Baptisteriul Sfantul Ioan - Poitiers

Baptisteriul Sfantul Ioan - Poitiers

Baptisteriul Sfantul Ioan este un vechi baptisteriu crestin, aflat in apropierea catedralei din Poitiers, in vestul Frantei. Acest baptisteriu a fost construit pe la jumatatea secolului al IV-lea, pentru a servi ca loc de savarsire a botezurilor crestine, tot mai numeroase in acea vreme.

Baptisteriul este o cladire destinata in mod special savarsirii Tainei Sfantului Botez. O astfel de cladire era prezenta in fiecare sediu episcopal si facea parte, de obicei, dintr-un complex ceva mai amplu, cuprinzand biserica, mai multe capele, resedinte, camere etc.

Denumirea de "baptisteriu" vine de la cuvantul latin "baptisterium", care inseamna "bazin de imbaiat". Cuvantul isi gaseste radacina si in cuvintele grecesti "baptistirion" si "baptizo", care inseamna "a boteza", "a cufunda" sau "a afunda in apa".

 

Baptisteriile au fost amenajate in cladiri izolate, avand dimensiuni foarte mari, ceea ce a dus la o modificare inevitabila: cu timpul ele au fost transformate in biserici. In timp, baptisterii modeste au fost amenajate chiar in interiorul bisericilor, avand acelasi scop baptismal. Incepand din secolele VII-VIII, cand s-a generalizat botezul copiilor, baptisteriile nu s-au mai construit, Taina Botezului fiind savarsita direct in biserica.

Baptisteriul Sfantul Ioan - Poitiers

Baptisteriul Sfantul Ioan, din Poitiers, este socotit a fi cea mai veche cladire crestina din Franta. Aflat la mica distanta de actuala catedrala romano-catolica din Poitiers, acest baptisteriu a fost construit pe la jumatatea secolului al IV-lea, fiind modificat intre secolele VI-VII, cand a fost zugravit cu fresce deosebite.

In primele secole crestine, crestinii din Poitiers erau botezati in raul Clain, care curge la o distanta de o suta de metri de locul pe care a fost construit baptisteriul. Astfel, pentru ca nu aveau un loc amenajat pentru savarsirea botezurilor, in jurul anului 360, a fost construit un prim baptisteriu, de catre Sfantul Ilarie, primul episcop din acest oras.

De-a lungul secolelor, cladirea originala a baptisteriului a suferit numeroase modificari. Astfel, o absida si un transept de forma patrata au fost adaugate cladirii, intre secolele VI-VII. Mai apoi, in jurul anului 1000, transeptul a fost iarasi modificat, precum poate fi vazut astazi. In aceeasi vreme, naosul a fost modificat, capatand actuala forma, poligonala.

In secolul al VI-lea a fost construit un bazin baptismal mai mare, iar in secolul al VIII-lea acesta a fost modificat. In centrul naosului se afla un bazin octogonal, destul de mare, cu trei trepte. Bazinul are o adancime de aproape un metru si jumatate si l latime maxima de peste doi metri. Printr-o conducta, acest bazin era conectat la apeductul care alimenta orasul cu apa, de la un izvor din apropiere.

Peretii interiori ai baptisteriului au fost zugraviti cu fresce in secolele XI-XIII. Astazi se pot observa doar fragmente din frescele originale. Pe peretele estic, Sfantul imparat Constantin cel Mare apare zugravit calare pe un cal. In secolul al XIII-lea au fost adaugate cateva fresce cu scene din viata Sfantului Ioan Botezatorul.

Baptisteriul inchinat Sfantului Ioan Botezatorul a fost abandonat in anul 1791, in timpul revolutiei, dupa care a fost conficat Bisericii si vandut unei persoane din zona, care l-a folosit pe post de depozit. Cladirea a fost salvata de la demolare printr-o petitie publica, ceea ce a dus la reamenajarea acestuia, in anul 1834.

Baptisteriul Sfantul Ioan din Poitiers a fost excavat si restaurat pe la mijlocul secolului al XX-lea. In cadrul lucrarilor de excavare a fost scos la lumina bazinul baptismal original, aflat in centrul naosului, precum si mai multe marturii care trimit spre teoria ca biserica a fost construita pe locul unui fost templu pagan. Acest ultim lucru este intarit si de numele alternativ pe care il poarta cladirea: "Templul Sfantul Ioan".

Teodor Danalache

Pe aceeaşi temă

04 Februarie 2013

Vizualizari: 2032

Voteaza:

Baptisteriul Sfantul Ioan - Poitiers 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact