Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Vorbind despre dorinta pervertita a omului cazut, Sfantul Vasile cel Mare scrie: Pofta este o boala a sufletului. Si putem spune ca este asa, din multe privinte. Mutandu-si dorinta de la Dumnezeu, Care era telul ei firesc, propriu, normal, spre sine insusi si spre cele sensibile, si aflandu-si in...
Arhiepiscopia Ortodoxa Alba Iulia organizeaza marti, 27 noiembrie 2012, conferinta duhovniceasca cu tema “Refuzul” lui Dumnezeu! O perspectiva biblica”, invitatul special fiind Parintele Profesor Univ. Stelian Tofana de la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Cluj Napoca.
Exista o multime de incercari de a-l defini pe om. Pentru Aristotel, omul era un animal social. Pentru Bergson si Blaga, un animal care fabrica unelte. Pentru Feuerbach, omul este ceea ce mananca. In sfarsit
Sfintii Parinti afirma ca omul nu a fost creat desavarsit de Dumnezeu, dar prin libertate, ajutat de harul dumnezeiesc, putea ajunge la desavarsire. Adevarata libertate a fost definita drept avantul absolut spre Dumnezeu, fara retineri sau intrebari. Libertatea care ar include in ea nevoia
Pentru Sf. Maxim, cunoasterea lui Dumnezeu - epistemologia, de care se ocupa dogmatica - e o problema de spiritualitate teologica, o problema in care se pune in discutie desavarsirea si transcenderea fapturii rationale sub razele infinite ale dumnezeirii
Sub presiunea premiselor metafizice, teologii protestanti sunt obligati in multe cazuri sa nege chiar si evidenta biblica, folosindu-se chiar de argumentari trunchiate pentru a dovedi cu orice pret o teza. Un astfel de caz il reprezinta invatatura veterotestamentara a crearii omului
Cateva puncte de vedere cu privire la relatia dintre Stat si Biserica in cadrul discursului social – istoric, in contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. Exista o tensiune: intre real si ireal, intre istorie si Imparatia Lui Dumnezeu.
Omul din toate timpurile si din toate locurile a avut o deosebita curiozitate. In fata spectacolului naturii, a vrut sa cunoasca ce se ascunde in spatele sau, sa inteleaga structura si functiunile componentelor lumii sa priceapa fenomenele observate si sa stabileasca un sistem coerent
Rugaciunea este in mod evident o relatie, o intalnire, un mod in care avem o relatie cu Dumnezeul cel Viu. Exista un moment in care aceasta relatie devine ceva viu. Si, de vreme ce este vorba de relatie, vreau sa incep cu ceva care se refera deopotriva la rugaciune si la relatiile umane. O relatie...
Conceptul de spatiu-timp nu are sens inainte de inceputul universului, iar timpul este relativ, contand sistemul de referinta. Timpul nu este absolut (invariabil) ci relativ (variabil). Nu creaţia depinde de timp ci timpul depinde de creaţie.
Omul este creat ca viata lui sa devina viata lui Dumnezeu Cuvantul. Viata lui, care uneste spiritul cu materia, devenind viata omeneasca a lui Dumnezeu Cuvantul, devine a Lui si lumea materiala, mediu de manifestare al Persoanei dumnezeiesti.
Sfintenia lui Dumnezeu exprima si ea pe de o parte o calitate interna a fiintei divine, pe de alta se manifesta in lume si devine o calitate participata a fiintelor umane. In primul aspect ea este cu totul apofatica, indefinibila ; in al doilea e sesizata, dar intr-un mod greu de definit rational
Potrivit iconomiei divine, legatura noastra cu Dumnezeu, Sfanta Treime, se face totdeauna prin Duhul Sfant. Aceasta intrucat El este Duhul comuniunii si al unitatii in Sfanta Treime si voieste sa ne aduca pe toti la unitatea cu Dumnezeu si intre noi
Dumnezeu este atotstiutor, pentru ca este existenta totala sau existenta din care se explica existentele nedepline, care ca atare toate isi au sensul in El. Lumina reprezentata prin atotstiinta este lumina prin sine si ea le lumineaza pe toate
Pentru spiritualitatea rasariteana, problema cunoasterii lui Dumnezeu este una presanta, existentiala, de gradul si intensitatea ei depinzand, pe de o parte, amploarea eforturilor ascetice ale credinciosului, iar pe de alta parte
Teologii bizantini, in special teologii secolului al XIV-lea, isi intemeiaza doctrina lor privind vederea lui Dumnezeu pe doua serii de texte ce par a se contrazice si exclude reciproc. Intr-adevar, alaturi de pasajele din Sfanta Scriptura in care poate fi gasita negarea formala a oricarei vederi a...
Nici un fel de terapie, nici o schimbare, nici viata duhovniceasca, nici spovedania, nici vindecarea, nici mantuirea... nu sunt posibile fara acordul persoanei. Metaforic vorbind: nici Dumnezeu nu
Cunoasterea lui Dumnezeu, in vederea unirii cu El, asa cum o demonstreaza experienta umana, in general si viata crestina, in special, este experiata ca iubire, ori nu putem iubi cu adevarat decat pe cine cunoastem cu adevarat. In acelasi mod, nu putem cunoaste cu adevarat decat pe cei pe care ii...
De la intruparea Fiului lui Dumnezeu, omul este legat pe veci de Hristos si taina omului nu poate fi despartita de taina lui Hristos. Daca abordam omul facand abstractie de Hristos, il reducem pe om la statura si valoarea unui animal, il desconsideram si devalorizam. Noi suntem convinsi - scrie...
O alta pilda le-a pus inainte zicand: Imparatia Cerurilor este asemenea grauntelui de mustar, pe care, luandu-l, omul l-a semanat in tarina sa, si care este mai mic decat toate semintele, dar cand a crescut este mai mare decat toate legumele si se face pom, incat vin pasarile cerului si se...