Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.09.2012, 21:52:14
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit Pilda lucratorilor viei

Cum spuneam si mai devereme in marea mea ignoranta nu am reusit sa inteleg pana la sfarsit : ce s-a intamplat cu via dupa ce L-au omorat pe fiul stapanului? Batranul n-a mai trimis pe nimeni si a lasat via lucratorilor sa se descurce cum or putea? Sau cum spunea Nietsche "Dumnezeu a murit?" Oamenii s-au descurcat mai bine fiind eliberati de "birul"
pe care trebuia sa-l dea? "Imagine all the people, living life in peace?" Dar istoria a demonstrat ca intre oameni nu poate sa existe egalitate si buna intelegere, pentru ca chiar daca avem mintea si sufletul dupa "chipul si asemanarea lui Dumnezeu", avem trupuri de animale si traim printre ele si ne comportam asemeni lor : cel mai mic il mananca pe cel mai mare. Si cu toate ca cei credinciosi cred ca Dumnezeu ii va elibera, ca in Imparatia Lui nu va mai exista sclavie si asuprire, cei mai multi oameni sunt parasiti de aceasta nedejde si vad in El un tiran care le inmulteste asupririle (nu da ploaie la vreme, da boli si calamitati) si nu face altceva decat sa ii incurajeze pe asupritori. Iar cei puternici, nu stiu cum Il vad ei pe Dumnezeu, dar in orice caz probabil ca dupa chipul si asemanarea lor. Probabil acestia sunt primii care uita sau refuza sa-I mai dea "birul". Iar cei saraci si asupriti probabil gandesc "unde era Dumnezeu cand noi dadeam cu sapa si ne luptam cu seceta sau inundatii, cu foamete, cu boli si daunatori ? "Nu ne-au luat ai nostri si pielea de pe noi, ce sa-I mai dam si Stapanului, ca nu ne-a mai ramas nimic! Probabil la intarirea indoielii contribuie si cei rai care fac tot posibilul sa-i descurajeze pe cei mai slabi si sa le distruga speranta, bagandu-le in cap idei de hula, de genul "nu ne urati pe noi care va asuprim, ca asa a randuit Dumnezeu ca voi sa fiti sclavi ca sa ne serviti pe noi. Si tot El nu a dat ploaie anul asta ca sa va ingreuneze jugul, fiindca ati fost carcotasi"
In fine astea sunt doar speculatii si sminteli. Totul se trage probabil de la faptul ca nu am auzit sfarsitul pildei si nici interpretarea lui. Poate e cineva mai luminat sa ma informeze si pe mine ????
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.09.2012, 22:01:17
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de fallen Vezi mesajul
Totul se trage probabil de la faptul ca nu am auzit sfarsitul pildei si nici interpretarea lui.
Iată finalul pildei:
Citat:
Deci, când va veni stăpânul viei, ce le va face lucrătorilor acelora?“Iar ei I-au răspuns: „Pe cei răi cu rău îi va pierde, iar via o va da altor lucrători, care-i vor da roadele la vremea lor“.Iisus le-a zis: „Oare niciodată n'ați citit în Scripturi: Piatra pe care au nesocotit-o ziditorii, aceasta a ajuns în capul unghiului; de la Domnul s'a făcut aceasta și minunată este în ochii noștri?De aceea vă spun: Lua-se-va de la voi împărăția lui Dumnezeu și i se va da neamului care-i va face roadele.Cel ce va cădea pe piatra aceasta se va sfărâma, iar pe cel pe care ea va cădea, îl va zdrobi“. (Matei 21, 41-44)
Pentru tâlcuire, redau un scurt fragment al predicii Părintelui Galeriu, care se referă la ultimele versete:
Citat:
Deci “Cine va cădea pe Piatra aceasta se va sfărâma” – te sfarmi atunci când vrei să lovești tu în ea. Aduceți-vă aminte, ca să înțelegem duhovnicește, de Sf. Pavel, când mergea la Damasc să-i prigonească pe creștini. Și pe drumul Damascului Mântuitorul i S-a descoperit. Lumina aceea orbitoare care l-a prăbușit la pământ. Și trei zile și trei nopți n-a văzut și n-a mâncat. Și auziți cuvântul: “Saule, Saule, de ce Mă prigonești? Cine ești, Doamne? Eu sunt Iisus pe care tu Îl prigonești. Zadarnic îți este ție să lovești cu piciorul în țepușă”. Saul mergea să lovească și lumina Duhului Sfânt l-a prăbușit. Și, cu alte cuvinte, Mântuitorul i-a spus: Tu lovești, tu te rănești. Când lovești în bine, în adevăr, în frumusețea divină, nu binele îl distrugi, nu adevărul îl distrugi, nici frumusețea negrăită. Pe tine te rănești, pe tine te ruinezi, pe tine te distrugi. De aceea spune Dumnezeu prin gura proorocului Ezdra: “Nu pe Mine M-ați părăsit, ci pe voi înșivă”. Când părăsești binele și adevărul te părăsești pe tine. Ca să te cunoști pe tine, trebuie să-L cunoști pe Cel după al cărui chip ai fost zidit – Fiul lui Dumnezeu făcut Om; Dumnezeu-Omul. Și atunci, lovind în El în tine lovești. “Cel ce va cădea pe Piatra aceasta se va sfărâma” – și Saul era să se sfarme, dacă n-ar fi ascultat cuvântul. Și oricine nu ascultă, sărmanul, pe el se părăsește, pe el se pierde, pe el se sfărâmă. Nu sunt atâtea suflete chinuite care se sfarmă, se pisează lăuntric în zbuciumul patimilor și în căutarea vieții celei adevărate?!
Și invers: “Peste cine va cădea Piatra îl va strivi”. Dacă tu te împotrivești, te sfarmi. Și chiar dacă tu rămâi cumva închis în tine, ai zice neutru, vine Ea, Piatra. A venit Hristos la lume, a venit Fiul lui Dumnezeu, trimis în lume. Deci fie tu te îndrepți spre Dumnezeu, fie Dumnezeu Se îndreaptă spre tine. Și se descoperă aici că mântuirea nu e cu putință altfel, decât în cele două porniri: de la Dumnezeu și de la tine, de la harul Lui și de la libertatea ta. Și numai din întâlnirea lor se naște mântuirea. Nu e nevoie să mai stăruim: “Peste cine va cădea Piatra îl va strivi”. Am aflat din profeția lui Daniel cum imperiile au pierit unul după altul: și cel de aur, și cel de argint, și cel de aramă, de fier, de lut. Nici aurul, nici argintul, nici arama, nici fierul, nici toate altele odrăslite de ele nu dirijează istoria. Ci, dimpotrivă, Piatra aceea care s-a înălțat ca un munte deasupra întregii istorii. Iar Piatra aceea este Hristos. Și ferice de tot sufletul care și-a întemeiat viața și casa pe Piatră.
Predica întreagă poate fi citită aici (arhiva ortodoxă/document/Părintele Galeriu texte)

Last edited by N.Priceputu; 04.09.2012 at 22:07:33.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.09.2012, 22:33:42
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Iată finalul pildei:


Pentru tâlcuire, redau un scurt fragment al predicii Părintelui Galeriu, care se referă la ultimele versete:

Predica întreagă poate fi citită aici (arhiva ortodoxă/document/Părintele Galeriu texte)
Multumesc. Acum am inteles. Deci si cel care huleste, dar si cel care e indiferent, ignorant si priveste nepasator cum lumea Il nesocoteste pe Dumnezeu risca sa aiba aceeasi soarta?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 04.09.2012, 22:38:54
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cred că da. Pentru că și indiferența, a sta fără răspuns când Dumnezeu vine și te cheamă, e tot o respingere a Lui. Și probabil că nimeni nu poate spune că n-a auzit chemarea lui Dumnezeu. Ne prefacem, doar, că nu auzim.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.09.2012, 14:15:33
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit Sfanta familie

Doamne ajuta!
Predica de azi a fost cu adevarat impresionanta. A fost tinuta de un parinte din Basarabia. A fost subliniat printre altele caracterul sfant al familiei, care a fost numita "o mica biserica". De asemeni a fost subliniat rolul si importanta copiilor in cadrul unei familii, venirea unui copil intr-o familie fiind comparata cu primirea Insusi Mantuitorului.
Ar fi multe de spus, dar o singura nelamurire mi-a ramas : Sfanta Fecioara a fost conceputa "imaculat"? Sfintii parinti nu au facut altceva decat sa se roage si sa posteasca si le-a fost daruita, fara sa mai faca ce fac toti oamenii pentru a avea copii?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.09.2012, 14:52:09
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Nu. Maica Domnului s-a născut natural, ca orice ființă umană, însă în urma rugăciunilor părinților ei.
Dogma immaculata conceptio este romano-catolică (fiind respinsă de ortodocși), însă nu susține nașterea supranaturală a Sfintei Fecioare, ci lipsa ei de păcat încă de la zămislire.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 09.09.2012, 21:06:07
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Absolut remarcabilă omilia auzită astăzi la Sf Liturghie parohială, remarcabilă atât prin conținut, cât și prin resursele retorice folosite. Predica a urmărit strâns, chiar foarte strâns aș spune, și anume literă cu literă, textul Evangheliei după Marcu 7:31 sqq. Este vorba de episodul în care Domnul, "ieșind din părțile Tirului, a venit, prin Sidon, la Marea Galileii, prin mijlocul hotarelor Decapolei". Acolo are loc vindecarea miraculoasă a unui surdo-mut. De la început, predicatorul accentuează ideea că Domnul era în afara teritoriului Țării Sfinte și corelează acest lucru cu faptul că Sf Marcu Evanghelistul a scris, sub dumnezeiască inspirație, lucrarea sa adresând-o creștinilor din Roma. Mai mult, acest episod apare numai în această Evanghelie, astfel accentuându-se ideea (prezentă și în multe alte locuri ale Cărții) că Isus are o misiune universală: El a venit să vindece pe toți, de peste tot. Și, aș adăuga, din toate timpurile. Mai departe, predicatorul s-a axat pe cea mai frumoasă variantă de interpretare, spunând că episodul se cuvine a fi citit "cu un ochi baptismal". Într-adevăr, episodul "EphPheta" este consemnat în primele descrieri ale ritualurilor de botez ale primilor creștini, fiind și astăzi prezent în Rituale Romanum: în mod simbolic și amintind de ce a făcut Domnul, preotul atinge degetul cu salivă de urechile și buzele catehumenului. Cum folosirea salivei ar putea părea șocantă în zilele noastre, presbiterul a amintit că, în vremea aceea, ea era considerată expresie a sufletului (dacă am înțeles bine, e vorba de suflet ca suflare de viață). Asocierea dintre surdo-mut și catehumen ne apare imediat acum, în altă lumină. Ea mă ajută să îmi clarific și dilema "mai întâi Botezul, sau mai întâi credința ?", care e una din cunoscutele controverse catolico-protestante (post-protestante aș spune, fiindcă Luther nu avea nimic împotriva botezului copiilor și, timp de secole, protestanții au fost chiar mai rapizi decât catolicii în a-și boteza copiii). Catehumenul este asemenea surdo-mutului. Poate că are o dorință de a auzi și de a vorbi, dar nici nu aude, nici nu spune. Predicatorul a mai accentuat ideea din versetul: "Și I-au adus un surd". Într-adevăr, surdo-muții se pot deplasa fără ajutor și o fac adesea. De ce, de astă dată, Evanghelistul spune "I-au adus" (lui Isus) ? Este vorba de faptul că nimeni nu vine singur la Botez, ci este adus. De părinți, de nași, de cei apropiați lui, de comunitate. Botezul are un evident caracter comunitar și, îmi amintesc, așa a fost și Botezul Domnului. "Și luându-l din mulțime, la o parte, Și-a pus degetele în urechile lui, și scuipând, S-a atins de limba lui". Luându-l din mulțime: Botezul este Taină. "Și privind la cer, a suspinat și a zis lui: Effatta! ceea ce înseamnă: Deschide-te!". Asta face și preotul in persona Christi, la Botez. Deschide urechile tale, deschide-te să auzi Cuvântul Domnului! Botezul este nu numai Sacrament salvator, dar este și inițiere creștină. Dar rolul celorlalți, fiindcă vedem, că deși "l-au luat din mulțime, de o parte", sunt mai mulți acolo, care văd ce s-a întâmplat. Cine sunt ei ? Nu toată comunitatea, ci cei mai apropiați. Astăzi, părinții și nașii. Rolul lor spiritual nu se termină odată cu săvârșirea Botezului, doar începe cu "l-au adus" și se termină cu "cu atât mai mult ei Îl vesteau. Și erau uimiți peste măsură, zicând: Toate le-a făcut bine: pe surzi îi face să audă și pe muți să vorbească."

Transpus în limbaj medical: preotul face anamneza, nașii fac catamneza...
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Predica despre iertare Ioana Amariucai Intrebari utilizatori 4 29.06.2012 12:08:05
o predica frumoasa marius.b. Generalitati 1 01.08.2011 00:18:41
Predica de pe Munte catalinabalhui Din Noul Testament 1 17.03.2009 17:58:46
Predica Hartford Despre Biserica Ortodoxa in general 3 06.02.2008 13:14:30