Citat:
În prealabil postat de topcat
Este un limbaj de popularizare a stiintei si este, intradevar, o consecinta a gindirii noastre cauzale. Dawkins insusi recunoaste ca i se intimpla sa foloseasca inconstient un astfel de limbaj, nestiintific pina la urma, chiar si in discutii cu oameni de stiinta.
Daca ma intreaba un copil: la ce foloseste inima? eu ii raspund: inima pompeaza singele. Ii induc acestuia ideea ca inima are un scop si, mai mult, ca a fost proiectata in mod necesar asa. Uit sa ii mai spun ca exista si vietuitoare fara inima sau fara singe.
Intr-un lant cauzal, este omenesc sa privim la inceputul si la sfirsitul sau si sa concluzionam ca exista un scop.
O lege naturala poate exclude un scop constient.
|
Excluderea subiectivismului nu e totuna cu excluderea apodicticității sau a teleologiei - în acest sens, existența unui scop ontologic este de alt ordin decât scopul pe care îl are o ființă determinată în acord cu interesele și gusturile sale mai mult sau mai puțin contingente.
De altfel, în postarea de mai sus există o contradicție clară de fond când se vorbește, pe de o parte, despre o lege (fie ea și naturală), așadar, despre un universal care să dea o coerență și o soluție de continuitate și de organizare unui multiplu care dezvăluie, astfel, că este traversat de o necesitate internă și transcendentă contingenței elementelor sale multiple; pe de altă parte, despre lipsa unei finalități ontologice ca lipsă a interiorității ontologice a elementelor.
Dar dintr-o strictă juxtapunere aleatorie elementară nu pot fi date structuri de coerență. Ci e presupus necritic ca deja dat un șir cauzal nedeterminat prin care elementele juxtapuse, mai întâi, există, al doilea, au anumite proprietăți, cantități și materii, al treilea, au anumite forme, al patrulea, formele lor le permit juxtapunerea, al cincilea, locul și poziția lor reciprocă favorizează posibilitatea acestei juxtapuneri; în sfârșit, al șaselea, este dată posibilitatea juxtapunerii ca atare, în genere.
Această excludere oarbă a principiului rațiunii suficiente din corpusul științific atunci când vine vorba despre evoluționism nu poate genera decât contradicții (în condițiile în care contradicția nu e acceptată ca formulă validă de către știință) și ridicol pseudoștiințific.