![]() |
![]() |
|
#921
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Atunci, când spui că mântuirea nu vine prin Lege, cazi nemijlocit în contradicție prin propriile tale criterii: spui că nimeni nu se poate mântui doar prin Lege, ci doar prin Hristos; or, Legea este tocmai Hristos Care tocmai de aceea și vine... s-o împlinească! Singura obiecție aici ar fi că Legea are un statut diferit în funcție de perioadele Istoriei: înainte sau după Întrupare? Înainte de Întrupare nu există mântuire „doar” prin Lege pentru simplul și evidentul motiv că Legea nu fusese încă făcută efectivă și, prin aceasta, transfigurată și depășită (adică nu se săvârșise Întruparea, Învierea și Înălțarea la Cer). Cu alte cuvinte, atât timp cât Întruparea nu a avut loc, distanța privativă dintre Lege și om (a se citi dintre Dumnezeu și om) nu fusese suprimată. Cât timp această distanță se menținea, omul nu ar fi avut șansa, indiferent prin câte eforturi, să ajungă a fi pe potriva sau pe... „măsura” Legii (căci Legea, adică Dumnezeu, este Nemăsuratul prin definiție...). Deci, într-adevăr, nu ne mântuim atât timp cât Legea Însăși nu S-a plinit prin Întrupare, Înviere și Înălțare; nu pentru că ar fi imposibil (fapt dovedit de unele excepții: Avraam), ci pentru că Însăși Legea nu a venit încă pe pământ pentru a revela Legea din (deci pentru a Se revela pe Sine în) inima noastră: „Împărăția lui Dumnezeu nu vine în așa fel ca să izbească privirile. Nu se va zice: "Uite-o aici!" sau: "Uite-o acolo!" Căci iată că Împărăția lui Dumnezeu este înăuntrul vostru.” (Luca 17:21) Dar, dacă ești atentă, observi că tot ce scriu aici am spus deja în cele două postări citate de mai înainte. 3. În ce privește culturile și accesul lor sau întemeierea lor pe Lege. Orice cultură a omului — și lucrul acesta e foarte bine cunoscut de psihanaliză și de antropologie — se bazează, în primul și în primul rând, pe cuvânt. Indiferent în ce sens e folosit cuvântul, simplul fapt că există limbaj deja instituie o anumită lege pe care psihanaliza, de pildă, o numește legea divizării subiectului; în ea este vorba despre apariția... conștiinței înseși. Cum? Prin separarea noastră de imediatul natural, de „haosul” primordial și structurarea noastră ca ființe cu acces la Logos, deci la sens, deci la o altă ordine decât cea naturală, oarbă. Prezența vorbirii articulate ne instituie ca ființe cu deschidere la „o altă lume” și, în speță, cu deschidere, în ultimă instanță, chiar la Lege — poți să înțelegi interpretarea asta într-o cheie similară celei platonice, în sensul că orice multiplu este dat prin „tăietura” ontologică a Legii Care îl instituie și îl și reglează. Mai mult, care „fisurează” monolitul obiectului, deschizându-l preluării lui în limbaj, limbaj care, prin definiție, dezlocuiește obiectele din „autosuficiența” lor și le dedublează redându-le normalității, adică posesiei lor de către un subiect. Nu insist aici, e complicat, e nevoie de multe explicații, sper să fie cât de cât clar măcar intuitiv ce am spus. Însă marea surpriză ne-o aduce antropologia. De la Freud, trecem la Durkheim și Lévi-Strauss și la mulți alții care constată, în cercetările lor etnologice, pe teren, că prohibiția incestului este o lege universală a întregii umanități și că, indiferent la ce cultură ne-am duce, o s-o găsim sub o formă sau alta ca interdicție de a lăsa să apară o relație de tip sexual sau erotic, reală sau simbolică/arhetipală, între antecesori și urmași. Ce înseamnă asta? Înseamnă, nici mai mult, nici mai puțin, decât unul dintre modurile determinate, istoric-umane de a se întruchipa Însăși Legea. În postarea cu nr. 856 am încercat să arăt ce este Legea prin raportare la creatură, cum Se dă Ea creaturii: Legea este diferența ontologică dintre Increat și creat drept condiție de posibilitate a unității lor legitime. Cu alte cuvinte, creatura nu trebuie decreată (redusă, înapoi, la Creator) și nici creatura nu trebuie să țintească să șteargă această diferență încercând să ia locul Creatorului (gest luciferic). Or, în incestul parental avem o imagine analoagă gestului luciferic: e ca și cum fiul și-ar deveni propriul tată sau fiica, propria mamă, ca și cum s-ar situa singuri în postura unei „autoîntemeieri”. Or, autoîntemeiat nu e decât Dumnezeu, numai în El nu există nimic altceva înainte de El Însuși decât El Însuși. Înțelegi, atunci, în ce condiții e posibil ca Legea să fie dată, chiar în chipul păstrării diferenței ontologice, în absolut orice cultură de pe pământ? Fără să mai vorbim că interdicția incestului este, de fapt, un întreg complex de norme care aduce cu sine o serie întreagă de consecințe culturale și de instituții care toate lucrează pentru punerea în act a acestor imperative. Și fără să mai spun că o foarte largă majoritate a antropologilor consideră prohibiția incestului drept legea fondatoare a societății umane. Să mai menționez că sunt antropologi care spun că, de fapt, legile Decalogului se regăsesc în orice cultură, sub o formă sau alta, dar, de obicei, întotdeauna recognoscibile și recuperabile în universalitatea lor? Că toată lumea apreciază cinstea, onoarea, demnitatea, fidelitatea și condamnă minciuna, crima, nedreptatea, adulterul etc.? Să mai spun că există indicii antropologice care atestă că toate culturile au avut în miturile și panteoanele lor, într-un stadiu inițial — împotriva tezelor antropologiei empiriste —, un Zeu suprem, unic și nedeterminat, creator a toate și care, ulterior, S-a „retras” (faimosul deus otiosus al lui Eliade), „lăsând locul” unor zeități secunde? Să mai spun că aceste zeități secunde, chiar și la o analiză sumară, prezintă, fiecare, o caracteristică predicativă, deci un atribut divin, astfel că, dacă am însuma toate zeitățile cu atributul fiecăreia, am „reconstitui” Nedeterminarea Originară și Unică Ce conține toate predicatele, toate atributele — așa că apariția zeilor e sinonimă cu un fel de „parțializare” a Substanței Unice divine originare? Asta à propos de draci ca zei ai neamurilor. Să mai spun că orice cultură se definește ca un complex de semnificanți prin care omul se raportează la Transcendență? Prin toate acestea vreau să spun că toate culturile lumii sunt tot atâtea „chipuri” istorice ale Legii, cu toate imperfecțiunile sau chiar distorsiunile și monstruozitățile lor, așa cum le citezi. Concluzia e destul de transparentă: fiecare cultură se va mântui — și cei care s-au definit prin ea — în măsura în care a păstrat Chipul Legii în ea. Adică, exact atât câtă Lege putem recunoaște într-o cultură, în normele ei, în obiceiurile ei — adică universalitate, necesitate și transcendență, iluminare —, exact în acea proporție va fi ea atinsă de mântuire. Pentru că Legea Își va recunoaște peste tot ce este al Său, indiferent cât de umil sau de străin. Asta à propos de ritualurile și cutumele monstruoase din numeroase culturi, care se arată în toată monstruozitatea lor abia atunci când se revelează Legea. Mă opresc aici. Sper să fie suficient pentru lămurirea obiecțiilor tale ca și pentru a șterge ponosul pe care povestirea expusă inițial de mine l-a suscitat: cel de „antihristic”. Last edited by HoratiuM; 12.05.2011 at 00:02:42. |
#922
|
|||
|
|||
![]()
Nici eu nu v-am judecat pe Dvs.. Ci am făcut referire la modul în care ați judecat Dvs. povestirea. Îmi pare rău și mie că nu faceți această diferență.
|
#923
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#924
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cred că așa s-a întâmplat cu toți teologii la început: au iscat, inevitabil, controverse. Și asta din cauza prostului obicei de a ne atașa până la idolatrie de ideile noastre, de concepțiile pe care le-am dobândit și care am vrea parcă să rămână pe loc, să nu se schimbe, să nu crească. În felul ăsta nu poți ajunge niciodată la o înțelegere mai înaltă și vei fi, prin urmare, despărțit chiar de Dumnezeu, Care este nesfârșit și, ca atare, și cunoașterea Sa e nelimitată. |
#925
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In privinta invataturii de credinta, a dogmelor, nu exista moderati si radicali, este absolut la fel pentru orice ortodox, chiar daca traieste in Alaska (sunt ortodocsi acolo facuti de rusi). Credinta crestina e revelata, adica ceea ce ne-a spus Dumnezeu. Din cauza indepartarii de Dumnezeu oamenii nu mai stiau care e adevarul. De aceea lui Moise I-a dat Legea veche si poruncile, pentru ca ei nu mai stiau ce e bine si ce rau. Apoi a venit Noul Testament, care aduce de fapt mantuirea, pierduta odata cu Adam. Aceasta invatatura, revelatie, era necesara pentru ca oamenii nemaistiind adevarul incepusera sa-si faca ei insisi divinitati la care sa se inchine, idoli. Un idol reprezinta o inchipuire, o reprezentare falsa a divinitatii, creata de imaginatia oamenilor (cu contributia ingerului cazut). Asa unii credeau ca divinitatea e un munte, soarele, apa, stelele, o statuie facuta de ei, chiar oameni, etc. Dogmele actuale nu sunt altceva decat ceea ce ne-a revelat Dumnezeu. Pentru ca din timp in timp apareau deformari, invataturi gresite, acestea au fost clarificate de sinoade si sfinti. Nu au fost inventate atunci, ci doar aratate si explicate. Pentru ca aceste invataturi au fost date de Sfantul Duh, invataturile gesite erau si sunt considerate erezii, pacate impotriva Duhului Sfant. Asadar orice invatatura gresita diferita este considerata erezie. Deci invatatura de credinta e ceea ce ni s-a revelat, iar dogma e ceea ce a fost clarificat si dat la sinoadele ecumenice. Sunt si alte lucruri, neclaritati care nu ni s-au revelat, despre acelea nu putem decat sa presupunem, dar ceea ce era important ni s-a revelat. Pentru mantuire e nevoie de credinta fapte si har. Nu de cate unul sau doua, ci de toate. Cei dinainte de Iisus aveau fapte si credinta, dar nimeni nu s-a putut mantui. Doar Enoh si Sf. Ilie au fost ridicati cu trupul la cer. De aceea a venit Iisus, ca sa aduca mantuirea. Iisus dupa lucrarea Sa a trimis harul si a fondat Biserica Sa. El este Arhiereul, Marele Preot. Harul este o energie emanata din Dumnezeu, o energie divina. Si inainte exista har, dar era exterior. Acum harul devine interior, prin Sfintele Taine. Primirea harului se face prin Botez si esta reinnoit prin Impartasanie. Cum am dat in acel link, in catehismul ortodox scrie ca nimeni nu se poate mantui fara har. http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=159 Harul si Duhul Sfant se impartaseste credinciosilor prin Sfintele Taine. Chiar Iisus spune ca cine nu se va boteza cu apa si Duh Sfant nu va intra in imparatie, deci nu e o inventie ortodoxa. Asa cum aratam in alta conferinta, BO nu recunoaste ca cineva in afara ortodoxiei ar avea Sfinte Taine si deci har lucrator. Exista si doua exceptii cunoscute, Sf. Tecla si Sf. Grigorie care s-au rugat pentru doi pagani morti si Dumnezeu i-a ascultat. dar lui sf. Grigorie i-a zis sa nu se mai roage pentru pagani morti. Asadar asta e ceea ce ni s-a revelat, ceea ce spune si BO. |
#926
|
|||
|
|||
![]()
Și totuși, botezul făcut în numele Sfintei Treimi e recunoscut. Prin urmare...?
Last edited by N.Priceputu; 12.05.2011 at 12:52:49. |
#927
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Doar Botezul in Biserica Ortodoxa. Primirea eterodocsilor se face prin iconomie, unora nu li se mai repeta botezul. Dar la majoritatea li se face Mirungerea, Taina primirii Duhului Sfant. Nerepetarea Botezului nu inseamna ca el este recunoscut in afara BO, am explicat acolo. |
#928
|
|||
|
|||
![]()
Da, e adevărat, nu am timp să citesc acum prea mult, iar problema trebuie aprofundată. Din ce spui, înțeleg că BO recunoaște că botezul s-a făcut formal, dar că este lipsit de har. Așa cum e scris, parcă, în epistolele Sf. Pavel, despre unii creștini care primiseră botezul, însă nu și Duhul Sfânt.
Botezul e, totuși, considerat valid dacă el este făcut de un creștin ortodox oarecare (în situații-limită, dar asta nu mi se pare important). Însă în cazul catolicilor care au primit și confirmarea, botezul cred că este pe deplin valid. |
#929
|
|||
|
|||
![]()
Rar mi-a fost dat sa citesc asemenea povesti si aberatii cum sunt ultimele postari de aici.
Cu toate acestea am o intrebare. Dintre un om botezat , impartasit de mic care mai apoi in viata lui poate ca isi uraste parintii, pe alti semeni de-ai lui, ii judeca pe altii, poate sa ajunga si criminal sau sinucigas, dar totusi a fost botezat si mai vine o vreme in care se mai si duce sa se impartaseasca din cand in cand ca sa primeasca "mantuirea", si un al om de ex. un calugar budist, ce a dus o viata de ascet, curat si pur, o viata in care a atins iubirea dar care nu s-a botezat crestineste, nici nu se impartaseste crestineste si care nu va primi mantuirea ci va ajunge fix in iad si va arde acolo? Pot sa vad in interiorul oamenilor, imi pot da seama de ceea ce e acolo, si stiu ca ceea ce vad in majoritatea dogmaticilor este foarte urat. Urat fata de ei insisi in primul rand si urat si pentru altii in al doilea rand. Asemenea aberatii, repet rar iti este dat sa auzi, doar daca nu traiesti in propriul tau vis iluzoriu. |
#930
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mai pe inteles: Hristos are o comoara de mare pret; cel care doreste sa aiba aceasta comoara trebuie sa mearga la proprietarul ei sa o ceara; sa locuiasca in casa Lui si sa faca parte din familia Lui. Insa, daca omul sta in afara casei Lui, si mediteaza, face fapte bune, etc...asta va fi bine pentru el, insa nu-l va pune in posesia acelei comori; tot sarac lipit va muri. De ati putea vedea si in interiorul dvs, ce bine ar fi...
__________________
"Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!" Gal 6:14 |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 22:42:56 |
Mantuirea | Tartaruga | Dogmatica | 413 | 11.09.2012 03:18:26 |
Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 22:39:15 |
|