Libertatea omului

Libertatea omului

Sfintii Parinti afirma ca omul nu a fost creat desavarsit de Dumnezeu, dar prin libertate, ajutat de harul dumnezeiesc, putea ajunge la desavarsire. Adevarata libertate a fost definita drept avantul absolut spre Dumnezeu, fara retineri sau intrebari. Libertatea care ar include in ea nevoia de a alege, a fost vazuta de Paul Evdochimov ca o slabiciune inerenta caderii in pacat. Astfel, adevarata libertate nu consta in a face orice, ci in a face binele.

Libertatea este inscrisa in om de la crearea lui, fiind legata de faptul ca el a fost adus la existenta dupa chipul lui Dumnezeu. Dar libertatea omului nu este absoluta si neconditionata precum este cea a lui Dumnezeu, libertatea omului este limitata. Este asa nu pentru ca Dumnezeu a vrut sa i-o limiteze, ci pentru ca in calitate de faptura, el insusi este limitat.

Ca adevarata libertate cerea doar binele, care ar fi dus la asemanarea cu Dumnzeu, se vede si din faptul ca dupa ce omul a fost creat, a fost lasat liber in paradis. Nu era supravegheat. Si asta pentru ca Dumnezeu l-a creat bun, de aceea l-a lasat liber sa se bucure de ceea ce este el.

In momentul in care omul se desparte de Dumnezeu, continutul libertatii este alterat. Asa se ajunge la libertati: libertatea copilului de a-si sfida parintii, libertatea mamei de a-si ucide pruncul nenascut, libertatea legii de a consfinti anormalul drept normal, etc. Iar aceasta libertate alterata a omului poate merge pana la a refuza unirea cu Dumnezeu.

Prin miscarea gresita a fiintei, dorinta de a trai in afara relatiei cu Dumnezeu, omul pierde libertatea. Omul a avut libertatea sa-si pastreze libertatea, dar prin ruperea legaturii cu Dumnezeu a pierdut-o. Cand a hotarat sa fie liber de Dumnezeu, a ajuns rob pacatului.

Ca omul sa nu aiba parte de o libertate parelnica, ci de una adevarata, voi aminti cuvintele Mantuitorului spuse iudeilor recent convertiti: "Daca veti ramane intru cuvantul Meu, cu adevarat sunteti ucenicii Mei, si veti cunoaste adevarul, iar adevarul va va face liberi" (Ioan 8, 31-32).

Acest lucru este greu de implinit pentru omul despartit de Hristos. Pentru omul cazut in pacat, a fi liber inseamna a-ti trai viata la maxim, in sensul de a cadea in cat mai multe pacate. Este dureros ca acest om nu mai tine seama de cuvintele Sfantului Apostol Pavel: "Toate imi sunt ingaduite, dar nu toate imi sunt de folos" (Corinteni 6, 12).

Este greu in astfel de conditii sa-ti iubesti vrajmasii, sa te rogi pentru cei ce-ti fac rau si sa-i binecuvintezi pe cei ce te blesteama. Insa, daca nu poti sa faci aceste lucruri inseamna ca nu esti in adevar, iar in afara adevarului, libertatea este falsa.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

05 Iulie 2012

Vizualizari: 22967

Voteaza:

Libertatea omului 5.00 / 5 din 1 voturi. 7 review utilizatori.

Comentarii (7)

  • Cristina MariaPostat la 2011-06-07 23:28

    Eu ma bucur ca articolul a placut multora, si mie mi-a placut, insa ma intristeaza sa vad din comentarii cat de putini ii inteleg esenta. Libertatea unui om nu o poate incalca pe a altuia, decat daca vorbim de libertati. Libertatea unui om se judeca in raport cu Dumnezeu si nu cu semenii sai. Libertatea adevarata nu poate cum sa limiteze libertatea alui om, intrucat atunci devine o proasta interpretare a libertatii. Mai mult decat atat, libertatea adevarata nu consta in actele pe care le facem ci in motivatiile lor, in motivele pentru care facem sau nu anumite lucruri. Libertatea este in interiorul nostru, si nu in manifestarile exterioare, deoarece motivele actelor noastre sunt cele care le definesc caracterul bun sau rau, si nu rezultatul final si vizibil. Tocmai de aceea libertatea este doar in relatia cu Dumnezeu, nu in relatia cu restul lumii sau cu semenii.

  • dan georgescuPostat la 2011-02-12 12:52

    asa e Dumnezeu a dat omului libertatea de a alege intre bine si rau.pacat ca biserica nu da acest drept omului si il constrange libertatea...cati oameni nu au fost ucisi in numele lui Dumnezeu si pt ca nu au ascultat de legile create de omul asa zisul slujitor al Domnului...libertatea este incalcata atunci cand ii constrangi libertatea celuilalt de langa tine.mari ucigasi de libertate ar trebui sa arda in gheena focului indiferent ca a fost papa,imparat,petriarh,mitropolit,rege presedinte sau simplu om.

  • Constantin BernathPostat la 2011-02-11 16:37

    Din nefericire multi dintre noi nu intelegem ce inseamna libertatea. Dupa parerea mea numai libertatea prin credinta, smerenie si dragoste fata de aproapele nostru este cea care ne apropie de Bunul Dumnezeu.

  • ion mirosanuPostat la 2011-02-11 16:35

    Îmi plac libertăţile dar îmi place să le şi înţeleg . Aşadar , dacă numai un singur om ne-a aruncat în afara relaţiei cu Dumnezeu , înmulţindu-se , acesta a transferat în noi toate păcatele cele lumeşti (cu voie sau fără voie ) . Acum , toate libertăţile date de Dumnezeu sunt interpretate nu doar de un singur om ci de întreaga omenire . Ce mă fac eu care nu mă înţeleg prea bine nici cu mine gândindu-mă că sunt o piatră la temelia acestei lumi . Suferinţele libertăţii noastre sunt atât de mici încât mă înfior gândindu-mă că într-o zi toate acestea vor deveni zidire şi un mare întreg . ( Aceasta-i speranţa mea ) Mulţi suntem cei care cunoaştem libertăţile de mai sus şi atât de puţini raportând la total . Spun asta deoarece sunt încă atât de mulţi cei ce se înghesuie şi se îmbrâncesc în detrimentul altora chiar în faţa lui Dumnezeu . Fără a călca în stradă ci doar mergând pe la locurile orânduite a ne închina descoperi că mulţi se cred mai evlavioşi decât alţii fără a gândi măcar că numai punându-i pe fraţi înainte poţi spera că vei ajunge şi tu într-o zi unde ne e locul . Bunul învinge răul ! Aşa a fost de la început . Nimeni nu vede agoniseala sa ca pe un bun de care trebuie să ne bucurăm toţi ci ca pe un lucru dobândit prin rugăciuni şi ajutor de la Dumnezeu negândind măcar că a fost deja încercat în credinţă dându-i-se toate acelea şi deja a fost ispitit şi câştigat iar soarta lui pecetluită . Aş mai spune câte ceva dar nu doresc să rănesc pe nimeni cu cuvântul meu înainte de a mă asigura ;

  • Pintilie VioricaPostat la 2011-02-11 13:12

    mi-a plăcut articolul...aşa e...suntem liberi pentru a face doar binele, ci nu răul, care nu ne mai face liberi, ci robi, dependenţi de el...de parcă primim o doză de droguri, care îţi turmentează mintea, şi mergi ca orbul prin străchini,fără să-ţi dai seama ce faci, pe unde mergi...doar numai scăparea de sub influienţa acestui "drog" şi vederea adevărului - te duce sprea libertatea pe care Dumnezeu ţi-a dat-o...Dumnezeu să ne ajute să fim numai cu libertatea Lui....

  • Postat la 2011-02-11 13:06

    Libertatea mea se termina acolo unde este incalcata libertatea altcuiva. Este inutil sa spui mai mult.

  • Adrian Florin StudineanuPostat la 2011-02-11 10:51

    Este adevărat că omul a fost creat de Dumnezeu liber. Dumnezeu a înzestrat firea umană cu libertatea ce ţine de ea, deci o libertate fiinţială; în aceasta e sădit un impuls spre bine, spre Binele suprem. Cu toate acestea omul este şi persoană, este individ şi acesta dă existenţă reală fiinţei sale. Ca atare omul are şi o libertate personală ce ţine de individ. Prin aceasta omul deliberează, iar cel care o face şi nu este în deplină armonie cu libertatea fiinţială greşeşte pentru că ceea ce este rău i se pare bine. Prin voinţa gnomică, personală, individuală omul cade în păcat.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact