Cunoasterea ca dar al Duhului Sfant

Cunoasterea ca dar al Duhului Sfant

Duhul Sfânt este Cel care luminează mintea noastră și ne călăuzeşte la tot adevarul (In. 16, 13). El este Cel ce coboră Cuvântul lui Dumnezeu în inimă, și tot El este Persoana dumnezeiască prin care primim, auzim și înțelegem Cuvântul.

Studiul cărţilor îl ajută pe om să-L cunoască pe Dumnezeu la nivel rațional, însă cel care are sfânta simplitate, chiar şi fără mult studiu, poate să cunoască şi să trăiască tainele dumnezeieşti.

„Atunci când cineva lucrează duhovniceşte şi ajunge la o stare duhovnicească bună, vede foarte limpede anumite lucruri prin dumnezeiasca luminare, fără să le fi cunoscut mai dinainte din cărţi. Şi, mai ales, le vede mai limpede decât alţii care au citit toate cărţile de pe lume.

Prin curăţia lui lăuntrică vede limpede foarte departe şi foarte adânc, fiindcă a ieşit de pe traiectoria lumească şi se mişcă de acum pe cea duhovnicească, în spaţiul tainelor” (Sf. Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2007, pp. 274-275).

Cunoaşterea lipsită de „luminarea dumnezeiască”, poate aduce omului mai multă pagubă decât folos. De aceea, cunoașterea trebuie să aibe ca temelie frica de Dumnezeu şi să meargă împreună cu practica duhovnicească.

Când cunoaşterea omenească se sfinţeşte, ea poate da soluţii şi rezolvări dincolo de raţiunea lumească şi de logica seacă. Dar dacă omul nu are „luminare de sus”, atunci cunoaşterea lui este nefolositoare şi aduce multă tulburare în lume şi chiar în Biserică.

„Când cineva face lucrare duhovnicească întru sine, când se nevoieşte, atunci e luminat de Dumnezeu. Are luminare dumnezeiască, experienţe dumnezeieşti, iar nu gânduri personale, de aceea şi vede departe. Cineva care suferă de miopie vede bine lucrurile din apropiere, dar nu vede departe; iar cineva care nu suferă de miopie va vedea puţin mai departe, dar asta nu înseamnă nimic. Ochii trupeşti sunt doi; cei duhovniceşti sunt mulţi” (Sf. Paisie Aghioritul, „Cu durere şi dragoste pentru omul contemporan”, Edit. Publistar, Bucureşti, 2000, p. 192).

Cunoaşterea de sine preţuieşte mai mult decât toate cunoştinţele lumii, întrucât ea aduce în mod firesc smerenia, ce devine apoi o stare permanentă a sufletului, făcând astfel ca harul lui Dumnezeu să rămână permanent înlăuntrul omului.

„Cunoaşterea firească ne ajută să dobândim cunoaşterea duhovnicească; însă când omul rămâne la cunoaşterea firească, rămâne la cele zidite şi nu urcă la Dumnezeu: adică rămâne la raiul pământesc, ce e udat de Tigru şi Eufrat, şi se bucură de natura cea frumoasă, cu animale, însă nu urcă la raiul cel ceresc, să se bucure cu îngerii şi sfinţii.

Ca să urcăm în raiul ceresc este absolut necesară credinţa în Stăpânul raiului, este absolut necesar să-L iubim, să ne recunoaştem păcătoşenia, să ne smerim, să-L cunoaştem şi să vorbim cu El prin rugăciune şi să-I dăm slavă şi atunci când ne ajută şi atunci când ne încearcă” (Ibidem, p. 199).

Sfinţii Părinți sunt cei care tâlcuiesc Sf. Evanghelie prin viaţa lor. De aceea, vieţile Sfinţilor ne arată ce să facem în orice situaţie.

„Când cugetăm şi îi rugăm pe Sfinţi, şi Sfinţii se gândesc la noi şi ne ajută. Astfel, omul leagă prietenie cu sfinţii, singura prietenie adevărată şi sigură. Şi atunci omul poate să vieţuiască singur, dar cu toţi sfinţii şi îngerii în jur” (Sf. Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, p. 62).

Cea mai înaltă cunoaştere a lui Dumnezeu este experienţa directă şi vie a întâlnirii cu Dumnezeu, întrucât ea este unire cu Dumnezeu, o experienţă personală care rămâne incomunicabilă (Pr. George Remete, „Dogmatica Ortodoxă”, Edit. Reîntregirea, Alba Iulia, 2007, p. 126).

Ea este „credinţa lucrătoare prin iubire” (Gal. 5, 6), de aceea spunem că Dumnezeu poate fi cunoscut numai „în şi prin iubire”, potrivit cuvântului Sfântului Apostol și Ev. Ioan: „Cel ce nu iubeşte n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire” (I In. 4, 8).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

25 Mai 2018

Vizualizari: 1243

Voteaza:

Cunoasterea ca dar al Duhului Sfant 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact