Canoanele Sinodului IV Ecumenic

Canoanele Sinodului IV Ecumenic

 

Canoanele Sinodului IV Ecumenic

                                                   

Imparatul Marcian (450-457) a convocat sinodul ecumenic pentru Niceea, insa,  fiind ocupat de razboiul cu hunii, a ordonat stramutarea sinodului de la Niceea la Calcedon, langa Constantinopol. Motivul convocarii acestui sinod a fost acela de a pune capat unor discutii doctrinare tulburatoare, dar si pentru examinarea actelor adunarii de la Efes.

 

Sunt 30 de canoane, din care Biserica romano-catolica nu recunoaste canonul 28.

 

Canonul 1 : Intareste "canoanele intocmite de Sfintii Parinti in fiecare sinod pana acum".                                                                                                                  

 

Canonul 2 : Condamna simonia.

 

Canonul 3 : Opreste clericii de la chivernisirea de averi straine ; nimeni : episcop, cleric, fie calugar, sa nu mai ia in arenda mosii, sau sa faca pe sine chivernisitor de bunuri lumesti, afara de imprejurarea cand ar fi chemat de legi, spre a face neaparat parte din epitropia nevarstnicilor. Se accepta ingrijirea lucrurilor bisericesti, orfani, vaduve.

 

Canonul 4 : "Calugarii din fiecare oras sau sat sa se supuna episcopului". Acestia sa nu-si paraseasca manastirile spre a tulbura treburile bisericesti sau civile.

 

Canonul 5: Se reintaresc prevederile canonice privind oprirea migratiei preotilor sau episcopilor.

 

Canonul 6 : Hirotonia de preot, diacon sa se faca potrivit unei destinatii.

 

Canonul 7 : "Am hotarat ca cei intrati odata in cler si monahii, sa nu intre nici in armata, nici in vrednicii lumesti. Daca ar indrazni aceasta si nu s-ar intoarce ca sa ajunga la ceea ce mai intai pentru Dumnezeu au ales, sa se dea anatemei".

 

Canonul 8 : Clericii care conduc institutii caritabile sa ramana sub carmuirea episcopilor din cetati.

 

Canonul 9 : Opreste apelul la alta judecata lumeasca.

 

Canonul 10 : Obliga clericii sa ramana la bisericile pentru care au fost hirotoniti.

 

Canonul 11 : Numai persoanele cinstite sa obtina scrisori de sprijin.

 

Canonul 12 : Eparhiile sa nu mai fie impartite (divizate) cu ajutorul puterii laice.

 

Canonul 13 : "Clericii straini si necunoscuti in alta cetate sa nu liturghiseasca de fel si nicaieri fara scrisori de recomandare de la episcopul lor".

 

Canonul 14 : Implicatii ale casatoriilor mixte in cazul clericilor.                           

 

Canonul 15 : "Femeia sa nu se hirotoneasca diacon inainte de 40 ani, si aceasta numai dupa o cercetare temeinica. Iar daca primind sfintirea si ramanand catava vreme in slujba s-ar casatori, batjocorand astfel darul Domnului, una ca aceasta sa se dea anatemei impreuna cu cel care a luat-o".                                                                                  

 

Canonul 16 : Opreste casatoria fecioarelor afierosite si a calugarilor.                  

 

Cartonul 17 : Parohiile pastorite de un episcop timp de 30 de ani sa ramana mereu sub jurisdictia acelui episcop.

 

Canonul 18 : Se interzice conjuratia sau fratria.

 

Canonul 19 : "In fiecare eparhie (provincie) episcopii sa se adune de doua ori pe an".

 

Canonul 20 : Recomanda din nou ramanerea in parohia de hirotonie.

 

Canonul 21 : "Clericii si mirenii care invinuiesc pe episcop sau pe clerici in chip simplu si fara probe, sa nu se primeasca drept invinuitori, inainte de a dovedi mai intai vrednicia lor insisi".

 

Canonul 22 : "Nu se cuvine ca dupa moartea episcopului, clericii respectivi sa puna mana pe lucrurile care sunt ale lui, dupa cum este oprit aceasta si de catre canoanele vechi. Cel ce ar face aceasta sa-si primejduiasca treapta".

 

Canonul 23: Se opresc plangerile directe la Constantinopol ale clericilor napastuiti si ramanerea indelungata a acelor clerici la Constantinopol.

 

Canonul 24 : Se opreste transformarea manastirilor in localuri publice.

 

Canonul 25 : Hirotonia episcopului sa nu se amane peste 3 luni.

 

Canonul 26 : "Orice biserica, avand si episcop sa aiba si econom din clerul sau, care sa chiverniseasca averea bisericeasca cu stirea episcopului, astfel incat administrarea ei sa nu se faca fara martori si sa nu se risipeasca averea bisericii, aducandu-se hula preotiei".

 

Canonul 27 : Se anatematizeaza rapitorii de femei si cei care ii ajuta.

 

Canonul 28 : "Se acorda Constantinopolului rang dupa Roma veche, iar Constantinopolul va hirotoni numai pe mitropolitii din diecezele : Pont, Asia si Tracia, precum si pe episcopii din tarile barbare ale diecezelor amintite mai inainte".

 

Canonul 29 : "A cobori pe episcop la treapta de preot se cheama dezbracare de cele sfinte (ierosilie). Daca insa o pricina dreapta indeparteaza pe cineva de la dregatoria episcopala, acela nici locul de preot nu trebuie sa-l aiba. insa daca cineva fara vina a pierdut dregatoria, sa se intoarca la vrednicia episcopala".

 

Canonul 30 : Acorda gazduire episcopilor din Egipt la Constantinopol si sa semneze hotararea sinodala.

Pe aceeaşi temă

09 Iulie 2012

Vizualizari: 8843

Voteaza:

Canoanele Sinodului IV Ecumenic 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact