Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 10.03.2015, 01:08:09
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Amuzant cum s-a pornit o întreagă discuție de la o expresie care apare într-un text centrat, cum e obiceiul Patriarhatului, pe faptele milei creștine și care de data aceasta a fost împodobit și cu câteva trimiteri la iconografia creștină.
Nu a contat că sunt acolo zeci de trimiteri bibliografice în cadrul a mii de cuvinte, nu a contat mesajul central al Pastoralei, nici conținutul adaptat la posibilitățile și nevoilor credincioșilor. A contat doar că undeva, într-un mic loc, a bâzâit un țânțar. Din care s-a făcut un falnic armăsar!
Păi, fraților dogmatiști, voi nu luați în considerare contextul, mesajul general și destinatarii unui text? Nu țineți cont de lumea în care trăim, de evoluția termenilor, de înțelesul publicului pentru termenul de "persoană"? Ați fi vrut să se apuce Soborul să citeze copios din Dogmatică, rezumînd câteva secole de lupte pentru formulările Bisericii? Cui să spună asta și de ce? Textul e centrat pe una-două teme, focalizează pe niște obiective - nu citirăți?
În acest context și ținînd cont de scopul Pastoralei e cu totul firesc ca să nu se insiste atât de mult pe anumite formulări, pe care doar cei mai instruiți dintre creștini le pot pricepe și cântări. Considerați că acest text este cumva un rezumat al unei dizertații de master? S-a expus vreun doctorat de dogmatică?

E limpede că inițiatorul topicului a făcut exces de zel pe marginea formulării "Hristos a devenit o persoană omenească". Capy a scotomizat din ditamai mesajul un grăunte, ținînd să ne arate că și în Soare sunt pete....:) Oare ce ai urmărit, Capy, cu asta?
Chiar așa, ce ai vrut cu acest topic?

Nu mai pun la socoteală că afirmația pe care o contești se poate susține în fel și chip, pentru cine are răbdare să facă asta. Delia a avut multă, foarte multă răbdare ca să îți arate ce poate să însemne afirmația respectivă - dacă nu ai interpreta-o tendențios, în mod evident. S-a străduit și Lucian, au mai intervenit și alți frați, am încercat și eu să lărgesc universul problemei dar te-ai făcut că nu remarci. Ai răspuns doar la una dintre întrebările pe care ți le-am pus, destul de succint și la aceea, în rest ai repetat pe metoda plăcii stricate aceeași melodie. Dezvoltînd un dialog al surzilor. Cu ce scop?

Din formularea contestată de tine se poate înțelege foarte ușor ceea ce am precizat de la bun început: Părintele Stăniloae se referă acolo, în mod evident (pentru cine are bunăvoința unei interpretări pe măsura autorului afirmației și a contextului în care e plasată formularea), la faptul că Fiul lui Dumnezeu a luat în Ipostasul Său firea omenească prin Întrupare. Scurt și limpede.
Asta înseamnă și nimic altceva nu înseamnă expresia de acolo. Ce tot mai cauți alte semnificații, adică nod în papură? De ce atribui Părintelui intenții pe care nu le-a avut și nu le-ar fi putut avea niciodată ca dogmatist? Și mai dezvolți și nuanțe ironice, pe ici pe colo, la adresa Părintelui... Bravos!

Am întrebat clar, spre lămurirea neînțelegerii tale (dar acum e limpede că tu nu ai de fapt vreo neînțelegere ci ai vrut să ne arăți că înțelegi foarte bine - anume că Părintele nu înțelege și/sau greșește în formulare):
- ce este pentru tine "a devenit"? Înțelegi cumva că S-a preschimbat și că din Fiul lui Dumnezeu a rămas doar un om? Sau ce anume? - Dar nu mi-ai răspuns.
- ce este "a deveni persoană"? - iarăși nu ai precizat ce este aceea a deveni persoană, ca să știm și noi de ce n-ar fi devenit persoană Hristos sau dimpotrivă, ca să argumentăm că a devenit.

Și era limpede că accentul cade, de fapt, pe omenitate, pe faptul că Domnul a luat chip de rob, că S-a înomenit etc. Adică pe tot ce mărturisește Biserica.... Și încă, nu neapărat static (cum rezultă din textele alese de tine) - ar fi urmat să dezvolt eu asta, dacă nu sesizam că de fapt nu vrei să dialoghezi ci să impui.

În concluzie, mie mi se pare că ai făcut o furtună de nisip într-un pahar și că, dacă este totuși un merit al topicului, acela ar fi că, pe fondul unor discuții din fericire decente (comparativ cu alte topice care au avut o soartă mult mai tristă), ne-am reamintit cu toții unele noțiuni fundamentale ale Dogmaticii iar pe ici pe colo ne-am mai îmbogățit cunoștințele cărturărești. Pentru asta, în ce mă privește, sunt mulțumit și îți sunt recunoscător.

Rămân cu regretul că ai focalizat prea analitic și, după mine, chiar obsesional asupra formulării respective. Și mai ales că ai refuzat să îmbogățim subiectul discuției cu chestiuni poate chiar mai folositoare decât cele repetate la nesfârșit. Am fi putut vorbi de pildă despre:
- persoană ca experiență vie, care vine doar prin rugăciune (versus modul obiectualist, static și abstract în care s-a cam purtat discuția despre persoană)
- descoperirea tainei persoanei
- nașterea persoanei în rugăciune și omul-persoană ca duh
- dragostea ca acel cuprins cel mai lăuntric al persoanei, fără de care nu se poate devenire întru Ființă
- imposibilitatea persoanei de a cunoaște singurătatea (solitudinea)
- biruirea limitelor individului prin comuniunea personală cu Hristos
Abia așteptam să propun spre lectură câteva minunate paragrafe, pe aceste direcții, din Cuviosul Sofronie și din Sfântul Siluan...:)

Acestea și poate încă altele ar fi fost, cred, cu mult mai potrivite în contextul nu doar al acelui text, Pastorala, care accentua milostenia și închinarea la Dumnezeu Cel Întrupat,
ci și în acord cu Sfântul și Marele Post al Sfintelor Paști, în care ne aflăm cu toții.

Doamne ajută!

Last edited by Ioan_Cezar; 10.03.2015 at 01:14:07.
Reply With Quote