Exista contradictie in Biserica?

Exista contradictie in Biserica?

Sunt persoane care sustin ca in viata Bisericii noastre exista contradictie. Dau ca exemplu printre altele, faptul ca Sfantul Vasile cel Mare randuieste ca cei care s-au lepadat de credinta ortodoxa sa nu se impartaseasca pana la sfarsitul vietii lor, in vreme ce potrivit canoanelor randuite de Parintii Sinodului local de la Ancyra, cei straini de credinta ortodoxa erau reprimiti in comuniunea bisericeasca dupa trei ani de oprire de la impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului. Iar astazi, sunt situatii in care unele persoane sunt impartasite si mai devreme de trei ani.

In fata unei situatii de acest gen, nu putem sa nu ne intrebam de ce exista aceasta abordare diferita?

Biserica a tinut seama intotdeauna de vremurile in care si-a desfasurat activitatea si de specificul persoanei in cauza. Din acest motiv, Sfantul Vasile cel Mare este mai aspru, iar Parintii de la Sinodul local de la Ancyra, mai ingaduitori.

Sfantul Vasile cel Mare a vietuit intr-o vreme in care Biserica era foarte puternica, in timp ce ceilalti parinti au tinut seama de persecutiile impotriva crestinilor. Crestinii din timpul Sfantului Vasile cel Mare aveau atata dragoste de a se impartasi, incat credeau ca cea mai mare paguba este lipsa impartasirii cu Trupul si Sangele Domnului. Din acest motiv, Parintii foloseau oprirea de la impartasanie drept o alta cale de a-i impiedica sa cada in pacate.

Legat de impartasirea mai devreme de trei ani, Biserica a avut tot timpul in vedere vindecarea omului cazut in pacat. Daca o persoana duce o viata virtuoasa, insotita de o pocainta autentica, de post si milostenie, prin toate acestea ar putea fi micsorata oprirea de multi ani de la impartasire. In acest caz, este semnificativ un fragment din Apoftegmele Sfintilor Batrani: „Un frate l-a intrebat pe Avva Pimen: «Am savarsit un mare pacat si voiesc sa ma pocaiesc trei ani». Avva i-a raspuns: «Mult este». Fratele i-a zis: «Dar pana la anul?». Si i-a grait din nou Avva: «Mult este». Atunci cei de fata au zis: «Pana la 40 de zile?». Iar Avva a marturisit: «Mult este. Eu spun ca, daca din toata inima se va pocai omul si nu mai adauga in a face pacatul, si in trei zile il primeste pe el Dumnezeu».

Tot in acest sens Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Timpul nu slujeste la nimic. Noi nu intrebam daca rana a fost deseori pansata, ci daca pansamentul l-a facut bine pe penitent. Numai ranitul ne arata cand este momentul potrivit sa-l scoatem".

Dupa cum se poate observa in viata Bisericii este prezenta atat acrivia, cat si iconomia. Mentionam ca prin acrivie intelegem aplicarea fara abatere a canoanelor si a poruncilor Bisericii, in vreme ce iconomia exprima o abatere vremelnica de la acrivie. Deci nu o abatere permanenta si definitiva.

Este foarte important ca duhovnicii sa cunoasca acrivia bisericeasca, pentru a aplica corect iconomia. Fara aceasta cunoastere, ajungem sa relativizam acrivia si sa dam nastere la drumuri false spre mantuire. Sa nu uitam ca dintotdeauna raul s-a infatisat sub chipul binelui. Sfantul Grigorie Palama spune ca "Orice parere gresita poarta masca adevarului pentru cei ce nu au puterea de a remarca mica lipsa sau adaugire. Si aici este vorba despre o uneltire periculoasa a diavolului cel rau, atat de dibaci in arta inselatoriei: caci neasezand departe minciuna de adevar, a pregatit o dubla inselatorie: din cauza diferentei mici, care scapa multora, ar putea cineva considera minciuna drept adevar, iar adevarul minciuna, fiind foarte asemanator cu aceasta; in ambele cazuri vom fi rupti de adevar".

In concluzie, afirm ca Biserica este stradanie a eliberarii omului de pacat. Vorbind de stradanie, ea are la indemana atat acrivia cat si iconomia. Iata cat de minunat vorbeste parintele Iustin Popovici despre acrivie si iconomie: "Eu, pentru pazirea Sfintelor Canoane sunt gata sa-mi sacrific viata, dar, in acelasi timp, pentru mantuirea unui om, sacrific toate canoanele".
Sa ne daruiasca Dumnezeu putere sa putem implini oricand si oriunde cuvintele sale.

Adrian Cocosila

 

.
Pe aceeaşi temă

22 Mai 2013

Vizualizari: 6329

Voteaza:

Exista contradictie in Biserica? 4.38 / 5 din 8 voturi. 3 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

acrivia iconomia

Comentarii (3)

  • adriana gheorghePostat la 2013-05-24 12:40

    ADEVARAT A INVIAT!Aveti dreptate D-le Mircea in cele relatate de dumneavoastra.Referitor la articolul prezentat eu sustin ca sunt multe contradictii in biserica ortodoxa cat si intre preoti.De multe ori i-am combatut pe cei de alta credinta decat cea ortodoxa pentu ca ei nu cred in Maicuta Domnului cum credem noi,ar mai fi multe de relatat dar.... Dumnezeu Maicuta Domnului si IISUS HRISTOS SA NE APERE DE TOT CEEA CE ESTE FALS SI NEADEVARAT!DOAMNE AJUTA

  • bonas NiculaePostat la 2013-05-24 11:11

    In Biserica,astazi exista o mare contradictie si anume:"Cine sa fie in fruntea bucatelor,adica Cine sa fie mai mare".S-a uitat ca Hristos a venit ca sa slujeasca si nu sa I se slujeasca.Urmasii lui Hristos adica PREOTIMEA,are marea obligatie "sa se uite la INAINTASUL lor si sa faca FAPTELE ACESTUIA". Pentru cei care urmeaza pe HRISTOS,trebuie reamintit:"Daca a-ti fi din lumea aceasta,lumea v-ar iubi pe voi,dar voi nu sunteti din lumea aceasta,de aceia lumea va uraste asa cum M-A urat si pe MINE...". Mare atentie la acest Cuvant al Mantuitorului HRISTOS,mai ales de aceia care doresc sa slujeasca cu adevaral pe DUMNEZEU.

  • Mircea Suta Postat la 2013-05-23 08:30

    Dragii mei, HRISTOS A INVIAT !!! Eu cred ca Dumnezeu se uita la inima omului ! Este de ajuns o singura clipa de plins al inimii, dar acest plins sa fie adinc si sincer, izvorit din constienta gravitatii pacatului ! Inaintea mortii, pocainta sincera,in taina Sfintei spovedanii, recunoasterea greselii inaintea lui Dumnezeu: "Doamne Iisuse Hristoase, iarta-ma ca am gresit Tie ! Iarta-ma ca Te-am rastignit pe cruce cu pacatele mele ! Ajuta-Ma ca sa nu mai pacatuiesc !" Eu cred ca Dumnezeu iarta orice pacate marturisite in acest fel, la Sfinta taina a Spovedaniei, cu inima zdrobita ! Pentru viata, asta inseamna si transformarea inimii, apropierea ei de Dumnezeu ! Acesta este Rodul pocaintei sincere ! Viata ta s-a schimbat, pacatul nu mai incape in viata ta, patimile nu mai au putere asupra ta ! Aceasta este Voia Sfinta a lui Dumnezeu ! Ai alta Putere de a face Binele, simtirile tale sunt indreptate dupa Dragostea cea in Adevar, raul nu mai are putere sa ia fiinta in inima ta. DUMNEZEU VREA SA DEA VIATA BINELUI PRIN NOI !!!!! DOAMNE MINTUIESTE TOATE SUFLETELE ! AMIN ! Mircea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact