![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dacă sunt porunci ale Bisericii Ortodoxe, unde există textul acestor porunci, care să stabilească toate aceste perioade? Dacă nu sunt porunci ale Bisericii Ortodoxe, credinciosul ortodox pierde mântuirea dacă nu le ascultă? Dacă nu pierde mântuirea, atunci care sunt perioadele de postire de la relațiile conjugale, de fapt? |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Astfel privită problema, oricine poate constata că deosebirile îmbracă următoarele aspecte: 1. La ortodocși "normele" canonic-disciplinare sunt foarte puțin reglementate, pe când la catolici sunt foarte reglementate, cristalizate, precise. Noi suntem înclinați să numim situația de la ortodocși "lipsă de claritate", iar ei sunt înclinați să numească situația de la noi "juridizarea moralei". 2. Ortodocșii stabilesc niște standarde foarte înalte, de la care, în jos, se fac dispense ("pogorăminte"). La noi, standardele sunt minimale, orice om normal le poate îndeplini cu foarte puțin efort. Dacă cineva vrea să depășească aceste standarde morale, eu nu am auzit să fie împiedicat de preot, aceste depășiri fiind socotite la noi fapte suprameritorii. În principiu, nimeni nu împiedică un cuplu catolic să practice căsătoria iosefină (căsătoria albă) în toate zilele vieții lor. Vor ajunge în același rai în care un alt cuplu de catolici practică abstinența periodică pentru un motiv grav. Nu sunt primii deasupra ultimilor, așa cum nu sunt călugării deasupra mirenilor. 3. La ortodocși nu se face deosebire atât de netă cum facem noi între legile care vin de la Dumnezeu în mod direct și legile care vin tot de la Dumnezeu, dar prin Biserică. Cu alte cuvinte, nu este delimitată competența Bisericii de ceea ce este numai de competența lui Cristos. Din acest motiv, ortodocșii se miră că la noi condițiile de îndeplinit pentru post sunt atât de diluate, romano-catolicii ajungând să postească vreo patru zile pe an. Ei văd aici laxism. În același timp se miră că noi considerăm căsătoria un legământ care nu poate fi desfăcut nici chiar de vicarul lui Cristos, ci numai de însuși Cristos. De data asta, ei văd aici rigiditate. Pentru noi, lucrurile sunt foarte simple: Biserica are competență de a schimba regulile postului în orice fel consideră că e spre binele oamenilor, dar nu are vreo competență de a dezlega Taine, fiindcă ar însemna ca Mireasa să desfacă ceea ce Mirele a făcut. 4. Există un grad mult mai mare de libertate a duhovnicilor ortodocși față de cei catolici. Ei văd aici "modulare în funcție de particularitatea cuiva și de cât de sus e pe Cale". Noi vedem aici indisciplină și bramburirea credincioșilor. Spunea Blaga într-una dintre cele două Trilogii că modelul cultural al catolicilor este Statul (Imperiul Roman în special), pe când al ortodocșilor este Natura. În esență, îi dau dreptate. 5. La ortodocși, autoritatea mai mare o au călugării în raport cu episcopii. Nu există un concept de "autoritate a trăitorilor" la noi. Între ce spune un mare sfânt călugăr precum padre Pio și ce spune preotul de la parohia unde plătește simbrie, orice catolic dă întâietate celui de al doilea. Dacă summa teologiei mondiale care este Sf Toma din Aquino spune într-un fel și papa Benedict în altul, e foarte clar cine are autoritate mai mare în Biserică. Ei bine, la ortodocși nu e atât de clar. Trebuie ca să ai ca model Statul ca să percepi Papa ca generalissim și pe Sf Toma ca un foarte priceput și cu multă experiență luptător, având gradul de soldat. "Sunt lucruri extrem de generale și fără legătură cu cestiunea" ați putea spune. Deloc. Aplicând la chestiunea nostră observațiile de mai sus, înțelegem: -de ce ortodocșii consideră că nu se pot schimba vechi canoane. De exemplu, oprirea de la relații matrimoniale sâmbăta și Duminica se referă la situația în care ortodocșii s-ar împărtăși la Sf Liturghie. În practică, ei se împărtășesc rar, astfel încât nu e nicio nevoie de abstinență în week-end, de fapt, potrivit canoanelor lor. -Teoretic, un cuplu ortodox are voie să aibă legătură matrimonială în câteva zeci de zile pe an. Practic, înțeleg că duhovnicii îi pot sfătui să folosească prezervative. -De ce nu există, la ortodocși, vreo reglementare în chestiune. De fapt, ei nu percep că ar avea nevoie. Canonul există. Este duhovnicul. Orice duhovnic e un fel de Papă și orice mănăstire precum Radu-Vodă este Conciliul Apostolic. Și multe altele încă.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 23.04.2012 at 23:14:58. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
In acest caz, presupunand buna intentie (buna poziționare) față de cultul din care face parte fiecare, căsătoria dintre un ortodox și o catolică (sau vice versa) poate să pună reale probleme. Ar trebui să existe un fel de comisie comună (catolic-ortodoxă) care să pună în gardă asupra acestor diferențe destul de consistente, în perioada premergătoare căsătoriei.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pe de altă parte, multe lucruri se pot rezolva atunci când există bună înțelegere. Și invers, dacă nu există înțelegere, nu e necesar ca soțul (soția) să aparțină altei religii pentru a apărea reale probleme. Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Desigur, exista si situatia cand ambii sunt varza la acest aspect dar na..totusi se casatoresc in Biserica, fara prea multe intrebari. O comisie totusi n-ar strica (nu inter-religioasa) ca respectivul sa fie pus in tema macar in al 11 lea ceas despre ce inseamna de fapt crezul lui. Dar din cate stiu la casatorie nici macar nu se cer certificatele de botez deci la o adica un preot ar putea casatori si doi atei atat timp cat sunt dispusi sa minta vizavi de crezul lor. |
#6
|
||||||||||
|
||||||||||
![]() Citat:
Citat:
Insasi denumirea de "suprameritorie" trimite la o plafonare. Sa fim sinceri, aceasta plafonare a fost facuta pentru a veni in intampinarea comoditatii materialistului catolic occidental care totusi n-ar vrea sa se rupa cu biserica cu toate ca din perspectiva sfinteniei este practic rupt de Biserica. Dar pentru a i se servi un minim de viata morala uite ca am rupt viata crestina in "standarde minimale" si "suprameritorii". Asta s-a vazut nu doar in "Humanae Vitae" care la inceput condamna contracepti ca pe urma sa o binecuvanteze ci si cu alte ocazii - gen Vatican II, hotarari deplanse de multi catolici si cred ca chiar si de dvs. desi nu o sa recunoasteti asta tocmai pe un forum ortodox unde vezi Doamne, trebuie sa aratam perfectiunea doctrinala si morala si unitatea extraordinara a religie romano-catolice Citat:
Abstinenta este cu adevarat un mod ingeresc de viata daca este cu binecuvantat motiv iar a doua este cel mult pogoramant daca exista un motiv foarte serios, motiv care, culmea, in bine inchegata jurisdictie morala catolica cade totusi in afara problemelor morale tratate la spovedanie. Am auzit catolicii luati in vizor de comunitate si biserica pentru divort de exemplu, dar niciodata de catolici luati in vizor pentru faptul ca nu sunt dispusi sa faca mai mult de unul sau doi copii, fie chiar din pura comoditate. Citat:
Pai daca faci distinctia asta intre ceea ce vine de la Dumnezeu (mandatoriu) si ce vine de la Biserica (optional, minimal), de ce sa va mirati ca incep catolicii sa faca diferente din ce in ce mai mari intre Dumnezeu si Biserica si inceteaza sa mai vada Biserica ca un instrument al lui Dumnezeu pe pamant si mai degraba ca o sursa de abuzuri si condusa de fapt de capricii omenesti? Si uite asa apare cate un Luther care spune "da" pentru Dumnezeu si "pas" pentru Papa si catolicism si fenomentul continua si in prezent. Citat:
Citat:
De gresit poate sa greseasca atat un duhovnic ortodox care e slab pregatit duhovniceste si trateaza prea usor pacate grave dar la fel de usor poate sa le trateze si un preot catolic cu atat mai mult cu cat natura impersonala a relatiei (spovedania la cutiutza) il impiedica sa evalueze pacatele intr-un context mai general a vietii de credinta. Citat:
Citat:
Citat:
Afirmatia este clar rauvoitoare. Citat:
Problema este cati credinciosi sunt dispusi sa le ia in serios si cati preoti sunt dispusi sa le ia in serios si sa le transpuna in viata credinciosilor. La fel cum exista si in "Humanae Vitae" specificatia ca contraceptia "naturala" este permisa in cazuri serioase dar nimeni nu da doi bani pe cat de serioase sunt de fapt acele motive. Dar vezi tu, in timp ce la ortodocsi Biserica este corecta mentinand standardele inalte insa gresind poate prin lipsa unei implementari riguroase, universale, stricte, in fortza, la catolici standardele sunt coborate pana la nivelul imoralitatii (contraceptia condamnata pe urma binecuvantata cu false justificari) iar la nivel de implementare a ultimii farame de corectitudine morala enuntata (sa existe motive serioase pentru contraceptie) aceeasi lipsa de riguriozitate si strictete. Last edited by AlinB; 25.04.2012 at 12:57:10. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ai observat bine, însă cu ochi rău, faptul că duhovnicul distribuie autoritatea canonului la nivelul persoanei, însă fără autosugestia stupidă a infailibilității. Duhovnicul crede că prin el vorbește Hristos, fiindcă prin Sfintele Taine și în jurul lor, Dumnezeu comunică cu oamenii. Dacă voi susțineți că papa e vicarul lui Hristos pentru toată lumea, noi credem că duhovnicul este persoana prin care Hristos vorbește la spovedanie altei persoane. El (duhovnicul) nu se substituie Bisericii, fiind chiar Biserica ipostaziată pentru penitent. Vizunea ortodoxă a rămas fidelă realității diferențiate a persoanei, nu privește omul ca pe atom rătăcit într-o massă umană amorfă identificată în mod fals ca eclessia. Diferențele esențiale dintre cele două creștinisme sunt uriașe, practic vorbim despre credințe diferite. Dar ai și un motiv de bucurie: mulți ortodocși contemporani gândesc astăzi ca niște catolici, pânându-și nădejdea în formule, norme, proceduri etc. și nu în puterea lui Dumnezeu. Dar avem și noi un motiv de bucurie: sunt mulți catolici care gândesc ca niște ortodocși veritabili, aflați în diferite stadii ale procesului dificil de eliberare din schemele ideologice pseudocreștine ale instituției cu sediul central la Vatican. Citat:
Citat:
Nu există legi care vin de la Dumnezeu în mod direct, fără o formă sau alta de mijlocire a Bisericii. Hristos a dat Bisericii toată competența sa, în afară de firea divină care nu-i tranzitivă. Să faci o disjuncție între Hristos și Biserică, e cel puțin o abordare contradictorie pentru un creștin al unei grupări ce se condideră pe sine apostolică. Pozițiile ecleziologice de tipul acesta par să recunoască, indirect, că Duhul Sfânt i-a cam lăsat în treaba lor. Iată ce spune Hristos : ”Adevărat grăiesc vouă: Oricâte veți lega pe pământ, vor fi legate și în cer, și oricâte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și în cer.” (Matei 18:18) Hristos leagă în cer, ceea ce Biserica leagă pe pâmânt, și tot Hristos dezleagă în cer, ceea ce dezleagă Biserica pe pâmânt. Toate Sfintele Taine se instituie prin mijlocirea Bisericii, fără excepție. Aici ideologia catolică utilizează standardul dublu, deoarece obsesia pentru imutabilitatea sacramentulului căsătoriei nu o regăsim și în cazul preoților caterisiți, cărora li se ia ”darul” primit prin hirotonie sau ereticilor care sunt lipsiți de darurile dobândite prin sacramentul botezului. Ca să nu mai spun că dă apă la moară tuturor orientărilor sectare ce s-au lepădat de papa, iar apoi s-au rupt unele din altele. Tot eșafodajul apolegetic catolicist care apară presupusa valoare eternă a sacramentelor are la bază o argumentație șubredă, o inepție superintelectualizată, de altfel specialiatea casei la vaticanezi.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 25.04.2012 at 14:37:05. |
#8
|
|||||||||
|
|||||||||
![]()
La dv, răutățile sunt fără nicio mască: sunt la vedere.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 25.04.2012 at 15:24:03. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dar, să fac o afirmația ca cea citată, eu, catolic (deci eretic prin definiție, dacă e să dăm cărțile pe față) și pe deasupra și păcătos prin părăsirea Bisericii în care am fost botezat, aș intra în pământ de rușine. Duhovnicească desigur.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#10
|
||||||||
|
||||||||
![]() Citat:
Citat:
Canoanele sunt repere (modele) de interpretare și reguli de conduită pe care episcopul sau preotul le are la îndemână ca ajutor pentru discernământ, nu înlocuitor pentru discernământ. Ei aplică autoritatea canonului cu acrivie sau iconomie, după particularitățile fiecărui caz. Exemplul cu relațiile trupești e total aiurea, întrucât laicii n-au nicio treabă cu canoanele, ci cu ce le predică preotul și îndrumările lui duhovnicești. O postare mai veche: ”Dacă vorbim de canoanele disciplinare ale sinoadelor, ele nu au așa mare relevanță pentru mireni, întrucât ele au apărut (ca și corpusul dogmatic de altfel) în urma unor abuzuri generalizate sau controverse insolubile din interiorul Bisericii, și se adresează în primul rând clerului. Una dintre erorile curente ale gândirii moderne și postmoderne este aplicarea retroproiectivă a mijloacelor de informare din prezent asupra posibilităților trecutului; or noi știm astăzi că un credincios mirean din sec. XI din spațiul carpato-danubiano-pontic nu avea cum să se informeze asupra hotărârilor literale ale Sinodului Quinisext (primul sinod ecumenic care a reglementat viața intimă a credincioșilor) . Lăsând la o parte analfabetismul, e foarte clar faptul că documentele au fost puține și circulau foarte greu în epoca aceea. Însă canoanele de toate tipurile sunt aplicate la nivelul persoanei de către duhovnici, prin spovedanie, povățuire sau paternitate duhovnicească. Niciodată Biserica n-a făcut din canoane un fel pandativ creștin al Legii lui Moise sau a altor repere legaliste, ci le-a dat ca pe niște clarificări în chestiuni aflate în dispută, practici exagerate sau prea laxe etc. De aceea duhovnicul hotărăște cum și cât aplică din conținutul canoanelor, în funcție de situația particulară în care viețuiește fiecare penitent, altfel riscăm să cădem în practici formaliste rigide și individualism, sau, cu alte cuvinte, în afara ortodoxiei bisericești. ” Citat:
Valabil și pentru: Citat:
Citat:
Știu că Hristos a spus: ”ceea ce Dumnezeu a legat, omul să nu desfacă”, de-aia Biserică nu stă într-un om, fie el și papa de la Roma, ci într-un corp viu care viază prin harul și lucrarea Duhului Sfânt, prezent în ea. ”Omul” nu e totuna cu Biserica. Citat:
Dar oare dacă nu poate institui o taină, poate oare inventa dogme fără presiunea unei erezii din sânul ei, așa cum a făcut BRC după schismă? Iaca unde-i alienarea! Conform logicii alienate a catolicismului susținut de tine, un preot caterisit de de BRC poate să-și facă biserică privată, întrucât harul nu-l poate lua înapoi dacă l-a dat Dumnezeu. Nici nu poate excomunica (anatemiza) pe cineva, fiindcă harul botezului și celelalte daruri spirituale dobândite prin sacramente nu se pot retrage din moment ce ele au fost legate în cer. Consecințele logice și teologice ale ideologiei vaticaneze împing creștinismul în solipsism și absurditate, oricâte semipreparate sofistice mi-ai servi sub formă de argumente cum sunt cele de mai jos: Citat:
Citat:
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 25.04.2012 at 17:16:20. |
![]() |
Tags |
metode contraceptive, metode naturale, reglarea nasterilor, reglarea naturala, scopul casatoriei |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Pledoarie pentru nasterea naturala | Florin-Ionut | Umanitare | 126 | 03.10.2013 22:11:24 |
nastere naturala/cezariana | nicoletajuravle | Generalitati | 29 | 30.05.2013 18:02:29 |
UE si alimentatia naturala | nicoletajuravle | Generalitati | 9 | 21.04.2007 11:42:44 |
|