Templele budiste din Pagan

Templele budiste din Pagan


Templele budiste din Pagan

Pagan, oras renumit pentru numarul impresionant de temple pe care il detine, se afla intins pe o vasta campie din centrul Birmaniei, numita din 1990 Myanmar. Numarul templelor aflate in acest loc atinge impresionanta suma de 2000. Templele, numite si pagode budiste fac din stravechiul oras Pagan una dintre cele mai extraordinare privelisti ale Asiei de sud-vest.

Templele se intind pe toata linia orizontului, varsta acestora atingand uneori aproape 1000 de ani. Acestea se desfasoara de-a lungul malului estic al raului Irrawaddy, pe o suprafata de 40 de kilometri patrati.

Conform traditiei, Pagan a fost fondat in anul 849 de catre regele Pyinbia, conducatorul poporului birmanez, popor venit aici din Tibet. In acea vreme birmanezii ocupau nordul tarii, in timp ce sudul era in stapanirea unui alt popor numit Mon.

Primul care a unit Birmania sub o singura conducere a fost Anawrahta, care a ajuns pe tronul din Pagan in 1044. Anawrahta a castigat coroana in urma unui duel, iar domnia sa marcheaza inceputul propriu-zis al istoriei tarii. Anawrahta era si un om religios. Pana la el locuitorii din Pagan se inchinau unor spirite numite nats si practicau budismul Mahayana si hinduismul.

Curand dupa urcarea pe tron, noul rege a primit vizita unui anume Shin Arahan, un invatator budist al scolii Theravada si a imbratisat imediat religia acestuia cu ardoarea unui convertit. Shin Arahan l-a indemnat pe rege sa obtina una din cele 30 de copii ale scripturii sacre a religiei budiste, Tripitaka, aflata la regele Mon din Thaton, in sud, pentru a consolida noua credinta.

          

Anavrahta a cerut imediat o copie, dar a fost refuzat brutal. Atunci el a ocupat orasul Thaton cu armata si a dus la Pagan 30000 de prizonieri Mon: calugari, invatati, pietrari, aurari, tamplari si artisti, precum si pe regele Mon in persoana, legat in lanturi de aur si insotit de intreaga sa curte. Scripturile au fost transportate cu 32 de elefanti albi si o biblioteca speciala a fost construita pentru a le adaposti.

Mestesugarii Mon au impartasit maiestria lor colegilor birmanezi, iar invatatii Mon au predat limba scripturilor, Pali si alfabetul Mon, astfel incat birmanezii analfabeti si-au putut consemna in scris propria limba. Shin Arahan i-a organizat pe calugarii Mon de religie Theravada si i-a trimis in lume pentru a raspandi credinta lor.

In urmatorii 200 de ani, Pagan a devenit centrul unui regat cam de marimea Birmaniei moderne, legat de celelate regiuni ale tarii printr-o retea extinsa de drumuri.

Budismul Theravada, care este inca religia dominanta in tara, predomina in Pagan, desi cultul spiritelor nu disparuse complet. Shin Arahan a considerat ca este mai intelept ca budismul sa asimileze spiritele nat, decat sa incerce sa le smulga din constiita oamenilor. Astfel, pe terasele marii pagode Shwezigon a regelui Anavrahta, acesta a asezat statui de lemn a 37 de nats traditionali pentru a atrage oamenii spre noua credinta.

Shewezigon, ca si alte pagode sau stupa, are in principal rolul de a adaposti relicve sfinte. Se spune ca aici s-ar afla oase ale lui Buddha, o copie a Dintelui Sfant al lui Buddha aflat la Kandy in Sri Lanka si o statuie de smarald a lui Buddha din Yunnan, China.

Constructia se ridica in trei terase suprapuse, ornamentate la colturi cu pagode in miniatura. Pe fiecare fata se inalta cate o scara orientala catre punctele cardinale. Cupola, in forma de clopot, cu rotunjimi atenuate de un elegant varf ascutit, domina centrul constructiei.

Dupa moartea lui Anarahta, in 1077, urmatorul mare rege de la Pagan a fost fiul sau vitreg Kyanzittha, care a ajuns pe tron in 1084. Conducator drept si bun, care a domnit intr-o epoca de pace si prosperitate.

La Pagan, Kyanzittha a ridicat o serie de sanctuare, dintre care cel mai frumos este templul Ananda. Traditia spune ca ar fi dorit sa imite un templu dintr-o pestera din Himalaya, care-i fusese descris cu multa maiestrie de opt calugari indieni aflati in vizita la curtea sa.

Templul Ananda este construit din caramida imbracata in stuc alb. In centru, sase terase se ridica pe un soclu patrat, iar trecerea de la masivitate la eteric se face prin intermediul turnului in forma de stup, cu varful sau ascutit.

Lui Kyanzitha i-au urmat la tron in 1112 nepotul sau Alaungsithu, un arcas si calaret iscusit care fusese initiat in budism de catre Shin Arahan insusi. Alaungsithu a devenit cunoscut si pentru numarul mare de sanctuare pe care le-a ridicat la Pagan. Cel mai maret dintre ele este templul Thatpyinuu, terminat in 1144.

Cu o inaltime de 67 m, templul domina toate celelalte constructii din oras. De pe un masiv fundament patrat o cupola in forma de clopot, cu un varf ascutit se inalta spre cer. Din varf se vede raul Irrawaddy, curgand linistit spre sud spre Rangoon si peisajul selenar al campiei de la Pagan, cu sanctuarele ca niste vulcani stinsi.

Alaungsithu a fost ucis de fiul sau Narathu, a carui scurta domnie (1167-1170) a fost marcata de tulburari. Pentru a-si rascumpara crimele, el a construit templul Dammayangyi, cel mai mare din Pagan. Templul este vestit pentru calitatea zidariei.

Epoca de aur a construirii de temple a luat sfarsit in prima parte a secolului al XIII-lea. Energia si resursele consacrate atator monumente sacre a epuizat regatul sau cum spune un proverb birmanez "pagoda e terminata, iar tara e ruinata".

In 1271 el a semnat sentinta de condamnare a regatului Pagan, refuzand sa plateasca tribut lui Kublai Han, marele conducator mongol, care se incoronase imparat al Chinei. Razboiul a izbucnit in 1283 cu invazia armatei tatarilor in Birmania.

Regatul Pagan s-a destramat, iar orasul nu si-a mai recapatat niciodata prestigiul de odinioara. In secolul urmator cladirile din lemn au inceput sa se dezintegreze, doar templele si pagodele de piatra au ramas sa se macine incet.

          

Probabil ca in istorie nu mai exista alt oras care sa fi cheltuit atata creativitate si atatea resurse materiale pentru a ridica sanctuare. A fost poate visul de a face din Pagan un oras sfant, un oras in care sufletele sa-si afle salvarea.

28 Iunie 2012

Vizualizari: 11320

Voteaza:

Templele budiste din Pagan 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact