Sfanta Treime in Vechiul si Noul Testament
1. Importanta doctrinei trinitare
Credinta in Dumnezeu - Sfanta Treime constituie invatatura specifica fundamentala a revelatiei Noului Testament si deci si a crestinismului. Crezul niceo-constantinopolitan (381), care rezuma traditia biblica, are in centrul sau marturisirea ca fiinta lui Dumnezeu, dumnezeirea cea una, exista si se manifesta in trei persoane : "Cred in Dumnezeu Unul, Tatal atottiitorul, facatorul cerului si al pamantului ... Cred in unul Domn Iisus Hristos ... prin care toate s-au facut ... Cred in Duhul Sfant, Domnul, de viata facator...". Taina de initiere a Botezului se face in numele persoanelor Sfintei Treimi (cf. Matei 28, 19), iar lecturile biblice in biserica sunt introduse prin imnul Trisaghion : "Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi". Orice rugaciune crestina, lauda, ritual sau slujba liturgica incepe si sfarseste cu invocarea Sfintei Treimi : "In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh ..." "Ca Tie se cuvine toata marirea, cinstea si inchinaciunea, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh". Ortodoxia este cunoscuta prin aceea ca a accentuat aceasta doctrina trinitara despre Dumnezeu. Crestinismul ar fi o invatatura incompleta fara doctrina Trinitatii.
2. Dumnezeu-Unul. Revelatia Sa istorica si legamintele Sale in Vechiul Testament
"Voi sunteti ziditi pe temelia apostolilor si profetilor" (Efes. 2, 20). Aceasta inseamna ca, in istoria revelatiei lui Dumnezeu, experienta profetilor, redata in Vechiul Testament, este inseparabila de experienta Apostolilor, transcrisa si interpretata in Noul Testament. Pentru a introduce istoria Bisericii, a Noului Israel, chemat sa transmita Evanghelia mantuirii, Stefan face un rezumat al istoriei Vechiului Israel, popor chemat anume sa dea marturie despre Dumnezeu la toate popoarele (cf. Fapte 7, 2-53). In aceasta istorie, experienta si marturia profetilor sunt esentiale (II Petru 1, 19), deoarece acestia au auzit si au vazut nemijlocit slava lui Dumnezeu, manifestarea Sa personala. Grigorie de Nyssa nu ezita sa propuna crestinilor, ca model de perfectiune in sfintenie, Viata lui Moise. Moise binecuvanteaza pe Iosif cu "binecuvantarea Celui ce S-a aratat in rug" (Deut. 33, 16). Autorii Noului Testament au primit traditia ca Dumnezeu i-a vorbit lui Moise din rug (cf. Marcu 12, 26 ; Luca, 20, 37). Moise face experienta ingerului Domnului care i S-a aratat in flacara focului unui rug pe Muntele Sinai (Fapte 7, 30 si 35). Prin urmare, ingerul Domnului din experienta profetilor este acelasi cu Cuvintul lui Dumnezeu, dupa intrupare, din experienta apostolilor.
Credinta intr-un singur Dumnezeu personal - monoteismul - este invatatura principala care s-a descoperit in Vechiul Testament (Iesire 20, 2-3 ; Deut. 6, 4; Isaia 63, 10-11) si care s-a pastrat si in Noul Testament (Marcu 12, 29 ; Ioan 17, 3).
Vechiul Testament a pastrat numeroase marturii despre prezenta datatoare de viata si despre comunicarea lui Dumnezeu prin mijlocirea profetilor, a legiuitorilor si a conducatorilor in istoria umanitatii si a poporului evreu. Toate acestea s-au scris spre "aducere aminte" de compasiunea continua a lui Dumnezeu fata de poporul Sau si de creatia Sa, dar si pentru a anunta in mod tainic "iesirea" Sa, adica intruparea Sa.
Prin Moise, El a eliberat poporul evreu din robia lui Faraon (Iesire 12, 51). La iesirea poporului din Egipt, se instituie randuiala Pastelui, a mielului pascal, care preinchipuia Mielul cel ce de bunavoie a luat asupra Sa pacatele lumii, acceptand sa fie rastignit pe cruce. "Ziua aceea sa fie spre pomenire si sa praznuiti in ea sarbatoarea Domnului, din neam in neam, ca asezare vesnica sa o praznuiti" (Iesire 12, 14).
Cel care a calauzit pe Moise cu bratul Sau puternic (Isaia 63, 12), da acestuia, pe Muntele Sinai, Tablele Legii : "Atunci Domnul a zis catre Moise : Scrie cuvintele acestea, pentru ca pe aceste cuvinte Eu voi incheia un Legamant cu tine si cu Israel. Moise a stat acolo cu Domnul 40 de zile si 40 de nopti, nu a mancat nici paine si nici apa nu a baut. Si el a scris pe table cuvintele Legamantului, cele zece porunci. Iar cand se pogora Moise din Muntele Sinai, avand in mana cele doua table ale Legii, el nu stia ca fata sa stralucea, pentru ca graise Domnul cu el" (Iesire 34, 27-29). Dumnezeu promite sa faca un legamant nou cu poporul Sau : "Iata vin zilele, zice Domnul, cand voi incheia cu Israel si Iuda legamant nou" (Ieremia 31, 31).
In perioada Vechiului Testament, Dumnezeu S-a descoperit si ca Treime de persoane, dar intr-un mod indirect, deoarece aceasta este istoria pregatirii venirii Sale personale, in Iisus Hristos. Exista marturii care se refera la Persoanele treimice, cum ar fi de pilda : "Sa facem om (singular) dupa chipul si asemanarea Noastra (plural)" (Fac. 1, 26). Este indicat de cantarea serafimilor inaintea Domnului in templu : "Sfant, Sfant, Sfant este Domnul Savaot, plin este tot pamantul de marimea Lui" (Isaia 6, 3 ; Apoc. 4, 8), cum si de aparitia celor trei tineri, la stejarul lui Mamvri, carora Avraam le-a adus daruri si inchinare (Fac. 18, 1-2).
In Noul Testament, Dumnezeu Se arata in persoana Fiului Sau, persoana istorica a lui Iisus Hristos. Gratie Cuvantului intrupat ni s-a revelat taina voii lui Dumnezeu ascunsa inainte de toate veacurile ( Efes. 1, 25).
-
Lavra Sfantului Serghie de Radonej - Sfanta Treime
Publicat in : Biserica in lume
-
Biserica Sfanta Treime - Siret
Publicat in : Biserici si Manastiri din Romania
-
Biserica Sfanta Treime din Scheii Brasovului
Publicat in : Biserici si Manastiri din Romania
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.