Rusaliile - Pogorarea Sfantului Duh

Rusaliile - Pogorarea Sfantului Duh Mareste imaginea.

La zece zile dupa Inaltarea lui Hristos, respectiv la 50 de zile de la Invierea Sa, praznuim Rusaliile - Pogorarea Sfantului Duh, cunoscuta si sub denumirea de Cincizecime. Anul acesta praznuim Pogorarea Sfantului Duh pe 4 iunie. Ca vechime, Rusaliile coboara pana in veacul apostolic. In primele secole crestine, praznicul Cincizecimii era o dubla sarbatoare: a Pogorarii Duhului Sfant si a Inaltarii lui Hristos. In jurul anului 400, cele 2 sarbatori s-au despartit una de cealalta.

Daca prin lucrarea Duhului Sfant, Dumnezeu Fiul S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat, tot prin Duhul Sfant ni se impartaseste viata dumnezeiasca si omeneasca a lui Hristos. Pogorarea Sfantului Duh este actul de trecere a lucrarii mantuitoare a lui Hristos, din umanitatea Sa in oameni. Astfel, Biserica se constituie prin aceasta extindere a vietii lui Hristos in noi.Avand in vedere ca prin Duhul ne impartasim de Hristos, in Biserica Ortodoxa sfintele slujbe incep cu rugaciunea adresata Sfantului Duh: "Imparate Ceresc, Mangaietorule, Duhul Adevarului, Care pretutindeni esti si pe toate le implinesti; Vistierul bunatatilor si Datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre".

Evenimentul Pogorarii Duhului Sfant este descris in cartea "Faptele Apostolilor" (F.A. 2,4). Aici se spune ca Duhul Sfant Se pogoara din cer ca un vuiet mare de vant si Se imparte deasupra capului fiecaruia din cei prezenti, in chip de limbi de foc.

La Pogorarea Duhului au fost prezenti numai Apostolii?

Textul "Cand a sosit ziua Cincizecimii, erau toti impreuna in acelasi loc" (FA. 2, 1), a dat nastere la multe nedumeriri, pentru ca nu se precizeaza cine sunt acei "toti". Din dorinta de a aduce mai multa lumina in acest caz, versiunea romana a Noului Testament a introdus termenul de "Apostoli".

Insa, daca se omite cuvantul "Apostoli", poate rezulta ca in acea zi se gaseau laolalta nu numai cei doisprezece, ci toti cei o suta douazeci de frati care s-au aflat impreuna cu Apostolii alaturi de Iisus, incepand cu Botezul savarsit de Ioan si pana la Inaltare (F.A. 1, 22). Sfantul Ioan Gura de Aur, Teofilact si alti exegeti, afirma ca la Cincizecime au fost prezenti nu numai apostolii, ci si alti frati. De aici reiese ca Sfantul Duh s-a revarsat peste toti membrii Bisericii, si nu numai peste ierarhia reprezentata de apostoli. Exegeza ortodoxa, precum si cea romano-catolica, bazate pe Traditie, afirma ca la Cincizecime era de fata si Maica Domnului.

Faptul ca limbile apar "impartite", denota ca fiecare persoana se invredniceste in mod propriu de primirea Duhului. Acest Duh sfinteste pe fiecare om in parte si pe toti laolalta, adica sfinteste persoane in comuniune sau pentru comuniune.

Rusaliile - momentul in care Apostolii incep sa graiasca in limbi necunoscute

Dupa Pogorarea Sfantului Duh, Apostolii au primit puterea de a grai in limbi necunoscute de ei pana atunci. Au descoperit invatatura Mantuitorului si altor neamuri, in diferite limbi. Inceputul a avut loc chiar in aceasta zi, a Pogorarii Duhului Sfant, cand s-au facut intelesi de toti iudeii veniti la Ierusalim din tot Orientul. Pelerinii neputand sa-si explice cum de puteau predica in graiuri diferite, unul dintre ei ii acuza ca ar fi "plini de must", adica beti (F.A. 2, 13). Atunci Sfantul Petru a luat cuvantul pentru a-i apara pe Apostoli de o asemenea invinuire, dar si pentru a vorbi multimilor despre Hristos. El le-a descoperit ca se implinise profetia lui Ioil: "Iar in zilele din urma, zice Domnul, voi turna din Duhul Meu peste tot trupul" (F.A. 2, 17, Ioil 3, 1). In urma cuvantarii lui Petru, trei mii de persoane au primit botezul.

Apostolii au vorbit real limbile celor prezenti. Din Faptele Apostolilor aflam ca toti cei umpluti de Duh Sfant "au inceput sa graiasca in alte limbi, precum le dadea lor Duhul a grai" (Fap. 2, 6). Au existat persoane care au afirmat ca Apostolii au vorbit intr-o singura limba, dar Duhul Sfant traducea ascultatorilor ceea ce Apostolii graiau. Daca Duhul ar fi tradus, atunci "minunea ar fi fost mai degraba la cei ce ascultau decat la cei ce vorbeau", dupa cum afirma Sfantul Grigorie de Nazianz.

Focul in chipul caruia Si-a facut aparitia Duhul Sfant nu era unul natural si din acest motiv Scriptura vorbeste de limbi ca de foc si nu limbi de foc. E importanta aceasta precizare pentru ca exista o diferenta majora intre lumina dumnezeirii si lumina focului. Lumina dumnezeiasca fiind necreata nu sufera schimbari si alterari, precum cea a focului. Iar daca lumina focului este cand mai putin intensa, cand intensa, in functie de foc, lumina dumnezeiasca fiind necreata, nu i-a luminat pe Apostoli progresiv.

Se obisnuieste sa se vorbeasca de trimiterea Sfantului Duh in lume, ca despre un act prin care Duhul ar lua locul lucrarii lui Hristos. In acest caz, Biserica ar fi numai opera Sfantului Duh. In realitate insa, Duhul trebuie vazut intotdeauna ca Duhul lui Hristos, deci, nu trebuie vazut sau conceput ca despartit de Hristos.

Exista obieiul ca in ziua de Rusalii, sa se aduca in biserica frunze de nuc sau de tei, simbol al limbilor ca de foc, ca semne ale coborarii Sfantului Duh. Ele sunt binecuvantate si impartite credinciosilor.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2023

Vizualizari: 148942

Voteaza:

Rusaliile - Pogorarea Sfantului Duh 4.71 / 5 din 14 voturi. 13 review utilizatori.

Comentarii (13)

  • Radu AlexandruPostat la 2022-06-09 08:35

    Tradiția ierusalimiteană ne indică locul unde s‑a petrecut Pogorârea Duhului Sfânt, foișorul Cinei de Taină, unde ucenicii s‑au adunat adeseori după Înviere și după Înălțarea la cer a Mântuitorului Iisus Hristos.

  • Cacovean AdrianPostat la 2014-06-08 17:40

    Rusaliile, sarbatoare mare crestina! Sa ne gaseasca in pace pe toti: Rusaliile acestea si viitoare si mai ales Duhul Sfant, a treia ipostaza a Lui Dumnezeu, care uneste, sfinteste si vorbeste in toate limbile, mesajul Lui Iisus: iubirea!

  • costel popescu Postat la 2013-06-22 10:09

    Limbile sub forma carora S-a aratat Duhul Sfant erau de foc, lucru care are o mare insemnatate. Focul vadeste faptul ca Duhul Sfant este de aceeasi fiinţa cu Tatal si cu Fiul, deoarece Dumnezeu este foc mistuitor. Asadar, Duhul Sfant are aceeasi fire si aceeasi lucrare cu Tatal si cu Fiul. In plus, limbile de foc arata chipul indoit al felului in care lucreaza propovaduirea Apostolilor, pentru ca focul lumineaza, dar si arde, in acelasi fel in care invaţatura transmisa prin Hristos ii lumineaza pe cei care se supun si ii blesteama pe cei care nu cred. Desigur, focul in chipul caruia Si-a facut apariţia Duhul Sfant nu era un foc zidit, ci unul nezidit. De aceea, Sfantul Evanghelist nu a spus limbi de foc, ci limbi ca de foc. (Arhim. Hieroteos Vlachos)

  • Nadina BugaPostat la 2013-06-21 11:41

    Binecuvintat sa fie Numele Celui Prea Inalt! Si azi oamenii sunt umpluti de Duhul Sfint, si azi Duhul Sfint vorbeste in limbi omenesti si ingeresti prin gura oamenilor ce au fost umpluti de El. Cereti Duhul Sfint de la Dumnezeu, tinjiti dupa El si El va va binecuvinta. "Fiindca orice Cuvint venit de la Dumnezeu nu este lipsit de putere."

  • Octavia GrozeaPostat la 2012-06-02 10:02

    "Vino, Mangaietorule Duhule Sfinte si te salasluieste intru noi!"

  • Vasa NastaPostat la 2012-06-01 21:02

    Puterea Sfantului Duh sa ne conduca viata in dreptate si unire cu Domnul nostru Iisus Hristos ! Amin.

  • Angelica NituPostat la 2011-06-23 12:41

    POGORAREA SFANTULUI DUH ESTE UN PRAZNIC IMPARATESC ASEMENEA SFINTEI INVIERI. ESTE PROMISIUNEA FACUTA SI IMPLINITA DE MANTUITORUL HRISTOS. SFINTII SAI UCENICI SI APOSTOLI AU PRIMIT PUTEREA DE A VESTI EVANGHELIA SI A DUCE MAI DEPARTE CUVANTUL LUI DUMNEZEU, EI FIIND PRIMII PREOTI AI BISERICII. DUHUL SFANT ESTE "MANGAIETORUL, DUHUL ADEVARULUI" CARE CALAUZESTE, INDRUMA SI INVATA, PERSOANA A SFINTEI TREIMI, EGALA CU TATAL SI CU FIUL. POGORAREA SFANTULUI DUH ESTE O SARBATOARE CU ADANCI SEMNIFICATII IN ISTORIA BIMILENARA A CRESTINISMULUI.

  • costel popescu Postat la 2011-06-16 15:26

    Expresia "Duhul lui Hristos" nu inseamna ca Hristos Ii este Tata Sfantului Duh, ci ca este intr-o unire neincetata si deplina cu El.

  • Vasa NastaPostat la 2011-06-12 19:15

    Va multumesc pentru articol ! Sfantul Duh sa ne lumineze mintea, sufletul si cugetul ! Amin.

  • gabriel dan david Postat la 2011-06-11 23:21

    ce sa intelegem prin sintagma „duhul lui hristos”? nu e fortata putin expresia? nu e oarecum vecina cu marturisirea catolica despre duhul sfant unde se spune :”care de la tatal si de la fiul purcede”?

  • Mihaela NistorPostat la 2011-06-11 19:21

    Veniti toti credinciosii sa preaslavim pogorarea Sfantului Duh, Cel Care din sanurile Tatalui a purces aspra Apostolilor, acoperind ca si cu niste ape pamantul de cunostinta lui Dumnezeu si invrednicind de harul cel de viata facator al infierii si de slava cea de sus pe cei ce alearga la El intru curatire, sfintind si indumnezeind pe cei ce striga: Vino, mangaietorule, Duhule Sfinte si Te salasuieste intru noi! (ACATISTUL CATRE PREA SFANTUL SI DE VIATA FACATORUL DUH, DUMNEZEUL NOSTRU- Codacul 1)

  • costel popescu Postat la 2010-05-24 00:19

    Rusaliile e una din cele mai vechi sarbatori crestine.

  • Xenia LuciaPostat la 2010-05-23 18:04

    E Sarbatoare sau un obicei va rog sa imi spuna careva ms

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE