![]() |
![]() |
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eu iti raspund : asta in cazul in care Iisus nu era Dumnezeu intrupat. Daca ar fi fost asa, Iisus nu ar fi ajuns sa propovaduiasca ca il executau. Iar daca a propovaduit, daca nu ar fi fost de la Dumnezeu nu dainuia. Si astazi nu eram crestini iar Iisus si Sfanta Treime nu era pe buzele tuturor crestinilor. Caci stim ca ce este de la Dumnezeu va dainui in veci. Dumnezeu putea orice voia, dar El trebuia sa se rastigneasca pentru omenire. Tot ceea ce Dumnezeu a voit , s-a facut. Legamintele sunt vesnice, dar si ele au un sfarsit la dorinta lui Dumnezeu. Daca Dumnezeu vrea, maine nimic nu mai e pe acest pamant. Prin intrupare Dumnezeu a hotarat, ca fiind Unicul, Atotputernicul si Desavarsitul sa schimbe legamintele si sa dea mijlocul de mantuire oamenilor prin insasi intruparea Sa. Despre Sfanta Treime "Arie si alti rataciti au sustinut ca a fost un timp cand nu a existat decat Dumnezeu-Tatal. Acesta, la un moment dat a nascut din Sine, pe Fiul si dupa trecerea altor vremi, a purces pe Duhul Sfant. Astfel, se afirma ca in Sfanta Treime exista o ierarhie: Dumnezeu-Tatal e cel mai vechi si mai mare, Fiul este un Dumnezeu mai recent si mai mic decat Tatal, ca Unul ce s-a nascut ulterior din Tatal. Iar Duhul Sfant se gaseste pe o treapta inferioara. Ei au lansat teoriile subordinatianiste, con*damnate de Biserica primara. Insa exista si ganditori teologi moderni, la care mai apare ideea existentei unei Divinitati Primordiale netreimizate, care s-a treimizat abia mai tarziu. Dar orcine gandeste temeinic isi poate da usor seama ca Persoanele divine exista dinainte de timp, in afara timpului si a spatiului. Eternitatea are o singura caracteristica : ea consta numai din prezent. Dumnezeu a zis despre Sine : "Eu sunt Alfa si Omega, Inceputul si Sfarsitul" (Apoc. I, 8). Dum*nezeu fiind etern si omniprezent, inaintea Lui totul este prezent. Pentru El nu exista trecut si viitor. Acestea exista numai pentru creaturi. Oamenii L-au numit pe Dumnezeu prin mijlocirea unor numeroase atribute. Dar Dumnezeu, cand s-a numit pe Sine, a zis : "Eu sunt Cel ce sunt". Intrebarea care se naste este aceasta : a existat vreodata Divinitate primara, primordiala, unica, care s-a treimizat ulterior, sau Dumnezeirea a existat de la in*ceput, dintotdeauna, ca divinitate treimica, ca Sfanta Treime ? A admite ca a existat un Dumnezeu unic, primordial, inseamna a comite ineptia de-a aplica notiunea timpului nostru cosmic, material, creat, Divinitatii eterne, imateriale, necreate. Nu se poate vorbi des*pre "aparitia" Prea Sfintei Treimi, adica a unui moment cand s-ar fi produs deose*birea Divinitatii unice, primordiale, in trei persoane divine, deoarece Prea Sfanta Treime nu s-a format candva, ci exista din veci ca Treime Prea Sfanta. Ea exista din eternitate in modul acesta treimic al unui singur Dumnezeu in trei persoane, Tatal, Fiul si Duhul Sfant." In perioada Vechiului Testament, Dumnezeu S-a descoperit si ca Treime de persoane, dar intr-un mod indirect, deoarece aceasta este is*toria pregatirii venirii Sale personale, in Iisus Hristos. Exista marturii care se refera la Persoanele treimice, cum ar fi de pilda : - 26. Și a zis Dumnezeu: "Să facem om după chipul și după asemănarea Noastră, ca să stăpânească peștii mării, păsările cerului, animalele domestice, toate vietățile ce se târăsc pe pământ și tot pământul!" 27. Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat și femeie. Asta ne duce la intrebarea: Cum dupa asemanarea noastra, daca exista doar Dumnezeu Unic. Cine erau ceilalti? Acestia nu puteau fi decat insusi Dumnezeu in trei ipostaze. Sfanta Treime nu exista doar de la momentul in care noi oamenii am revelat-o in mod direct prin intrupare. Pentru ca Dumnezeu fiind etern la prezent atunci la fel si Sfanta Treime care este Dumnezeu. - "Este indicat de cantarea serafimilor inaintea Domnului in templu : "Sfant, Sfant, Sfant este Domnul Savaot, plin este tot pamantul de marimea Lui" (Isaia 6, 3 ; Apoc. 4, 8), cum si de aparitia celor trei tineri, la stejarul lui Mamvri, carora Avraam le-a adus daruri si inchinare (Fac. 18, 1-2)". "Intruparea dezvaluie caracterul viu, personal, epifanic al fiintei lui Dumnezeu, un Dumnezeu plin de compatimire si iubire fata de creatia Sa, care Se "coboara" pentru a elibera si a da o forma noua "chipului" Sau creat. Pentru teologia ortodoxa, deosebirea intre revelatia Vechiului Tes*tament si cea a Noului Testament nu se exprima prin dualitate: un Dum*nezeu transcendent in Vechiul, un Dumnezeu imanent, intrupat, in Noul Testament. Cele doua versante ale istoriei mantuirii sunt : acelasi Dumnezeu revelat in timpul (veacurile) intruparii si in timpul (veacurile) indumnezeirii. In felul acesta se pastreaza o coerenta intre orientarea mesianica si cea ontologica (care se refera nu numai la modul de a fi, ci la fiinta insasi a lui Dumnezeu sau a omului) a istoriei mantuirii." http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ent-69117.html http://www.crestinortodox.ro/sarbato...ate-68833.html Nu inteleg totusi care este scopul acestor intrebari. vrei sa testezi totusi nivelul cunostiintelor noastre? Pentru ca vad ca afirmi ca ai foarta multa informatie, ca ai citit foarte mult, si atunci imi e foarte greu sa inteleg de ce ne ceri noua sa iti spunem ceea ce tu deja stii sau poti cu usurinta cauta si afla.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Crestinismul practic | andravenache | Morala Crestina | 11 | 12.09.2012 02:36:02 |
Crestinismul lui Eminescu | Daniel777 | Biserica Ortodoxa Romana | 29 | 30.01.2010 15:38:33 |
Am respins Crestinismul | Razvan_Mihai | Generalitati | 41 | 29.12.2009 14:42:59 |
Crestinismul si animalele | cod_gabriel | Generalitati | 6 | 01.10.2007 00:26:09 |
|