Raportul dintre asceza si cunoastere potrivit invataturii ortodoxe

Raportul dintre asceza si cunoastere potrivit invataturii ortodoxe

Asceza este ansamblul de exercitii somatice (postul, privegherea, metaniile etc.) si sufletesti (pazirea poruncilor, tacerea, rugaciunea in fazele incipiente etc.

) care pregatesc omul pentru unirea sa constienta cu Dumnezeu, prin har. Asceza crestina poate avea asemanari cu cea necrestina in virtutea naturii umane comune, dar se deosebeste de aceasta prin mijloace si scop. Desi e "pentru satiul trupului” (Col. 2, 23), asceza se realizeaza doar cu ajutorul harului si are ca scop atragerea Duhului si pregatirea unirii cu Dumnezeu intru acest Duh. Abia in masura in care se realizeaza aceasta unire, care are si ea gradele ei, asceza isi atinge scopul si omul, din trupesc si "vandut pacatului”, devine duhovnicesc, viind in el Hristos. Asceza e deci obligatorie pentru omorarea omului celui vechi si intarirea celui nou. Acest proces e vizat de Sfantul Pavel si in expresia "innoiti-va in duhul mintii voastre” (Efes. 4, 23), in care arata ca odata cu inflorirea launtrica a omului duhovnicesc se preschimba si puterea sa de intelegere, mintea. Astfel ca doar in urma acestei preschimbari suferite prin impreuna-lucrare ascetica cu harul mintea se curateste, se induhovniceste, devine "mintea lui Hristos” (1 Cor. 2, 16). Dobandirea acestei minti este conditia pusa de Sfantul Pavel pentru intelegerea propovaduirii Evangheliei.

Intreg capitolul al doilea al primei Epistole catre corinteni infatiseaza raportul dintre doua tipuri de intelepciune: lumeasca, sau "a oamenilor” si "a acestui veac”, pe de o parte, si "intelepciunea de taina a lui Dumnezeu” (v. 7), pe de alta parte. Cea de-a doua e cea pe care o propovaduieste marele Apostol si e destinata unei intelegeri duhovnicesti. Prezenta Duhului in cei ce aud propovaduirea e necesara acestei intelegeri. Mai mult, omul lipsit de har si trupesc "nu primeste cele ale Duhului” (v. 14). Astfel ca exista o corespondenta necesara si obligatorie intre masura duhovniceasca a cuiva si masura intelegerii adevarate a propovaduirii Evangheliei, si deci a Scripturii in ansamblu.

In lumina consideratiilor de mai sus, legate de raportul dintre asceza si cunoastere potrivit invataturii ortodoxe, trebuie situat si principiul ermineutic ascetic-duhovnicesc. Despre acest important aspect al exegezei a scris recent in teologia biblica romaneasca Parintele Constantin Coman, decanul Facultatii de Teologie din Bucuresti. Intr-un studiu in care analizeaza "Primatul Duhului-cercetarea biblica si asceza” , el arata ca "Revelatia dumnezeiasca rodeste in functie de calitatea factorului receptor” si de lucrarea Duhului asupra omului. "Pentru a accede la intelepciunea cea de taina a lui Dumnezeu, descoperita de Duhul si transmisa in cuvinte invatate de la Duhul, omul trebuie sa posede acest Duh. […] Nevoia harului pentru primirea descoperirii dumnezeiesti reclama cu necesitate asceza crestina, stradaniile de dobandire a harului” . In acest context dogmatic ortodox vedem de ce nu putem face o disociere intre duhovnicia Bisericii, filocalica prin excelenta, si Biblie. Acolo unde exista aceasta disociere, ea se datoreaza inrauririlor "cercetarilor biblice protestante” .

Din aceste considerente se vede limpede ca abordarea stiintifica a textelor Scripturii e departe de a fi suficienta. Exegetul ortodox nu doar e indreptatit, ci obligat sa recurga la izvoarele spiritualitatii filocalice. Desigur ca "aceasta nu inseamna ca cercetarea biblica trebuie sa se transforme in demers filocalic, ascetic, ci inseamna ca cercetarea biblica trebuie sa-si asocieze, sa-si asume spiritualitatea filocalica” .

Asumarea acestei spiritualitati nu inseamna doar presararea talcuirilor cu citate filocalice si patristice, ci inradacinarea demersului exegetic insusi in metodologia acestor traitori ai Revelatiei. Or, pentru ei asceza era una din metodele necesare de pregatire pentru o buna si adanca intelegere a textului sfant, pregatire reclamata de insasi natura acestui text. Cele aratate de noi in capitolul despre natura Sfintei Scripturi in traditia patristica sunt suficient de limpezi pentru a lamuri acest aspect. Astfel ca avem de-a face cu o exigenta care vizeaza insasi viata exegetului si care e ridicata de Sfantul Grigorie de Nyssa la rang de principiu ermineutic atunci cand el arata ca pentru talcuirea Sfintei Scripturi e nevoie de osteneala.

In scrierile Parintilor osteneala cuprinde atat faptele ascetice clasice, cat si o osteneala de natura intelectuala. Acestea nu se exclud, ci se cer si se sustin reciproc. Ca asa stau lucrurile o dovedesc mai multe texte patristice. Vom cita aici doar unul, din Tratatul la Titlurile Psalmilor al Sfantului Grigorie de Nyssa, in care marele Parinte al misticii leaga de inaintarea in viata virtuoasa insasi putinta de intelegere a textelor sfinte. Fara aceasta viata virtuoasa nu e cu putinta intelegerea lor: "Asadar, sa inaintam mereu in viata cea virtuoasa si in lumina ei sa talmacim si tainele istoriei, caci altfel nu vom intelege […]” .

Or, pentru el, ca pentru intreaga traditie patristica, viata virtuoasa inseamna altceva decat o simpla conformare moralista la un cod. Ea inseamna deplina integrare a omului in duhul vietuirii evanghelice.

Trebuinta ca exegetul sa se inarmeze cu osteneala ascetica si intelectuala pentru a putea sa se adanceasca in tainele Scripturilor rezulta din insasi natura acestei adanciri. Cata vreme interpretarea pe baza propriei θεωρια presupune "o activitate inspiratoare a Duhului Sfant” , este de la sine inteles ca nu se poate accede la ea in afara mijloacelor statornicite in Biserica pentru a dobandi harul Duhului, "caci numai celui ce staruie intru ostenelile virtutii ii vine repede in ajutor harul Duhului” , scrie acelasi Sfant Grigorie.

Principiul ermineutic ascetic-duhovnicesc este poate cel mai greu de inteles si de acceptat de cercetatorii biblici din afara Bisericii. Aceasta deoarece el vizeaza insusi etosul ortodox si modalitatea practica, concreta si vie prin care cuvantul Scripturii devine "viu si lucrator” (Evr. 4, 12) in sufletul omului pregatit conform ascezei ortodoxe pentru primirea acestei lucrari. Exegeza va fi in acest caz talcuirea experientei personale a exegetului, a intalnirii sale adevarate cu Dumnezeu in har, prin mijlocirea textului sfant. Daca celelalte principii ermineutice pot fi acceptate cu relativa usurinta si de neortodocsi, acest principiu e o adevarata piatra de scandal pentru ei, deoarece tocmai acest element, asceza si viata duhovniceasca filocalica, lipseste din sistemul lor de vietuire si de experiere. Asa se plineste cuvantul Apostolului "cuvantul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mantuim, este puterea lui Dumnezeu” (1 Cor. 1, 18). Asceza, fiind in ultima ei dimensiune tocmai aceasta Cruce insusita personal de fiecare, e firesc ca doar pe masura practicarii ei cuvantul propovaduirii sa devina putere a lui Dumnezeu. Fara atingerea scopului de a-L face mai clar pe Hristos si Evanghelia Sa, exegeza ramane un exercitiu intelectual steril. De aceea principiul ermineutic ascetic-duhovnicesc cuprinde pe toate celelalte principii de dinainte intr-un efort practic de talcuire ortodoxa a Scripturii.

Prof. Drd. Lala Pavel Radu

.

Despre autor

Pavel Lala drd. Pavel Lala

Colaborator
4 articole postate
Publica din 10 Aprilie 2013

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2505

Voteaza:

Raportul dintre asceza si cunoastere potrivit invataturii ortodoxe 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact