Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Il cunoastem pe cel de langa noi
Omul de langa noi poarta in el chipul lui Dumnezeu, oricat de deformat ar ajunge acesta. Il cunoastem cu adevarat pe cel de langa noi atunci cand dam la o parte tot pacatul care apasa asupra lui (cu voie sau fara de voie, cu stiinta sau cu nestiinta) si vedem in el un frate al nostru si un fiu al...
Cunoasterea de sine prin Duhul
Prin Duhul Sfant sau prin harul lui Dumnezeu, omul ajunge nu numai la cunoasterea celor dumnezeiesti, ci si la cunoasterea sa. De fapt, din cunoasterea adevaratului Dumnezeu decurge adevarata cunoastere a lumii si a omului. Cunoasterea sau intelegerea prin vederea cea intelegatoare il conduce pe om...
Prietenie si lumina
Sapte zile dupa praznuirea vederii in icoana, Biserica a randuit praznic luminii. Luminii celei necreate si luminii care umple si ea de bucurie toate. Evanghelia Duminicii (Mc, 2, 1-2) ne aduce, cu timpul si locul, in Capernaum, unde niste prieteni aleg o cale lipsita de orice fel de “subtirimi...
Simtirea lui Dumnezeu in Lumina
In învăţătura niptică a Bisericii se vorbeşte mult despre vederea Luminii nezidite, dat fiind faptul că, urmând un mod de vieţuire isihast, omul poate ajunge la vederea lui Dumnezeu în Lumina nezidită.
Dumnezeu ne-a facut pentru a-L cunoaste
Parintele profesor Dumitru Staniloae, considerat a fi cel mai mare teolog actual sau ca cel mai creativ si influent teolog pan-ortodox, este elogiat si ca un mare filosof sau un filosof pan-ortodox
Cunoasterea lui Dumnezeu in invatatura si trairea...
Pentru spiritualitatea rasariteana, problema cunoasterii lui Dumnezeu este una presanta, existentiala, de gradul si intensitatea ei depinzand, pe de o parte, amploarea eforturilor ascetice ale credinciosului, iar pe de alta parte
Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie
Biserica este viata cea adevarata in comuniune cu izvorul vietii, Dumnezeu, pe care omul a pierdut-o prin pacat si pe care Iisus Hristos ne-o daruieste in Duhul Sfant, este prezenta in aceasta lume a Imparatiei lui Dumnezeu. Cultul divin, ansamblul slujbelor Bisericii, reprezinta intrarea noastra...
Cunoasterea lui Dumnezeu la Sfantul Ioan Gura de...
Predicatorul ramas fara egal in toata istoria crestinismului, nu a facut din temele dogmatice subiecte speciale, nici pentru Omiliile, nici pentru celelalte lucrari ale sale, desi aproape nu e latura a invataturii de credinta
Relatia dintre cunoastere si credinta in...
Invatatura ortodoxa a accentuat intotdeauna caracterul de Realitate personala suprema a lui Dumnezeu. Ca Persoana suprema, Dumnezeu poate fi cunoscut de catre noi, dar nu asa cum este cunoscuta orice realitate personala sau obiectuala, ci intr-un mod care, in ultima instanta
Eminescu, intre credinta si cunoastere
S-au incercat pana acum cateva raspunsuri in problema credintei marelui artist ganditor, fiecare emitator dand un caracter aproape apodictic punctului sau de vedere. Unii l-au socotit ateu ireductibil, altii un credincios fervent, fiecare intemeindu-se pe unul sau mai multe texte. Calitatea...
Cunoasterea lui Dumnezeu prin nevointa desertarii...
Marele parinte al Bisericii, Sfintitul Athanasie al Alexandriei, spune ca este neaparat nevoie sa repetam tot ce este in stransa legatura cu mantuirea noastra. A pierde din vedere momentele esentiale poate deveni o piedica mantuirii noastre
Poteci de lumina, Parintele Gheorghe Coltea -...
De la bun inceput, doresc sa recunosc si dezvalui adevarul ca am apreciat intotdeauna, activitatea, bogata, frumoasa, densa si consistenta, multipla si variata a Parintelui Protopop Gheorghe Coltea, articolele, interviurile pe care le-a acordat sau discursurile si predicile
Raportul dintre asceza si cunoastere potrivit...
Trebuinta ca exegetul sa se inarmeze cu osteneala ascetica si intelectuala pentru a putea sa se adanceasca in tainele Scripturilor rezulta din insasi natura acestei adanciri. Cata vreme interpretarea pe baza propriei θεωρια presupune "o activitate inspiratoare a Duhului Sfant”, este de la...
Cunoasterea ca dar al Duhului Sfant
În acest articol am vorbit despre cunoașterea duhovnicească, care depășește înțelegerea rațională. Cel curățit de patimi, primește harul luminării și poate vedea mai limpede tainele dumnezeiești, chiar și decât cei care ar fi studiat toate cărțile de pe lume. De asemenea am...
Firea dumnezeiasca e cu totul cu neputinta de...
Doamne, Dumnezeul meu, Părinte, Fiule şi Duhule, Tu Cel fără chip după formă şi preafrumos la vedere, Care prin frumuseţea Ta nemeşteşugită întuneci orice privelişte, eşti frumos mai presus de orice vedere, căci eşti mai presus de toate, fără cantitate în cantitate, văzut pentru...
Al aceluiasi: Cuvant pentru cei ce se linistesc cu evlavie; al treilea dintre cele din urma. Despre sfanta lumina. 1. Cel care a descris astfel rugaciunea mintii, impotriva celor ce s-au dedicat ei, pretinde sa invete si despre sfanta lumina pe cei ce o vad. Si aceasta o face, el insusi orb fiin
Semnificatia luminii dumnezeiesti la Sfantul...
Incoronand cugetarea teologica de pana la el reprezentata referitor la lumina divina necreata-accesibila vederii celor uniti in Duhul Sfant cu Hristos - de Sfantul Grigorie din Nazianz, Chiril al Alexandriei, Dionisie Areopagitul, Sfantul Maxim Marturisitorul si anticipand geniul sistematic al
A sfantului Grigorie Palama Despre impartasirea dumnezeiasca si indumnezeitoare; sau despre simplitatea dumnezeiasca si mai presus de fire. 1. Sa cercetam acum ceea ce spun amandoi [ "Amandoi" trebuie sa fie Varlaam si Achindin. Scrierea aceasta trebuie sa dateze din 1342 si trebuie sa fie d
3.1. Dumnezeu este cunoastere. Aceasta problema teologica importanta, in spiritul traditiei ortodoxe, se poate aborda din doua perspective: a. Ontologica - Dumnezeu in Sine este cunoastere. Vom avea in vedere, referindu-ne la aceasta perspectiva, "insusirile naturale sau ontologice ale lui Dumn
2. LUMINA SFINTEI EVANGHELII a) Lucrarea Providentei divine de mantuire reflectata in Evanghelia Duminicii de la inceputul Postului Mare, a izgonirii primilor oameni din paradis. Cand arata nevoia roadelor duhului, ca unul care prin Jertfa Sa de rascumparare "a sapat la radacina pomului" (Lc. 13,8