![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Pozitia ortodoxa despre Purgatoriu, data de Patriarhul Dositei al Ierusalimului, in editia revazuta si indreptata a Marturisirii sale de credinta (1690), in link-ul dat de mine
1.Cea dintai, spune el, este ca noi, ortodocsii, nu admitem existenta unui al treilea loc, altul decat iadul si aproape de el, de unde sufletele pot fi izbavite; noi spunem ca mai inainte de Judecata din urma, cand Hristos ii va osandi pe vecie pe cei nelegiuiti, este nadejde de izbavire chiar pentru cei salasluiti in iad. 2.A doua deosebire este ca noi nu credem sa fie vreun foc curatitor in afara lui Dumnezeu, Cel ce este El insusi foc curatitor, Cel ce rascumpara in chip deplin, odihneste, ridica pacatele si daruieste pace sufletelor. Si numai in chip figurat numim "curatire" plansul si suspinul celor tinuti in iad. 3.A treia deosebire, cea mai mare, este ca potrivit invataturii ortodoxe pacatele usoare nu se socotesc dupa moarte. Dumnezeu nu tine seama de ele, si nu e nici o pedeapsa ori chin pentru sufletele celor care le-au savarsit. Greselile marunte, de care nu e ferit nici un om, sunt iertate in clipa mortii din mila lui Dumnezeu, Care ia aminte la binele ce precumpaneste in sufletele dreptilor. Daca n-ar fi asa, nimeni n-ar mai ajunge in cer dupa moarte. Iar sufletele celor vinovati de pacate de moarte sunt usurate si izbavite din iad prin rugaciunile Bisericii si solirile celor vii. 4.A patra deosebire decurge dintr-a treia si desfiinteaza cealalta ratiune de a fi a Purgatoriului, adica pedeapsa pentru o vreme a pacatelor sterse prin pocainta ori prin dezlegarea preotului. Celor care, rapiti de moarte, n-au putut aduce roade vrednice de pocainta, Hristos le sterge deplin tot pacatul si osanda. El ii sfinteste, ii slaveste si le daruieste veselia de care au parte dreptii. A desparti "greseala" de "pedeapsa" si a spune ca pacatele au fost sterse, dar nu si pedeapsa, este un lucru lipsit de ratiune. Noi marturisim asadar, incheie Dositei, ca cei care s-au cait de pacatele lor nu sunt pedepsiti in iad, de vreme ce credinciosii isi au salasul in Biserica celor intai-nascuti din cer. Si, dimpotriva, pacatele grele se osandesc in iad, si din iad, nu din alta parte, sunt izbaviti pacatosii, dupa cum se vede din istoria Macabeilor. Desi se afla in iad, cei pentru care e nadejde sa scape de acolo prin rugaciunile Bisericii, nu indura de pe-acum arsura focului, caci focul iadului se va aprinde la Judecata din urma. Chinurile celor pacatosi nu sunt in vremea de acum decat chinuri ale sufletului: tristetea, parerea de rau, mustrarea constiintei, inchisoarea, intunericul, frica, necunoasterea a ceea ce-i asteapta. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Vamile vazduhului nu este dogma, bineinteles, este o viziune a unui sfant. Nicio viziune nu este dogma.
Ca sa repet de ce ortodocsii resping categoric dogma Purgatoriului: 1. Noi nu admitem existenta unui al treilea loc afara de Iad si Rai. Doar la Judecata din urma nu se mai poate schimba nimic, pana atunci chiar si unii din Iad pot fi izbaviti cu rugaciunile. 2. Noi nu credem intr-un foc curatitor. Chiar Dumnezeu este focul curatitor, El ridica pacatele, rascumpara, si mantuieste. 3. Noi spunem ca pacatele usoare nu se socotesc dupa moarte. Nu exista chin pentru ele si Dumnezeu le iarta in clipa mortii. Pentru ca fiecare om face multe pacate usoare intr-o zi, in felul asat nimeni nu s-ar putea mantui. Doar cei cu pacate de moarte ajung in Iad. 4. Noi nu spunem ca pacatele sunt sterse dar ramane pedeapsa. Daca s-au cait (si spovedit) li s-a iertat si pacatul. Asta se scria in Marturisirea de credinta a Patriarhului Ierusalimului la 1690. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Citat:
O altă consecință a acestei perspective ortodoxe este aceea că iadul ar putea să fie gol, fiindcă e rezonabil să presupunem că fiecare creștin se roagă pentru cei adormiți ai lui. Și așa ajungem la apocatastază, doctrina aceea care spuneați că e legată de purgatoriu. Citat:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ght=pedepseste
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 04.02.2011 at 12:11:40. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
"De mă voi sui în cer, Tu acolo ești. De mă voi coborî în iad, de față ești." De observat scena Judecatii de Apoi pictata pe biserica de la Voronet. Acolo veti vedea cum focul Iadulul izvoraste din Tronul Lui Hristos. Aceasta imagine, mai bine-zis icoana, este inspirata din Sfanta Traditie a Bisericii noastre si este la fel de importanta ca orice text sfant. Topicul de fata se invarte in jurul subiectului asa-zisului Purgatoriu, insa, dupa cum am mai zis, mai intai trebuie sa clarificam ce anume este Iadul si Raiul ca mai apoi sa putem discuta despre posibilitatea tranzitiei de la damnare la mantuire.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
din George.m
"Dumnezeu iartă, dar nepedepsit, nimic nu lasă. Așa scrie Cartea (Sfânta Scriptură)!" Catalin2 Citat: 4. Noi nu spunem ca pacatele sunt sterse dar ramane pedeapsa. Daca s-au cait (si spovedit) li s-a iertat si pacatul. deci.....cum este???? |
|
#6
|
||||
|
||||
|
S-a discutat aceasta tema pe un alt topic. Dumnezeu iarta, iar iertarea Sa nu mai cere pedeapsa. Daca ar fi asa, eu unul nu m-as mai spovedi, de vreme ce si daca ma spovedesc si daca nu o fac, tot am parte de suferinta. Dar e alta tema.
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
Potrivit invataturii catolice, cel ce a primit iertare de pacate, dar nu a dat satisfactie pentru ele merge in purgatoriu, iti dai seama ca e numit impropriu foc curatitor - ce sa mai curete de vreme ce a fost curatat prin spovedanie? Deci pedepsele de aici au rolul de a-L satisface pe Dumnezeu. Iar aceasta invatatura e una contrara cu cea din Scriptura unde Dumnezeu este iubire. E de neconceput ca Dumnezeu sa pedepseasca pe cel pe care l-a iertat. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Una este sa fie pomenit, sa se scoata miride pentru el, acestea sa fie puse pe Sfantul Disc langa Agnet si altceva este sa treaca printr-un foc curatitor cum este purgatoriul. In primul caz avem parte de o dragoste a lui Dumnezeu revarsata si asupra celor ce au fost pomeniti, in timp ce in al doilea ca avem parte de un Dumnezeu care pedepseste - ii trece pe unii prin purgatoriu.
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
Nu prea înțeleg. Deci, între momentul morții păcătosului urmat de judecată și momentul în care se scot miride pentru el și e izbăvit, unde spun ortodocșii că își petrece timpul păcătosul ? Nu în foc ? Nu în suferință ? Înseamnă că nu e chiar așa de rău în iadul ortodox ! Probabil că Mântuitorul a exagerat cu "întunericul cel mai dinafară", "focul Gheenei" și alte expresii menite a-i speria pe primii catolici.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Deci, intrebare pentru catolici: ce este focul Gheenei si ce este focul Purgatoriului?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Exista o rugaciune care o putem zice inainte de a citi din Sfanta Scriptura? | mela me | Rugaciuni | 6 | 10.04.2014 21:28:30 |
| Sfanta Scriptura | EDI | Despre Sfanta Scriptura | 0 | 09.06.2008 15:19:49 |
| Sfanta Scriptura | danyel | Despre Sfanta Scriptura | 22 | 13.11.2007 00:39:18 |
| Sfanta Scriptura | Dodi | Despre Sfanta Scriptura | 6 | 24.03.2007 04:27:38 |
|
|