Raiul si ieslea

Raiul si ieslea

De multe ori, pe ilustratia unei carti, pe fresca unei biserici sau in carti de teologie, gasim sintagma: Hristos - Noul Adam. Adam (cel vechi) este primul om creat de Dumnezeu. Hristos este Cel dupa al Carui Chip a fost creat omul. Adam a cazut din raiul unde fusese pus de Ziditorul sau si, astfel, intreaga omenire zamislita din coapsele sale a cunoscut, pe pamant, suferinta si moartea. Hristos a biruit moartea si a deschis portile raiului dand sens pamantestilor suferinti.

Vechiul Adam si Noul Adam sunt doua repere pentru noi, crestinii: luam aminte la primul, la greseala facuta de el, si cautam sa urmam exemplul celuilalt.

Indiferent din ce punct de vedere i-am compara, nu putem decat sa constatam ca Adam a fost un privilegiat. Nasterea acestuia s-a facut direct din mainile lui Dumnezeu, care a „luat tarana din pamant“ si a suflat in fata lui „suflare de viata“. Dupa cum putem deduce din referatul biblic al Genezei, avea o varsta matura. Iisus, pe de alta parte, S-a nascut dintr-o smerita fecioara din Nazaret, fiind un prunc la fel ca oricare alt prunc nascut pe fata pamantului: firav, avand nevoie de ocrotire, urmand a creste ani de zile pana sa ajunga la maturitate.

Lui Adam i-a adus Dumnezeu toate „fiarele campului“ si toate „pasarile cerului“, carora le-a dat nume, ca unul ce era stapan asupra lor. Pruncul Iisus a avut nevoie de mila animalelor din ieslea neprimitorului Bethleem, care, cu rasuflarea lor, I-au oferit caldura de care avea nevoie.

Pentru Adam, Dumnezeu a sadit o gradina in eden, in care l-a pus spre a se hrani din toate roadele, mai putin din cele ale pomului cunostintei binelui si raului. Lui Iisus I-a fost oferita ieslea in care animalele isi afla hrana, intr-un spatiu in care traiesc, indeobste, cei mai saraci oameni de pe pamant.

Unul a primit raiul, celalalt, ieslea. Nu este o nedreptate aici? Nu se vor simti unii indreptatiti sa se sminteasca de „tratamentul“ diferentiat pe care Il aplica Dumnezeu-Tatal celor doi? Adam se bucura de dragoste fiasca, in timp ce Iisus patrunde in lume ca ultimul dintre robi. Sa fie oare Dumnezeu-Tatal atat de crud cu propriul (si Unicul) Sau Fiu?

Aparent, inexplicabila atitudine a lui Dumnezeu nu este decat expresia iubirii jertfelnice pe care El o poarta tuturor oamenilor. A nu te cruta pe tine insuti in numele iubirii pentru o persoana e o jertfa mare; insa cea mai mare jertfa pe care o poate face cineva este aceea de a-si jertfi propriul copil. Durerea pe care o suferi tu insuti este incomparabil mai mica decat cea pe care o resimti cand iti vezi jertfit copilul, mai ales daca e singurul tau copil. Mamele pruncilor ucisi de Irod nu puteau fi consolate nicicum si ar fi preferat de o mie de ori sa fie ele insele ucise, decat sa asiste la uciderea celor smulsi cu forta de la sanul lor.

Dumnezeu L-a dat pe Fiul Sau lumii pentru ca lumea sa fie data apoi in mana Fiului. Cel ce vine smerit printre oameni, inca din primele ore de viata infruntand greutati si lipsuri, va veni la sfarsitul lumii in plinatatea slavei, schimband ieslea cu tronul de imparat. Cel ce plange cautand infometat sanul iubitei lui mame, cu voce ca a tunetului va face Judecata tuturor la sfarsit, facand parte celor flamanzi de dreptate.

Nu este pilda mai mare si mai miscatoare in intreaga istorie a omenirii decat sa vezi pe Cel Care Se imbraca cu cerul precum cu o haina, fiind infasat in scutece modeste. Nici macar secularizarea nu poate alunga din societate sarbatorirea acestui moment de alianta intre cer si pamant. Unii au incercat (si chiar au reusit) sa-l transforme pe Mos Craciun in Mos Gerila sau sa deturneze Craciunul in zona comerciala. In Statele Unite s-a pus chiar problema de a inlocui orice nuanta crestina din vocabularul sarbatorii.

Probabil ca aceasta sarbatoare (decisiva in istoria mantuirii omului) va mai cunoaste si alte desfigurari. Dar un lucru e cert: nu va putea fi eliminata niciodata. Pana la sfarsitul veacurilor va strabate, la fiecare 25 decembrie, un fior, nedeslusit pentru multi, care va umple sufletele de bucurie, mila si speranta. Si, in noaptea luminoasa a Craciunului, se va mai gasi, cu siguranta, cineva care, dand la o parte beteala si cadourile, sa buchiseasca literele unei pagini ingalbenite de vreme pe care scrie: „Hristos nu S-a nascut in rai, ci aici, pe pamant. A venit intre ai Sai si ai Sai nu L-au primit. Ei L-au uitat, dar El inca le mai colinda inimile. Lerui, ler“.


pr. Constantin STURZU

.

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

18 Decembrie 2013

Vizualizari: 2329

Voteaza:

Raiul si ieslea 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact