
Duhul Sfânt este Cel care luminează mintea noastră și ne călăuzeşte la tot adevarul (In. 16, 13). El este Cel ce coboră Cuvântul lui Dumnezeu în inimă, și tot El este Persoana dumnezeiască prin care primim, auzim și înțelegem Cuvântul.
Studiul cărţilor îl ajută pe om să-L cunoască pe Dumnezeu la nivel rațional, însă cel care are sfânta simplitate, chiar şi fără mult studiu, poate să cunoască şi să trăiască tainele dumnezeieşti.
„Atunci când cineva lucrează duhovniceşte şi ajunge la o stare duhovnicească bună, vede foarte limpede anumite lucruri prin dumnezeiasca luminare, fără să le fi cunoscut mai dinainte din cărţi. Şi, mai ales, le vede mai limpede decât alţii care au citit toate cărţile de pe lume.
Prin curăţia lui lăuntrică vede limpede foarte departe şi foarte adânc, fiindcă a ieşit de pe traiectoria lumească şi se mişcă de acum pe cea duhovnicească, în spaţiul tainelor” (Sf. Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2007, pp. 274-275).
Cunoaşterea lipsită de „luminarea dumnezeiască”, poate aduce omului mai multă pagubă decât folos. De aceea, cunoașterea trebuie să aibe ca temelie frica de Dumnezeu şi să meargă împreună cu practica duhovnicească.
Când cunoaşterea omenească se sfinţeşte, ea poate da soluţii şi rezolvări dincolo de raţiunea lumească şi de logica seacă. Dar dacă omul nu are „luminare de sus”, atunci cunoaşterea lui este nefolositoare şi aduce multă tulburare în lume şi chiar în Biserică.
„Când cineva face lucrare duhovnicească întru sine, când se nevoieşte, atunci e luminat de Dumnezeu. Are luminare dumnezeiască, experienţe dumnezeieşti, iar nu gânduri personale, de aceea şi vede departe. Cineva care suferă de miopie vede bine lucrurile din apropiere, dar nu vede departe; iar cineva care nu suferă de miopie va vedea puţin mai departe, dar asta nu înseamnă nimic. Ochii trupeşti sunt doi; cei duhovniceşti sunt mulţi” (Sf. Paisie Aghioritul, „Cu durere şi dragoste pentru omul contemporan”, Edit. Publistar, Bucureşti, 2000, p. 192).
Cunoaşterea de sine preţuieşte mai mult decât toate cunoştinţele lumii, întrucât ea aduce în mod firesc smerenia, ce devine apoi o stare permanentă a sufletului, făcând astfel ca harul lui Dumnezeu să rămână permanent înlăuntrul omului.
„Cunoaşterea firească ne ajută să dobândim cunoaşterea duhovnicească; însă când omul rămâne la cunoaşterea firească, rămâne la cele zidite şi nu urcă la Dumnezeu: adică rămâne la raiul pământesc, ce e udat de Tigru şi Eufrat, şi se bucură de natura cea frumoasă, cu animale, însă nu urcă la raiul cel ceresc, să se bucure cu îngerii şi sfinţii.
Ca să urcăm în raiul ceresc este absolut necesară credinţa în Stăpânul raiului, este absolut necesar să-L iubim, să ne recunoaştem păcătoşenia, să ne smerim, să-L cunoaştem şi să vorbim cu El prin rugăciune şi să-I dăm slavă şi atunci când ne ajută şi atunci când ne încearcă” (Ibidem, p. 199).
Sfinţii Părinți sunt cei care tâlcuiesc Sf. Evanghelie prin viaţa lor. De aceea, vieţile Sfinţilor ne arată ce să facem în orice situaţie.
„Când cugetăm şi îi rugăm pe Sfinţi, şi Sfinţii se gândesc la noi şi ne ajută. Astfel, omul leagă prietenie cu sfinţii, singura prietenie adevărată şi sigură. Şi atunci omul poate să vieţuiască singur, dar cu toţi sfinţii şi îngerii în jur” (Sf. Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, p. 62).
Cea mai înaltă cunoaştere a lui Dumnezeu este experienţa directă şi vie a întâlnirii cu Dumnezeu, întrucât ea este unire cu Dumnezeu, o experienţă personală care rămâne incomunicabilă (Pr. George Remete, „Dogmatica Ortodoxă”, Edit. Reîntregirea, Alba Iulia, 2007, p. 126).
Ea este „credinţa lucrătoare prin iubire” (Gal. 5, 6), de aceea spunem că Dumnezeu poate fi cunoscut numai „în şi prin iubire”, potrivit cuvântului Sfântului Apostol și Ev. Ioan: „Cel ce nu iubeşte n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire” (I In. 4, 8).
Sorin Lungu
-
Sfantul Duh in teologia si viata bisericii ortodoxe
Publicat in : Dogma -
Sfantul Duh in Treime
Publicat in : Pogorarea Sfantului Duh -
Sfantul Duh si Biserica in invatatura Sfintilor Parinti
Publicat in : Dogma -
Sfantul Duh in viata Bisericii
Publicat in : Dogma
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.