Canoanele Sinodului IV Ecumenic

Canoanele Sinodului IV Ecumenic

 

Canoanele Sinodului IV Ecumenic

                                                   

Imparatul Marcian (450-457) a convocat sinodul ecumenic pentru Niceea, insa,  fiind ocupat de razboiul cu hunii, a ordonat stramutarea sinodului de la Niceea la Calcedon, langa Constantinopol. Motivul convocarii acestui sinod a fost acela de a pune capat unor discutii doctrinare tulburatoare, dar si pentru examinarea actelor adunarii de la Efes.

 

Sunt 30 de canoane, din care Biserica romano-catolica nu recunoaste canonul 28.

 

Canonul 1 : Intareste "canoanele intocmite de Sfintii Parinti in fiecare sinod pana acum".                                                                                                                  

 

Canonul 2 : Condamna simonia.

 

Canonul 3 : Opreste clericii de la chivernisirea de averi straine ; nimeni : episcop, cleric, fie calugar, sa nu mai ia in arenda mosii, sau sa faca pe sine chivernisitor de bunuri lumesti, afara de imprejurarea cand ar fi chemat de legi, spre a face neaparat parte din epitropia nevarstnicilor. Se accepta ingrijirea lucrurilor bisericesti, orfani, vaduve.

 

Canonul 4 : "Calugarii din fiecare oras sau sat sa se supuna episcopului". Acestia sa nu-si paraseasca manastirile spre a tulbura treburile bisericesti sau civile.

 

Canonul 5: Se reintaresc prevederile canonice privind oprirea migratiei preotilor sau episcopilor.

 

Canonul 6 : Hirotonia de preot, diacon sa se faca potrivit unei destinatii.

 

Canonul 7 : "Am hotarat ca cei intrati odata in cler si monahii, sa nu intre nici in armata, nici in vrednicii lumesti. Daca ar indrazni aceasta si nu s-ar intoarce ca sa ajunga la ceea ce mai intai pentru Dumnezeu au ales, sa se dea anatemei".

 

Canonul 8 : Clericii care conduc institutii caritabile sa ramana sub carmuirea episcopilor din cetati.

 

Canonul 9 : Opreste apelul la alta judecata lumeasca.

 

Canonul 10 : Obliga clericii sa ramana la bisericile pentru care au fost hirotoniti.

 

Canonul 11 : Numai persoanele cinstite sa obtina scrisori de sprijin.

 

Canonul 12 : Eparhiile sa nu mai fie impartite (divizate) cu ajutorul puterii laice.

 

Canonul 13 : "Clericii straini si necunoscuti in alta cetate sa nu liturghiseasca de fel si nicaieri fara scrisori de recomandare de la episcopul lor".

 

Canonul 14 : Implicatii ale casatoriilor mixte in cazul clericilor.                           

 

Canonul 15 : "Femeia sa nu se hirotoneasca diacon inainte de 40 ani, si aceasta numai dupa o cercetare temeinica. Iar daca primind sfintirea si ramanand catava vreme in slujba s-ar casatori, batjocorand astfel darul Domnului, una ca aceasta sa se dea anatemei impreuna cu cel care a luat-o".                                                                                  

 

Canonul 16 : Opreste casatoria fecioarelor afierosite si a calugarilor.                  

 

Cartonul 17 : Parohiile pastorite de un episcop timp de 30 de ani sa ramana mereu sub jurisdictia acelui episcop.

 

Canonul 18 : Se interzice conjuratia sau fratria.

 

Canonul 19 : "In fiecare eparhie (provincie) episcopii sa se adune de doua ori pe an".

 

Canonul 20 : Recomanda din nou ramanerea in parohia de hirotonie.

 

Canonul 21 : "Clericii si mirenii care invinuiesc pe episcop sau pe clerici in chip simplu si fara probe, sa nu se primeasca drept invinuitori, inainte de a dovedi mai intai vrednicia lor insisi".

 

Canonul 22 : "Nu se cuvine ca dupa moartea episcopului, clericii respectivi sa puna mana pe lucrurile care sunt ale lui, dupa cum este oprit aceasta si de catre canoanele vechi. Cel ce ar face aceasta sa-si primejduiasca treapta".

 

Canonul 23: Se opresc plangerile directe la Constantinopol ale clericilor napastuiti si ramanerea indelungata a acelor clerici la Constantinopol.

 

Canonul 24 : Se opreste transformarea manastirilor in localuri publice.

 

Canonul 25 : Hirotonia episcopului sa nu se amane peste 3 luni.

 

Canonul 26 : "Orice biserica, avand si episcop sa aiba si econom din clerul sau, care sa chiverniseasca averea bisericeasca cu stirea episcopului, astfel incat administrarea ei sa nu se faca fara martori si sa nu se risipeasca averea bisericii, aducandu-se hula preotiei".

 

Canonul 27 : Se anatematizeaza rapitorii de femei si cei care ii ajuta.

 

Canonul 28 : "Se acorda Constantinopolului rang dupa Roma veche, iar Constantinopolul va hirotoni numai pe mitropolitii din diecezele : Pont, Asia si Tracia, precum si pe episcopii din tarile barbare ale diecezelor amintite mai inainte".

 

Canonul 29 : "A cobori pe episcop la treapta de preot se cheama dezbracare de cele sfinte (ierosilie). Daca insa o pricina dreapta indeparteaza pe cineva de la dregatoria episcopala, acela nici locul de preot nu trebuie sa-l aiba. insa daca cineva fara vina a pierdut dregatoria, sa se intoarca la vrednicia episcopala".

 

Canonul 30 : Acorda gazduire episcopilor din Egipt la Constantinopol si sa semneze hotararea sinodala.

Pe aceeaşi temă

09 Iulie 2012

Vizualizari: 9015

Voteaza:

Canoanele Sinodului IV Ecumenic 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact