marile adevaruri crestine.

C. Delvoye

.

03 Iunie 2008

Vizualizari: 3515

Voteaza:

Bizantul si Europa occidentala 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact