De vreme ce a venit la cunostinta noastra ca in tara armenilor cei ce savarsesc Jertfa cea nesangeroasa aduc la sfanta masa numai vin, neamestecandu-l pe acesta cu apa, intemeindu-se ei pe dascalul (invatatorul) Bisericii, Ioan Gura de Aur, care, prin talcuirea la Evanghelia lui Matei, spune acestea Din care pricina oare, inviind (Iisus), nu a baut apa, ci vin . Aceasta a facut-o smulgand din radacina o alta erezie vatamatoare, caci de vreme ce sunt unii care folosesc apa la taine, aratand (Iisus) ca si cand a asezat tainele si cand, inviind, a asternut (a pus) masa simpla si in afara tainelor, a folosit (dupa cum) zice Din rodul vitei (Lc. 22, 18; Mt. 26, 29); dar vita naste (produce) vin, nu apa. Din aceasta socotesc ei (armenii) ca dascalul (invatatorul) ar rasturna aducerea apei la sfanta jertfa.
Drept aceea, pentru ca sa nu mai fie stapaniti si de acum inainte de nestiinta, descoperim in chip ortodox cugetul Parintelui. Existand doar de demult vatamatoarea erezie a idroparastatilor, care in jertfa lor foloseau numai apa in loc de vin, acest de Dumnezeu purtator barbat a alcatuit cuvantul pomenit, surpand invatatura nelegiuita a unei astfel de erezii, aratand ca aceia (idroparastatii) merg impotriva (se opun) predaniei apostolice. Apoi si Bisericii sale, in care i s-a incredintat carmuirea pastorala, i-a predanisit a amesteca vinul cu apa, cand ar trebui sa se savarseasca Jertfa cea fara de sange, aratand amestecarea sangelui si a apei din cinstita coasta a Rascumparatorului si Mantuitorului nostru Hristos Dumnezeu, care (sange) s-a varsat pentru a da viata lumii intregi si pentru rascumpararea pacatelor. Si inca in fiecare Biserica in care au stralucit luminatorii duhovnicesti stapaneste (se tine) aceasta randuiala data de Dumnezeu. Caci chiar si Iacob, fratele dupa trup al lui Hristos Dumnezeul nostru, ca primul caruia i s-a incredintat scaunul Bisericii ierusalimitenilor, si Vasile arhiepiscopul Cezareei, a carui faima s-a raspandit in intreaga lume, si care ne-au predanisit in scris tainica lucrare sfintita, astfel a oranduit, ca la dumnezeiasca liturghie, sfantul potir sa se plineasca din apa si din vin. Si cuviosii parinti care s-au adunat la Cartagina atrag lamurit luarea aminte ca la cele sfinte sa nu se aduca nimic mai mult decat trupul si sangele Domnului, precum si insusi Domnul a predanisit, adica paine si vin amestecat cu apa. Iar daca vreun episcop sau presbiter nu face (lucreaza) dupa randuiala predanisita de catre apostol, amestecand vinul si cu apa, ce aduce astfel jertfa cea preacurata, sa se cateriseasca - ca vestind nedesavarsit taina, si ca innoind cele predanisite.
Aboneaza-te la newsletter
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.