![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Cum spuneam si mai devereme in marea mea ignoranta nu am reusit sa inteleg pana la sfarsit : ce s-a intamplat cu via dupa ce L-au omorat pe fiul stapanului? Batranul n-a mai trimis pe nimeni si a lasat via lucratorilor sa se descurce cum or putea? Sau cum spunea Nietsche "Dumnezeu a murit?" Oamenii s-au descurcat mai bine fiind eliberati de "birul"
pe care trebuia sa-l dea? "Imagine all the people, living life in peace?" Dar istoria a demonstrat ca intre oameni nu poate sa existe egalitate si buna intelegere, pentru ca chiar daca avem mintea si sufletul dupa "chipul si asemanarea lui Dumnezeu", avem trupuri de animale si traim printre ele si ne comportam asemeni lor : cel mai mic il mananca pe cel mai mare. Si cu toate ca cei credinciosi cred ca Dumnezeu ii va elibera, ca in Imparatia Lui nu va mai exista sclavie si asuprire, cei mai multi oameni sunt parasiti de aceasta nedejde si vad in El un tiran care le inmulteste asupririle (nu da ploaie la vreme, da boli si calamitati) si nu face altceva decat sa ii incurajeze pe asupritori. Iar cei puternici, nu stiu cum Il vad ei pe Dumnezeu, dar in orice caz probabil ca dupa chipul si asemanarea lor. Probabil acestia sunt primii care uita sau refuza sa-I mai dea "birul". Iar cei saraci si asupriti probabil gandesc "unde era Dumnezeu cand noi dadeam cu sapa si ne luptam cu seceta sau inundatii, cu foamete, cu boli si daunatori ? "Nu ne-au luat ai nostri si pielea de pe noi, ce sa-I mai dam si Stapanului, ca nu ne-a mai ramas nimic! Probabil la intarirea indoielii contribuie si cei rai care fac tot posibilul sa-i descurajeze pe cei mai slabi si sa le distruga speranta, bagandu-le in cap idei de hula, de genul "nu ne urati pe noi care va asuprim, ca asa a randuit Dumnezeu ca voi sa fiti sclavi ca sa ne serviti pe noi. Si tot El nu a dat ploaie anul asta ca sa va ingreuneze jugul, fiindca ati fost carcotasi" In fine astea sunt doar speculatii si sminteli. Totul se trage probabil de la faptul ca nu am auzit sfarsitul pildei si nici interpretarea lui. Poate e cineva mai luminat sa ma informeze si pe mine ???? |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Last edited by N.Priceputu; 04.09.2012 at 22:07:33. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Cred că da. Pentru că și indiferența, a sta fără răspuns când Dumnezeu vine și te cheamă, e tot o respingere a Lui. Și probabil că nimeni nu poate spune că n-a auzit chemarea lui Dumnezeu. Ne prefacem, doar, că nu auzim.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Doamne ajuta!
Predica de azi a fost cu adevarat impresionanta. A fost tinuta de un parinte din Basarabia. A fost subliniat printre altele caracterul sfant al familiei, care a fost numita "o mica biserica". De asemeni a fost subliniat rolul si importanta copiilor in cadrul unei familii, venirea unui copil intr-o familie fiind comparata cu primirea Insusi Mantuitorului. Ar fi multe de spus, dar o singura nelamurire mi-a ramas : Sfanta Fecioara a fost conceputa "imaculat"? Sfintii parinti nu au facut altceva decat sa se roage si sa posteasca si le-a fost daruita, fara sa mai faca ce fac toti oamenii pentru a avea copii? |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Nu. Maica Domnului s-a născut natural, ca orice ființă umană, însă în urma rugăciunilor părinților ei.
Dogma immaculata conceptio este romano-catolică (fiind respinsă de ortodocși), însă nu susține nașterea supranaturală a Sfintei Fecioare, ci lipsa ei de păcat încă de la zămislire. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Absolut remarcabilă omilia auzită astăzi la Sf Liturghie parohială, remarcabilă atât prin conținut, cât și prin resursele retorice folosite. Predica a urmărit strâns, chiar foarte strâns aș spune, și anume literă cu literă, textul Evangheliei după Marcu 7:31 sqq. Este vorba de episodul în care Domnul, "ieșind din părțile Tirului, a venit, prin Sidon, la Marea Galileii, prin mijlocul hotarelor Decapolei". Acolo are loc vindecarea miraculoasă a unui surdo-mut. De la început, predicatorul accentuează ideea că Domnul era în afara teritoriului Țării Sfinte și corelează acest lucru cu faptul că Sf Marcu Evanghelistul a scris, sub dumnezeiască inspirație, lucrarea sa adresând-o creștinilor din Roma. Mai mult, acest episod apare numai în această Evanghelie, astfel accentuându-se ideea (prezentă și în multe alte locuri ale Cărții) că Isus are o misiune universală: El a venit să vindece pe toți, de peste tot. Și, aș adăuga, din toate timpurile. Mai departe, predicatorul s-a axat pe cea mai frumoasă variantă de interpretare, spunând că episodul se cuvine a fi citit "cu un ochi baptismal". Într-adevăr, episodul "EphPheta" este consemnat în primele descrieri ale ritualurilor de botez ale primilor creștini, fiind și astăzi prezent în Rituale Romanum: în mod simbolic și amintind de ce a făcut Domnul, preotul atinge degetul cu salivă de urechile și buzele catehumenului. Cum folosirea salivei ar putea părea șocantă în zilele noastre, presbiterul a amintit că, în vremea aceea, ea era considerată expresie a sufletului (dacă am înțeles bine, e vorba de suflet ca suflare de viață). Asocierea dintre surdo-mut și catehumen ne apare imediat acum, în altă lumină. Ea mă ajută să îmi clarific și dilema "mai întâi Botezul, sau mai întâi credința ?", care e una din cunoscutele controverse catolico-protestante (post-protestante aș spune, fiindcă Luther nu avea nimic împotriva botezului copiilor și, timp de secole, protestanții au fost chiar mai rapizi decât catolicii în a-și boteza copiii). Catehumenul este asemenea surdo-mutului. Poate că are o dorință de a auzi și de a vorbi, dar nici nu aude, nici nu spune. Predicatorul a mai accentuat ideea din versetul: "Și I-au adus un surd". Într-adevăr, surdo-muții se pot deplasa fără ajutor și o fac adesea. De ce, de astă dată, Evanghelistul spune "I-au adus" (lui Isus) ? Este vorba de faptul că nimeni nu vine singur la Botez, ci este adus. De părinți, de nași, de cei apropiați lui, de comunitate. Botezul are un evident caracter comunitar și, îmi amintesc, așa a fost și Botezul Domnului. "Și luându-l din mulțime, la o parte, Și-a pus degetele în urechile lui, și scuipând, S-a atins de limba lui". Luându-l din mulțime: Botezul este Taină. "Și privind la cer, a suspinat și a zis lui: Effatta! ceea ce înseamnă: Deschide-te!". Asta face și preotul in persona Christi, la Botez. Deschide urechile tale, deschide-te să auzi Cuvântul Domnului! Botezul este nu numai Sacrament salvator, dar este și inițiere creștină. Dar rolul celorlalți, fiindcă vedem, că deși "l-au luat din mulțime, de o parte", sunt mai mulți acolo, care văd ce s-a întâmplat. Cine sunt ei ? Nu toată comunitatea, ci cei mai apropiați. Astăzi, părinții și nașii. Rolul lor spiritual nu se termină odată cu săvârșirea Botezului, doar începe cu "l-au adus" și se termină cu "cu atât mai mult ei Îl vesteau. Și erau uimiți peste măsură, zicând: Toate le-a făcut bine: pe surzi îi face să audă și pe muți să vorbească."
Transpus în limbaj medical: preotul face anamneza, nașii fac catamneza...
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Predica despre iertare | Ioana Amariucai | Intrebari utilizatori | 4 | 29.06.2012 12:08:05 |
| o predica frumoasa | marius.b. | Generalitati | 1 | 01.08.2011 00:18:41 |
| Predica de pe Munte | catalinabalhui | Din Noul Testament | 1 | 17.03.2009 17:58:46 |
| Predica | Hartford | Despre Biserica Ortodoxa in general | 3 | 06.02.2008 13:14:30 |
|
|