Citat:
În prealabil postat de AdrianAamz
Dar cand a statutat Hristos ca vindecarea sufleteasca pe care trebuie s-o practice Biserica trebuie sa fie in legatura stransa cu autoritatea statului ?
|
Și statul, și Biserica au, de fapt, același scop: sunt instituții aflate în slujba lui Dumnezeu și a oamenilor.
Pe de o parte, ele nu trebuie să se confunde, fiindcă binele urmărit de Stat este binele temporal (adică un bine care are un sfârșit: moartea fiecăruia dintre noi), pe când binele urmărit de Biserică este, întâi de toate, un bine spiritual, un bine din perspectiva veșniciei.
Pe de altă parte, aceste două instituții nici nu pot fi cu spatele una la alta ori în dizarmonie, din cauza strânsei legături între binele spiritual și binele temporal. Faptele noastre rele, păcatele noastre, au consecințe nu numai spirituale, ci au consecințe temporale. La fel, faptele bune și practicarea virtuților.
De aceea, statul și Biserica trebuie să conlucreze. Să fie, după expresia părinților răsăriteni, în
simfonie. Este ca și când ar cânta, cu mijloace specifice instrumentelor lor, aceeași partitură scrisă de Cristos, Arhiereu și Rege.
Citat:
Dvs. spuneti ca statul era (sau inca ar fi ??) dator sa urmareasca si sa pedepseasca infractiunea de erezie, iar Biserica trebuia sa faca o expertiza la cererea statului ? Adica, daca unui functionar de stat i se parea ca X e eretic, el dispunea arestarea lui X si apoi interogarea lui de catre Biserica ? Si asta vi se pare normal cumva ??
|
Absolut normal. Normalitatea însăși. Mi-ar părea tare rău ca fiul meu să ajungă tâlhar. Încă și mai rău mi-ar părea să ajungă eretic.
Citat:
Pai, sincer sa fiu, poate ca mi-ar conveni si mie ca statul in care ortodoxia e majoritara sa se auto-sesizeze ca o anumita formatiune religioasa este eretica si sa vrea sa o anihileze pe baze ..."legale".
|
Ar fi foarte bine, cu precizarea că nu formațiunile sunt eretice, ci oamenii. Mai general spus, nu organizațiile oamenilor pot fi subiect de drept penal, ci oamenii înșiși.
Citat:
Daca Biserica ar fi intrebata asupra doctrinei acelei formatiuni, e logic ca acea doctrina este eretica fiindca nu e ortodoxa. Si atunci, anihilarea acelei formatiuni de catre stat ar parea ca o razbunare a Bisericii impotriva celor care, dintr-un motiv sau altul, au renuntat la ortodoxie si s-au alipit acelei formatiuni.
|
Statul, ca și Biserica, nu trebuie transformat într-o poliție a gândirii. Fiecare e liber să-și facă rău sieși, dar nu altora. Dacă eu îmi tai o mână, asta nu trebuie incriminat. Dacă, însă, eu vă tai dv o mână, atunci sper că sunteți de acord că e ceva care trebuie incriminat. Dacă eu mă ucid pe mine, nu am de ce să mă tem că ajung pe mâna vreunui stat inchizitorial. Dar, dacă vă ucid pe dv, atunci statul trebuie să intervină, aplicându-mi pedeapsa cu scopurile ei. Deci, cu atât mai mult, dacă eu sunt eretic la mine acasă și îmi ucid sufletul, nimeni nu are nimic cu mine: se cheamă exercițiu de libertate. Dacă, însă, atentez la sufletul dv, la sufletul copiilor dv care încă nu au conștiința pe deplin formată și sunt slabi, atunci nu mai e chestie de libertate a mea, nu mai e ceva personal, ci atentez la un bine general: forța publică trebuie să intervină.
Deci, până unde poate merge erezia fără a trebui să fie pedepsită ? Exact până unde a mers în statele creștine. Ereticii pot crede în ce vor ei. Ei se pot chiar aduna (între ei) și să aducă cinstire zeilor lor. Ei pot avea sinagogi în oraș, dar nu pot face prozelitism. Ei nu pot susține, difuzând scriituri oricui se nimerește, ori altfel în mod public erezia lor. Cât timp erezia e în privat, e afacere privată. Când erezia tinde să ajungă cult public în Cetate, devine o problemă a Cetății.
Citat:
Repet: aparitia inchizitiei, ca organ care sa ii indrume pe oameni pe calea credintei, face ca Biserica sa fie privita ca o institutie care a existat degeaba pana la aparitia inchizitiei, ea neavand practic nici un rol in viata oamenilor !!
|
Nu știu de ce tot încercați să separați Biserica de Inchiziție. Cu excepția Inchiziției spaniole, unde în mod parțial Inchiziția era "pe cont propriu" ca să zic așa, ea a fost și este un organ (mădular) al Bisericii Universale. Deci, nu avem două realități: Biserica și Inchiziția, ci una singură. Există și acum, doar numele s-a schimbat (foarte recent) din Sfântul Oficiu în Congregația pentru Doctrina Credinței. Tribunalele nu o mai solicită, e adevărat, fiindcă statele de acum nu mai iau Biserica în serios. Dar noi o luăm în serios. Dacă episcopul meu are un dubiu în materie de credință sau de morală, se adresează Inchiziției, cui altcuiva ați vrea să se adreseze ? Președinte al acestei Congregații pentru Doctrina Credinței, timp de vreo 20 de ani, a fost chiar actualul papă, pe când era cardinalul Ratzinger. Atât de important pentru Biserică este Sfântul Oficiu încât, iată, inchizitorul șef a ajuns Papă. Și deja confirmă: avem un Papă excelent.