Insemnatatea muncii

Insemnatatea muncii

In Sfânta Scriptură munca este lăudată, deopotrivă cea trupească şi cea duhovnicească. După ce l-a zidit pe om, Dumnezeu i-a rânduit să muncească. „Şi a luat Domnul Dumnezeu pe omul pe care-l făcuse şi l-a pus în grădina cea din Eden, ca s-o lucreze şi s-o păzească" (Facerea 2:15). Dumnezeu însuşi lucrează, cârmuieşte, adică, lumea pe care a făcut-o, prin Pronia Sa cea nezidită.

Căci Dumnezeu, după cum a zidit lumea din nimic, tot astfel o şi ocârmuieşte, fără legi şi mijloace zidite. De aceea Hristos a spus: „Tatăl Meu până acum lucrează; şi Eu lucrez" (loan 5:17). Acest „şi Eu" arată lucrarea comună a Persoanelor Preasfintei Treimi, a Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh.

Sfântul Apostol Pavel, ca unul ce stăpânea un meşteşug - facerea corturilor -, lucra pentru a-şi agonisi cele trebuincioase traiului. Spunea: „...ne ostenim, lucrând cu mâinile noastre" (I Corinteni 4:12). Iar pe creştinii din Thessalonic, care primiseră în chip greşit învăţătura eshatologică a lui Hristos şi umblau „fără rânduială", adică nu munceau, ci iscodeau, îi îndeamnă să muncească (II Tesaloniceni 3:11). Le dă, de altfel, poruncă: „Dacă cineva nu vrea să lucreze, acela nici să nu mănânce" (II Tesaloniceni 3:10), oferindu-se pe sine însuşi pildă de urmat: „Căci voi înşivă ştiţi cum trebuie să vă asemănaţi nouă, că noi n-am umblat fără rânduială între voi, nici n-am mâncat de la cineva pâine în dar, ci, cu muncă şi cu trudă, am lucrat noaptea şi ziua, ca să nu împovărăm pe nimeni dintre voi" (II Tesaloniceni 3:7-8).

Osteneala trupească este, aşadar, de trebuinţă, de aceea şi monahii care se îndeletnicesc cu isihia şi cu rugăciunea au, totodată, o rucodelie potrivită, pentru a păstra în toate un echilibru şi a nu da prilej să fie batjocoriţi de diavol. Akedia, negrija, paralizează atât trupul, cât şi sufletul şi nimicesc viaţa duhovnicească.

In Pateric este pomenită o pildă care arată însemnătatea muncii trupeşti: „ Spuneau pentru Avva loan Colov că a zis odată fratelui său cel mai mare: Voiam fără de grijă să fiu, precum îngerii sunt fără de grijă, nimic lucrând, ci nelipsit slujind lui Dumnezeu. Şi dezbrăcându-se de haină, a ieşit în pustie. Şi făcând o săptămână, s-a întors către fratele său; şi după ce a bătut în uşă, l-a auzit pe dânsul, şi mai înainte de a deschide, zice: Tu cine eşti? Iar el a zis: Eu sunt loan, fratele tău. Şi răspunzând i-a zis lui: loan s-a făcut înger şi nu mai este între oameni. Iar el i se ruga zicând: Eu sunt! Şi nu i-a deschis lui, ci l-a lăsat până dimineaţa să se trudească. Iar mai pe urmă, deschizându-i, îi zice: Om eşti, trebuinţă ai iarăşi să lucrezi ca să te hrăneşti. Şi a făcut metanie, zicând: Iartă-mă!"

Desigur, munca trupească nu trebuie absolutizată. Noi, creştinii, nu trăim pentru a munci, ci muncim pentru a ne ţine în viaţă şi a birui timpul, mai cu seamă când nu ne putem îndeletnici cu lucrarea cea duhovnicească. Munca este o rucodelie, este o parte a vieţii noastre. Spunem aceasta deoarece mulţi au drept scop al vieţii lor să muncească neîncetat pentru a strânge tot mai multe realizări şi roade, toate spre împlinirea patimii iubirii de argint.

Lucrurile stau însă diferit. Munca are un scop anume şi trebuie să fie săvârşită cu anumite consideraţii duhovniceşti. Aceasta întrucât nu ne putem împărţi viaţa în bună şi rea, în lucrare trupească şi lucrare duhovnicească, ci pe cea dintâi suntem datori să o prefacem într-una duhovnicească. Astfel, întreaga noastră viaţă se sfinţeşte şi însuşi trupul nostru, vasul cel de lut: „Ca să ştie fiecare dintre voi să-şi stăpânească vasul său în sfinţenie" (I Tesaloniceni 4:4).

De munca trupească, de meseria pentru câştigarea traiului zilnic avem trebuinţă pentru a ne menţine în viaţă. Sfântul Apostol Pavel porunceşte: „Să muncească în linişte şi să-şi mănânce pâinea lor" (II Tesaloniceni 3:12). Prin muncă, ne împlinim atât nevoile personale, cât şi pe cele ale oamenilor a căror întreţinere ne-am asumat-o.

Dincolo de aceasta, este trebuinţă de muncă pentru a putea face milostenie. Sfântul Apostol Pavel îi îndeamnă pe creştinii din Efes: „Cel ce fură să nu mai fure, ci mai vârtos să se ostenească, ca să aibă să dea şi celui ce are nevoie" (Efeseni 4:28). Desigur, trebuie o atenţie deosebită pentru a nu ajunge să cultivăm iubirea de argint în numele milosteniei, aşa cum fac unii oameni.

De aceea, Sfântul Isaac Sirul, făcând referire la cei ce se nevoiesc în isihie, scrie: „Când, stăruind în liniştea ta, te apuci de lucrul mâinilor, să nu faci din porunca aceasta a părinţilor acoperământ iubirii tale de arginţi. Acesta să-ţi fie un lucru neînsemnat, pentru înlăturarea trândăviei; un lucru care să nu-ţi tulbure mintea. Isihaştii trebuie să se îndeletnicească şi cu munca, însă una neînsemnată, care nu tulbură mintea, în orice caz, şi când omul munceşte, nu trebuie să-şi satisfacă patima iubirii de argint în numele milosteniei.

Munca trupească trebuie săvârşită cu toate premisele pe care le presupune viaţa duhovnicească: în linişte, fără tulburarea minţii şi depărtarea ei de la Dumnezeu. Sfântul Apostol Pavel spune: „Să muncească în linişte" (II Tesaloniceni 3:12). In timpul muncii, trebuie lucrată, deopotrivă, şi rugăciunea. în felul acesta, întreaga noastră lucrare se sfinţeşte şi îi este închinată lui Dumnezeu. Sfântul Vasilie cel Mare, făcând referire la cuvântul Sfântului Apostol Pavel, „Rugaţi-vă neîncetat" (I Tesaloniceni 5:17), respectiv „...lucrând zi şi noapte...", scrie că este vădit, astfel, faptul că în timpul împlinirii unei munci, omul se poate ruga lui Dumnezeu, deoarece toată vremea este una a rugăciunii.

mitropolit Hierotheos Vlachos

Fragment din cartea "Stiinta medicinei duhovnicesti. Practica psihoterapiei ortodoxe", editura Sophia

Cumpara cartea "Stiinta medicinei duhovnicesti"

 

24 Octombrie 2018

Vizualizari: 1684

Voteaza:

Insemnatatea muncii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact