Trandavia

Trandavia

Trândăvia constituie una din cele mai serioase stări patologice ale minţii şi se înrudeşte foarte mult cu neştiinţa şi uitarea.

Trândăvia ar putea fi definită altfel prin lene, negrijă, indiferenţă, moliciune, nepăsare sau printr-o oricare altă stare asemănătoare care ţine de cultivarea duhovnicească şi în general de curăţirea sufletească şi grija pentru mântuirea sufletului.

Trândăvia, după Sfântul Ioan Gură de Aur, este inerentă caracterului stricăcios al firii. „Firea omenească este trândavă şi se dedă cu uşurinţă unei vieţi lejere şi plăcute". Iar în alt loc adaugă: „Firea omenească este într-un anumit fel trândavă şi grabnic alunecătoare pe calea pierzaniei, nu pentru că firea a fost făcută greşit, ci pentru că dorinţa şi dispoziţia ei este trândavă".

Rădăcina trândăviei duhovniceşti se află şi ea în înrobirea sufletului faţă de simţurile trupului şi, prin ele faţă de cele sensibile şi lumea simţurilor. Desigur că apariţia trândăviei nu este din vina simţurilor sau a trupului, deşi ele îşi aduc o contribuţie la aceasta. Am vorbit de acest aspect şi în altă parte. Rădăcina trândăviei se găseşte în suflet, aşa cum ne-a accentuat deja Sfântul loan Gură de Aur, fiind localizată în mintea întunecată, care şi-a pierdut poziţia conducătoare, supunându-se de voie simţurilor şi celor sensibile.

„Creatorul ne-a zidit mădularele pentru a fi potrivite şi de folos săvârşirii binelui, îngăduind ca ele să fie conduse de partea noastră netrupească care este sufletul. Când sufletul va slăbi căpăstrul, abătându-se spre trândăvie şi lejeritate, va fi precum conducătorul de car militar ce nu ştie să ţină în frâu mişcările nepotrivite ale cailor şi care, ajungând să se abată de la drum, va prăbuşi totul cu zgomot mare. La fel se întâmplă si cu dorinţa noastră. Când ea nu va şti să se folosească cum se cuvine de mădularele trupului, cedând în faţa imboldurilor lor dezordonate va eşua şi se va nimici pe sine".

Acelaşi lucru îl spune şi Sfântul Vasile cel Mare: „Imboldurile fireşti ale trupului nu sunt iraţionale, ci bune şi de folos spre înfăptuirea unui anumit scop. Trupul nu are însă un cuget de sine iar aceasta este pentru ca raţiunii sufletului şi i se dea cinstea priorităţii. Dacă sufletul gestionează cum se cuvine imboldurile trupului, atunci şi trupul se păzeşte, şi pe el însuşi nu se primejduieşte. Dacă sufletul îşi neglijează lucra-rea de supraveghere şi supune fără cuget raţional luminătorii trupului somnului adus de lejeritatea negrijii şi în final, pe sine însuşi, va ieşi de pe calea cea dreaptă, vătămându-se şi el în aceeaşi măsură. Aceasta nu o face trupul pentru că el însuşi este rău, ci pentru că sufletul greşeşte prin lipsa sa de grijă şi înţelepciune.

Dacă patimile trupului erau de aşa natură încât să nu poată fi îmblânzite de suflet, atunci pe buna dreptate ar fi fost de vină trupul. Dacă puterile sufleteşti însă au cedat la multe tentanţii sau slăbiciuni care au avut grijă să stăpânească asupra lui, atunci trupul nu este răspunzător de cele în-făptuite ca pricină a răului, sufletul fiind vrednic de judecată ca unul ce a renunţat la autoritatea sa asupra trupului. Iar acesta (sufletul) nu are din fire răul în sine, el este stăpânit însă de acesta întrucât lipseşte binele. Cu alte cuvinte, răul nu este decât o lipsă a virtuţii".

Sfântul Părinte accentuează clar că greşeala, în cazul stăpânirii imboldurilor trupului asupra omului în totalitatea lui, nu rezidă în lucrarea lor. Ele, prin ele însele, sunt oarbe. Puterea sufletului, ca una ce are raţionalitate, constituie lumina existenţei şi poate da direcţie lucrărilor trupeşti. Aici intervine factorul „patimă" iar, mai concret, negrija „supraveghetorului", adică a sufletului care joacă, sau ar trebui să joace rolul de supraveghetor, şi somnul trândăviei. Este ca şi cum conducătorul carului militar ar dormi. Puterile care mişcă carul rămân fără direcţie. Iar o astfel de situaţie este firesc să conducă atât trupul orb cât şi sufletul adormit la tot fel de abateri si nenorociri.

De aceea, trupul nu poate fi judecat ca fiind prin sine rău şi izvor al răutăţii şi, prin urmare, şi al trândăviei. Nici sufletul, la rândul său, nu este izvor al răutăţii. Răul înseamnă o lipsă, o negaţie sau un refuz. Răul, după cum am spus şi în altă parte, există doar ca lucrare. El se ipostaziază, capătă existenţă ca faptă. Răspunderea pentru trândăvie cade, de aceea, doar pe suflet, deoarece acesta îşi neagă (îşi refuză) raţionalitatea şi se lasă înrobit de patima neraţională.

Cuviosul Petru Damaschin vede rădăcina trândăviei în nesocotinţă. Socotinţa este să cugeti drept; mintea să ştie ce trebuie şi nu trebuie să facă, să vegheze cu atenţie şi să vadă lucrurile firesc cum sunt şi care sunt foloasele aduse minţii. Dacă socotinţa presupune, în general, o sănătate a raţiunii şi o stare luminată de veghe continuă, atenţie şi trezvie, atunci nesocotinţa reprezintă exact contrariul. Ea este o beţie a raţiunii, o întunecare a ei, neştiinţă şi lipsă de minte, viclenie şi, în general, o decădere a puterilor duhovniceşti într-o moliciune şi lejeritate stupidă, unde toate sunt posibile. Tocmai pentru că există această întunecare, mintea nu vede şi nu apreciază corect lucrurile în firea lor, drept pentru care tot accentul pică pe cele sensibile, ignorându-le pe cele inteligibile. Acest fapt duce la o depravare şi la o lipsă de nerv a minţii. De aceea Sfântul Ioan Gură de Aur spune în mod justificat „Când oamenii cad din dorirea slavei cereşti şi din dragostea pentru cele de sus, atunci îşi doresc slava pământească a lumii prezente, devenind robii ei. Din ce raţiune dorim slava pământească? Pentru că nu o dorim cu putere pe cea cerească. Care să fie pricina acestui lucru? Trândăvia".

Prin urmare, trândăvia este şi ea rezultatul unei stări mai generale a sufletului caracterizate de întunecare şi orbire duhovnicească. Descrierea pe care Marcu Ascetul o face trândăviei este reprezentativă şi revelatoare. „Cei trei uriaşi ai celui rău sunt: neştiinţa, maica tuturor relelor, uitarea, sora împreună lucrătoare şi slujitoarea ei; şi nepăsarea trândavă, care ţese veşmântul şi acoperământul norului negru aşezat peste suflet Şi care le sprijineşte pe amândouă, le întăreşte, le susţine şi sădeşte în sufletul fără grijă răul înrădăcinat şi statornic".

Nu este curios faptul că din cauza trândăviei minţii se nasc nenumărate rele în suflet si în general în viaţa omului. Trândăvia îl face pe om „să cadă în bestialitatea celor necuvântătoare"„Din trândăvie ajunge vicios" iar sufletul se învârtoşează. „Sufletul este simplu şi este înşelat cu uşurinţă. Păţeşte precum apa Dunării cărei se face tare ca piatra din pricina frigului, atunci când îngheaţă. Acelaşi lucru are loc şi cu sufletul nostru din pricina păcatului şi a multei trândăvii. Devine tare ca piatra".

Influenţa trândăviei este atât de adâncă înj suflet, încât şi atunci când cineva se găseşte în condiţii favorabile înălţării duhovniceşti, poate decade mergând până la pierzanie.

„Sunt suflete leneşe care, petrecând în mânăstiri de obşte şi având acolo din belşug condiţiile care întreţin trândăvia, au ajuns la totala pierzanie. Acelaşi lucru îl vedem petrecându-se şi cu liniştirea. Primind pe mulţi încercaţi, i-a respins din pricina lucrării lor după regula proprie (idioritmie), dovedindu-i iubitori de plăcere". De aceea, celui trândav nu îi sunt de folos nici cele mai înţelepte sfaturi şi îndemnuri. Când ne trândăvim (precum Iuda) nici sfaturile si nici îndemnurile nu ne sunt de folos".

Trândăvia face ca legea lui Dumnezeu să pară grea şi de nepurtat. Sfântul Ioan Gură de Aur întreabă: „Ce face ca poruncile să ne pară grele? Trândăvia noastră. Precum atunci când arătăm bunăvoinţă, cele grele ne vor părea uşoare, aşa se întâmplă şi când ne arătăm trândavi, cele uşoare ni se vor părea dificile".

Prin urmare, nu trebuie să pierdem din atenţie că în spatele trândăviei se ascunde dia-volul. Precum în toate patimile, la fel în neştiinţă şi uitare, pe care le-am analizat, aşa şi aici în-trândăvia noastră, îşi găseşte refugiu diavolul, războindu-ne prin ea. Căci, întreabă în continuare Sfântul Ioan Gură de Aur: „Nu ţi-e teamă ca nu cumva în relaţiile tale cu ceilalţi să dea buzna dintr-o dată, din pricina trândăviei şi negrijii, un anumit demon şi aflând sufletul tău fără lucrare si pregătire, să intre în el cu toată uşurinţa întrucât casa ta nu are uşă?"
 
Arhim. Evsevios Vittis

Placerea si durerea. Curatirea mintii de patimi. Depasirea cercului vicios placere-durere. Vol. 2, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Placerea si durerea"

Pe aceeaşi temă

24 August 2015

Vizualizari: 2884

Voteaza:

Trandavia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact