Sinoadele din veacurile primare ale Bisericii

Sinoadele din veacurile primare ale Bisericii

 

Sinoadele din veacurile primare ale Bisericii

 

In  sec.  II  s-a tinut un  sinod  la Ierusalim,  prezidat de episcopul  Narcis  al  Ierusalimului, altul in Cezareea Palestinei, prezidat de episcopul Teofil al Cezareii.

 

In sec. III : numeroase sinoade in Asia Mica, in Siria, in Arabia, in Egipt: Iconia (230-235), Bostra (Arabia) pe la 244, Alexandria sub Dionisie cel Mare al Alexandriei, iar in 270 la Antiohia, impotriva lui Pavel de Samosata. Sinoade la Cartagina sub Sf. Ciprian.

 

In sec. IV, la inceput: Elvira (Spania pe la 300-305) si sinodul de la Sinessium (308).                     

 

Sinoadele Locale     

 

Teme principale discutate:

 

1.  Sinodul de la Ancira (314) - situatii diverse privind pe clericii care au jertfit idolilor sau au participat la ospete paganesti; casatoria dupa hirotonie; incalcarea teritoriului de jurisdictie in scop de hirotoniri frauduloase; averile bisericesti (15); calcarea votului monahal prin casatorie (19); adulter, avort (21); ucigasii cu voia si fara voie (22, 23) si prezicatorii (24).

 

2. Sinodul de la  Neocezareea (315) - casatoria cu doi frati (2), numarul diaconilor in cetati : 7 (can.15).

 

3. Sinodul de la  Gangra (340) - defaimarea nuntii (1); apara pe cei ce consuma carne (2); defaimarea preotilor insurati (4); defaimarea locasului de cult (5 si 6); prinoase (7 si 8); defaimarea agapelor (11) ; parasirea barbatului pe motiv de evlavie (14); parasirea copiilor pe motiv de asceza (15); parasirea parintilor (16); ajunarea in zi de Duminica (18); dezlegarea abuziva a postului.

 

4.  Sinodul de la Antiohia (341) - intareste serbarea Pastilor dupa Niceea si condamna pe cei ce serbeaza cu evreii (1); fuga de euharistie (2); nerevenirea la propria parohie (3); neadmiterea caterisitilor la slujbe (4 si 6); tulburarea ordinei bisericesti (5); recunoasterea mitropolitului (9); judecarea episcopului (14); ocuparea abuziva a unei catedrale (biserici) fara episcop, de un episcop fara biserica (16);

 

5. Sinodul de la Laodiceea (343) - casatoria a II-a (1) ; reprimirea pacatosilor marturisiti (2) ; interzice camata printre clerici (4); ereticii sa nu fie admisi la slujba (6); mirungerea ereticilor (7); casatoria copiilor cu copiii ereticilor (10); interzicerea presbiterelor (intaistatatoarelor) in biserica (11); nu se permite plebei sa faca alegerile celor ce vor fi asezati in preotie (13); numai cantaretii sa cante in biserica (15); randuiala Sf. Liturghii primare (9); disciplina diaconilor in raport cu demnitatea prioritara a preotului (20) ; interzicerea sambetei ca zi de odihna (29); rugaciunea cu ereticii si schismaticii (33); neparticiparea la sarbatorile paganilor (39) ; nu se cuvine ca femeile sa intre in altar (44) ; mirungerea dupa botez (48) ; Liturghie in post numai sambata si duminica (49) ; interzicerea nuntilor in postul Pastelui (52); interzicerea Liturghiei in case (58); cartile biblice din care sa se citeasca in biserici (60). 

 

6. Sinodul de la Sardica (343) - caterisirea episcopului sa nu se ridice pana nu aproba Roma (4); trecerea episcopului prin toate treptele, de la citet (10); clericul excomunicat sa nu fie primit nici de prietenul sau episcop (13);

 

7. Sinodul de la Constantinopol (I) (394) - condamnarea la caterisire a unui episcop sa se faca numai prin hotararea tuturor episcopilor eparhioti (din sinodul provinciei).

 

8. Sinodul de la Cartagina (419) - tinerea cu strictete a hotararilor de la Niceea (1); pastrarea si propovaduirea invataturii despre Sf. Treime (2); infranarea clericilor (3); episcopul, preotul si diaconul si toti cei ce stau in altar sau slujesc in altar sa respecte infranarea (4) ; lacomie (5) ; Sf. Mir sa fie pregatit de episcopi si la fel consacrarea calugaritei, gratierea penitentilor etc. (6), pedepsirea schismaticului (7); revolta clericului : presbiterul, ridicandu-se impotriva episcopului sau si ar face schisma, sa fie anatema (11); opreste recurgerea la judecata lumeasca de catre clerici (15); varsta canonica pentru diaconi : douazeci si cinci ani (16) ; eparhia (provincia) sa aiba primat propriu (17); sa nu se boteze nici sa se impartaseasca mortii (18); procedura judecatoreasca pentru episcop (19) si preot (20); episcopii sa nu calatoreasca peste mare (23) decat cu aprobarea primatului si scrisoare ; infranarea " clericilor de la sotii la timpuri anumite (25); grija pentru averea bisericeasca (26); acuzatori si acuzati, dreptul de a muta judecata in loc pasnic (30); materia jertfei euharistice : paine si vin amestecat cu apa (37); iertarea, pentru pacate sa o dea episcopul (43); sarbatorile in cinstea martirilor (46); nerecurgerea la puterea lumeasca pentru transferari (48); clericii straini sa nu se primeasca de vreun episcop (54); distrugerea ramasitelor idolilor si templele (sanctuarele) pagane (58 si 84) in Africa ; oprirea marturiei clericului la judecata (59); sa nu se tina spectacole in Duminici si sarbatori (61); publicarea in Biserica a eliberarii sclavilor, sa se faca la fel ca in Italia (64); botezul pruncilor cand nu se stie daca au fost botezati (72); aparatorii bisericesti (75) ai saracilor contra tiraniei bogatilor; demisia benevola a episcopului lasa loc pentru alegerea altui episcop (88); femeile care isi parasesc barbatii sau barbatii care-si parasesc femeile sa ramana asa (102); uniformizarea rugaciunilor de la Sf. Liturghie (103); botezul copiilor se face spre iertarea pacatelor (110); harul lui Dumnzeu daruieste atat iertarea pacatelor cat si ajutor spre a nu mai pacatui (111); fara harul lui Dumnezeu nu putem savarsi binele (113); despre cei ce iau in stapanire cu de-a sila popoare impotriva vointei celor ce le detin, fiind incredintati ca li se cuvin lor (120) - problema diasporei ;

 

9. Sinodul de la Constantinopol  (Biserica Sf. Apostoli - 861) - nimanui sa nu-i fie iertat sa zideasca manastire fara stirea si invoirea episcopului (1); recuperarea celor ce fug din manastiri sa se faca de cel raspunzator pentru ei (3); sa nu se primeasca in alta manastire monahul fugar (4) ; cercetarea in vederea primirii in monahism : barbat - 6 luni, daca este deja evlavios din lume (5) ; saracia de buna voie (6); se supun caterisirii presbiterii si diaconii care primesc asupra lor dregatorii sau indeletniciri lumesti (11); Sf. Liturghie sa se oficieze in Biserica, nu in case (12); preotul sau diaconul care-si osandeste episcopul sau pentru oarecare vinovatie, inainte de sinodiceasca judecata si cercetare si de osandirea lui desavarsita si nu se cumineca cu el nici nu-l pomeneste la Sf. Liturghie sa se cateriseasca (13).

09 Iulie 2012

Vizualizari: 5479

Voteaza:

Sinoadele din veacurile primare ale Bisericii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact