![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ideea asta contrazice tot duhul Evangheliei, nu numai credinta ortodoxa. Seamana mai mult cu paganismul. Tu am impresia insa ca te referi aici la pacatul stramosesc. Dar este adevarat ca si despre asta am spus ca doctrina ortodoxa este alta: nu se transmite vina, ci se transmite slabiciunea firii, tendinta spre pacat, un fel de intunecare a ochilor duhovnicesti, un fel de dezechilibru al persoanei umane. Este pe crestinortodox un articol despre transmiterea pacatului stramosesc de parintele Staniloae pe care inca nu l-am citit ci doar l-am parcurs in graba, dar care citeaza multi parinti si spune ca exista si un aspect al 'solidaritatii sau unitatii firii umane' prin care intr-un fel si noi, fiecare, suntem responsabili de pacatul lui Adam (de altfel vad ca ne intoarcem la subiectul initial, caci acolo era vorba si despre faptul ca fiecare este responsabil pentru tot raul care se intampla in jurul lui!). Dar din cat am citit eu nu pare sa traga vreo consecinta asupra copiilor morti nebotezati. Da, suntem si noi responsabili pentru acei copiii si soarta lor, insa ideea care m-a provocat pe mine sa devin atat de categorica, sigur, poate prea, este ca Dumnezeu ar condamna la iad vesnic niste fiinte care nu au avut putiinta sa aleaga. Din cate stiu si am citit eu, chiar daca interpretam consecintele pacatului originar in acest sens puternic, ca fiecare este responsabil si a pacatuit 'in Adam', asa cum a spus sf. Augustinn si chiar daca de multe secole se boteaza copiii mici, si se boteaza repede daca sunt in pericol de moarte, nu se spune nicaieri ca daca un bebelus sau embrion moare fara botez faptul ca poarta pecetea pacatului lui Adam il condamna la iad. Este adevarat ca nu se spune clar nici ca ar merge in rai, cel mai des se spune ca este o taina (insa exista o exceptie: scrierea parintelui Grigore de Nyssa despre copiii morti inainte de vreme; merita citita). Inca odata: eu nu zic ca Biserica ar trebui sa se intoarca la practica din primele trei secole si sa nu mai boteze copiii mici. Intr-adevar, s-au intamplat multe lucruri de atunci si exista motive pentru a fi botezati de mici (cred ca mai degraba dorinta ca ei sa creasca deja de mici in interiorul Bisericii, sa poata participa la toate sfintele taine de mici; disparitia in linii mari a pericolului direct al apostaziei in cazul persecutiilor). Insa faptul ca crestinii din primele trei secole faceau altfel ne arata totusi, mi se pare foarte logic, ca ei nu credeau ca pun in pericol de mantuire un copil care moarte nebotezat. Crezi ca Sfantul Duh i-a inselat in aceasta privinta in primele trei secole, sau si-a luat riscul sa nu ii lumineze pana atunci, riscul, adica, de a trimite in iad milioane de copii morti fara botez?
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
"Fiul Omului" - "Cel Vechi de zile" Daniel 7,13 | georgeval | Din Vechiul Testament | 25 | 25.10.2016 06:31:20 |
Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman | Ciprian Mustiata | Teologie si Stiinta | 8 | 19.12.2012 16:12:08 |
Am nevoie de "putin" ajutor ! - Va rog nu treceti "peste" - Nu am liniste de o luna! | valentinalogo | Preotul | 28 | 06.06.2010 07:26:42 |
|