Duhul e adevarul

Duhul e adevarul


"Duhul e adevarul"

"Unde este Biserica, acolo e si Duhul lui Dumnezeu si unde este Duhul lui Dumnezeu, acolo e si Biserica si tot harul, iar Duhul e adevarul" (Sfantul Irineu al Lyonului, Contra ereziilor 3, 24, 1). Este o afirmatie sintetica a sfantului Irineu (+202) din Lugdunum - Lyonul de azi - privind criteriul adevarului in Biserica lui Hristos.

Numita initial de autor Combaterea si distrugerea stiintei cu nume mincinos si redactata in limba greaca, lucrarea din care face parte citatul este una complexa, alcatuita din cinci carti sau sectiuni. Pentru ca nu s-a pastrat originalul, ci numai traducerea latina, in traditia crestina este cunoscuta sub numele de Adversus haereses (Contra ereziilor) titlu dat de istoricul Eusebiu.
 
Stiinta mincinoasa sau modul fals de cunoastere impotriva careia episcopul din Lugdunum aduce argumente pentru a-i dovedi netemeinicia este gnosticismul (grecescul gnosis inseamna cunoastere superioara, profunda, initiatica).

Astfel, sfantul Irineu isi concepe scrierea ca pe un raspuns la o provocare din interiorul si din afara Bisericii, incercand sa transeze problemele pe care le ridicau initiatorii sistemelor gnostice in cea de-a doua jumatate a secolului al II-lea.
 
Indiferent de numele celui vizat in polemica initiata de Irineu (Marcion, Valentin, etc.), in ceea ce-i priveste pe gnostici se poate rezuma ca directia lor de cunoastere ii indeparteaza de credinta si viata Bisericii, in primul rand este limitat accesul la cunoastere prin operarea unei distinctii arbitrare, nefondata eclesial, intre crestinii care raman la nivelul psihic de cunoastere si cei care ajung la cel privilegiat al cunoasterii profunde, superioare. De asemenea, metoda folosita de adevaratii posesori ai cunoasterii este una centrata prioritar pe revelatii individuale in afara oricarei traditii si autoritati, in lipsa unui corp specific de texte scriptu-ristice si a unei norme a credintei la care sa se raporteze intreaga crestinatate printr-un consens explicit, personaje ca Marcion sau Valentin isi fundamenteaza invatatura pe propria viziune asupra realitatii, incercand integrarea speculativa si eclectica a cat mai multor elemente apartinand scrierilor vechi.
 
Or, Sfantul Irineu, apeland la canonul cartilor biblice si la traditia apostolica, demonteaza toate categoriile teologice propuse de gnostici ca inspirate si duhovnicesti prin excelenta. Regula de credinta conform careia exista un raport de interioritate intre Scripturile Vechi si Noi, dar si intre acestea si traditia apostolica, este spectrul in care episcopul din Galia isi construieste teologia.
 
Pentru crestini, criteriul ultim al cunoasterii este personal, reprezentat de Duhul lui Dumnezeu, cel care descopera adevarul si care initiaza in tainele vietii divine. Dar, in conditiile functionarii acelei reguli a credintei, aceasta structura nu implica selectii discriminatorii, ca in conceptia gnostica despre accesul la cunoastere, avand un profund caracter comunional. Duhul Sfant este oferit de Dumnezeu intregii Biserici pentru a constitui si intensifica comuniunea (`tot harul`) dintre membrii organismului eclesial, iar Biserica este manifestare concreta si deplina a Duhului lui Dumnezeu.

Pe de o parte, adevarul e de natura personala, identific andu-se in cele din urma cu persoana divina care il reveleaza, iar pe de alta este intim legat de puterea de comuniune si viata impartasita Bisericii prin prezenta Duhului lui Dumnezeu. De aceea, cunoasterea adevarului nu lasa loc speculatiilor sofisticate, ci este situata in interiorul unui mod de a gandi si de a fi specific promovarii reciproce dintre Biserica lui Hristos si Duhul Sfant, altfel spus, spiritului si categoriilor eclesiale crestine, reprezentate de canonul Sfintelor Scripturi si de traditia apostolica. Acestea din urma sunt sintetizate in norma de credinta a Bisericii sau canonul adevarului, nu in sensul limitarii fixiste si abstracte a adevarului, ci al revelarii caii care duce la cunoastere si viata (cf. In 14, 6).


Mesajul sfantului Irineu al Lyonului contine o precizare mereu actuala pentru teologia si viata Bisericii: deoarece atributul duhovnicesc sustinut de Duhul Sfant este indiscutabil in traditia crestina, valorificarea lui conforma canonului adevarului e intrinseca permanentei circumscrieri comunionale a oricarui demers gnoseologic.

preot Nicolae-Cristian CADA

Baraganul Ortodox

.
Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 14711

Voteaza:

Duhul e adevarul 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

adevarul sfantul duh

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact