Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Teologie si Stiinta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 29.06.2009, 09:42:03
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Callisto Vezi mesajul
Pentru ca sa luam sentimentul de prietenie . Antropolgia, biologia, behaviorismul s.a.m.d. or sa spuna : e vorba de un mecanism de adaptare, de nevoia de asociere in virtutea inlesnirii supravietuirii si de senzatia de confort psihic data de apartenenta la grup. Religia (nu budismul, de pilda, care apare ca o religie mult mai egocentrica, desi scrupuloasa pana la os : sa avem grija de melci! ) va spune : e necesitatea innascuta de comuniune; voia lui Dumnezeu este ca noi sa ne iubim , sa ne ajutam si sa o facem fara motive insidioase.
Prietenia (in fapt tribalismul sau spiritul de haita) nu a aparut ca necesitate, evolutia nu are necesitati.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 24.08.2009, 04:35:27
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Apodictic și contingent

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Prietenia (in fapt tribalismul sau spiritul de haita) nu a aparut ca necesitate, evolutia nu are necesitati.
Dacă evoluția nu are necesități, cum de mai este pretinsă drept un fenomen ce ar putea fi teoretizat? Teoria este imposibilă fără apodicticitate, fără a ști că ceva are anumite proprietăți și nu altele și, mai ales, de ce le are pe acelea și nu pe celelalte.

De altfel, nu înțeleg de unde atâta dispută cu evoluționiștii când biologia nici măcar nu are o definiție clară și univocă a conceptului de specie. Ce fel de știință sau disciplină poate fi practicată fără un corpus teoretic clar definit, știut fiind că întotdeauna teoria este cea care hotărăște ce ține de fenomen și ce nu, ce este observabil și ce nu, ce se ia în considerare și ce nu și cum se interpretează un fenomen sau un experiment? Iar conceptul de specie este unul central pentru biologie, nu mai vorbesc de modelul teoretic evoluționist.

Biologia este una dintre cele mai "slabe" discipline având un grad de apodicticitate scăzut. Singura latură "tare" a ei este genetica, iar aceasta, deoarece este matematizabilă, deci răspunde în genere riguros (până la un punct) interogației apodictice.

Matematica, însă, nu e deloc convinsă de posibilitatea mutațiilor genetice radicale și beneficiale, cu atât mai puțin aleatorii, și nici de vreun mecanism de selecție naturală a acestor mutații. A se vedea:

http://www.arn.org/docs/odesign/od172/schutz172.htm

E regretabil că supremația evoluționistă din lumea științifică face greu sesizabile criticile întemeiate și riguroase ale unor oameni de știință precum Schützenberger, astfel că nu rămân față de această pseudo-teorie prea multe alternative plauzibile și serioase, ceea ce ușurează mult discreditarea lor.

Last edited by HoratiuM; 24.08.2009 at 04:45:02.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 31.08.2009, 10:14:46
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Dacă evoluția nu are necesități, cum de mai este pretinsă drept un fenomen ce ar putea fi teoretizat? Teoria este imposibilă fără apodicticitate, fără a ști că ceva are anumite proprietăți și nu altele și, mai ales, de ce le are pe acelea și nu pe celelalte.

De altfel, nu înțeleg de unde atâta dispută cu evoluționiștii când biologia nici măcar nu are o definiție clară și univocă a conceptului de specie. Ce fel de știință sau disciplină poate fi practicată fără un corpus teoretic clar definit, știut fiind că întotdeauna teoria este cea care hotărăște ce ține de fenomen și ce nu, ce este observabil și ce nu, ce se ia în considerare și ce nu și cum se interpretează un fenomen sau un experiment? Iar conceptul de specie este unul central pentru biologie, nu mai vorbesc de modelul teoretic evoluționist.
Evolutia, identic cu mecanica cuantica, nu are necesitati.
In ambele teorii intervine hazardul, probabilitatea.
Asta nu inseamna ca evolutionismul nu e determinist si ca nu se bazeaza pe niste legi.
Tin sa iti amintesc ca definitia cuvintului specie a fost data acum ceva vreme. Faptul ca o specie nu poate fi clar definita, in lumina ultimelor descoperiri, nu inseamna ca evolutionismul nu e corect. Din contra
Reply With Quote
  #4  
Vechi 12.09.2009, 14:00:18
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Evolutia, identic cu mecanica cuantica, nu are necesitati.
In ambele teorii intervine hazardul, probabilitatea.
Asta nu inseamna ca evolutionismul nu e determinist si ca nu se bazeaza pe niste legi.
Tin sa iti amintesc ca definitia cuvintului specie a fost data acum ceva vreme. Faptul ca o specie nu poate fi clar definita, in lumina ultimelor descoperiri, nu inseamna ca evolutionismul nu e corect. Din contra
Aș fi recunoscător dacă un fizician, așa cum vă pretindeți, ar fi mai atent la ceea ce spune. Aștept din partea Dvs. o revizie la afirmația: "mecanica cuantică nu are necesități, în ea intervine hazardul, probabilitatea".

Ca sugestie, vă indic problemele grave pe care le asumați: ignorați deliberat că mecanica cuantică are legi; putem, de pildă, lua drept lege chiar coincidența stărilor contradictorii ale unui electron.

În al doilea rând, nu văd cum ar putea această disciplină de ramură să se mai afle în câmpul științei dacă nu ar avea o minimă coerență cu vocație de universalitate.

În al treilea rând, probabilitatea însăși are legi, nu se lucrează acolo nemijlocit și nediferențiat cu hazardul.

În al patrulea rând, nu păreți să aveți proprietatea propriilor termeni când vorbiți despre hazard - dacă în mecanica cuantică apar situații nesubsumabile în termenii logicii non-contradictorii, aceasta nu înseamnă automat că avem a face cu hazardul; nu tot ceea ce scapă observației empirice ține de hazard. Presupoziția este complet arbitrară.

În sfârșit, dacă există o doză de hazard care permite totuși formarea de structuri, de particule cuantice care stau apoi la baza realității macroscopice, această doză trebuie să fie strict determinată și atunci avem a face cu un "hazard bastard" (dacă-mi e permis calamburul care nu mi se pare inexact în esența lui), căci un hazard pur înseamnă o totală singularitate a oricărui moment subatomic, deci o radicală lipsă de legătură între un proces și altul, între o stare și alta, între un element și altul. O totală, absolută discontinuitate între toate acestea ar însemna pulverizarea completă a materiei, o desființare a ei care nu ar mai ține de nici unul dintre nivelele subatomice, ci ar ține de ontologicul însuși. Am fi, cu alte cuvinte, în prezența Neantului pur. În Neantul pur nu e posibilă nici o sinteză determinată, nici o unitate sau legătură determinată între vreun moment sau altul, ceea ce face ca acolo să fie suprimate nu particulele, ci "ceva"-ul determinat însuși, orice fel de cuantă de ființă determinată. O asemenea contingență, ruptură absolută între momente nu poate face, însă, obiectul unei științe empirice, nemijlocite din partea unui subiect determinat cum este ființa umană. Concluzia este că discontinuitățile subatomice trebuie să aibă dincolo de ele o coerență de cu totul alt ordin care să fie capabilă de o sinteză fundamentală a oricărei discontinuități, de orice fel de calitate și oricât de radicală ar putea fi ea.

Cu aceasta, însă, v-am dat deja "definiția" teologică a Substanței divine: Dumnezeu are în el unitatea nemijlocită și indislocabilă a tuturor și a oricărei discontinuități, rupturi, antinomii, El fiind Identitatea pură și absolută în Diferența pură și absolută. Prezența Diferenței în El este, însă, absolută, totală și reală, fiind, de fapt, același lucru cu Substanța. Ceea ce înseamnă că prin unitatea acestei fundamentale diferiri de Sine nu putem vorbi decât despre o reflecție absolută, adică despre Conștiința absolută - conștiința nefiind altceva decât unitate în și prin negativ, în și prin diferit. (Toate acestea sunt arhicunoscute de la Hegel încoace în filosofie și de la Niceea 325 încoace în teologie. Nu spun lucruri noi.)

Așa și cu chestiunea cu juxtapunerea elementară, pe care Dvs. și "ai2" n-ați înțeles-o.

Last edited by HoratiuM; 12.09.2009 at 14:58:07.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 12.09.2009, 14:59:02
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit (Continuare)

Juxtapunere înseamnă punerea împreună în mod exterior a două elemente în completă ignoranță față de datele lor interne sau, mai exact, în condițiile în care toate datele lor "interne" sunt complet manifeste, vizibile la "exterior" - această vizibilitate, de altfel, și face ca noțiunile de "interior" și "exterior" să fie destul de labile. Vă dau ca exemplu biții de informație care sunt, la limită, reductibili la impulsiile electronice. Ce este un bit, pare a fi complet citibil la exterior și diferența dintre "suprafața" lui semnificantă și "conținutul" său semnificat ar părea să fie evanescentă. Este un "trompe l'oeil" deoarece bitul își bazează proprietățile pe cele materiale, în speță electronice, pe de o parte – și știm că electronul este reductibil și decompozabil cel puțin în principiu; pe de alta, întotdeauna acolo unde există limită, determinare într-un fel sau altul, există multiplu, alteritate atât internă, cât și externă, căci diferența impune întotdeauna prezența unei distincții între un interior și altul – despre orice fel de interior ar putea fi vorba – și prin aceea că electronul există ca atare, cu limitele, proprietățile și comportamentul său distinct de cel al altor particule (deși și aici pot interveni nuanțe, căci, dacă am înțeles bine, fotonul pare să aibă toate caracteristicile electronului, mai puțin masa), el este ceva diferențiat, ceva în care și față de care există distincție, limită, alteritate, deci interior și exterior.

Or, a considera numai sintaxa, numai juxtapunerea elementară ca fiind strict suficiente nu doar agregării de structuri coerente, dar și salturilor calitative ale structurilor, așa cum face evoluționismul, înseamnă a ignora complet vreo interioritate a elementelor implicate tocmai sub considerentul că aparența empirică nu ar lăsa nimic nemanifest în aceste elemente care, astfel, neavând vreo interioritate, toate procesele care pot fi derivate din asocierea lor, ar fi strict consecința proprietăților manifeste, observabile la „exterior”, la „limita” elementului (adică la empiria lui – în greacă, „empireismos” înseamnă limită, frontieră). Deci nimic meta-fizic nu ar veni fie să dirijeze, să predetermine, fie să tulbure, să cauzeze spontan ceva în acele elemente și în asocierea lor. Nici din interioritatea lor determinată, diferențiată; nici din afara frontierei lor. Presupoziția se bazează pe impresia că interiorul este citibil la exterior în întregime și că, în esență, nu există o diferență fundamentală și ireductibilă; așa cum se întâmplă în metafizica vedantină unde Maya este iluzorie, singura realitate fiind Paramatman, absolut nedivizatul în care diferența, negativul nu are nici o subzistență, e pură aparență. Or, aici avem în mod clar un paralogism căci, într-o unitate absolută și fără divizare nu putem avea iluzii, aparențe, căci iluzia, aparența este deja divizare.

Această presupoziție a evoluționismului – Indiferența absolută ca termen final în care divizarea este pură aparență, fiind întotdeauna reductibilă – este necritică și vine împotriva unor evidențe clare și simple: există diferență între interior și exterior, între noumen și fenomen căci negativul, diferența în genere aduce cu sine tocmai această distincție în mod analitic oricât de mică și greu sesizabilă ar fi ea. Căci cea mai mică, infinitezimală diferență, oricât de subatomică, ar fi imposibilă fără existența unei diferențe absolute. Aceasta rezultă din raționamentul simplu (de origine eleată) că în indiferența pură nu putem face o diferențiere determinată, oricare ar fi ea, căci nu am putea avea nici mensura, nici instrumentul care să ne ofere această posibilitate – ceea ce înseamnă că însăși posibilitatea nu poate fi dată prin procesualitatea infinitului potențial. Singura soluție este trecerea la limită, adică scurtcircuitul fundamental pe care îl dă nemijlocirea Infinitului Actual și prin care diferențierea este dată numai pentru că este realizată în mod real până la capăt, exhaustiv.

Dacă procesele subatomice par să nu mai ofere sprijin pentru disocierile tradiționale dintre elemente care puteau fi făcute prin simplă observație, nu înseamnă că disocierile, că distincția nu există și că în spatele elementelor cuantice ar fi o indiferență pură. Înseamnă doar că știința este aici pusă în situația limită de a renunța la observația empirică și de a înainta prin intelectul singur. Lucru pe care Heisenberg l-a înțeles foarte bine când a renunțat la reprezentările intuitive ale ecuațiilor acestor procese și a trecut la matematica pură. Același Heisenberg a înțeles foarte bine că diferența invizibilă pentru simțuri e în continuare existentă în sine și poate fi sesizată prin intelecție, dând explicit dreptate filosofiei kantiene care înțelesese cu un secol și jumătate înainte că diferența, oricât de greu sesizabilă, se opune ireductibil oricărei colapsări a fenomenului în noumen, oricărei indiferențe cotropitoare.

În acest fel, dreptate are nu metafizica orientală a vedantei, a indiferenței, ci metafizica occidentală, a grecilor și a creștinismului care susține realitatea diferenței și a multiplului, autonomia lui ontologică simultan cu o paradoxală unificare a multiplului în Unu, dar fără cotropirea primului în cel de al doilea. Creștinismul a dat cea mai gravă poziție dintre toate de vreme ce a postulat diferența ireductibilă în chiar sânul, în Esența Substanței divine prin multiplul Persoanelor (Tatăl, Fiul, Sf. Duh). Și a mers mai departe spunând că această diferență este exhaustivă, adică eschatologică, și că numai ea stă la baza oricărei legături și identități. Ba mai mult, această diferență numai, pentru că este absolută, este, de fapt, Identitatea.

Cam greu de digerat ce spune dogmatica creștină pentru știință căci aceste propoziții nu pot fi amorsate fără o pătrundere cât de cât riguroasă în câmpul filosofiei, al teologiei și, nu în ultimul rând, al fundamentelor științei (matematicii în special). Și, mai ales, fără a reevalua postulatul pozitivist (asumat necritic) după care nu există decât ceea ce este manifest, observabil. Prin acest postulat, știința a ajuns într-o poziție necritică față de propriile premise care sunt întotdeauna mai întâi teoretice și pare să fi renunțat la o pătrundere fundamentală a bazei cunoașterii pe care a lăsat-o în seama psihologiei și evoluționismului, care numai critice nu sunt.

O reîntoarcere la Frege și la idealismul german, cred eu, se impune. Înainte de a ști ce este intelectul și rațiunea, nu se poate face știință. Evoluționismul deja pleacă de la premisa asumată necritic că nu există diferență fundamentală între noumen și fenomen, între sensibil și inteligibil – în condițiile în care nu doar critica, dar cel mai umil act al cunoașterii se fundamentează pe diferențieri reductibile doar cu prețul renunțării la distanța critică sau la cunoașterea însăși: subiect și obiect, interior și exterior, cauză și cauzat, identitate și diferență etc.. Știința se bazează, teoretic, pe prezumția îndoielii față de aparență și fapt, întrucât realul poate fi diferit de aparență, de ceea ce apare factual. Or, prin asumarea indiferenței ca punct de plecare este luată cea mai la îndemână presupoziție ca fiind nemijlocit adevărată ceea ce duce la suprimarea îndoielii, deci tocmai a științei întrucât însăși posibilitatea inteligibilă a realului de a fi altfel, de a fi diferit este suprimată din considerente care nu mai țin de cunoașterea ca atare.

Noi cunoaștem sau știm că ceva este doar pentru că îl percepem ca fiind distinct, diferențiat. Odată cu distincția, cu diferențierea acelui "ceva" am pierde și sesizarea lui, știința că acel "ceva" este aici și acum. În alți termeni, în absența diferenței, am fi lipsiți nu doar de reflecția conștientă, dar chiar și de cunoașterea elementară pe care și protozoarele o au prin simțuri. În indiferența pură nimic nu poate fi cunoscut în primul rând pentru că nu există elementele fundamentale ale cunoașterii: ceva care cunoaște și ceva care e cunoscut.

Contradicția fundamentală a evoluționismului, de aceea, este pretenția că, în condițiile în care orice Diferență fundamentală (Transcendența) este respinsă, deci în care totul este în Indiferență pură, există totuși o diferență fundamentală care generează în mod automat multiplu, mai mult, îl face să se dezvolte, să treacă în salturi peste diferențe calitative abisale și să dea naștere unor structuri nenumărabile care sunt toate traversate de diferența pe care o dă bogăția multiplului.

Nu întâmplător s-a spus că "minunile" evoluționismului depășesc tot ce teologia a afirmat în domeniu.

Last edited by HoratiuM; 12.09.2009 at 15:17:12.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 15.09.2009, 10:41:39
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Juxtapunere înseamnă punerea împreună în mod exterior a două elemente în completă ignoranță față de datele lor interne sau, mai exact, în condițiile în care toate datele lor "interne" sunt complet manifeste, vizibile la "exterior" - această vizibilitate, de altfel, și face ca noțiunile de "interior" și "exterior" să fie destul de labile. Vă dau ca exemplu biții de informație care sunt, la limită, reductibili la impulsiile electronice. Ce este un bit, pare a fi complet citibil la exterior și diferența dintre "suprafața" lui semnificantă și "conținutul" său semnificat ar părea să fie evanescentă. Este un "trompe l'oeil" deoarece bitul își bazează proprietățile pe cele materiale, în speță electronice, pe de o parte – și știm că electronul este reductibil și decompozabil cel puțin în principiu; pe de alta, întotdeauna acolo unde există limită, determinare într-un fel sau altul, există multiplu, alteritate atât internă, cât și externă, căci diferența impune întotdeauna prezența unei distincții între un interior și altul – despre orice fel de interior ar putea fi vorba – și prin aceea că electronul există ca atare, cu limitele, proprietățile și comportamentul său distinct de cel al altor particule (deși și aici pot interveni nuanțe, căci, dacă am înțeles bine, fotonul pare să aibă toate caracteristicile electronului, mai puțin masa), el este ceva diferențiat, ceva în care și față de care există distincție, limită, alteritate, deci interior și exterior.

Or, a considera numai sintaxa, numai juxtapunerea elementară ca fiind strict suficiente nu doar agregării de structuri coerente, dar și salturilor calitative ale structurilor, așa cum face evoluționismul, înseamnă a ignora complet vreo interioritate a elementelor implicate tocmai sub considerentul că aparența empirică nu ar lăsa nimic nemanifest în aceste elemente care, astfel, neavând vreo interioritate, toate procesele care pot fi derivate din asocierea lor, ar fi strict consecința proprietăților manifeste, observabile la „exterior”, la „limita” elementului (adică la empiria lui – în greacă, „empireismos” înseamnă limită, frontieră). Deci nimic meta-fizic nu ar veni fie să dirijeze, să predetermine, fie să tulbure, să cauzeze spontan ceva în acele elemente și în asocierea lor. Nici din interioritatea lor determinată, diferențiată; nici din afara frontierei lor. Presupoziția se bazează pe impresia că interiorul este citibil la exterior în întregime și că, în esență, nu există o diferență fundamentală și ireductibilă; așa cum se întâmplă în metafizica vedantină unde Maya este iluzorie, singura realitate fiind Paramatman, absolut nedivizatul în care diferența, negativul nu are nici o subzistență, e pură aparență. Or, aici avem în mod clar un paralogism căci, într-o unitate absolută și fără divizare nu putem avea iluzii, aparențe, căci iluzia, aparența este deja divizare.

Această presupoziție a evoluționismului – Indiferența absolută ca termen final în care divizarea este pură aparență, fiind întotdeauna reductibilă – este necritică și vine împotriva unor evidențe clare și simple: există diferență între interior și exterior, între noumen și fenomen căci negativul, diferența în genere aduce cu sine tocmai această distincție în mod analitic oricât de mică și greu sesizabilă ar fi ea. Căci cea mai mică, infinitezimală diferență, oricât de subatomică, ar fi imposibilă fără existența unei diferențe absolute. Aceasta rezultă din raționamentul simplu (de origine eleată) că în indiferența pură nu putem face o diferențiere determinată, oricare ar fi ea, căci nu am putea avea nici mensura, nici instrumentul care să ne ofere această posibilitate – ceea ce înseamnă că însăși posibilitatea nu poate fi dată prin procesualitatea infinitului potențial. Singura soluție este trecerea la limită, adică scurtcircuitul fundamental pe care îl dă nemijlocirea Infinitului Actual și prin care diferențierea este dată numai pentru că este realizată în mod real până la capăt, exhaustiv.

Dacă procesele subatomice par să nu mai ofere sprijin pentru disocierile tradiționale dintre elemente care puteau fi făcute prin simplă observație, nu înseamnă că disocierile, că distincția nu există și că în spatele elementelor cuantice ar fi o indiferență pură. Înseamnă doar că știința este aici pusă în situația limită de a renunța la observația empirică și de a înainta prin intelectul singur. Lucru pe care Heisenberg l-a înțeles foarte bine când a renunțat la reprezentările intuitive ale ecuațiilor acestor procese și a trecut la matematica pură. Același Heisenberg a înțeles foarte bine că diferența invizibilă pentru simțuri e în continuare existentă în sine și poate fi sesizată prin intelecție, dând explicit dreptate filosofiei kantiene care înțelesese cu un secol și jumătate înainte că diferența, oricât de greu sesizabilă, se opune ireductibil oricărei colapsări a fenomenului în noumen, oricărei indiferențe cotropitoare.

În acest fel, dreptate are nu metafizica orientală a vedantei, a indiferenței, ci metafizica occidentală, a grecilor și a creștinismului care susține realitatea diferenței și a multiplului, autonomia lui ontologică simultan cu o paradoxală unificare a multiplului în Unu, dar fără cotropirea primului în cel de al doilea. Creștinismul a dat cea mai gravă poziție dintre toate de vreme ce a postulat diferența ireductibilă în chiar sânul, în Esența Substanței divine prin multiplul Persoanelor (Tatăl, Fiul, Sf. Duh). Și a mers mai departe spunând că această diferență este exhaustivă, adică eschatologică, și că numai ea stă la baza oricărei legături și identități. Ba mai mult, această diferență numai, pentru că este absolută, este, de fapt, Identitatea.

Cam greu de digerat ce spune dogmatica creștină pentru știință căci aceste propoziții nu pot fi amorsate fără o pătrundere cât de cât riguroasă în câmpul filosofiei, al teologiei și, nu în ultimul rând, al fundamentelor științei (matematicii în special). Și, mai ales, fără a reevalua postulatul pozitivist (asumat necritic) după care nu există decât ceea ce este manifest, observabil. Prin acest postulat, știința a ajuns într-o poziție necritică față de propriile premise care sunt întotdeauna mai întâi teoretice și pare să fi renunțat la o pătrundere fundamentală a bazei cunoașterii pe care a lăsat-o în seama psihologiei și evoluționismului, care numai critice nu sunt.

O reîntoarcere la Frege și la idealismul german, cred eu, se impune. Înainte de a ști ce este intelectul și rațiunea, nu se poate face știință. Evoluționismul deja pleacă de la premisa asumată necritic că nu există diferență fundamentală între noumen și fenomen, între sensibil și inteligibil – în condițiile în care nu doar critica, dar cel mai umil act al cunoașterii se fundamentează pe diferențieri reductibile doar cu prețul renunțării la distanța critică sau la cunoașterea însăși: subiect și obiect, interior și exterior, cauză și cauzat, identitate și diferență etc.. Știința se bazează, teoretic, pe prezumția îndoielii față de aparență și fapt, întrucât realul poate fi diferit de aparență, de ceea ce apare factual. Or, prin asumarea indiferenței ca punct de plecare este luată cea mai la îndemână presupoziție ca fiind nemijlocit adevărată ceea ce duce la suprimarea îndoielii, deci tocmai a științei întrucât însăși posibilitatea inteligibilă a realului de a fi altfel, de a fi diferit este suprimată din considerente care nu mai țin de cunoașterea ca atare.

Noi cunoaștem sau știm că ceva este doar pentru că îl percepem ca fiind distinct, diferențiat. Odată cu distincția, cu diferențierea acelui "ceva" am pierde și sesizarea lui, știința că acel "ceva" este aici și acum. În alți termeni, în absența diferenței, am fi lipsiți nu doar de reflecția conștientă, dar chiar și de cunoașterea elementară pe care și protozoarele o au prin simțuri. În indiferența pură nimic nu poate fi cunoscut în primul rând pentru că nu există elementele fundamentale ale cunoașterii: ceva care cunoaște și ceva care e cunoscut.

Contradicția fundamentală a evoluționismului, de aceea, este pretenția că, în condițiile în care orice Diferență fundamentală (Transcendența) este respinsă, deci în care totul este în Indiferență pură, există totuși o diferență fundamentală care generează în mod automat multiplu, mai mult, îl face să se dezvolte, să treacă în salturi peste diferențe calitative abisale și să dea naștere unor structuri nenumărabile care sunt toate traversate de diferența pe care o dă bogăția multiplului.

Nu întâmplător s-a spus că "minunile" evoluționismului depășesc tot ce teologia a afirmat în domeniu.
Auzi, tu stii cu ce se ocupa evolutionismul?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 15.09.2009, 17:38:47
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Cam greu de digerat ce spune dogmatica creștină pentru știință căci aceste propoziții nu pot fi amorsate fără o pătrundere cât de cât riguroasă în câmpul filosofiei, al teologiei și, nu în ultimul rând, al fundamentelor științei (matematicii în special). Și, mai ales, fără a reevalua postulatul pozitivist (asumat necritic) după care nu există decât ceea ce este manifest, observabil. Prin acest postulat, știința a ajuns într-o poziție necritică față de propriile premise care sunt întotdeauna mai întâi teoretice și pare să fi renunțat la o pătrundere fundamentală a bazei cunoașterii pe care a lăsat-o în seama psihologiei și evoluționismului, care numai critice nu sunt.
Ce intelegi tu prin evolutionism, cred ca folosim definitii cu totul diferite?
Mecanica cuantica nu se bazeaza pe o realitate ontologica, in nici un caz nu exista o identitate intre noumen si fenomen.
Deci stiinta, in nici un caz, nu are, cel putin in acest moment, vreun postulat pozitivist.
Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
O reîntoarcere la Frege și la idealismul german, cred eu, se impune. Înainte de a ști ce este intelectul și rațiunea, nu se poate face știință. Evoluționismul deja pleacă de la premisa asumată necritic că nu există diferență fundamentală între noumen și fenomen, între sensibil și inteligibil – în condițiile în care nu doar critica, dar cel mai umil act al cunoașterii se fundamentează pe diferențieri reductibile doar cu prețul renunțării la distanța critică sau la cunoașterea însăși: subiect și obiect, interior și exterior, cauză și cauzat, identitate și diferență etc..
Evolutionismul pleca de la niste fapte, nu pleaca de la nici o premisa ca nu exista diferenta intre noumen si fenomen, nu stiu ce naiba vorbesti tu aici.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 29.10.2009, 21:14:43
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Ce intelegi tu prin evolutionism, cred ca folosim definitii cu totul diferite?
Mecanica cuantica nu se bazeaza pe o realitate ontologica, in nici un caz nu exista o identitate intre noumen si fenomen.
Deci stiinta, in nici un caz, nu are, cel putin in acest moment, vreun postulat pozitivist.

Evolutionismul pleca de la niste fapte, nu pleaca de la nici o premisa ca nu exista diferenta intre noumen si fenomen, nu stiu ce naiba vorbesti tu aici.

Stimate prieten, în mod evident sunteți cu totul analfabet în materie de epistemologie și gnoseologie. N-ați pus mâna pe Kant niciodată și emiteți păreri lipsite de orice spirit critic.

"Mecanica cuantică nu se bazează pe nici un fel de ontologie" - Dvs. mai întâi ar trebui să învățați ce e aia ontologie. Pe urmă mai vedem pe ce se bazează una sau alta.

Că știința nu are nici un postulat pozitivist - asta e strict părerea Dvs. și eu chiar am mari îndoieli că Dvs. știți ce e aia pozitivism științific.

În ce privește "faptele" de la care ar porni evoluționismul - acestui gen de replici nu li se poate răspunde decât printr-o trimitere fermă către băncile celor mai de jos școli filosofice unde ați putea reuși, poate, să aflați că faptele nu vin așa, nitam-nisam, în conștiința noastră, în mod nemijlocit și fără vreo prelucrare, ci că există o diferență fundamentală între ceea ce e Realul și ceea ce sunt reprezentările noastre despre el. Bașca raporturile lui cu judecățile noastre, modul în care categoriile se aplică la intuiții, cum se formează o schemă conceptuală, cum pot categoriile intelectului să oglindească diferențele lucrurilor empirice etc. etc..

Cât despre noumen, fenomen, diferența lor și poziția evoluționismului față de ele - da, am greșit când am pomenit despre așa ceva cuiva căruia nici măcar nu i-au crescut dinții de lapte și pozează în om de știință în vreme ce nici măcar nu e stăpân pe termenii propriei paradigme.

Nu cred că are rost să mai dezbatem. M-am cam lămurit de unde veniți și încotro sunteți purtat. Din păcate va trebui să vă las în compania creaționiștilor: cam la nivelul ăsta cred că meritați să purtați Dvs. o polemică, pentru că, în fond, materialism-evoluționismul și literalismul biblic, privite în adâncime, nu se deosebesc prea mult sub raportul premiselor de bază. Succes.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 15.09.2009, 10:33:51
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Imi pare rau, imi e foarte greu sa raspund, termenii ma depasesc. Am sa incerc insa
Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Aș fi recunoscător dacă un fizician, așa cum vă pretindeți, ar fi mai atent la ceea ce spune. Aștept din partea Dvs. o revizie la afirmația: "mecanica cuantică nu are necesități, în ea intervine hazardul, probabilitatea".
Nu am de ce sa mi-o schimb
Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Ca sugestie, vă indic problemele grave pe care le asumați: ignorați deliberat că mecanica cuantică are legi; putem, de pildă, lua drept lege chiar coincidența stărilor contradictorii ale unui electron.

În al doilea rând, nu văd cum ar putea această disciplină de ramură să se mai afle în câmpul științei dacă nu ar avea o minimă coerență cu vocație de universalitate.

În al treilea rând, probabilitatea însăși are legi, nu se lucrează acolo nemijlocit și nediferențiat cu hazardul.
Dupa cum poate ai observat, nu am negat niciodata ca mecanica cuantica, la fel cu evolutionismul, nu are legi. Din contra, citeste textul din nou.

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
În al patrulea rând, nu păreți să aveți proprietatea propriilor termeni când vorbiți despre hazard - dacă în mecanica cuantică apar situații nesubsumabile în termenii logicii non-contradictorii, aceasta nu înseamnă automat că avem a face cu hazardul; nu tot ceea ce scapă observației empirice ține de hazard. Presupoziția este complet arbitrară.

În sfârșit, dacă există o doză de hazard care permite totuși formarea de structuri, de particule cuantice care stau apoi la baza realității macroscopice, această doză trebuie să fie strict determinată și atunci avem a face cu un "hazard bastard" (dacă-mi e permis calamburul care nu mi se pare inexact în esența lui), căci un hazard pur înseamnă o totală singularitate a oricărui moment subatomic, deci o radicală lipsă de legătură între un proces și altul, între o stare și alta, între un element și altul. O totală, absolută discontinuitate între toate acestea ar însemna pulverizarea completă a materiei, o desființare a ei care nu ar mai ține de nici unul dintre nivelele subatomice, ci ar ține de ontologicul însuși. Am fi, cu alte cuvinte, în prezența Neantului pur. În Neantul pur nu e posibilă nici o sinteză determinată, nici o unitate sau legătură determinată între vreun moment sau altul, ceea ce face ca acolo să fie suprimate nu particulele, ci "ceva"-ul determinat însuși, orice fel de cuantă de ființă determinată. O asemenea contingență, ruptură absolută între momente nu poate face, însă, obiectul unei științe empirice, nemijlocite din partea unui subiect determinat cum este ființa umană. Concluzia este că discontinuitățile subatomice trebuie să aibă dincolo de ele o coerență de cu totul alt ordin care să fie capabilă de o sinteză fundamentală a oricărei discontinuități, de orice fel de calitate și oricât de radicală ar putea fi ea.
Ti-as fi dat dreptate, daca nu as fi pus linga cuvintul hazard si pe cel de probabilitate.
Termenul de hazard, de probabilitate, nu il exclude pe cel de determinare

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Cu aceasta, însă, v-am dat deja "definiția" teologică a Substanței divine: Dumnezeu are în el unitatea nemijlocită și indislocabilă a tuturor și a oricărei discontinuități, rupturi, antinomii, El fiind Identitatea pură și absolută în Diferența pură și absolută. Prezența Diferenței în El este, însă, absolută, totală și reală, fiind, de fapt, același lucru cu Substanța. Ceea ce înseamnă că prin unitatea acestei fundamentale diferiri de Sine nu putem vorbi decât despre o reflecție absolută, adică despre Conștiința absolută - conștiința nefiind altceva decât unitate în și prin negativ, în și prin diferit. (Toate acestea sunt arhicunoscute de la Hegel încoace în filosofie și de la Niceea 325 încoace în teologie. Nu spun lucruri noi.)
Banuiesc ca vorbesti despre relativ si absolut. Cum ca noi nu avem acces decit la chestii relative si ca Dzeu e absolutul.
Am inteles corect? Ca nu as vrea sa comentez mai departe pina atunci

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Așa și cu chestiunea cu juxtapunerea elementară, pe care Dvs. și "ai2" n-ați înțeles-o.
Desigur
Reply With Quote
  #10  
Vechi 12.09.2009, 15:40:10
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Tin sa iti amintesc ca definitia cuvintului specie a fost data acum ceva vreme. Faptul ca o specie nu poate fi clar definita, in lumina ultimelor descoperiri, nu inseamna ca evolutionismul nu e corect. Din contra
Aici ați comis un paralogism făcând în mod deliberat confuzie între indistincția speciilor ca fapt real și indistincția speciilor ca rezultat al incapacității unui model teoretic de a sesiza o distincție. Că modelul teoretic evoluționist nu e în stare să dea o definiție riguroasă a speciei și să facă, astfel, inteligibilă și definitivă taxonomia biologică nu e totuna cu ideea după care între specii nu ar exista nici o diferență.

Între om și specia maimuțelor antropoide genomul arată o diferență între 1,6 și 3,6%, se pare. Dar a opera o modificare de asemenea anvergură într-un genom înseamnă a distruge organismul pe care-l structurează.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Creationism-Stiintific Tudor Resurse ortodoxe on-line 17 10.11.2012 13:24:16
Nervul laringial si viclenia lui Richard Dawkins flying Teologie si Stiinta 88 23.09.2011 18:24:40
Richard Dawkins bubulyna Generalitati 79 11.06.2010 10:30:44
george becali alexandra28again Generalitati 130 01.06.2010 00:30:00