Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Indeobşte noi ne gândim la nemurirea sufletului omenesc şi la moartea lui. Dar nu prea acordam atenţie unui fapt pe care l-am subliniat deja şi asupra căruia am insistat, şi anume ca omul, în integritatea sa, este alcătuit din suflet şi din trup. Omul nu este doar un suflet prins captiv...
Aducerea aminte de moarte consta in a deveni constient de propriul sfarsit, de apropiata venire a mortii. Aducerea aminte joaca aici rolul de a actualiza un eveniment viitor si vom vedea de-a lungul acestui studiu ca ea este asemanatoare anamnezei liturgice din Biserica
Iadul - ori gheena - este infatisat de Sfanta Scriptura si de Parinti drept loc de osanda, sau starea celor pacatosi, care indura pe vecie chin si suferinta, fara putinta de scapare. Cea dintai pricina de suferinta este, potrivit Parintilor, focul cel nestins si vesnic
Nici Imparatia Cerurilor, nici iadul, dupa cum am mai spus-o, nu sunt simplu locuri, tinuturi situate undeva anume, ci realitati duhovnicesti, ce nu se vad cu ochii trupesti. Dupa cum spune Sfantul Marcu Eugenicul ele sunt locuri ce se cugeta cu mintea
Credinta in Dumnezeu - Sfanta Treime constituie invatatura specifica fundamentala a revelatiei Noului Testament si deci si a crestinismului. Crezul niceo-constantinopolitan (381), care rezuma traditia biblica
In Biserica Ortodoxa Rusa chiar si unii teologi critici au socotit multa vreme cuvantul "transsubstantiere" specific ortodox sau l-au folosit pur si simplu nereflectand asupra lui. De exemplu, savantul liturgist critic Aleksandr Petrovici Golubtov
Viata se naste din iubire. Omul apare pe culmile ierarhiei fapturilor ca un rod al iubirii, al unirii intre ceresc si pamantesc. Nunta pare a fi prima lui sarbatoare, cand, contempland femeia, zidita din sine, isi canta bucuria celei dintai creatii
Acum 50 de ani in cateva pesteri din desertul Iudeii nu departe de tarmul de nord-vest al Marii Moarte au fost descoperite intamplator stravechi manuscrise religioase, texte in parte cu caracter canonic dar si apocrife
Frumusetea perceptibila in mod sensibil, dar care trimite dincolo de frumusetea sensibila, pe care mitropolitul Aleksei o constata in arta ortodoxa, isi gaseste expresia si in oameni, mai cu seama in asceti. Asceza nu este in primul rand o
In Consiliul Ecumenic, fiecare Biserica isi pastreaza identitatea intacta. E conditia sine qua non pe care o cer toti cei care i se afiliaza. Fiecare vine si ramane cu tezaurul sau de dogme si traditii, si nu se lasa nici absorbit, nici reprezentat de Consiliu. Consiliul e doar un catalizator
In Predica de pe munte Mantuitorul indemna pe cei ce-L ascultau: Feriti-va de proorocii mincinosi, care vin la voi in haine de oi, iar pe dinlauntru sunt lupi rapitori. Cine sunt insa acesti prooroci mincinosi ce traiau in vremea Mantuitorului si cautau sa atraga la ei cat mai multi lesne-crezatori...
De la inceput tinem sa precizam ca cel mai important ni se pare constiinta a ceea ce insemneaza, teologic vorbind, folclorul roman ca marturie ortodoxa a Crestinismului popular al Bisericii Ortodoxe Romane
Din cele mai vechi timpuri, omenirea a gasit in artisti instrumentele ideale prin care putea ajunge la o forma de dialog cu divinul. Astfel ca, alaturi de cuvant, si imaginea respectivei divinitati - materializata intr-una din formele socotita
Inca de la aparitia ei, Biserica crestina, desi a urmarit si urmareste realizarea unui scop spiritual, mantuirea sufletelor membrilor ei, s-a organizat ca societate, avand de timpuriu toate elamentele juridice ale unei societati omenesti
Cultura dominanta in Europa de astazi este o cultura secularizata. Inainte insa de a cauta sa clarificam conceptul de secularizare, care are conotatii diferite - la noi la romani se vorbeste adesea de secularizarea averilor manastiresti, adica trecerea mosiilor manastiresti
Tema noastra este periculos de vasta. De aceea este bine sa precizam de la inceput aspectele pe care avem intentia sa le tratam. Vrem, inainte de toate, sa punem in lumina functia creatoare a miturilor, adica incitarea la creatie pe care o exercita asupra omului, oferindu-i
Dupa invatatura ortodoxa, Revelatia dumnezeiasca supranaturala se afla cuprinsa in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie. Amandoua ne transmit acelasi cuvant mantuitor al lui Dumnezeu. Fata de Sfanta Traditie insa, Sfanta Scriptura poseda o calitate unica si supranaturala
Crestinismul de limba si spiritualitate siriaca, a fost si ramane parte activa in trupul Bisericii Domnului nostru Iisus Hristos, fiind reprezentat de numeroase personalitati crestine in istorie si de numerosi sfinti in calendar
In ciuda urgentei contemporane a problemei hirotonirii femeilor, aceasta trebuie abordata fara graba si in pace, cu multa dragoste de Dumnezeu, deschidere catre Duhul Sfant, pretuire pentru Biserica, studiu rugator al Traditiei si consideratie respectuoasa pentru barbatii si femeile de astazi...
As dori sa insist, in primul rand, asupra naturii oarecum experimentale a acestui eseu. Subiectul acestuia e unul care abia acum incepe sa fie studiat si nu sunt in masura sa ofer nici un fel de teze finale: de fapt eu insumi fac parte dintre cei care cauta lumina