Elogiul imbulzelii

Elogiul imbulzelii

Nu vrem sa aducem aici in discutie comentariile malitioase (sau inveninate de-a dreptul) ale celor care taxeaza multimea de pelerini ca pe o turma fara discernamant, pogorand dintr-un Ev Mediu obscur si ignorant pentru a da cinstire unor "oscioare". Nici acele pretinse calcule economice despre "rentabilitatea" unei astfel de sarbatori religioase nu pot face subiectul unor abordari edificatoare. Nu are sens sa irosesti un spatiu publicistic polemizand cu cei care nu au deschidere spre a intelege din interior un fenomen pe care-l scruteaza din elicopter, dar pe care il comenteaza ca si cum ar fi staruit indelung, cu microscopul, asupra lui.

Insa este un lucru asupra caruia se insista obsesiv in presa, cu exceptiile de rigoare, uneori fiind prezentat ca atare, alteori intr-o lumina negativa. Este vorba de asa numita imbulzeala care se regaseste fie in miscarea pelerinilor spre sfintele moaste, fie in elanul credinciosilor spre a primi binecuvantare de la un ierarh sau de la un preot.

A devenit chiar un cliseu sa se insiste asupra "multimii care s-a imbulzit sa." chiar daca fenomenul a devenit unul din ce in ce mai rar. Spun asta pentru ca, prin organizare si prin implicarea fortelor de ordine ale Statului, rareori si pe durate extrem de scurte, uneori de ordinul secundelor, se mai produce o astfel de aglomerare dezordonata de persoane. Urmaream si anul acesta cum cameramanul unei televiziuni a zabovit zeci de minute cautand sa filmeze ceva, iar in momentul in care a fost o usoara busculada la transferul pelerinilor de la un punct de ordine la altul, a pornit imediat camera de filmat si a fixat in memoria acesteia cele cateva secunde. Ulterior, la stirile de seara, cand s-au transmis informatii despre pelerinajul de la Iasi, acele imagini au constituit singurele ilustratii, ca si cum ar fi fost reprezentative pentru felul in care se desfasoara pelerinajul in ansamblul sau.

Sigur ca, initial, te revolti la vederea unei astfel de manipulari a realitatii si te intrebi, la modul foarte serios, ce baza poti sa mai pui pe acuratetea informatiilor pe care le transmite acea televiziune. Nu cumva si in cazul altor evenimente, din varii domenii, la care nu am avut acces direct, se manipuleaza realitatea astfel incat ceea ce ajunge pe ecran este nu doar nereprezentativ, ci chiar opusul a ceea ce s-a intamplat de fapt? Gustul amar se indulceste insa cand realizez ca, in pofida unei intentii vadite de a umbri bunacuviinta si evlavia pelerinilor prin instantanee cu totul accidentale, de fapt realizatorii (sau fabricantii) unor astfel de stiri nu reusesc sa faca un deserviciu Bisericii. Si nu ma refer aici la cinicul, dar pragmaticul "o reclama proasta e tot o reclama si asta e tot ceea ce conteaza". Biserica nu are nevoie de nici un fel de reclama, intre modul in care isi prezinta "oferta" religioasa unele grupari pe spatii de emisie platite si propovaduirea Cuvantului lui Dumnezeu in lume de catre Ortodoxie, inclusiv prin canalele media proprii, este o mare diferenta. Ma refer la faptul ca, involuntar, cei ce evidentiaza si lipesc de credinciosii cultului ortodox eticheta de "imbulziti" nu fac decat sa ateste radacinile scripturistice de netagaduit ale comportamentului lor. Sa ma explic.

"Bine este noua sa fim aici!"


Exista mai multe locuri in Scriptura in care este mentionata reactia multimilor care cautau sa se afle in preajma Nazarineanului ce vindeca "orice boala si orice neputinta in popor". Nu vom gasi niciodata mentionat faptul ca multimea astepta in deplina ordine sa ajunga Domnul la ei, sa vorbeasca fiecaruia si sa-l vindece. Ci fiecare cauta, nerabdator, sa ajunga cat mai repede si cat mai aproape de Hristos, uneori fiind imposibil de patruns pana langa Dansul, incat unii erau nevoiti sa desfaca acoperisul casei in care predica pentru a-i pune in fata un bolnav (Luca 5, 19). Ceea ce m-a uimit la fiecare pasaj scripturistic din care poti deduce, direct sau indirect, imbulzeala care era de fiecare data in jurul Sau, a fost ca Domnul nu i-a certat sau disciplinat in vreun fel. Cu exceptia momentelor in care a inmultit, in chip minunat, painile si pestii, momente in care a poruncit celor care zabovisera indelung, ascultandu-i invataturile, sa se aseze pe iarba spre a manca, nu avem alte situatii in care Mantuitorul sa-si manifeste dezacordul fata de imbulzeala. Dumnezeu fiind, ar fi putut cu puterea Sa sa-i puna la punct sau sa le ceara sa vina "civilizat" daca vor sa primeasca vindecarea dorita. Nu a facut asta si nu cred ca din pricina unei ingaduinte rau inteleasa de contemporani sau pentru ca ii facea placere aceasta "baie de multime", atat de ravnita astazi de unii. Cred ca, cu dumnezeiasca Sa intelepciune, primea aceste multimi asa cum veneau pentru ca nu le privea ca pe niste "mase populare", ci vedea persoana cu persoana pe fiecare dintre cei care se aprindeau de dorinta cea buna de a se apropia de dumnezeiescul Sau Trup. Dulceata pe care o gustau cei care se atingeau de El era inrudita cu aceea care, pe Tabor, l-a facut pe Petru sa exclame: "Bine este noua sa fim aici!" Din acelasi fel de mangaiere gusta si pelerinii cand se apropie de sfinte moaste pentru ca, cele numite de necredinciosi "oscioare" nu sunt altceva decat ramasite ale unor persoane in care Dumnezeu S-a odihnit. Sfintele moaste mustesc de dumnezeire, aceeasi dumnezeire din care gustau, pe cat li se putea, si cei care se apropiau de Mantuitorul in timpul vietii Sale pamantesti.

Despre o astfel de imbulzeala s-a vorbit si ieri in biserici, cand ne-a fost adusa in atenție minunea invierii fiicei lui Iair si vindecarea femeii cea cu o scurgere de sange de 12 ani, care cheltuise toata averea sa cu doctorii fara a se vindeca (Luca 8, 41-56). Aceasta femeie s-a atins, pe la spate, de poala hainei lui Iisus, cu credinta ca se va vindeca chiar si numai prin acest gest facut in ascuns. La intrebarea Domnului: "Cine este cel ce s-a atins de mine?", Petru ii replica: "Invatatorule, multimile Te imbulzesc si Te stramtoreaza si Tu zici: Cine este cel ce s-a atins de mine?"Precum remarcam mai sus, Mantuitorul nu reproseaza nimic celor ce se imbulzeau in jurul Lui, ci remarca doar aceasta atingere, acest moment in care a iesit din sine "o putere" care a oprit indata scurgerea de sange a sarmanei femei. Iar faptul ca gestul acelei femei a fost devoalat, l-a randuit Domnul spre a intari in credinta pe cei care erau convinsi ca, pentru a se vindeca, e neaparata nevoie sa-I capteze atentia, ca si cum, Dumnezeu fiind, n-ar fi putut sa vindece mai multe persoane o data, n-ar putea sa aiba, cum se spune astazi, o "atentie distributiva".

Asa incat, in sine, imbulzeala nu e rea, daca ceea ce te face sa nu-ti mai controlezi comportamentul "civilizat" izvoraste din dorul de nestavilit dupa Dumnezeu. Daca este insa din dorinta de ajunge primul la moaste sau de a lua aghiazma primul din vas sau de a primi cat mai repede anafura cu gandul la pranzul ce te asteapta acasa, atunci desigur ca nu beneficiem de aceeasi dumnezeiasca ingaduinta. Dupa cum gresim daca la sfintele slujbe ne comportam dupa cum ne vine, uitand ca ne aflam in casa Domnului, caci "Dumnezeu nu este al neoranduielii" (I Corinteni 14, 33).

Iar modul in care femeia cu scurgere de sange s-a imbulzit, cu credinta si evlavie multa, este paradigmatic pentru autenticul inchinator. Din pacate acest aspect nu poate fi surprins de nici o camera de filmat din lume. Doar ochiul cel atoatevazator le cuprinde pe aceste suflete care "dau navala" cu sete mare dupa indumnezeire. Neintelegand fenomenul, vor mai fi, cu siguranta, si in viitor, televiziuni care sa capteze imbulzeala si sa o prezinte ca pe o mare pata pe obrazul Ortodoxiei. Noi insa putem sa discernem intre ingramadeala fara rost si sfanta imbulzeala a celui care nu mai poate rabda nici o clipa sa fie departe de Dumnezeu.

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

.

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

29 Octombrie 2013

Vizualizari: 1108

Voteaza:

Elogiul imbulzelii 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

pelerini pelerinajul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact