Inaintepraznuirea Nasterii Maicii Domnului; Sf. Mc. Sozont

Sfantul Mcucenic Sozont

Maximian, ighemonul Ciliciei, cand a intrat in cetatea Pompeiopol, facandu-se praznic idolului de aur, a adus multe jertfe. Era acolo un tanar cu neam din Licaonia, anume Sozont, crestin cu credinta, cu deprinderi bune, plin de lucruri bune, pentru ca invata ziua si noaptea legea Domnului. Acesta, pascand oile cele ne-cuvantatoare, pe cele cuvantatoare le povatuia la pasunea cea buna; pentru ca unde era el cu oile, acolo se adunau la dansul si ceilalti pastori, copii si barbati, si ii invata pe ei sa cunoasca pe unul Dumnezeu. Asa, pe multi a adus la Sfantul Botez, pentru ca darul Domnului nostru Iisus Hristos era intru dansul.

Odata, pascand oile pe langa un izvor unde se afla un stejar mare, a adormit cu somn dulce si a avut o vedenie dumnezeiasca, care il chema pe el la nevointa muceniceasca, si i s-a mai spus ca acel loc are sa fie multora de folos, pentru ca se va sfinti cu darul cel ce se coboara de sus si multi vor afla mantuire printr-insul si vor preamari Sfanta Treime.

Deci, sculandu-se din somn bunul pastor, a incredintat altora oile si a lasat in locul acela arcul sau si trei sageti spre pomenirea sa, iar el singur a intrat in cetatea Pompeiopol si a vazut paganatatea ce se inmultea si sfanta credinta scazand, si l-a durut inima de aceasta. Intrand in capistea idoleasca, unde se gasea un idol de aur, a luat de la dansul o mana si, sfarimand-o, a impartit-o la saraci. Apoi fiind mare tulburare in cetate pentru mana cea de aur care se luase de la idol, multi erau cercetati si chinuiti. Dar Sfantul Sozont, nevrand ca altcineva sa patimeasca pentru vina lui, a mers singur la ighemonul Maximian si s-a dat pe fata. "Eu sunt - zise el - cel ce am luat mana idolului vostru, pe care am zdrobit-o, iar aurul l-am dat celor ce aveau trebuinta".

Fiind cercetat pentru ce a indraznit a face un lucru ca acela si a aduce necinstire idolului lor, a raspuns : "Am facut aceasta ca sa va incredintati de puterea cea slaba a idolului vostru. Cand am luat mana de pe dansul, el nu s-a impotrivit. Sa fi zis ceva!? Nici ca l-a durut si nici nu a suspinat. Si cum putea sa se impotriveasca fiind mut si fara de suflet ? Ca de ar fi fost Dumnezeu adevarat si viu, mi s-ar fi impotrivit si nu s-ar fi lasat sa-i fac rau. Iar eu, cunoscandu-l pe el ca este idol, iar nu Dumnezeu, i-am sfarimat mana; ba inca era sa-l zdrobesc cu totul, ca sa nu va mai inchinati lucrului cel facut de maini omenesti care, desi are ochi, urechi, maini si picioare, nici nu vede, nici n-aude, nici nu graieste, nici nu pipaie, nici nu umbla si nici nu poate sa-si ajute lui ceva, cand l-ar bate cineva sau l-ar preface in bucati".

Auzind aceasta, ighemonul a poruncit ca sa-l lungeasca pe el fara mila. Deci, mai intai, l-au spanzurat si cu drugi de fier peste coaste l-au strujit; apoi incaltandu-l cu incaltaminte de fier care avea piroane ascutite pe dinauntru, l-au pornit prin cetate, iar sfantul preumblandu-se astfel, slavea pe Hristos Dumnezeu. Dupa aceasta, iarasi il spanzurara pe lemn si cu toiege de fier foarte tare il batura, cat nu numai trupul, ci si oasele i-au sfarimat. In acele munci sfantul si-a dat duhul in mainile lui Dumnezeu. Apoi, vazandu-l pe el prigonitorii ca murise, l-au luat de pe lemn, dupa porunca ighemonului si au facut foc mare ca sa-i arda trupul pentru a nu fi cinstit de credinciosi. Si cand aruncara in foc trupul lui, cel mult patimitor, deodata se facura fulgere si tunete groaznice si a cazut ploaie mare cu grindina, incat indata focul s-a stins. Iar poporul ce se afla acolo s-a raspandit de frica si a ramas trupul sfantului intreg. Si, venind noaptea, credinciosii vroiau sa ia sfintele lui moaste, dar nu puteau fiind intuneric mare. Si mahnindu-se ei foarte tare de aceasta, iata in miezul noptii, o lumina din cer a stralucit peste moaste pe care, luandu-le credinciosii, le-au ingropat cu cinste. Iar de la mormantul lui multe minuni se faceau si nu numai de la mormant, ci si de la izvorul cel de sub stejar, unde sfantul, dormind, a avut vedenia aceea. Asemenea felurite tamaduiri se dau bolnavilor, cu darul lui Hristos si cu rugaciunile sfantului patimitor. Pentru aceea, mai pe urma s-a zidit acolo o biserica in numele lui, spre lauda intru dansa a unuia in Treime adevaratului Dumnezeu, Caruia se cuvine slava in Veci. Amin.

.

12 Februarie 2009

Vizualizari: 616

Voteaza:

Inaintepraznuirea Nasterii Maicii Domnului; Sf. Mc. Sozont 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact