![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Apropierea de Dumnezeu și mîntuirea sînt posibile fără cunoașterea dogmei, prin simpla trăire a credinței simple a celor care nu au acces la informație. Oricine are posibilitatea mînutuirii, indiferent de ceea ce știe, pentru că nu știința ajută la îndreptare, ci trăirea în [de foarte multe ori simpla] credință însoțită de faptele bune. Nu încurajez neștiința și nepăsarea, care sînt păcate conform autorilor folocalici, dar realitatea se vede în clar, anume că oamenii nu cunosc în amănunt dogmele ortodoxia, nici Biblia. Pun pariu cu oricine că cel puțin 80% din cei care frecventează constant biserica nu știu Crezul pe dinafară, nici diferențele dogmatice dintre Ortodoxie și celelalte confesiuni creștine.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Eu am explicat de cateva ori ca nu despre cunoasterea dogmei e vorba neaparat, ci despre contestarea ei. Un sfant despatimit nu are nevoie sa cunoasca nicio dogma, primeste cunostinta prin har. Dar niciunul nu contesta adevarul, despre asta e vorba.
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Sfintii PArinti despre cunoastere:
"Necunoasterea este o orbire de bunavointa a sufletului (Sf. Antonie cel Mare). 'Din nestiinta se naste raul, si sufletul, necunoscand pe Dumnezeu si binele, va iubi pacatul si-l va infaptui "(Sf. Antonie cel Mare). "Maracinii rautatii si nestiintei impiedica cunostinta duhovniceasca" (Sf. Maxim Marturisitorul). "Raul se naste din nestiinta, iar binele care mantuieste sufletul este cunoasterea lui Dumnezeu" (Sf. Antonie cel Mare). "Precum trupul, iesind din pantecele maicii, nu poate sa se hraneasca, fiind inca nedesavarsit, tot asa si sufletul, cand iese din trup, daca nu si-a agonisit prin buna vietuire cunostinta de Dumnezeu, nu poate sa se mantuiasca sau sa se uneasca cu Dumnezeu" (Sf. Antonie cel Mare). "Cunostinta sporeste pe mãsurã ce fiecare se preface, intrând în unire cu harul îndumnezeitor. Într-o persoanã desãvârsitã nu va mai rãmâne loc pentru "inconstient". Totul va fi pãtruns de lumina dumnezeiascã "(Sf. Simeon Noul Teolog). "Atâta timp cât nu ne eliberãm de lucrurile din afarã de Dumnezeu, nu putem sã primim în noi cunostinta lui Dumnezeu" (Sf. Vasile cel Mare).
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Oare o fi bine sa faci astfel de pariuri cu Dumnezeu?
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Chiar daca nu il stiu pe dinafara nu il contesta.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
In cine cred? in ce cred? cum e Dumnezeul lor? Nu poti sa iubesti ceva ce nu cunosti. Necunostinta e primul pas spre pierzare, sunt sigura.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Si tu Lore si Culianu bine ati observat si ati spus: nu poti sa iubesti pe cineva pe care nu cunosti.
Dar cunoasterea aceasta poate fi una indirecta, rationala sa-i zic - din Sfanta Scriptura, dogme, din invatatura bisericii, din ce spun slujbele, rugaciunile (acatiste, paraclise, rugaciunile randuielii obisnuite - de dimineata, de seara, la masa, etc), sfintii, preotii despre Dumnezeu, fara ca omul sa-l fi cunoscut la nivel personal pe Dumnezeu ci acumuland informatii despre Dumnezeu. Astfel omul afla, invata ce doreste Dumnezeu de la oameni. Chiar numai mergand la slujbe cu regularitate, un om care nu stie sa citeasca (deci nu poate citi Biblia el singur), la fiecare Liturghie va auzi Evanghelia, Apostolul si explicarea lor in predica preotului, Crezul si toate rugaciunile care alcatuiesc Sf Liturghie (care ele insele sint nu numai rugaciuni dar si invatatura, cateheza - de fapt in trecut cand existau catehumeni inca nebotezati - ei participau la prima parte a Liturghiei pina la "cei chemati iesiti" tocmai cu rol de cateheza). Prin Sfintele Taine si participarea la viata bisericii (slujbe, rugaciuni etc), cumva omul primeste informatiile si la nivel personal (discutiile cu duhovnicul prin taina spovedaniei, etc) si la nivel general normativ. Indiferent cat de analfabet este. Numai sa il caute pe Dumnezeu si sa vrea. Apoi daca omul se straduie sa implineasca faptic cuvantul (poruncile) Lui Dumnezeu, la modul real si concret in viata lui, cu cat mai mult si mai sincer se straduie sa le implineasca pt Dumnezeu, cu atat mai mult il ajuta Dumnezeu si se face cunoscut acelui om intr-o maniera personala. Incepind chiar cu taina Sfintei Euharistii. Spre aceasta cunoastere personala a Lui Dumnezeu ar trebui sa tindem. Sfintii au fost (sint) oameni care s-au straduit si au implinit cuvantul, poruncile Lui Dumnezeu atat de mult si atat de intens si curat, incat le-au implinit "la masura sfintilor" (ca sa zic asa), incat Insusi Dumnezeu s-a facut cunoscut lor, iar cunoasterea lor nu a mai fost una rational-teoretica "despre Dumnezeu", ci una a trairii personale "cu Dumnezeu". Ceea ce poate sa faca omul este sa se straduie, cu sinceritate fata de el insusi si fata de Dumnezeu, sa implineasca cuvantul/poruncile Lui Dumnezeu. Ca are grija Dumnezeu de omul care-L cauta si se straduie sa faca ce a spus Dumnezeu.
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. Last edited by adam000; 22.09.2011 at 14:58:01. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Desigur, daca ajungem la sfintenie putem primi direct prin har adevarul, dar pana atunci trebuie sa ne straduim noi sa aflam. De aceea Dumnezeu ne-a revelat adevarul, pentru ca noi am pierdut legatura cu Dumnezeu. Primii oameni vedem ca vorbeau direct cu Dumnezeu, nu aveau nevoie de ceva scris. Last edited by catalin2; 22.09.2011 at 18:09:52. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ceea ce incercam eu sa spun este ca ceea ce poate face omul, ceea ce tine de om, masura omeneasca, este implinirea cuvantului/poruncilor Lui Dumnezeu. Harul Lui Dumnezeu si cunoasterea prin Har tine de Dumnezeu. Este al Lui a da.
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. Last edited by adam000; 22.09.2011 at 22:22:22. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Dogma Democratiei si Dogma Statului Paternal | Mihnea Dragomir | Dogmatica | 71 | 17.02.2013 20:45:07 |
| Mai luptam pentru mantuire? | cosmin_lovin | Stiri, actualitati, anunturi | 23 | 06.10.2010 21:59:23 |
| Grija pentru mantuire | nico.dia | Intrebari utilizatori | 4 | 23.05.2010 20:26:41 |
| Exista mantuire pentru cei ce mor cu datorii? | bodo1222 | Generalitati | 24 | 17.02.2010 11:14:11 |
| Cat credeti ca este necesar omului pentru mantuire | Andrei_sunt | Stiri, actualitati, anunturi | 14 | 18.01.2007 16:34:04 |
|
|