Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #10  
Vechi 23.04.2012, 23:12:04
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
Eu aș dori să aflu: vremurile oprite sunt stabilite ca porunci ale Bisericii Ortodoxe, de către Biserica Ortodoxă, sau ca recomandări venite de la Sfinții Părinți? De exemplu, există 5 porunci ale Bisericii Catolice, foarte clare. Pe lângă acestea, evident că există diverse recomandări, poziții pe care care nu ești ținut, sub păcat, să le respecți, cum ești ținut să respecți poruncile lui Dumnezeu sau poruncile Bisericii.

Dacă sunt porunci ale Bisericii Ortodoxe, unde există textul acestor porunci, care să stabilească toate aceste perioade?

Dacă nu sunt porunci ale Bisericii Ortodoxe, credinciosul ortodox pierde mântuirea dacă nu le ascultă? Dacă nu pierde mântuirea, atunci care sunt perioadele de postire de la relațiile conjugale, de fapt?
Domnule Cosmovici, discuția îmi pare că devine circulară și nu duce la nimic. Acest lucru provine nu din faptul că între catolici și ortodocși ar fi vreo deosebire în privința doctrinei morale, ci din cauza marilor deosebiri, să le spunem "filosofice" sau "culturale" sau de optică.
Astfel privită problema, oricine poate constata că deosebirile îmbracă următoarele aspecte:
1. La ortodocși "normele" canonic-disciplinare sunt foarte puțin reglementate, pe când la catolici sunt foarte reglementate, cristalizate, precise. Noi suntem înclinați să numim situația de la ortodocși "lipsă de claritate", iar ei sunt înclinați să numească situația de la noi "juridizarea moralei".
2. Ortodocșii stabilesc niște standarde foarte înalte, de la care, în jos, se fac dispense ("pogorăminte"). La noi, standardele sunt minimale, orice om normal le poate îndeplini cu foarte puțin efort. Dacă cineva vrea să depășească aceste standarde morale, eu nu am auzit să fie împiedicat de preot, aceste depășiri fiind socotite la noi fapte suprameritorii. În principiu, nimeni nu împiedică un cuplu catolic să practice căsătoria iosefină (căsătoria albă) în toate zilele vieții lor. Vor ajunge în același rai în care un alt cuplu de catolici practică abstinența periodică pentru un motiv grav. Nu sunt primii deasupra ultimilor, așa cum nu sunt călugării deasupra mirenilor.

3. La ortodocși nu se face deosebire atât de netă cum facem noi între legile care vin de la Dumnezeu în mod direct și legile care vin tot de la Dumnezeu, dar prin Biserică. Cu alte cuvinte, nu este delimitată competența Bisericii de ceea ce este numai de competența lui Cristos. Din acest motiv, ortodocșii se miră că la noi condițiile de îndeplinit pentru post sunt atât de diluate, romano-catolicii ajungând să postească vreo patru zile pe an. Ei văd aici laxism. În același timp se miră că noi considerăm căsătoria un legământ care nu poate fi desfăcut nici chiar de vicarul lui Cristos, ci numai de însuși Cristos. De data asta, ei văd aici rigiditate. Pentru noi, lucrurile sunt foarte simple: Biserica are competență de a schimba regulile postului în orice fel consideră că e spre binele oamenilor, dar nu are vreo competență de a dezlega Taine, fiindcă ar însemna ca Mireasa să desfacă ceea ce Mirele a făcut.

4. Există un grad mult mai mare de libertate a duhovnicilor ortodocși față de cei catolici. Ei văd aici "modulare în funcție de particularitatea cuiva și de cât de sus e pe Cale". Noi vedem aici indisciplină și bramburirea credincioșilor. Spunea Blaga într-una dintre cele două Trilogii că modelul cultural al catolicilor este Statul (Imperiul Roman în special), pe când al ortodocșilor este Natura. În esență, îi dau dreptate.

5. La ortodocși, autoritatea mai mare o au călugării în raport cu episcopii. Nu există un concept de "autoritate a trăitorilor" la noi. Între ce spune un mare sfânt călugăr precum padre Pio și ce spune preotul de la parohia unde plătește simbrie, orice catolic dă întâietate celui de al doilea. Dacă summa teologiei mondiale care este Sf Toma din Aquino spune într-un fel și papa Benedict în altul, e foarte clar cine are autoritate mai mare în Biserică. Ei bine, la ortodocși nu e atât de clar. Trebuie ca să ai ca model Statul ca să percepi Papa ca generalissim și pe Sf Toma ca un foarte priceput și cu multă experiență luptător, având gradul de soldat.

"Sunt lucruri extrem de generale și fără legătură cu cestiunea" ați putea spune. Deloc. Aplicând la chestiunea nostră observațiile de mai sus, înțelegem:
-de ce ortodocșii consideră că nu se pot schimba vechi canoane. De exemplu, oprirea de la relații matrimoniale sâmbăta și Duminica se referă la situația în care ortodocșii s-ar împărtăși la Sf Liturghie. În practică, ei se împărtășesc rar, astfel încât nu e nicio nevoie de abstinență în week-end, de fapt, potrivit canoanelor lor.
-Teoretic, un cuplu ortodox are voie să aibă legătură matrimonială în câteva zeci de zile pe an. Practic, înțeleg că duhovnicii îi pot sfătui să folosească prezervative.
-De ce nu există, la ortodocși, vreo reglementare în chestiune. De fapt, ei nu percep că ar avea nevoie. Canonul există. Este duhovnicul. Orice duhovnic e un fel de Papă și orice mănăstire precum Radu-Vodă este Conciliul Apostolic.
Și multe altele încă.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 23.04.2012 at 23:14:58.
Reply With Quote
 

Tags
metode contraceptive, metode naturale, reglarea nasterilor, reglarea naturala, scopul casatoriei

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Pledoarie pentru nasterea naturala Florin-Ionut Umanitare 126 03.10.2013 22:11:24
nastere naturala/cezariana nicoletajuravle Generalitati 29 30.05.2013 18:02:29
UE si alimentatia naturala nicoletajuravle Generalitati 9 21.04.2007 11:42:44