Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.05.2013, 14:22:36
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Păi care raționament al meu propriu, usere Cătălin, că ți-am citat clar din Sfântul Apostol Pavel, pe care ți-l mai citez o dată.
Eu am scris asa in mesajul precedent: "tu dai doar rationamentul tau, eventual si talcuiri proprii din Sfanta Scriptura."
Tu dai citatul din Sfanta Scriptura, dar il interpretezi tot tu, in talcuirea ta. Si neoprotestantii fac asa, si intepreteaza pasajele din Sfanta Scriptura doar cu doresc ei. Noi ne folosim de citate din invatatura ortodoxa, sfinti, etc., nu pareri personale. Eu asa am dat pana acum, tu in toate mesajele de pe aceasta tema nu cred ca ai dat un citat din invatatura ortodoxa sau dintr-un articol ortodox, doar parerile tale. Si pe baza lor ma critic pe mine, desi eu dau tocmai citate ortodoxe care sustin ce spun si eu. Nici nu ai avea de unde sa dai astfel de citate, pentru ca nu exista, articolele sutin sutin ce am spus si eu.
Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Acestea fiind spuse, dacă harul renașterii spirituale vine prin Botez, și dacă Botezul este în strânsă legătură cu moartea și învierea Mântuitorului, și vine de abia după aceste evenimente ale istoriei mântuirii, atunci Fecioara Maria nu putea primi harul interior, harul renașterii baptismale pentru că acesta este legat de Botezul în Iisus Hristos. Eu aici nu vorbesc despre ștergerea sau nu a păcatului, ci de harul Botezului, iar acest har, interior cum îi spui tu, nu putea să existe ontologic înainte de răstignirea, moartea și învierea Mântuitorului. Prin urmare Fecioara Maria nu a primit și nu avea cum să primească harul renașterii baptismale la zămislirea lui Iisus
Asadar a mai ramas sa lamurim scopul intruparii si jertfei Mantuitorului. Si cel mai important lucru, pe care nu l-ai remarcat, ca Fecioara Maria nu avea pacate.
Daca in catolicism s-a ajuns la o exagerare nu trebuie sa cadem in extrema cealalta, care poate e si mai grava, subevaluarea meritelor Fecioarei Maria. La aceasta au ajuns neoprotestantii (si protestantii).
Legat de scopul intruparii si jertfei Mantuitorului, in catolicism intruparea are un aspect juridic si moral. Este bazata pe teoria satisfactiei, Hristos se jertfeste in locul nostru pentru pacatul lui Adam si pentru pacatele noastre, ca o reparatie pentru ofensa adusa lui Dumnezeu de pacate. Hristos este nevinovat si fiind omorat apare o abundenta de merite care ispasesc astfel pacatele lumii. La fel in protestantism, Hristos se jertfeste in locul nostru.
In ortodoxie, la fel ca la Sfintii Parinti, intruparea si jertfa au avut ca scop indumnezeirea prin har a omului cazut, indreptarea firii noastre degradate de pacat. In catolicism firea omului nu s-a degradat, doar au pierdut harul datorita pedepsei de la Dumnezeu. In ortodoxie harul s-a pierdut tocmai din cauza pacatelor cauzate de firea cazuta. Mai multe explicatii si citate din sfinti in articolul pr. Sterea: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...nal-68949.html
Revenind la subiect, sa accentuam ca harul pe care l-a avut Adam l-au pierdut oamenii din cauza pacatelor facute datorita degradarii firii umane. Primirea harului de un om nu era conditionata de intrupare, ci de pacate si firea cazuta. Sfantul Atanasie spune "Daca, datorita puterii Sale, ar fi poruncit si blestemul s-ar fi dezlegat, s-ar fi aratat puterea Celui ce a poruncit si omul ar fi devenit cum a fost si Adam inainte de cadere, primind harul din afara si neavandu-l conexat cu trupul... si poate ar fi fost si mai rau, caci a invatat sa pacatuiasca." http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ice-68897.html
Acum sa ne indreptam atentia spre meritele Fecioarei Maria. Sfanta Fecioara a ajuns la o curatie mai presus decat a oricarui om, pentru ca nu a facut pacate nici pana la intrupare. Asadar pacatul originar, adica firea cazuta si inclinarea spre pacat era doar in stare latenta, nu era activat, pentru ca nu a facut pacate (poate doar foarte, foarte mici, cum spune sf. Ioan). Si aici e deosebirea fata de invatatura catolica, unde pacatul originar i-a fost sters de la nastere, fara vreun merit, in timp ce in ortodoxie Fecioara Maria nu a facut pacate pana la intrupare, deci e meritul sau.
Ortodoxie spune ca ridicarea firii omenesti, datorita asumarii ei de catre firea Dumnezeiasca s-a produs chiar in momentul intruparii, dar apoi s-a desavarsit. Asadar vedem ca Fecioara Maria a fost cuarata de urmele acestea ale pacatului originar, prezent doar in stare latenta la ea, tot de Hristos si intruparea Sa. Si cum singura piedica in primirea harului este pacatul originar, stregerea lui e evident ca a avut ca rezultat acest lucru.

In concluzie, am scris mai detaliat, desi oricum era un nonsens afirmatia ca Sfanta Fecioara nu avea har la intrupare. Un astfel de lucru era atat de lipsit de sens incat nici nu au aparut erezii despre el, doar contestarea faptului ca Sfanta Fecioara nu era nascatoare de Dumnezeu. Toate citatele date de mine, inclusiv cei din Sfanta Scriptura (cu Duhul Sfant se va pogori peste Sfanta Fecioara) spun acelasi lucru. Din moment ce Hristos S-a nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria nu cu ajutorul harului s-a facut aceasta? Apoi Dumnezeu Fiul este Sfant, nu putea ajunge decat intr-un loc sfintit de har. Si, mai important, era insusi Dumnezeu, mai mult decat harul sau, e evident ca era si harul, din moment ce izvoraste din chiar Sfanta Treime. De aceea parintii spun de Camara a Duhului Sfant, de faptul ca toate darurile Duhului Sfant s-au revarsat la Intrupare peste Sfanta Fecioara.
In alt articol de pe site-ul Mitropoliei Europei Occidentale ni se spune si de ce a avut loc intruparea in acel moment si in Sfanta Fecioara: http://www.orthodoxe-calvados.fr/ro/...%A2ntuitorului
"Trebuia apoi ca printr-o pregatire îndelungata sa se ajunga la aparitia unei persoane, în care pacatul, desi prezent potential, sa nu fi avut nici un rod, anume la Fecioara Maria. Din aceasta, curatita la atingerea dumnezeirii de fiinta ei, Fiul lui Dumnezeu urma sa se întrupeze si sa-si însuseasca în propria Sa persoana natura omeneasca."
Reply With Quote
  #2  
Vechi 09.05.2013, 21:41:36
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In concluzie, am scris mai detaliat, desi oricum era un nonsens afirmatia ca Sfanta Fecioara nu avea har la intrupare.
Văd că o dai la întoarsă. Până acum te-am pus clar să precizezi dacă este vorba sau nu de har interior. Acum văd că o ții numai cu harul, harul în sus, harul în jos, dar mai devreme ai vorbit clar despre harul interior (după propria ta terminologie).

Acum eu ți-am dat învățătura ortodoxă despre harul interior din Sfânta Scriptură, de la Sf Ap Pavel; dacă vrei îți mai dau că e plină Scriptura de învățătură ortodoxă, spre deosebire de tine care ești doar un compilator de citate pe care le compilezi după mintea ta.

Chiar tu ai dat foarte clar citatul de la Diadoh al Foticeii cum că harul interior lucrează în renașterea baptismală. Acum văd că nu mai reiei citatul, că nu îți mai iese schema ta compilată.

Învățătura ortodoxă despre renașterea spirituală, aceea a "harului interior", este dată spre exemplu de sf. ap. Pavel în Epistola către Romani:

Noi care am murit păcatului, cum vom mai trăi în păcat ? Au nu știți că toți câți în Hristos Iisus ne-am botezat, întru moartea Lui ne-am botezat ? Deci ne-am îngropat cu El, în moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a înviat din morți, prin slava Tatălui, așa să umblăm și noi întru înnoirea vieții; căci dacă am fost altoiți pe El prin asemănarea morții Lui, atunci vom fi părtași și ai învierii Lui, cunoscând aceasta, că omul nostru cel vechi a fost răstignit împreună cu El, ca să se nimicească trupul păcatului, pentru a nu mai fi robi ai păcatului. Căci Cel care a murit a fost curățit de păcat. Iar dacă am murit împreună cu Hristos, credem că vom și viețui împreună cu El, știind că Hristos, înviat din morți, nu mai moare. Moarta nu mai are stăpânire asupra Lui. Căci ce a murit, a murit păcatului o dată pentru totdeauna, iar ce trăiește, trăiește lui Dumnezeu. Așa și voi, socotiți-vă că sunteți morți păcatului, dar vii pentru Dumnezeu, în Hristos Iisus, Domnul nostru. (Romani 6, 2-11)

Din text se vede foarte clar că renașterea spirituală prin Botez (harul interior) este strict legată de moartea și învierea Mântuitorului. Înainte de moartea și învierea Mântuitorului, sau cum am mai spus înainte de desăvârșirea operei de mântuire, nu exista propriu-zis Sfântul Botez și nici renașterea spirituală prin Botez; și prin urmare nici "harul interior", după sistemul de referință al lui Cătălin. Fecioara Maria nu numai că nu a primit renașterea baptismală, dar nici nu avea cum să o primească, și asta este absolut evident pentru oricine abordează lucrurile chiar și din prisma unei logici elementare. Dar pentru userul Cătălin chiar nu îmi pot da seama de ce aceste lucruri atât de evidente lui nu îi sunt evidente. Dealtfel nici sf. Ioan Damaschinul, în acel citat pe care l-am dat, nu vorbește despre vreo renaștere spirituală, de vreun "har interior", ci vorbește de o curățire a Mariei.

Acestea fiind spuse, dacă harul renașterii spirituale vine prin Botez, și dacă Botezul este în strânsă legătură cu moartea și învierea Mântuitorului, și vine de abia după aceste evenimente ale istoriei mântuirii, atunci Fecioara Maria nu putea primi harul interior, harul renașterii baptismale pentru că acesta este legat de Botezul în Iisus Hristos. Eu aici nu vorbesc despre ștergerea sau nu a păcatului, ci de harul Botezului, iar acest har, interior cum îi spui tu, nu putea să existe ontologic înainte de răstignirea, moartea și învierea Mântuitorului. Prin urmare Fecioara Maria nu a primit și nu avea cum să primească harul renașterii baptismale la zămislirea lui Iisus.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Toate citatele date de mine, inclusiv cei din Sfanta Scriptura (cu Duhul Sfant se va pogori peste Sfanta Fecioara) spun acelasi lucru. Din moment ce Hristos S-a nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria nu cu ajutorul harului s-a facut aceasta?
Păi tocmai vorbeam despre harul interior, nu la modul general despre har. Văd însă că în lipsă de argumente preferi să îți întorci în mod subtil cuvintele, să te faci că nu mai știi ce ai spus, să te prefaci că nu mai știi că noi nu vorbeam despre har la general, ci despre harul interior, acela pe care crezi tu că Fecioara Maria l-ar fi primit încă de la zămislirea lui Iisus, adică mai precis, după cum singur ai dat citat, de harul renașterii baptismale. Eu când te-am contrazis pe tine am făcut-o în mod explicit referitor la acest har interior, nu la har în general. Dar văd că o dai la întoarsă, poate reușești să păcălești pe cineva.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 11.05.2013, 14:00:10
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Văd că o dai la întoarsă. Până acum te-am pus clar să precizezi dacă este vorba sau nu de har interior. Acum văd că o ții numai cu harul, harul în sus, harul în jos, dar mai devreme ai vorbit clar despre harul interior (după propria ta terminologie).
Nu, se pare ca tu nu mai intelegi despre ce vorbim, am scris de harul acesta interior. Era evident ca Fecioara Maria avea harul acela exterior pe care il aveau si dreptii.
Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Chiar tu ai dat foarte clar citatul de la Diadoh al Foticeii cum că harul interior lucrează în renașterea baptismală. Acum văd că nu mai reiei citatul, că nu îți mai iese schema ta compilată.
Eu l-am scris o data, nu e nevoie sa-l reiau de fiecare data, presupun ca tu intelegi ce scriem si nu trebuie sa reiau mesajele de fiecare data. De fapt am pornit de la Sfantul Serafim, tu ai avut nevoie de inca o confirmare pentru ca nu ai inteles si nici nu te-ai obosit sa citesti ce a scris sfantul.
Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Acum eu ți-am dat învățătura ortodoxă despre harul interior din Sfânta Scriptură, de la Sf Ap Pavel; dacă vrei îți mai dau că e plină Scriptura de învățătură ortodoxă, spre deosebire de tine care ești doar un compilator de citate pe care le compilezi după mintea ta.
Din text se vede foarte clar că renașterea spirituală prin Botez (harul interior) este strict legată de moartea și învierea Mântuitorului. Înainte de moartea și învierea Mântuitorului, sau cum am mai spus înainte de desăvârșirea operei de mântuire, nu exista propriu-zis Sfântul Botez și nici renașterea spirituală prin Botez;
Tu mi-ai dat un citat din Sfanta Scriptura pe care l-ai interpretat tu. In primul rand in acel citat e vorba de Botez. Cum de altfel scrii si tu. Eu ti-am si raspuns detaliat, dar tu nu ai puttu sa observi pentru ca se pare ca nu ai citit ce este Botezul sau nu poti intelege. Am si scris: "Botezul este Sfanta Taina prin care se curateste omul de pacatul stramosesc." In plus se curata si pacatele de pana atunci daca omul e adult. Poate daca scriu mai ingrosat nu mai sari peste aceasta fraza.
Si acum te rog sa fii atent, ca mai repet odata. Botezul se facea evident dupa lucrarea Mantuitorului, dar vedem ca Sfanta Fecioara a fost curatata de pacatul stramosesc la intrupare. Acum observi ca e acelasi lucru cu Botezul? Asadar Sfanta Fecioara a primit Botezul inainte de Cincizecime. Mai mult, ti-am explicat si de ce (din articole, bineinteles). Pentru ca inca de la intrupare Iisus a adoptat firea umana alaturi de cea divina, indumnezeind-o. De aceea a fost sters pacatul stramosesc (pe care Sfanta Fecioara nici nu l-a activat, pentru ca nu a pacatuit).
Iar harul nu se primea din cauza pacatelor, dar Fecioara Maria nu a facut pacate. Ca sa nu ma mai intrebi, scriu doar despre harul interior.

Asadar, a afirma ca Sfanta Fecioara nu avea la intrupare harul acesta interior, pe langa faptul ca e un nonsens, e probabil o eroare cel putin la fel de mare ca Imaculata Conceptie de la catolici. Pentru ca de aici ar rezulta ca nu a existat intruparea sau ca Hristos nu era Dumnezeu. Hristos se putea naste doar intr-un loc sfant, altfel nu ar mai fi trebuit sa fie intruparea abia cand se va naste o persoana care nu va pacatui, avea loc intruparea poate mai repede. Iar Domnul este insusi izvorul harului, cum sa fie separat de har.
Daca imi vei mai raspunde te rog sa imi scrii doar pe baza unor surse ortodoxe, pana acum de fapt nu ai scris nimic din ortodoxie, doar invatatura de la tine, care e gresita. Altfel nu mai are rost sa iti raspund, ti-am scris oricum detaliat pana acum, iar subiectul topicului este dogma catolica.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 11.05.2013, 15:03:38
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Eu ti-am si raspuns detaliat, dar tu nu ai putut sa observi pentru ca se pare ca nu ai citit ce este Botezul sau nu poti intelege. Am si scris: "Botezul este Sfanta Taina prin care se curateste omul de pacatul stramosesc." In plus se curata si pacatele de pana atunci daca omul e adult. Poate daca scriu mai ingrosat nu mai sari peste aceasta fraza.
Stai liniștit că am reținut ceea ce tot compilezi pe aici referitor la Botez. Rămân totuși la poziția că acela care nu înțelege Botezul ești chiar tu; dealtfel învățătura ortodoxă despre Botez, din care ți-am dat doar un citat de la Sf Ap Pavel, dar puteam să îți mai dau și din Biblie și de la Sfinți Părinți, nu se reduce la ceea ce ai reținut tu și tot repeți referitor la ștergerea păcatului strămoșesc. Învățătura despre Sfântul Mister Baptismal este mult mai complexă decât ceea ce ai reținut sau ceea ce ai vrut tu să reții. și de aceea și învățătura despre "harul interior" este mult mai complexă. De aceea poziția pe care o susții este demontabilă, pentru că tu privești lucrurile nu în complexitatea lor, ci unilateral, dar, culmea, mai ai și pretenții că tu ai înțelege care este adevărul.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Botezul se facea evident dupa lucrarea Mantuitorului, dar vedem ca Sfanta Fecioara a fost curatata de pacatul stramosesc la intrupare. Acum observi ca e acelasi lucru cu Botezul? Asadar Sfanta Fecioara a primit Botezul inainte de Cincizecime.
Tocmai ceea ce îți spuneam mai sus: învățătura despre Botez și realitatea efectivă a botezului este mult mai mult decât ceea ce ai reținut tu. Ceea ce spui tu este că moartea și învierea Mântuitorului ar fi fost active și operante asupra Mariei încă de la zămislirea lui Iisus, ceea ce eu nu cred și ți-am justificat până acum că nu este realist. Ceea ce tu afirmi face parte din categoria "magie și iluzionism divin", iar eu nu cred chiar în tot ce se vehiculează că ar fi minune dumnezeiască.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Mai mult, ti-am explicat si de ce (din articole, bineinteles). Pentru ca inca de la intrupare Iisus a adoptat firea umana alaturi de cea divina, indumnezeind-o. De aceea a fost sters pacatul stramosesc (pe care Sfanta Fecioara nici nu l-a activat, pentru ca nu a pacatuit).
Și eu ți-am mai răspuns la asta o dată, dar probabil că ai uitat. După cum ți-am mai spus, dar văd că în general nu îți auzi decât monologurile tale "teologale", când Iisus S-a zămislit din Fecioara Maria, aceasta nu a fost împărtășită cu Sfintele Taine ale Trupului lui Hristos. Nici nu avea cum să fie. Problema dumitale este că nu vezi că există diferență între Hristosul doar întrupat sau doar zămislit și Hristosul preamărit, mort, înviat și înălțat la dreapta Tatălui. Umanitatea Lui parcurge diverse grade de îndumnezeire, ea nefiind de la bun început la fel de îndumnezeită precum este după Înălțarea la Cer a lui Iisus. De aceea, deși se acceptă în ortodoxie că Maica Domnului ar fi fost curățită de păcatul originar la întruparea Fiului, totuși ea nu putea avea deplinătatea harului care este oferită în dar de abia după Înălțarea Fiului și Pogorârea Duhului. Maica Domnului s-a împărtășit și ea, ca Apostolii și ca alți membri ai Bisericii, din Sfintele Taine ale Trupului lui Hristos.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Iar harul nu se primea din cauza pacatelor, dar Fecioara Maria nu a facut pacate. Ca sa nu ma mai intrebi, scriu doar despre harul interior.
Tocmai ceea ce îți spuneam mai sus: învățătura despre Botez și realitatea efectivă a botezului este mult mai mult decât ceea ce ai reținut tu. Ceea ce spui tu este că moartea și învierea Mântuitorului ar fi fost active și operante asupra Mariei încă de la zămislirea lui Iisus, ceea ce eu nu cred și ți-am justificat până acum că nu este realist. Ceea ce tu afirmi face parte din categoria "magie și iluzionism divin", iar eu nu cred chiar în tot ce se vehiculează că ar fi minune dumnezeiască.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Asadar, a afirma ca Sfanta Fecioara nu avea la intrupare harul acesta interior, pe langa faptul ca e un nonsens, e probabil o eroare cel putin la fel de mare ca Imaculata Conceptie de la catolici.
Asta este strict părerea ta, pe care dealtfel nu ai reușit să ți-o susții cu nimic credibil și viabil, doar repeți anumite lucruri, crezând, după mintea ta, că mai ai și dreptate și că Ortodoxia s-ar reduce la ceea ce "înțelegi" tu din ea.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Pentru ca de aici ar rezulta ca nu a existat intruparea sau ca Hristos nu era Dumnezeu.
Concluzie care nu se susține. Și ți-am adus suficente justificări până acum ca să îți poți da seama de acest lucru. În cazul în care poți să îți dai seama, evident, adică dacă ai sau nu har ca să înțelegi sau nu anumite lucruri, atât cât este omenește unora sau altora să înțeleagă.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Daca imi vei mai raspunde te rog sa imi scrii doar pe baza unor surse ortodoxe, pana acum de fapt nu ai scris nimic din ortodoxie, doar invatatura de la tine, care e gresita.
Păi până acum ți-am scris numai pe bază de surse ortodoxe; toată problema este că sursele ortodoxe nu se reduc doar la acelea pe care le-ai "studiat" tu. Înțelegi? Sursele ortodoxe sunt mult mai multe, și chiar și referitor la cele pe care le-ai consultat mă îndoiesc că tu chiar ai înțeles la propriu ce scrie acolo. Învățătura mea este "greșită" pentru că așa ți se pare ție în limitarea ta cognitivă și pentru că așa ai decretat tu potrivit limitării tale cognitive, limitare pe care tu o presupui ca fiind deplinătatea Ortodoxiei, ceea ce te asigur eu că nu este, nici pe departe. Ca să îl parafrazez pe un avvă din Pateric, "nici nu ai pus început bun". :)))
Reply With Quote
  #5  
Vechi 13.05.2013, 15:33:16
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Problema dumitale este că nu vezi că există diferență între Hristosul doar întrupat sau doar zămislit și Hristosul preamărit, mort, înviat și înălțat la dreapta Tatălui. Umanitatea Lui parcurge diverse grade de îndumnezeire, ea nefiind de la bun început la fel de îndumnezeită precum este după Înălțarea la Cer a lui Iisus.
Poziția ta ar putea fi numită semi-nestorianism. Ortodoxă nu e, cu certitudine.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 17.05.2013, 18:19:19
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Poziția ta ar putea fi numită semi-nestorianism. Ortodoxă nu e, cu certitudine.
La câtă Ortodoxie "înțelegi" dumneata, într-adevăr așa stau lucrurile. Dar nu și pentru un ortodox. Faptul că după înviere moartea nu mai are nici o putere asupra lui Hristos, asupra naturii Sale umane, în vreme ce înainte de înviere totuși Hristos a fost expus morții, arată foarte clar că umanitatea Lui după Înviere este mai îndumnezeită decât înainte de răstignire, moarte și înviere.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 13.05.2013, 15:52:42
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
De aceea, deși se acceptă în ortodoxie că Maica Domnului ar fi fost curățită de păcatul originar la întruparea Fiului, totuși ea nu putea avea deplinătatea harului care este oferită în dar de abia după Înălțarea Fiului și Pogorârea Duhului. Maica Domnului s-a împărtășit și ea, ca Apostolii și ca alți membri ai Bisericii, din Sfintele Taine ale Trupului lui Hristos.
Tot nu intelegi de ce e un nonsens ce sustii. Harul nu avea cum sa fie doar exterior la intrupare, exterior e ceva asemanator cu felul cum lucreaza ingerii pazitori. Cum sa fie exterior cand Iisus era in pantecele Sfintei Fecioare? Crezul spune "S-a nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria", Duhul Sfant este harul, harul a lucrat, harul a curatit-o si de pacatul originar, e o imposibilitate ce spui. Apoi Sfanta Fecioara este Nascatoare de Dumnezeu, Domnul Insusi era in pantecele Sfintei Fecioare. Cum sa fie harul in afara Sfintei Fecioare? Nu ar mai fi putut avea loc Intruparea din Duhul Sfant si din Sfanta Fecioara.
Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Păi până acum ți-am scris numai pe bază de surse ortodoxe; toată problema este că sursele ortodoxe nu se reduc doar la acelea pe care le-ai "studiat" tu. Înțelegi? Sursele ortodoxe sunt mult mai multe, și chiar și referitor la cele pe care le-ai consultat mă îndoiesc că tu chiar ai înțeles la propriu ce scrie acolo.
Surse ortodoxe sunt citate din catehism, sfinti, articole ortodoxe, etc. Altfel si adventistii spun ca ei scriu credinta dreapta, nu spun ca e gresita a lor. Tu spui parerea ta, ca sa nu fie doar a ta trebuie sa o completezi cu aceste surse.
In cazul Botezului nu spun nimic diferit de Catehism: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=62 Tu spui ca nu e asa, din ce sursa?
Ai trecut repede cu vedea pasajele in care cei ce credeau au primit harul inainte sa fie Botezati, de exemplu. Parerea mea e ca e o discutie fara rost, ceea spui tu e atat de fara sens incat in 2000 de ani nimeni nu a atacat acest lucru, era mai mult decat evident, nu ar fi putut sa spuna ca harul era in afara. Intreba tu orice preot doresti si pe oricine si imi scrii daca te-au aprobat.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 15.05.2013, 00:49:20
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Tot nu intelegi de ce e un nonsens ce sustii. Harul nu avea cum sa fie doar exterior la intrupare, exterior e ceva asemanator cu felul cum lucreaza ingerii pazitori. Cum sa fie exterior cand Iisus era in pantecele Sfintei Fecioare? Crezul spune "S-a nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria", Duhul Sfant este harul, harul a lucrat, harul a curatit-o si de pacatul originar, e o imposibilitate ce spui. Apoi Sfanta Fecioara este Nascatoare de Dumnezeu, Domnul Insusi era in pantecele Sfintei Fecioare. Cum sa fie harul in afara Sfintei Fecioare? Nu ar mai fi putut avea loc Intruparea din Duhul Sfant si din Sfanta Fecioara.
Stim precis acest lucru, si anume din Luca 1. Elisabeta, ruda Maicii Domnului s-a umplut de har doar auzind glasul Fecioarei Maria; totodata cel, care avea sa se nasca si sa devina Sf. Ioan Botezatorul, a saltat de bucurie in trupul maicii sale.
Decebal ar trebui sa-si aminteasca de cele doua naturi ale Domnului Iisus Hristos: Om si Dumnezeu totodata.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 17.05.2013, 18:40:14
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Harul nu avea cum sa fie doar exterior la intrupare, exterior e ceva asemanator cu felul cum lucreaza ingerii pazitori. Cum sa fie exterior cand Iisus era in pantecele Sfintei Fecioare? Crezul spune "S-a nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria", Duhul Sfant este harul, harul a lucrat, harul a curatit-o si de pacatul originar, e o imposibilitate ce spui. Apoi Sfanta Fecioara este Nascatoare de Dumnezeu, Domnul Insusi era in pantecele Sfintei Fecioare. Cum sa fie harul in afara Sfintei Fecioare? Nu ar mai fi putut avea loc Intruparea din Duhul Sfant si din Sfanta Fecioara.
De fapt văd foarte clar, așa cum vede toată lumea, că nu ai adus nici un contra-argument la cele pe care le-am spus deja; nu faci decât să repeți aceleași clișee, și nu cred că am chef să îți dau din nou aceleași răspunsuri la care văd bine că ești incapabil să faci față.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Surse ortodoxe sunt citate din catehism, sfinti, articole ortodoxe, etc. Altfel si adventistii spun ca ei scriu credinta dreapta, nu spun ca e gresita a lor. Tu spui parerea ta, ca sa nu fie doar a ta trebuie sa o completezi cu aceste surse.
Până acum, după cum ți-am mai spus, doar pe bază de surse creștine ortodoxe am scris. Doar că sursele ortodoxe din punctul meu de vedere nu se restrâng la ce înțelegi tu prin surse ortodoxe, și nici la modalitatea ta proprie și personală de a "înțelege" conținuturile surselor ortodoxe.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In cazul Botezului nu spun nimic diferit de Catehism: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=62 Tu spui ca nu e asa, din ce sursa?
Tu ai limitat botezul la ștegerea păcatului strămoșesc; dealtfel ți-am spus de mai multe ori acest lucru, dar am impresia că vorbesc cu pereții forumului. Acolo spune foarte clar: Botezul este Sfanta Taina prin care omul, (...) se naste din nou duhovniceste in Hristos si se face membru al Bisericii. Dupa Botez, duhovniceste omul este om nou, caci s-a nascut duhovniceste "din apa si din Duh" (Ioan 3, 5). Este referință foarte clară la renașterea baptismală, la care trimitea și Diadoh al Foticeii, renaștere duhovnicească, baptismală, în Hristos, care e făcută posibilă prin moartea și învierea Mântuitorului. Adică, pe înțelesul tău, "harul interior" acționează după lucrarea de mântuire săvârșită de Fiul lui Dumnezeu, altfel spus Fecioara Maria nu a primit renașterea spirituală la întruparea Fiului, prin urmare nici "harul interior" și deplinătatea harului. Nu spun prin asta că nu ar fi fost "plină de har"; termenul de deplinătate se referă la măsura harului, nu la existența lui.

Last edited by Decebal; 17.05.2013 at 18:42:32.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 29.05.2013, 16:34:02
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Tu ai limitat botezul la ștegerea păcatului strămoșesc; dealtfel ți-am spus de mai multe ori acest lucru, dar am impresia că vorbesc cu pereții forumului. Acolo spune foarte clar: Botezul este Sfanta Taina prin care omul, (...) se naste din nou duhovniceste in Hristos si se face membru al Bisericii. Dupa Botez, duhovniceste omul este om nou, caci s-a nascut duhovniceste "din apa si din Duh" (Ioan 3, 5). Este referință foarte clară la renașterea baptismală, la care trimitea și Diadoh al Foticeii, renaștere duhovnicească, baptismală, în Hristos, care e făcută posibilă prin moartea și învierea Mântuitorului. Adică, pe înțelesul tău, "harul interior" acționează după lucrarea de mântuire săvârșită de Fiul lui Dumnezeu, altfel spus Fecioara Maria nu a primit renașterea spirituală la întruparea Fiului, prin urmare nici "harul interior" și deplinătatea harului. Nu spun prin asta că nu ar fi fost "plină de har"; termenul de deplinătate se referă la măsura harului, nu la existența lui.
Ei, asta mi se pare de neconceput!
Si cum sa indraznim sa spunem ca botezul crestinesc e superior intruparii Domnului in Fecioara Maria?
Ma intreb daca scrie undeva despre botezul Maicii Domnului, caci a trait si dupa Invierea Domnului. Nu cred ca exista acest botez, caci Fecioara Maria a primit tot harul la intruparea Domnului. Daca Maica Domnului ar fi avut nevoie de botez, nu credeti ca ar fi fost prima, care s-ar fi botezat, pentru ca astfel sa isi asigure accesul la rai, in cazul in care nu l-ar fi avut dinainte, si anume din momentul Intruparii Domnului?!?
Nu am citit nicaieri despre botezul Maicii Domnului, dar am citit despre intrarea in Sfanta Sfintelor, lucru rezervat doar preotilor.

Prin moartea Sa pe cruce, Domnul a invins moartea si a rupt zapisul semnat de Adam prin caderea lui. Oricarui om, care se boteaza, i se sterge acel zapis al lui Adam, care e pacat al speciei, (si cu care s-a nascut si Fecioara Maria, singurul ei pacat dealtfel) dar i se sterg si toate pacatele, (pacate pe care Fecioara Maria nu le avea in momentul "Fie mie dupa cuvantul tau!", caci Dumnezeu curatise timp de 14 generatii familia Fecioarei, asigurand astfel, prin curatia ei, Intruparea Domnului, in vederea restaurarii omenirii).

Trag de aici concluzia, ca intruparea Domnului in Fecioara are valente superioare botezului, caci o califica pe Maica Domnului pentru a deveni a patra Marime din cer dupa Sfanta Treime, loc unic, rezervat doar ei, de-a dreapta Domnului.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Slujba de Adormirea Maicii Domnului intrerupta de DNA Laura19 Stiri, actualitati, anunturi 51 21.08.2012 16:03:50
Adormirea Maicii Domnului dan73 Generalitati 3 05.07.2012 16:22:32
Adormirea Maicii Domnului partenie Diverse Sarbatori 20 15.08.2009 21:19:08
Adormirea Maicii Domnului Laurentiu Diverse Sarbatori 1 15.08.2008 20:25:15
adormirea maicii domnului Pupi Generalitati 1 12.08.2008 13:13:16