Sufletul-mormant

Sufletul-mormant

Spre deosebire de echivalenta platoniciana "trup = mormant", dar si dupa modelul acesteia, Pseudo-Macarie propune asimilarea destul de neasteptata, a sufletului uman cu un mormant. Cum de a fost cu putinta o asemenea asimilare? Tocmai pentru ca, in conceptia macariana, sufletul poseda un trup, chiar daca e atat de firav si de subtil incat cu greu poate fi perceput. "Desi putem spune ca sufletul este invizibil si imaterial in comparatie cu trupul (53, 6-7), el este totusi un "trup subtil", ca ingerii si demonii. Se intrepatrunde cu trupul si se raspandeste in madulare, cu ajutorul carora indeplineste toate activitatile vitale (4, 9-12).

Dupa firea proprie, ingerii, si sufletele, si demonii sunt trupuri. Desi subtile (lepta), totusi, prin substanta (en hypostasei), caracter (characteri) si infatisare (eikoni) conform subtilitatii firii lor, ele sunt trupuri subtile (somata lepta). Dupa cum, in substanta, trupul insusi este grosier (pachy), tot astfel si sufletul, desi subtil, a imprejmuit (perielabe) ochiul cu care vede, urechea cu care aude, limba cu care vorbelste, mana, intr-un cuvant, tot trupul. Astfel imprejmuindu-si madularele (ta mele), sufletul e amestecat cu ele. Prin ele implineste toate nevoile vietii " (4, 9). (trad. C.B.)

Citind acest fragment, nu ne mai miram ca echivalenta soma = sema devine echivalenta psyche = sema, sau ca inima (= sufletul) este asimilata unui mormant bogat in exterior, dar in interiorul caruia zace un cadavru. Daca cei ce au ales calea lui Hristos spre viata in lumina merita sa fie numiti "pungi vechi pline cu perle", cei ce s-au indreptat in directia opusa sunt "ca mormintele varuite impodobite pe dinafara cu picturi minunate, iar pe dinauntru pline de oasele mortilor, de duhoare si de duhuri necurate (cf. Mat. 23, 27). "Ei sunt morti pentru Dumnezeu si acoperiti de toate rusinile, murdariile si de bezna Vrajmalsului” (43, 2).

Conceptia asupra sufletului substantial, corporal va avea consecinte extrem de importante asupra punerii in valoare a mortii. Aceasta apare drept un germene tainic al noii vieti, al vietii in Duh. Daca putem spune asa, moartea stapaneste cu drepturi depline asupra sufletului omului pacatos. Insa, ea este singura realitate palpabila pentru omul care, pornind de la ea, isi incepe inaltarea catre Dumnezeu, desigur, cu sprijinul Sfantului Duh. Este singurul semn concret al nedesavarsirii omenesti, caci ea ne atrage atentia asupra "neantului" si a condamnarii definitive.

Tocmai de aceea, dupa ce l-a comparat pe Iisus Hristos cu un inotator de temut, Pseudo-Macarie scrie: "Moartea insalsi devine un ajutor pentru om, ca apa pentru inotator" (11, 12). In cele din urma, ea ne invata lucrul cel mai important pentru mantuirea noastra: in ce fel putem omori moartea definitiv. Continuam sa traim in mormintele noastre; continuam sa ne ducem acolo viata singuratica si posomorata, o "viata de cadavru". Dar tocmai pentru ca viata miroase atat de tare a starv si tocmai din cauza duhorii gretoase a sufletului nostru mort, ne vom trezi intr-o zi si vom face primii pasi spre lumina.

Extras din:  "Calugarul si moartea - Eseu despre imaginea si faptul mortii in monahismul egiptean" - Cristian Badilita

Pe aceeaşi temă

26 Aprilie 2012

Vizualizari: 2235

Voteaza:

Sufletul-mormant 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact