De vreme ce binecredinciosul si de Hristos iubitorul nostru imparat a grait (s-a adresat) acestui sfant si ecumenic sinod, ca cei ce se numara in cler si cei care impartasesc altora cele dumnezeiesti sa se arate curati si slujitori neprihaniti si vrednici de jertfa cea duhovniceasca a marelui Dumnezeu, carele este si Jertfa, si Arhiereu, si sa curateasca cele necurate (prihanite) care ii apasa pe acestia din nunti nelegiuite. Pe langa aceasta, pentru ca cei (delegati) ai preasfintei Biserici a Romanilor au propus sa se tie canonul asprimii, iar cei de sub (stapanirea) scaunul acesta al de Dumnezeu pazitei si imparatesti cetati (au propus sa se tina) canonul dragostei de oameni (omeniei) si al intelegerii (compasiunii), noi le-am impreunat parinteste cu iubire de Dumnezeu pe amandoua, ca sa nu lasam nici ca blandetea sa fie ingaduitoare (toleranta, slaba) si nici ca asprimea (severitatea) sa fie neomenoasa (cruda, rigida), si mai ales cand, din nestiinta, greseala s-a intins la o multime destul de mare de barbati. Socotim (hotaram) asadar impreuna ca cei ce s-au incurcat doua casatorii si care pana la cincisprezece ale trecutei luni ianuarie din al patrulea idiction trecut al anului 6199 (an 691) au fost robiti pacatului si nu au vrut a se curati de acesta sa fie supusi caterisirii canonice. Iar cei ce au cazut in pacatul acesta al casatoriei a doua (bigamiei), dar inainte de aceasta cercetare a noastra au cunoscut ceea ce este folositor si au taiat raul de la ei insisi si au alungat departe aceasta straina si nelegiuita impreunare, sau cei ale caror femei din a doua casatorie au decedat, sau si acei care au cautat sa se intoarca, invatand din nou intelepciunea si parasind repede nelegiuirile lor de mai inainte, fie ca ar fi fost presbiter sau diacon - i s-a parut sinodului ca acestia sa inceteze de la orice slujire sau lucrare preoteasca si sa fie supusi pentru un oarecare timp la cercetari (epitimii), dar sa aiba parte (sa se impartaseasca) de cinstea scaunului si a starii lor, indestulandu-se cu inainte sederea si plangand inaintea Domnului, ca sa le ierte lor nelegiuirea cea din nestiinta, caci este fara de cale (necuviincios) sa binecuvanteze pe altul cel care este dator sa-si vindece propriile sale rani. Iar cei legati de o singura sotie, daca cea luata a fost vaduva, de asemenea si cei ce dupa hirotonie au trait intr-o singura casatorie nelegiuita, adica presbiterii si diaconii si ipodiaconii, oprindu-i pentru putin timp de la sfanta slujba si certandu-i (supunandu-i epitimiilor), indata sa fie pusi din nou (reasezati) in treptele lor proprii, dar in nici un caz inaintandu-i la o treapta mai inalta - se intelege insa ca dupa ce acestia s-au dezlegat de insotirea nelegiuita.
pubads());
googletag.display('div-gpt-ad-1742901502419-0');
});
Iar le-am statornicit cu privire la cei ce au fost gasiti in mai inaintele aratate greseli (caderi), dupa cum s-a zis, pana la cincisprezece ale lunii ianuarie a indictionului al patrulea, si numai in privinta fetelor preotesti oranduind noi (hotarand) de acum inainte si innoind canonul care randuieste ca cel care s-a legat cu doua casatorii (nunti) dupa botez sau care a luat concubina (tiitoare) sa nu poata fi episcop, sau presbiter, sau diacon, sau peste tot orice altceva din catalogul starii preotesti (clericale); de asemenea, si cel ce a luat vaduva sau lepadata sau desfranata, sau sclava, sau vreuna dintre cele de pe scena (actrita) sa nu poata fi episcop, sau presbiter, sau diacon sau peste tot orice din catalogul starii preotesti (din randul clerului).
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.