Despre lucrarea rugaciunii

Despre lucrarea rugaciunii

Din Sfânta Scriptură cunoaștem că un om cu adevărat credincios se roagă „totdeauna” (Luca 18, 1) și „în tot locul” (I Timotei 2, 8). Și așa este, pentru că cel care se roagă din inimă, orice vreme și orice loc îi sunt potrivite pentru rugăciune.

Când vine vorba despre locuințe în general, unele mai modeste, dar și despre vile ori apartamente de lux, e bine să avem o cameră anume rânduită, o „biserică domestică”, în care să existe un „colț de rugăciune”. Acest „colț de rugăciune” trebuie să respecte câteva reguli: să fie într-o cameră cât mai liniștită, adică fără televizor..., și fără tot ce ne distrage atenția. Și mai ales, să fie o cameră „curată”, adică neîntinată de certuri, de vorbe urâte...

De asemenea, colțul nostru de rugăciune trebuie să fie direcționat spre răsărit. Pentru a marca acest lucru e bine să fixăm, acolo pe perete, o cruce care să ne aducă aminte de patimile și de răstignirea Domnului nostru Iisus Hristos, dar și de biruința Lui asupra păcatului și a morții.

Întoarcerea cu fața spre răsărit înseamnă întâlnirea reală, în fiecare dimineață, cu „Soarele dreptății”, precum și așteptatea pe tot parcursul zilei a Fiului Omului, și totodată lepădarea noastră de rău și mărturisirea Dumnezeului Celui Viu.

De-a dreapta și de-a stânga sfintei cruci, sau sub ea, se pun sfintele icoane: icoana lui Hristos la dreapta, iar la stânga icoana Maicii Domnului și ale sfinților față de care avem evlavie în mod deosebit.

Nu trebuie să lipsească candela ori lumânarea, întruchipând „Lumina cea adevărată care luminează pe tot omul, care vine în lume” (Ioan 1, 9). Candela este parte a slujbei noastre înțelegătoare, pe care o înalțăm în taină înaintea lui Dumnezeu atunci când ne rugăm.

Oricât de cuprinzătoare sau de scurtă ar fi rugăciunea pe care o rostim, regularitatea și stăruința noastră au o mai mare importanță. Creștinul adevărat se roagă în fiecare zi și toată viața, pentru că năzuiește să se unească cu Dumnezeu prin lucrarea rugăciunii.

Idealul este să ne rugăm neîncetat (cf. I Tesaloniceni 5, 17), adică să strigăm către Dumnezeu toată ziua, întinzând către El mâinile noastre (cf. Psalmi 87, 10) şi să cugetăm la legea Lui ziua şi noaptea (cf. Psalmi 1, 2).

Perseverența și regularitatea în practica rugăciunii dau un sens duhovnicesc curgerii timpului. Mai mult, dacă parcurgem întreaga zi, având drept țel așteptarea Mântuitorului Iisus, ne vom strădui să răscumpărăm vremea, trăind cu înțelepciune și cu folos cât mai multe clipe, nu doar pentru noi, ci mai ales pentru ceilalți.

Respectarea, pe cât este posibil, a orelor fixate pentru rugăciunea personală, în directă legătură cu cele șapte Laude rânduite de Biserică, oferă minții nestatornice posibilitatea de a construi punți de legătură necesare depășirii fluxului timpului, un timp tot mai alert și mai monoton. Pentru că, rugându-ne astfel, ne conectăm în mod direct la lucrarea mântuitoare a Domnului Iisus Hristos, mereu vie și actuală prin prezența Lui în inimile și în viața noastră.

În acest sens, Sf. Simeon al Tesalonicului ne învață că „vremile orânduite şi rugăciunile sunt în număr de şapte, după numărul darurilor Duhului, căci şi sfintele rugăciuni sunt prin Duhul”.

Acest „exercițiu” ne ajută să câștigăm ușurința de a întoarce mintea la rugăciune în orice moment. Chiar dacă la început totul pare că stă sub semnul rutinei, mai târziu, așa cum spune și Avva Evagrie Ponticul, cel care se străduiește va dobândi „arta rugăciunii”, cea mai înaltă și desăvârșită lucrare a minții.

Cu cât este mai mare obișnuința, cu atât mai puternice sunt naturalețea și bucuria resimțită la rugăciune. Trebuie însă învinsă starea de saturație care apare la un moment dat, chiar și atunci când nu lucrăm rugăciunea.

Pentru cei care au îndoieli în acest sens, experiența de viață, a fiecăruia dintre noi, vorbește de la sine. Ați observat cu câtă determinare respectăm timpii pentru o cafea, o țigară, o băutură, pentru un film sau o emisiune la televizor..., pentru mersul la mall...

O dovadă în plus că omul a fost creat de Dumnezeu ca să liturghisească, adică să prăznuiască și să se bucure cu Bucuria lui Dumnezeu netrecătoare. Noi nu putem trăi fără rugăciune, fără un „ritual” liturgic care să ne pună în legătură cu Dumnezeu, să ne unească cu El.

Este și motivul pentru care inventăm noi și noi sărbători lumești, cu sperența deșartă că ele ne vor ostoi dorul de împlinire întru Dumnezeu; sărbători care vor depăși ca număr praznicile și sărbătorile noastre creștinești. Se poate vorbi de un „calendar lumesc”, potrivit căruia serbăm deja fel de fel de zile, închinate castanelor, nucilor..., berii, vinului..., o pleiadă de zei reinventați și asezonați modernismului inovator.

Dintre cei care astăzi vorbesc cu „autoritate” și cu „recunoaștere publică”, care se consideră „formatori de opinie” și „luminători” ai poporului neștiutor, cei mai mulți nu cunosc nici măcar Simbolul de credință... Și mă opresc aici!

Sfinții Părinți ne sfătuiesc, la început de drum fiind, să facem rugăciunea și lectura cu voce scăzută pentru a împiedeca împrăștierea minții. Acest lucru este valabil și pentru rugăciunea inimii. Părinții Bisericești recomandă rostirea ei cu voce scăzută, nu doar la început, ci chiar și după ce a trecut o anumită perioadă de timp.

Ascultarea propriei voci ușurează concentrarea minții pe cuvintele rugăciunii, tot așa cum urmărirea cu degetele a nodurilor mătăniilor țin trează atenția rugătorului.

Tertulian spunea că e bine să ne rugăm statornic, cu „voce domolită”, pentru că Dumnezeu ascultă inima noastră, nu cuvintele „meșteșugite”, strigate în auzul tuturor.

Rugăciunea cu voce tare ori scăzută nu este o regulă obligatorie. Sfinții Părinți ne învață că rugăciunea nu trebuie să fie „gălăgioasă”, rostită în mod fariseic. În acest caz rugăciunea tulbură pe cei din jur și împrăștie mintea celui care se roagă în felul acesta.

Și dacă până și o astfel de rugăciune zgomotoasă deranjează, atunci ce se poate spune despre acest duh al vorbirii deșarte, specific zilelor noastre, de care mulți sunt stăpâniți, pricină de mare sminteală pentru toți?

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

25 Noiembrie 2019

Vizualizari: 1070

Voteaza:

Despre lucrarea rugaciunii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact