Crezul - Simbolul Credintei

Crezul - Simbolul Credintei


Crezul - Simbolul Credintei

In pragul aducerii Jertfei Euharistice, ceremonialul Sfintei Liturghii urmareste deci sa promoveze pe o noua treapta dispozitia religios-morala a participantilor la oficiul ei, si anume printr-un act simbolic de manifestare a iubirii reciproce si printr-un act demonstrativ de marturisire a dreptei credinte.

Fara comuniunea dragostei si a credintei, traite sincer in inima si dovedite prin fapte, ei nu pot fi "una" (Ioan 16, 11, 21, 22) si nu pot intra in unitatea mistica a Trupului lui Hristos, prin impartasire.

Imnul "Pe Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh." se poate considera de fapt numai ca un motto rezumativ si introductiv la marturisirea completa de credinta, prin recitarea simbolului dogmatic, care este anuntata de diacon prin strigarea: "Usile, usile! Cu intelepciune sa luam aminte!", cand se deschide perdeaua sfintelor usi.

Odinioara, aceasta propozitie liturgica se va fi marginit numai la prima ei parte ("Usile, usile"), prin care, probabil, diaconii si ipodiaoonii de la usi erau facuti atenti sa ia masuri pentru inchiderea si paza intrarilor in biserica.

Partea finala, "Cu intelepciune, sa luam aminte", reprezinta desigur o completare ceva mai tarzie, pentru a face atenti pe credinciosi asupra recitarii Simbolului credintei. Este deci un contrasens istoric explicarea aplicata de Nicolae Cabasila formulei de astazi, si anume ca "preotul ne indeamna sa deschidem toate usile, adica gurile si urechile noastre" invataturii despre Dumnezeu, adevarata intelepciune, cuprinsa in simbol, graind-o si ascultand-o necontenit, cu luare-aminte si cu concentrare.

In vechime, Bisericile din Rasarit isi aveau fiecare marturisirea lor de credinta. Aceasta nu gasea intrebuintare liturgica decat de cateva ori pe an, si anume la Pasti, la Cincizecime si la Epifanie sau Teofanie, adica la Nasterea si Botezul Domnului, cand catehumenii trebuiau sa o rosteasca cu ocazia botezului lor.

Recitarea regulata a Simbolului de credinta in Liturghie a fost inaugurata mai intai in Antiohia, de patriarhul monofizit Petru Gnafeus (Fullon), spre finele veacului al V-lea (471). Obiceiul acesta de a se recita la fiecare Liturghie marturisirea de credinta niceo-constantinopolitana s-a generalizat in intreaga Biserica Bizantina, in veacul urmator, si anume in urma hotararii patriarhului constantinopolitan Timotei (512-518), reprezentand semnul de recunoastere al crestinilor ortodocsi.

Propriu-zis deci Crezul nu este o piesa primitiva in Liturghie. Desi Crezul nu cuprinde nici o mentiune expresa referitoare la Sfanta Jertfa euharistica, nu se poate spune totusi ca el este strain sau fara vreun fel de legatura cu ritualul ei. Caci se poate lesne observa ca in centrul Simbolului de credinta stau articole in care marturisim opera Sfintei Treimi pentru mantuirea noastra, Care, din nesfarsita Sa iubire de oameni, a trimis pe Unicul Fiu al Tatalui ceresc spre a ne rascumpara si a ne impaca cu Dumnezeu, impartasirea noastra de roadele mantuirii indeplinindu-se sub actiunea Sfantului Duh.

In parte, unele amanunte ce au urmat dupa Jertfa Domnului sunt chiar simbolizate prin actiunea ce se desfasoara in altar, in timp ce se rosteste marturisirea de credinta.

Astfel, preotul ridicand "aerul" de pe sfintele daruri, il clatina deasupra lor, simbolizand prin aceasta cutremurul ce s-a petrecut la invierea Domnului, cand ingerul a ridicat piatra de pe mormant. De aceea, dupa articolul al cincilea al Simbolului ("Si a inviat din morti a treia zi.") inceteaza clatinarea "aerului", care este intocmit si pus de o parte.

Recitarea Simbolului reprezinta deci inca un moment de concentrata meditatie si de pietate adanca in legatura cu actul mantuirii noastre, care va fi actualizat imediat in ritualul Sfintei Jertfe.

Desi de fapt Simbolul credintei rezuma in general punctele esentiale ale credintei crestine-ortodoxe, referitoare la fiecare din persoanele Sfintei Treimi, la Biserica, la Sfintele Taine (Botez) si la viata viitoare, totusi nu este greu sa se observe ca, asa precum sublinia Sfantul Gherman I al Constantinopolului, "s-a oranduit sa se spuna dumnezeiescul Simbol al credintei ortodoxe ca din el sa cunoasca toti ca Unul din Sfanta Treime, Fiul, cel Unic-Nascut si Cuvantul Tatalui celui fara de inceput, S-a facut om pentru mantuirea noastra, intrupandu-Se din Sfanta Fecioara, rastignindu-Se, ingropandu-Se si inviind.

Noi marturisim ca El a indurat suferintele in ceea ce priveste trupul, dar ca Dumnezeirea S-a pastrat in afara de suferinta. In acelasi timp marturisirea credintei a fost randuita ca, prin pronuntarea acestui dumnezeiesc simbol, cei nestiutori si neinvatati sa cunoasca de-a pururea cele ce s-au dat pe fata ale tainei credintei, care nu sunt interzise urechilor noastre".

Intercalarea Simbolului de credinta in Liturghie nu contravenea de altfel in nici un fel spiritului ei. Marturisirea credintei religioase crestine prin formulele dogmatice in Simbol este, desigur, un act de cult, prin recunoasterea solemna a existentei lui Dumnezeu, a insusirilor si a operei Lui. In acest sens accentua Sfantul Chiril al Ierusalimului ca "felul cinstirii lui Dumnezeu consta din aceste doua lucruri: dogme pioase si fapte bune".

Fara indoiala, Crezul nu este o compozitie poetica in felul rugaciunilor si al imnelor destinate prin natura lor a fi cantate in slujba divina, ci o marturisire a convingerilor religioase ale Bisericii, stabilite in formule dogmatice, menite a fi declarate sau a fi afirmate oarecum demonstrativ.

De aceea, pentru forma de rostire a Simbolului de credinta, este proprie cursivitatea obisnuita a vorbirii solemne, iar nu cantarea, cum se stabilise practica in Biserica Apuseana din evul mediu si cum se incearca pe alocuri si de unele coruri din bisericile noastre.

Regulile din Liturghierul Bisericii Ortodoxe prescriu insa ca slujitorii sa rosteasca in sine Crezul in acelasi timp cu credinciosii, gasindu-se astfel uniti "intr-un gand" cu comunitatea, asa cum a rasunat mai inainte strigarea diaconului.

Idealul este deci ca credinciosii sa-l rosteasca in comun, cu voce tare, ca odinioara, asa cum se practica inca in unele Biserici Ortodoxe nationale. Pe langa satisfacerea unui interes catehetic, se realizeaza astfel si comuniunea prin cuvant a asistentilor - la Sfanta Liturghie.

Pr. Prof. Dr. Petre Vintilescu

Pe aceeaşi temă

26 Iulie 2012

Vizualizari: 20938

Voteaza:

Crezul - Simbolul Credintei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact