![]() |
![]() |
|
#71
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu stiu daca ne gandim la acelasi lucru cand spunem conceptii ecumeniste, am vazut ca exista diverse opinii. In opinia mea cineva care nu are conceptii ecumeniste marturiseste ceea ce spune Crezul: "Cred intru Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica". Conceptile ecumeniste tocmai acest pasaj din Crez il ataca. Sunt de fapt conceptii (neo)protestante, care important e sa crezi in Iisus, toti care cred astfel sunt la fel. Astfel coceptiile ecumeniste sunt de genul exista mai multe biserici (poate fi si varianta ca ortodoxia e cea mai buna), sau ca Biserica ii cuprinde pe toti cei ce cred in Iisus (sola fide de care aminteam). Am facut o introducere, referitor la pictorul Sorin Dumitrescu sunt sigur de ce am auzit chiar eu si nu ma insel, are aceste conceptii. Apoi am observat ca si altii au aceasta opinie, intrebandu-se cum se face ca stand in apropierea marilor duhovnici care nu erau deloc ecumenisti are aceste conceptii. Putem vedea cate ceva si in scrisoare adresata de curand Patriarhului Daniel (pe care am vazut-o doar acum): http://www.ziarultimpul.ro/articole/...-un-univers-2/ Totusi, e mai bine fata de alti intelectuali care s-au cam departat de Biserica. In privinta lui Yannaras nu m-am lamurit inca, am citit acel pasaj. Nu are importanta daca cineva critica pe catolici sau occidentali, aminteam de disputa intre Varlaam si Sf. Grigorie Palama, primul criticand aspru pe catolici in tot felul de aspecte care nu tineau de dogma, ci de pacatele lor. |
#72
|
|||
|
|||
![]()
E adevarat ce spui, dar eu ma refeream la faptul ca abia cand se desparte de Biserica (sau este exclus) devine efectiv rupt de Biserica. Pana atunci exista posibilitatea redresarii, noi primim har prin Sfintele Taine. Sunt si sfinti care au avut erori dogmatice. Chiar si cei condamnati erau anatemizati dupa ce incercau sa isi impuna erezia.
|
#73
|
|||
|
|||
![]()
Cătălin 2: am tot întrebat aici pe forum ce se înțelege prin ”ecumenism” și nimeni n-a reușit să mă convingă că știe despre ce vorbește. Și până nu știm despre ce vorbim și dacă termenul trimite la realități identice sau măcar apropiate, mă tem că ”monologăm” împreună nu dialogăm.
Yannaras și Dumitrescu nu sunt ”ecumeniști” (în sensul inept folosit de mulți și pe-aici, și prin alte părți). Așa cum nu putem începe o viață de rugăciune fără să fi trecut înainte printr-o stare de pocăință profundă și purificatoare, nici un dialog bineplăcut Domnului, între creștinii de diferite orientări, nu poate avea loc înainte de metanoia fiecăruia dintre interlocutori. Și metanoia apare în momentul când îți recunoști eșecul și constați că bârna din propriul ochi te împiedică să dimensionezi corect paiele din ochii altora. În momentul de față nu există creștini inocenți, oricât ar crede fiecare în propria mitologie confesională. Înainte de a înainta în negocierea de teorii metafizice, creștinii au nevoie de parcurgerea participativă a Canonului Sfântului Andrei Cretanul , însoțită, evident, de post aspru. După care Domnul va face restul, dacă e cazul.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#74
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Realitatea e că e greu să nu ai certitudini. Și dacă înțelegi că cele date de lume și de rațiune sunt înșelătoare, le cauți în lăuntru; îți muți, cu alte cuvinte, idolii acolo. Yannaras vine și ți-i dărâmă și acolo. Cred că, deși e dureroasă (ca orice conștientizare), teologia lui e terapeutică; acceptată, te ajută să nu încremenești, să-ți amintești că viața în Hristos este cale, nu stare pe loc. |
#75
|
|||
|
|||
![]()
Titlurile insele,Libertatea moralei si Contra religiei,arata modul neortodox de a privi lucrurile ale lui Yannaras.
Se da de gol prin insesi titlurile pe care le-a pus. |
#76
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Aceste conceptii ecumeniste se bazeaza pe o teorie (neo)protestanta a ramificarii harului, care spune ca harul se ramifica in toate cultele. Adevarul marturisit de ortodoxie este ca har lucrator este doar in Biserica Ortodoxa, exista doar o singura Biserica, aici sunt Sfintele Taine si posibilitatea mantuirii. De fapt pe net gasim doar site-uri sau articole care nu sunt ecumeniste, in afara de articolele lui Cristian Badilita nu prea am vazut altceva ecumenist, chiar sunt curios cum arata site-uri ecumeniste, daca stie cineva. Uite mai pe larg explicat de Muntele Athos: http://www.impantokratoros.gr/D98A904D.ro.aspx Asadar care sunt conceptiile lui Yannaris, e popular pentru ca are conceptii ecumeniste si rezoneaza cu cei ce le au? Daca are alte mici devieri acelea nu sunt asa importante. |
#77
|
||||
|
||||
![]()
De ce esti atat de sigur ca el ar avea conceptii ecumeniste? Crezi ca un ecumenist s-ar arata deranjat de pierderile ecleziologice sau occidentalizarea Ortodoxiei?
|
#78
|
|||
|
|||
![]()
Daniel, lasă judecarea teologilor în seama teologilor. Principala noastră grijă nu trebuie să fie de a stabili cine e și cine nu e ortodox, mai ales că viziunea pe care o avem noi înșine în privința ortodoxiei s-ar putea să nu fie completă, să se schimbe pe parcursul vieții. Așa ar fi și normal, pentru că altfel ar însemna că nu înaintăm în înțelegere, care e unul din darurile Duhului Sfânt.
Începând cu Apostolul Pavel, mulți părinți ai Bisericii recomandă să nu ne pierdem în „certuri de cuvinte” sau discuții dogmatice (v. Sf. Isaac Sirul). Grija noastră trebuie să fie de a fi plăcuți lui Dumnezeu, de a lucra poruncile lui Hristos. Să luăm aminte la păcatele noastre și să ne bucurăm când cineva ne ajută să ni le vedem mai bine, ca să scăpăm de ele. Când Yannaras se pronunță „contra religiei” nu aduce un deserviciu credinței în Hristos. Din contră. Pentru că religii sunt multe și toate seamănă între ele întrucât sunt născute, toate, din nevoia omului de siguranță, de ajutor. Dragostea pe care a propovăduit-o Hristos, însă, e atât de mult opusă acestor nevoi, încât i-a smintit pe foarte mulți - și din vremea aceea, și de mai târziu -, mai ales pe cei foarte religioși, cum erau fariseii. Deci nu privi cu suspiciune, ci încearcă să cunoști ce scrie Yannaras, și să vezi, eventual, dacă e opus învățăturii lui Hristos sau nu. Dacă vei căuta, vei găsi multe articole elogioase la adresa sa, inclusiv pe saitul Arhiepiscopiei Bucureșilor, aici. |
#79
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Or, în înțelegerea ortodoxă, harul, numit și energiile necreate ale Dumnezeirii, este direct legat de persoanele Sfintei Treimi, iradiind din ele într-un mod tainic, cu totul de nepătruns pentru înțelegerea noastră. De acest har se împărtășește orice ființă deschisă spre Dumnezeire, întrucât Dumnezeu e iubire și, așa cum soarele strălucește peste buni și peste răi, și Dumnezeu strălucește peste toți, însă numai cei cu inima curată îl pot vedea. Știm că Dumnezeu a binevoit să ni se dăruiască prin Sfintele Taine. Nu știm, însă, dacă numai în acest fel Se dăruiește El oamenilor. Mie, personal, mi se pare că ar fi o limitare care nu se poate împăca în niciun fel cu libertatea Sa absolută. Gândește-te că sf. Grigorie Palama, în disputa cu Varlaam, spunea că lumina pe care o primesc în inimă călugării isihaști nu e altceva decât energie necreată dumnezeiască (care prin rugăciune e primită, nu prin administrarea sfintelor taine). Ceea ce știm noi despre Dumnezeu e, cu siguranță, infinit mai mult decât ceea ce nu știm. Last edited by N.Priceputu; 22.11.2011 at 14:39:54. |
#80
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Concepția lui Yannaras despre dialogurile interconfesionale, mai ales dintre protagoniștii divorțului de la 1054, am sintetizat-o în mesajul anterior: începe de la metanoia, adică de la zero, altfel e o simplă dezbatere de idei fără consecințe în viața reală a comunităților. Nu pornește de la concepții intelectuale diferite despre Teos Logos (adică de la ideologie), ci de la modul cum ne raportăm existențial (nu teoretic) la cele mai mari și mai dense în consecințe , porunci din Evanghelie: ”"Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, din tot cugetul tău și din toată puterea ta". Aceasta este cea dintâi poruncă. Iar a doua e aceasta: "Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți". Mai mare decât acestea nu este altă poruncă.” (Marcu 12:30,31).
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 22.11.2011 at 15:00:08. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Inainte de Christos si dupa Christos | Decebal | Dogmatica | 5 | 04.09.2012 18:59:26 |
conferinte | mirela.b | Generalitati | 0 | 09.07.2011 17:42:43 |
Conferinte - Dan Puric | anaana71 | Generalitati | 23 | 01.03.2010 22:33:47 |
Iisus Christos descris de Publius Lentullus | lareine | Generalitati | 28 | 08.01.2010 17:38:28 |
Conferinte Ortodoxe | C.tin | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.11.2008 14:43:57 |
|