Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 11.05.2013, 15:03:38
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Eu ti-am si raspuns detaliat, dar tu nu ai putut sa observi pentru ca se pare ca nu ai citit ce este Botezul sau nu poti intelege. Am si scris: "Botezul este Sfanta Taina prin care se curateste omul de pacatul stramosesc." In plus se curata si pacatele de pana atunci daca omul e adult. Poate daca scriu mai ingrosat nu mai sari peste aceasta fraza.
Stai liniștit că am reținut ceea ce tot compilezi pe aici referitor la Botez. Rămân totuși la poziția că acela care nu înțelege Botezul ești chiar tu; dealtfel învățătura ortodoxă despre Botez, din care ți-am dat doar un citat de la Sf Ap Pavel, dar puteam să îți mai dau și din Biblie și de la Sfinți Părinți, nu se reduce la ceea ce ai reținut tu și tot repeți referitor la ștergerea păcatului strămoșesc. Învățătura despre Sfântul Mister Baptismal este mult mai complexă decât ceea ce ai reținut sau ceea ce ai vrut tu să reții. și de aceea și învățătura despre "harul interior" este mult mai complexă. De aceea poziția pe care o susții este demontabilă, pentru că tu privești lucrurile nu în complexitatea lor, ci unilateral, dar, culmea, mai ai și pretenții că tu ai înțelege care este adevărul.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Botezul se facea evident dupa lucrarea Mantuitorului, dar vedem ca Sfanta Fecioara a fost curatata de pacatul stramosesc la intrupare. Acum observi ca e acelasi lucru cu Botezul? Asadar Sfanta Fecioara a primit Botezul inainte de Cincizecime.
Tocmai ceea ce îți spuneam mai sus: învățătura despre Botez și realitatea efectivă a botezului este mult mai mult decât ceea ce ai reținut tu. Ceea ce spui tu este că moartea și învierea Mântuitorului ar fi fost active și operante asupra Mariei încă de la zămislirea lui Iisus, ceea ce eu nu cred și ți-am justificat până acum că nu este realist. Ceea ce tu afirmi face parte din categoria "magie și iluzionism divin", iar eu nu cred chiar în tot ce se vehiculează că ar fi minune dumnezeiască.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Mai mult, ti-am explicat si de ce (din articole, bineinteles). Pentru ca inca de la intrupare Iisus a adoptat firea umana alaturi de cea divina, indumnezeind-o. De aceea a fost sters pacatul stramosesc (pe care Sfanta Fecioara nici nu l-a activat, pentru ca nu a pacatuit).
Și eu ți-am mai răspuns la asta o dată, dar probabil că ai uitat. După cum ți-am mai spus, dar văd că în general nu îți auzi decât monologurile tale "teologale", când Iisus S-a zămislit din Fecioara Maria, aceasta nu a fost împărtășită cu Sfintele Taine ale Trupului lui Hristos. Nici nu avea cum să fie. Problema dumitale este că nu vezi că există diferență între Hristosul doar întrupat sau doar zămislit și Hristosul preamărit, mort, înviat și înălțat la dreapta Tatălui. Umanitatea Lui parcurge diverse grade de îndumnezeire, ea nefiind de la bun început la fel de îndumnezeită precum este după Înălțarea la Cer a lui Iisus. De aceea, deși se acceptă în ortodoxie că Maica Domnului ar fi fost curățită de păcatul originar la întruparea Fiului, totuși ea nu putea avea deplinătatea harului care este oferită în dar de abia după Înălțarea Fiului și Pogorârea Duhului. Maica Domnului s-a împărtășit și ea, ca Apostolii și ca alți membri ai Bisericii, din Sfintele Taine ale Trupului lui Hristos.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Iar harul nu se primea din cauza pacatelor, dar Fecioara Maria nu a facut pacate. Ca sa nu ma mai intrebi, scriu doar despre harul interior.
Tocmai ceea ce îți spuneam mai sus: învățătura despre Botez și realitatea efectivă a botezului este mult mai mult decât ceea ce ai reținut tu. Ceea ce spui tu este că moartea și învierea Mântuitorului ar fi fost active și operante asupra Mariei încă de la zămislirea lui Iisus, ceea ce eu nu cred și ți-am justificat până acum că nu este realist. Ceea ce tu afirmi face parte din categoria "magie și iluzionism divin", iar eu nu cred chiar în tot ce se vehiculează că ar fi minune dumnezeiască.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Asadar, a afirma ca Sfanta Fecioara nu avea la intrupare harul acesta interior, pe langa faptul ca e un nonsens, e probabil o eroare cel putin la fel de mare ca Imaculata Conceptie de la catolici.
Asta este strict părerea ta, pe care dealtfel nu ai reușit să ți-o susții cu nimic credibil și viabil, doar repeți anumite lucruri, crezând, după mintea ta, că mai ai și dreptate și că Ortodoxia s-ar reduce la ceea ce "înțelegi" tu din ea.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Pentru ca de aici ar rezulta ca nu a existat intruparea sau ca Hristos nu era Dumnezeu.
Concluzie care nu se susține. Și ți-am adus suficente justificări până acum ca să îți poți da seama de acest lucru. În cazul în care poți să îți dai seama, evident, adică dacă ai sau nu har ca să înțelegi sau nu anumite lucruri, atât cât este omenește unora sau altora să înțeleagă.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Daca imi vei mai raspunde te rog sa imi scrii doar pe baza unor surse ortodoxe, pana acum de fapt nu ai scris nimic din ortodoxie, doar invatatura de la tine, care e gresita.
Păi până acum ți-am scris numai pe bază de surse ortodoxe; toată problema este că sursele ortodoxe nu se reduc doar la acelea pe care le-ai "studiat" tu. Înțelegi? Sursele ortodoxe sunt mult mai multe, și chiar și referitor la cele pe care le-ai consultat mă îndoiesc că tu chiar ai înțeles la propriu ce scrie acolo. Învățătura mea este "greșită" pentru că așa ți se pare ție în limitarea ta cognitivă și pentru că așa ai decretat tu potrivit limitării tale cognitive, limitare pe care tu o presupui ca fiind deplinătatea Ortodoxiei, ceea ce te asigur eu că nu este, nici pe departe. Ca să îl parafrazez pe un avvă din Pateric, "nici nu ai pus început bun". :)))
Reply With Quote
  #2  
Vechi 13.05.2013, 15:33:16
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Problema dumitale este că nu vezi că există diferență între Hristosul doar întrupat sau doar zămislit și Hristosul preamărit, mort, înviat și înălțat la dreapta Tatălui. Umanitatea Lui parcurge diverse grade de îndumnezeire, ea nefiind de la bun început la fel de îndumnezeită precum este după Înălțarea la Cer a lui Iisus.
Poziția ta ar putea fi numită semi-nestorianism. Ortodoxă nu e, cu certitudine.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 17.05.2013, 18:19:19
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Poziția ta ar putea fi numită semi-nestorianism. Ortodoxă nu e, cu certitudine.
La câtă Ortodoxie "înțelegi" dumneata, într-adevăr așa stau lucrurile. Dar nu și pentru un ortodox. Faptul că după înviere moartea nu mai are nici o putere asupra lui Hristos, asupra naturii Sale umane, în vreme ce înainte de înviere totuși Hristos a fost expus morții, arată foarte clar că umanitatea Lui după Înviere este mai îndumnezeită decât înainte de răstignire, moarte și înviere.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 13.05.2013, 15:52:42
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
De aceea, deși se acceptă în ortodoxie că Maica Domnului ar fi fost curățită de păcatul originar la întruparea Fiului, totuși ea nu putea avea deplinătatea harului care este oferită în dar de abia după Înălțarea Fiului și Pogorârea Duhului. Maica Domnului s-a împărtășit și ea, ca Apostolii și ca alți membri ai Bisericii, din Sfintele Taine ale Trupului lui Hristos.
Tot nu intelegi de ce e un nonsens ce sustii. Harul nu avea cum sa fie doar exterior la intrupare, exterior e ceva asemanator cu felul cum lucreaza ingerii pazitori. Cum sa fie exterior cand Iisus era in pantecele Sfintei Fecioare? Crezul spune "S-a nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria", Duhul Sfant este harul, harul a lucrat, harul a curatit-o si de pacatul originar, e o imposibilitate ce spui. Apoi Sfanta Fecioara este Nascatoare de Dumnezeu, Domnul Insusi era in pantecele Sfintei Fecioare. Cum sa fie harul in afara Sfintei Fecioare? Nu ar mai fi putut avea loc Intruparea din Duhul Sfant si din Sfanta Fecioara.
Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Păi până acum ți-am scris numai pe bază de surse ortodoxe; toată problema este că sursele ortodoxe nu se reduc doar la acelea pe care le-ai "studiat" tu. Înțelegi? Sursele ortodoxe sunt mult mai multe, și chiar și referitor la cele pe care le-ai consultat mă îndoiesc că tu chiar ai înțeles la propriu ce scrie acolo.
Surse ortodoxe sunt citate din catehism, sfinti, articole ortodoxe, etc. Altfel si adventistii spun ca ei scriu credinta dreapta, nu spun ca e gresita a lor. Tu spui parerea ta, ca sa nu fie doar a ta trebuie sa o completezi cu aceste surse.
In cazul Botezului nu spun nimic diferit de Catehism: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=62 Tu spui ca nu e asa, din ce sursa?
Ai trecut repede cu vedea pasajele in care cei ce credeau au primit harul inainte sa fie Botezati, de exemplu. Parerea mea e ca e o discutie fara rost, ceea spui tu e atat de fara sens incat in 2000 de ani nimeni nu a atacat acest lucru, era mai mult decat evident, nu ar fi putut sa spuna ca harul era in afara. Intreba tu orice preot doresti si pe oricine si imi scrii daca te-au aprobat.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 15.05.2013, 00:49:20
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Tot nu intelegi de ce e un nonsens ce sustii. Harul nu avea cum sa fie doar exterior la intrupare, exterior e ceva asemanator cu felul cum lucreaza ingerii pazitori. Cum sa fie exterior cand Iisus era in pantecele Sfintei Fecioare? Crezul spune "S-a nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria", Duhul Sfant este harul, harul a lucrat, harul a curatit-o si de pacatul originar, e o imposibilitate ce spui. Apoi Sfanta Fecioara este Nascatoare de Dumnezeu, Domnul Insusi era in pantecele Sfintei Fecioare. Cum sa fie harul in afara Sfintei Fecioare? Nu ar mai fi putut avea loc Intruparea din Duhul Sfant si din Sfanta Fecioara.
Stim precis acest lucru, si anume din Luca 1. Elisabeta, ruda Maicii Domnului s-a umplut de har doar auzind glasul Fecioarei Maria; totodata cel, care avea sa se nasca si sa devina Sf. Ioan Botezatorul, a saltat de bucurie in trupul maicii sale.
Decebal ar trebui sa-si aminteasca de cele doua naturi ale Domnului Iisus Hristos: Om si Dumnezeu totodata.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 17.05.2013, 18:40:14
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Harul nu avea cum sa fie doar exterior la intrupare, exterior e ceva asemanator cu felul cum lucreaza ingerii pazitori. Cum sa fie exterior cand Iisus era in pantecele Sfintei Fecioare? Crezul spune "S-a nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria", Duhul Sfant este harul, harul a lucrat, harul a curatit-o si de pacatul originar, e o imposibilitate ce spui. Apoi Sfanta Fecioara este Nascatoare de Dumnezeu, Domnul Insusi era in pantecele Sfintei Fecioare. Cum sa fie harul in afara Sfintei Fecioare? Nu ar mai fi putut avea loc Intruparea din Duhul Sfant si din Sfanta Fecioara.
De fapt văd foarte clar, așa cum vede toată lumea, că nu ai adus nici un contra-argument la cele pe care le-am spus deja; nu faci decât să repeți aceleași clișee, și nu cred că am chef să îți dau din nou aceleași răspunsuri la care văd bine că ești incapabil să faci față.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Surse ortodoxe sunt citate din catehism, sfinti, articole ortodoxe, etc. Altfel si adventistii spun ca ei scriu credinta dreapta, nu spun ca e gresita a lor. Tu spui parerea ta, ca sa nu fie doar a ta trebuie sa o completezi cu aceste surse.
Până acum, după cum ți-am mai spus, doar pe bază de surse creștine ortodoxe am scris. Doar că sursele ortodoxe din punctul meu de vedere nu se restrâng la ce înțelegi tu prin surse ortodoxe, și nici la modalitatea ta proprie și personală de a "înțelege" conținuturile surselor ortodoxe.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In cazul Botezului nu spun nimic diferit de Catehism: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=62 Tu spui ca nu e asa, din ce sursa?
Tu ai limitat botezul la ștegerea păcatului strămoșesc; dealtfel ți-am spus de mai multe ori acest lucru, dar am impresia că vorbesc cu pereții forumului. Acolo spune foarte clar: Botezul este Sfanta Taina prin care omul, (...) se naste din nou duhovniceste in Hristos si se face membru al Bisericii. Dupa Botez, duhovniceste omul este om nou, caci s-a nascut duhovniceste "din apa si din Duh" (Ioan 3, 5). Este referință foarte clară la renașterea baptismală, la care trimitea și Diadoh al Foticeii, renaștere duhovnicească, baptismală, în Hristos, care e făcută posibilă prin moartea și învierea Mântuitorului. Adică, pe înțelesul tău, "harul interior" acționează după lucrarea de mântuire săvârșită de Fiul lui Dumnezeu, altfel spus Fecioara Maria nu a primit renașterea spirituală la întruparea Fiului, prin urmare nici "harul interior" și deplinătatea harului. Nu spun prin asta că nu ar fi fost "plină de har"; termenul de deplinătate se referă la măsura harului, nu la existența lui.

Last edited by Decebal; 17.05.2013 at 18:42:32.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 29.05.2013, 16:34:02
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Tu ai limitat botezul la ștegerea păcatului strămoșesc; dealtfel ți-am spus de mai multe ori acest lucru, dar am impresia că vorbesc cu pereții forumului. Acolo spune foarte clar: Botezul este Sfanta Taina prin care omul, (...) se naste din nou duhovniceste in Hristos si se face membru al Bisericii. Dupa Botez, duhovniceste omul este om nou, caci s-a nascut duhovniceste "din apa si din Duh" (Ioan 3, 5). Este referință foarte clară la renașterea baptismală, la care trimitea și Diadoh al Foticeii, renaștere duhovnicească, baptismală, în Hristos, care e făcută posibilă prin moartea și învierea Mântuitorului. Adică, pe înțelesul tău, "harul interior" acționează după lucrarea de mântuire săvârșită de Fiul lui Dumnezeu, altfel spus Fecioara Maria nu a primit renașterea spirituală la întruparea Fiului, prin urmare nici "harul interior" și deplinătatea harului. Nu spun prin asta că nu ar fi fost "plină de har"; termenul de deplinătate se referă la măsura harului, nu la existența lui.
Ei, asta mi se pare de neconceput!
Si cum sa indraznim sa spunem ca botezul crestinesc e superior intruparii Domnului in Fecioara Maria?
Ma intreb daca scrie undeva despre botezul Maicii Domnului, caci a trait si dupa Invierea Domnului. Nu cred ca exista acest botez, caci Fecioara Maria a primit tot harul la intruparea Domnului. Daca Maica Domnului ar fi avut nevoie de botez, nu credeti ca ar fi fost prima, care s-ar fi botezat, pentru ca astfel sa isi asigure accesul la rai, in cazul in care nu l-ar fi avut dinainte, si anume din momentul Intruparii Domnului?!?
Nu am citit nicaieri despre botezul Maicii Domnului, dar am citit despre intrarea in Sfanta Sfintelor, lucru rezervat doar preotilor.

Prin moartea Sa pe cruce, Domnul a invins moartea si a rupt zapisul semnat de Adam prin caderea lui. Oricarui om, care se boteaza, i se sterge acel zapis al lui Adam, care e pacat al speciei, (si cu care s-a nascut si Fecioara Maria, singurul ei pacat dealtfel) dar i se sterg si toate pacatele, (pacate pe care Fecioara Maria nu le avea in momentul "Fie mie dupa cuvantul tau!", caci Dumnezeu curatise timp de 14 generatii familia Fecioarei, asigurand astfel, prin curatia ei, Intruparea Domnului, in vederea restaurarii omenirii).

Trag de aici concluzia, ca intruparea Domnului in Fecioara are valente superioare botezului, caci o califica pe Maica Domnului pentru a deveni a patra Marime din cer dupa Sfanta Treime, loc unic, rezervat doar ei, de-a dreapta Domnului.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 29.05.2013, 18:45:40
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Eu nu am mai comentat, am scris ca e gresit ce spune Decebal, am si argumentat.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 30.05.2013, 16:07:27
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit "Căci viața tuturor este rod al pătimirilor lui Hristos" (sf. Chiril al Alexandriei)

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Ei, asta mi se pare de neconceput!
Si cum sa indraznim sa spunem ca botezul crestinesc e superior intruparii Domnului in Fecioara Maria?

Ma intreb daca scrie undeva despre botezul Maicii Domnului, caci a trait si dupa Invierea Domnului. Nu cred ca exista acest botez, caci Fecioara Maria a primit tot harul la intruparea Domnului.
Faptul că dumneavoastră ca și altora, spre exemplu ca și lui Cătălin de la Brașov, vi se pare de neconceput nu este decât o formă de superstiție, de manifestare superstițioasă în domeniul religios. Plus de asta justificările pe care le-am adus sunt destul de clare, nu am văzut ce obiecții aveți pentru acele justificări, nu doar pentru concluzia în sine.

Aici nu este vorba despre raporturi de superioritate sau inferioritate între una și alta; Hristos la întruparea Sa din Fecioara Maria nu a și botezat-o în același timp și nici nu a împărtășit-o cu Trupul și Sângele euharistic așa cum mai sugera un superstițios pe aici.

Justificările le-am prezentat deja până acum; dumneavoastră ați citit ultima postare și gata aveți impresia că ați și ajuns la concluzia corectă. De aceea nu am de gând deocamdată să mai repet aceleași lucruri pe care deja le-am spus în postările anterioare.

Din punctul meu de vedere atât dumneavoastră cât și alții asemenea faceți parte dintr-o categorie care judecă trupește realitățile duhovnicești, dar mai apoi mai au și pretenția, la fel ca și Cătălin, că au dreptate, nevăzându-se ei pe ei înșiși în eroarea lor.

Fecioara Maria a primit și ea Duhul Sfânt așa cum au primit și ceilalți membri ai Bisericii, adică după Înviere și după Cincizecime. Nu este clar dacă a primit odată cu apostolii sau după ei și de la ei.

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Prin moartea Sa pe cruce, Domnul a invins moartea si a rupt zapisul semnat de Adam prin caderea lui. Oricarui om, care se boteaza, i se sterge acel zapis al lui Adam, care e pacat al speciei, (si cu care s-a nascut si Fecioara Maria, singurul ei pacat dealtfel) dar i se sterg si toate pacatele, ...
Și la dumneavoastră, ca și la Cătălin, văd aceeași ciuntire a învățăturii ortodoxe despre Misterul Baptismal. Botezul nu se referă doar la ștergerea păcatelor, ci și la nașterea duhovnicească la o nouă viață în Hristos. Propriu-zis întruparea Domnului din Fecioara Maria nu a operat asupra acesteia o astfel de renaștere baptismală.

Noi care am murit păcatului, cum vom mai trăi în păcat ? Au nu știți că toți câți în Hristos Iisus ne-am botezat, întru moartea Lui ne-am botezat ? Deci ne-am îngropat cu El, în moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a înviat din morți, prin slava Tatălui, așa să umblăm și noi întru înnoirea vieții; căci dacă am fost altoiți pe El prin asemănarea morții Lui, atunci vom fi părtași și ai învierii Lui, cunoscând aceasta, că omul nostru cel vechi a fost răstignit împreună cu El, ca să se nimicească trupul păcatului, pentru a nu mai fi robi ai păcatului. Căci Cel care a murit a fost curățit de păcat. Iar dacă am murit împreună cu Hristos, credem că vom și viețui împreună cu El, știind că Hristos, înviat din morți, nu mai moare. Moarta nu mai are stăpânire asupra Lui. Căci ce a murit, a murit păcatului o dată pentru totdeauna, iar ce trăiește, trăiește lui Dumnezeu. Așa și voi, socotiți-vă că sunteți morți păcatului, dar vii pentru Dumnezeu, în Hristos Iisus, Domnul nostru. (Romani 6, 2-11)

Botezul este Sfanta Taina prin care omul, (...) se naste din nou duhovniceste in Hristos si se face membru al Bisericii. Dupa Botez, duhovniceste omul este om nou, caci s-a nascut duhovniceste "din apa si din Duh" (Ioan 3, 5).

Ultimul comentariu al lui Cătălin nici nu îl mai comentez pentru că este pur și simplu hilar, mai ales după ce "l-am desființat" chiar pe baza surselor sale ortodoxe. Deci aici nu este vorba de a face vreo comparație între Întruparea Domnului și Sfântul Botez; fiecare aspect al operei de mântuire are trăsăturile lui specifice. Faptul că Fecioara Maria L-a zămislit pe Iisus, asta nu înseamnă că în aceeași clipă ea s-ar fi născut duhovnicește de la Sfântul Duh, și asta pentru că pentru ca Misterul Baptismal să fie operant era necesară Jertfa răscumpărătoare a Domnului și Învierea făcătoare-de-Viață; de-abia prin Hristosul răstignit, mort și înviat își poate căpăta și Fecioara Maria nașterea spirituală de la Duhul Sfânt, Hristos lucrând de-acum prin Sfintele Sale Mistere și prin Harul dumnezeiesc ridicarea ființelor umane la a fi făpturi noi, o creație nouă în Domnul. "Că în Hristos Iisus nici tăierea împrejur nu este ceva, nici netăierea împrejur, ci făptura cea nouă." (Galateni 6, 15) "Deci, dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă; cele vechi au trecut, iată toate s-au făcut noi." (II Corinteni 5, 17) Iar a fi în mod deplin făpturi noi, pentru oricine nu doar pentru Maica Domnului, nu era posibil decât după Răstignirea Domnului, Moartea Lui, Învierea și Înălțarea la Cer. De-acum prin Duhul Sfânt făgăduit și trimis Hristos și Dumnezeu Tatăl operează înnoirea ontologică a oamenilor.

Pe lângă acestea voi aduce spre lămurire și un citat de la Sf. Chiril al Alexandriei de la comentariul său asupra Ioan 12, 24 (Adevăr vă spun: "Dacă bobul de grâu, care cade în pământ, nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult") precum și o notă a Părintelui Stăniloae la acest comentariu. (A se vedea Comentariul Sf Chiril la Evanghelia după Ioan, ediție 2000, pag. 772-773)

Citat:
Dacă grăuntele de grâu, când cade în pământ, nu va muri, rămâne singur; iar dacă moare, aduce multă roadă” (In 12, 24)

Nu prezice numai că va pătimi, nici numai că a venit timpul pentru aceasta, ci arată cauza pentru care a voit să pătimească, și că e mare câștigul pătimirii. Căci altfel n-ar fi voit să pătimească. Fiindcă n-a pătimit fără voie. De fapt pentru iubirea față de noi a arătat atâta bunătate, încât a voit să pătimească toate cruzimile. Și precum grăuntele de grâu semănat odrăslește multe spice, nepăgubindu-se pe sine din cauza aceasta, ci existând prin putere în toate grăunțele spicului, - căci din el odrăslesc toate -, așa și Domnul a murit și, deschizând sânurile pământului, a ridicat cu Sine sufletele oamenilor, fiind El însuși în toate după adevărul credinței, existând totodată și de Sine. Și n-a dat numai tuturor celor ce mor această putere de-a rodi,[1463] ci și celor vii, deși cuvântul are și un sens de parabolă. Căci viața tuturor, a celor morți și a celor vii, este rod al pătimirilor lui Hristos, fiindcă moartea lui Hristos s-a făcut sămânță a vieții. Firea dumnezeiască a Cuvântului s-a făcut deci primitoare morții? Cum n-ar fi aceasta o afirmație cu totul lipsită de evlavie? Căci Cuvântul lui Dumnezeu-Tatăl este Viața prin fire. El mai vârtos Se scoală decât cade, El desființează moartea, nu e stăpânit de stricăciune. Face viu ceea ce are nevoie de viață, în loc să ceară viața de la altul. Precum deci lumina nu se face întuneric, așa e cu neputință ca Viața să nu fie viață. Cum se spune că Același cade ca și bobul de grâu în pământ și Se scoală ca Dumnezeu? Se spune că gustă moartea, căci I se potrivește aceasta întrucât S-a făcut om, dar e propriu Lui în mod firesc să învie dumnezeiește.
Citat:
[1463] Moartea lui Iisus e un act fecund, ca și moartea unui grăunte de grâu. Moartea lui Iisus e un act de putere, pentru că fiind însușită de Dumnezeu în firea omenească, El poate învia la o viață nouă și veșnică această fire în care există virtual viața înnoită a firii tuturor oamenilor, care e unită cu a Lui. Căci prin moarte a scufundat umanitatea Sa și mai mult în dumnezeirea Sa, moartea Lui fiind o adevărată trecere, sau un Paște, la viață. Dacă omul păcătos nu moare cu sufletul, ci rămâne prin puterea lui Dumnezeu într-o viață sărăcită, Hristos trece cu sufletul deplin în Dumnezeu. Iar cei uniți cu Hristos nu au numai ei această viață nouă, ci o comunică la rândul lor și altora pentru că au fost predați lui Dumnezeu și ei, iar puterea lui Hristos cel înviat este în ei. O au murind prin primirea ei. De aceea, chiar pe cei morți înainte de El, dar cu nădejde în El, îi ridică Iisus cu Sine din iad. Moartea lui Iisus are deci în ea puterea seminței vieții noi a tuturor, fiind în primul rând sămânța vieții Sale veșnice ca om. Viața Lui ca om înviat e în toți, căci e și Dumnezeu. Cuvântul are și sens de proorocie, căci nu-i învie încă pe ceilalți cu trupul, ci deocamdată numai cu sufletul.
După aceste citări cred că lucrurile sunt mai lămurite. Chiar la sfârșitul notei Părintele Stăniloae vorbește despre învierea deocamdată numai cu sufletul. Propriu-zis cam asta ar însemna și nașterea din Duhul Sfânt, iar acesta este unul dintre sensurile Botezului și ale Nașterii din nou, de sus, din Dumnezeu, anume de a opera o renaștere sau o înviere spirituală, lucru care nu a avut deci loc cu Fecioara Maria la zămislirea Domnului în ea. După cum se vede subliniat în ambele citate, viața nouă, restaurată ontologic, a tuturor (inclusiv a Maicii Domnului), întemeiată în Hristos este rodul pătimirilor, morții și învierii Domnului Iisus Hristos. Aici vedeți deci nu cuvintele mele, ci ale Sfinților Apostoli, ale Sfinților Părinți și ale Teologilor Bisericii. Posibil ca astea să nu se înscrie printre sursele ortodoxe consultate și înțelese de Cătălin2.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 31.05.2013, 01:11:03
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Decebal, pe mine m-a convins Pr. Staniloae. Ai citit lucrarea lui "Maica Domnului vazuta de ortodocsi si catolici"? Crezi ca a gresit cu cele scrise acolo?
Dar pe mine m-a convins si Luca 1.1. despre Duhul Sfant primit de Maica Domnului, cand a spus Fie! Mama Sf. Ioan Botezatorul s-a impartasit de Duhul, si ea, si pruncul inca nenascut, de indata ce a auzit glasul Maicii Domnului.
Te rog citeste aceasta lucrare scurta si apoi mai vorbim.

Calificarile, pe care le imparti cu darnicie, nu isi au locul aici. Daca pe tine te-a convins Sf. Chiril al Alexandriei, foarte bine. Crezi ca Pr. Staniloae nu citise ce a scris acest Sfant?

Ceea ce nu imi place din ceea ce scrii, este ca o reduci pe Maica Domnului la nivelul unei femei obisnuite, care a nascut un prunc. Ori pruncul purtat de ea a fost de la inceput si Om si Dumnezeu totodata. Oare faptul ca L-a purtat pe Dumnezeu timp de 9 luni nu are urmari deosebite, incat sa fi avut un efect special asupra ei? Cine a mai fost numita "plina de har"? Daca prin nasterea Pruncului Iisus Hristos ea nu s-a născut duhovnicește de la Sfântul Duh, cum spui, atunci cum iti explici cunoasterea Maicii Domnului de la Nunta din Caana Galilei? Cum putea sa-si inteleaga Fiul si mai ales sa-I inteleaga sacrificiul, fara a fi nascuta de la Duhul Sfant?

In rest, se intelege ca Domnul Iisus Hristos Si-a dat viata si pentru Maica Domnului. Ea nu era mantuita fara acest sacrificiu, care trebuia sa invinga moartea si sa rascumpere omenirea, lucru pentru care S-a intrupat.

Maica Domnului este singurul om, nascut din femeie si barbat, deci cu pacatul stramosesc, dar fara alte pacate. Intruparea Domnului nu s-a putut face cu mentinerea acestui pacat al speciei pana dupa moartea Lui pe cruce.

Acesta nu este punctul meu de vedere, inventat de mine, ci al Parintelui Staniloae, exprimat in lucrarea mentionata mai sus.
P.S. Nu a pus nimeni in discutie necesitatea sacrificiului Domnului. Nu despre asta discutam, caci este subinteles.

Last edited by Miha-anca; 31.05.2013 at 01:14:46.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Slujba de Adormirea Maicii Domnului intrerupta de DNA Laura19 Stiri, actualitati, anunturi 51 21.08.2012 16:03:50
Adormirea Maicii Domnului dan73 Generalitati 3 05.07.2012 16:22:32
Adormirea Maicii Domnului partenie Diverse Sarbatori 20 15.08.2009 21:19:08
Adormirea Maicii Domnului Laurentiu Diverse Sarbatori 1 15.08.2008 20:25:15
adormirea maicii domnului Pupi Generalitati 1 12.08.2008 13:13:16