Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #251  
Vechi 09.03.2015, 21:43:58
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Barsaumas Vezi mesajul
Capy, serios, acum, cu tot respectul: de ce iei ca normative scrieirile ierarhului Hierotheus Vlachos si horos-ul de la 553? De ce nu te referi la mai multi Parinti, si mai ales la acest diamant care a fost Sinodul de la Calcedon?
Nu iau ca normative scrierile ierarhului Hierotheos Vlachos, însă le consider printre cele mai bune la ora actuală. Vlădica Hierotheos este pe linia Sfinților Părinți și nu filozofează. Scrierile sale sunt de fapt, o sinteză a Sfinților Părinți pe care îi citează adesea, fiindcă nu face "teologia sa", ci a sfințlor.
Ceea ce am scris aici, nu contestă cu nimic Hotărârile Sinodului de la Calcedon. Iar al V-lea Sinod Ecumenic din 553 de la Constantinopol, care s-a ținut după cel de la Calcedon, are aceeași autoritate.
Doar teologii moderniști (așa-ziși de carieră) comit monstruasa eroare atunci când consideră că ei pot crea teologie.
Teologia nu se crează, ci este Revelată. Teologia este descoperirea lui Dumnezeu transmisă Sinoadelor Ecumenice și Sfinților.

"Nu este vorba despre lavoro-da-volino, adică de o lucrare la birou sau în bibliotecă, cercetarea în amănunțime a adevărului și ferirea de erezii pășește împreună cu vindecarea inimii de patimi, cu rugăciunea, cu îmbărbătarea și zidirea duhovnicească." (păr. Gheorghios Metallinos)

Last edited by Capy; 09.03.2015 at 21:48:32.
Reply With Quote
  #252  
Vechi 09.03.2015, 22:26:27
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Cred ca numai mandria poate face "minunea" sa nu inteleaga cineva ceea ce stie orice copil, ca un om este o persoana umana. Desi o persoana umana s-ar presupune ca e inzestrata si cu ratiune, ca sa poata intelege.
Mai rau nu e lipsa de intelegere, ci persistarea in erezie, desi toti le-au spus adevarul. Il putem intelege acum si pe Arie, de ce s-a incapatanat pana in panzele albe, desi era si el teolog.
Reply With Quote
  #253  
Vechi 09.03.2015, 23:39:37
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

-daca esti tu asa de smerit si intelept explica te rog ce zice Sfantul Ioan Damaschin:

"Dar cu privire la modul prin care sunt unite firile Lui, spunem că [Hristos] se deosebește … de ceilalți oameni. Firile se unesc în ipostasa Lui si au o ipostasă compusă, în virtutea căreia se deosebește …de noi.” [persoane umane]

-"Am spus în repetate rânduri că altceva este ființa(firea) și altceva este ipostasa, "

"deoființă cu Tatăl si cu Sfântul Duh"

"Și Cuvântul s-a făcut fără schimbare trup"

-"Cuvântul s-a făcut ipostasă trupului. In chipul acesta este simultan si trup: trup al Cuvântului lui Dumnezeu și trup însuflețit, rațional si cugetător. Pentru aceea nu vorbim de om îndumnezeit, ci de Dumnezeu întrupat.

"Hristos nu este dintr-o fire compusă, nici că a rezultat ceva deosebit din naturi deosebite, după cum rezultă omul din suflet si corp"

-"Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași,"

-"Unul este deci Hristos"

-"o singură persoană si la o singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul"

-"Trupul lui Dumnezeu Cuvântul nu există într-o ipostasă proprie [PERSOANA OMENEASCA], nici nu s-a făcut o altă ipostasă [PERSOANA OMENEASCA], în afară de ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul"

-"Cuvântul lui Dumnezeu, cel născut înainte de veci, în afară de timp, din Tatăl, care există fără de început si veșnic împreună cu Tatăl si cu Duhul, în zilele cele mai de pe urmă, pentru mântuirea noastră, s-a sălășluit în pântecele ei, s-a întrupat si s-a născut din ea fără să se schimbe.
Sfânta Fecioară n-a născut simplu om [persoana omeneasca], ci un Dumnezeu adevărat."

-"Căci unul este Hristos si una este persoana Lui, adică ipostasa. Și totuși are două firi, a Dumnezeirii și a omenirii Lui."

-"Trupul n-a fost decât un instrument al Dumnezeirii"

-
Reply With Quote
  #254  
Vechi 10.03.2015, 01:08:09
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Amuzant cum s-a pornit o întreagă discuție de la o expresie care apare într-un text centrat, cum e obiceiul Patriarhatului, pe faptele milei creștine și care de data aceasta a fost împodobit și cu câteva trimiteri la iconografia creștină.
Nu a contat că sunt acolo zeci de trimiteri bibliografice în cadrul a mii de cuvinte, nu a contat mesajul central al Pastoralei, nici conținutul adaptat la posibilitățile și nevoilor credincioșilor. A contat doar că undeva, într-un mic loc, a bâzâit un țânțar. Din care s-a făcut un falnic armăsar!
Păi, fraților dogmatiști, voi nu luați în considerare contextul, mesajul general și destinatarii unui text? Nu țineți cont de lumea în care trăim, de evoluția termenilor, de înțelesul publicului pentru termenul de "persoană"? Ați fi vrut să se apuce Soborul să citeze copios din Dogmatică, rezumînd câteva secole de lupte pentru formulările Bisericii? Cui să spună asta și de ce? Textul e centrat pe una-două teme, focalizează pe niște obiective - nu citirăți?
În acest context și ținînd cont de scopul Pastoralei e cu totul firesc ca să nu se insiste atât de mult pe anumite formulări, pe care doar cei mai instruiți dintre creștini le pot pricepe și cântări. Considerați că acest text este cumva un rezumat al unei dizertații de master? S-a expus vreun doctorat de dogmatică?

E limpede că inițiatorul topicului a făcut exces de zel pe marginea formulării "Hristos a devenit o persoană omenească". Capy a scotomizat din ditamai mesajul un grăunte, ținînd să ne arate că și în Soare sunt pete....:) Oare ce ai urmărit, Capy, cu asta?
Chiar așa, ce ai vrut cu acest topic?

Nu mai pun la socoteală că afirmația pe care o contești se poate susține în fel și chip, pentru cine are răbdare să facă asta. Delia a avut multă, foarte multă răbdare ca să îți arate ce poate să însemne afirmația respectivă - dacă nu ai interpreta-o tendențios, în mod evident. S-a străduit și Lucian, au mai intervenit și alți frați, am încercat și eu să lărgesc universul problemei dar te-ai făcut că nu remarci. Ai răspuns doar la una dintre întrebările pe care ți le-am pus, destul de succint și la aceea, în rest ai repetat pe metoda plăcii stricate aceeași melodie. Dezvoltînd un dialog al surzilor. Cu ce scop?

Din formularea contestată de tine se poate înțelege foarte ușor ceea ce am precizat de la bun început: Părintele Stăniloae se referă acolo, în mod evident (pentru cine are bunăvoința unei interpretări pe măsura autorului afirmației și a contextului în care e plasată formularea), la faptul că Fiul lui Dumnezeu a luat în Ipostasul Său firea omenească prin Întrupare. Scurt și limpede.
Asta înseamnă și nimic altceva nu înseamnă expresia de acolo. Ce tot mai cauți alte semnificații, adică nod în papură? De ce atribui Părintelui intenții pe care nu le-a avut și nu le-ar fi putut avea niciodată ca dogmatist? Și mai dezvolți și nuanțe ironice, pe ici pe colo, la adresa Părintelui... Bravos!

Am întrebat clar, spre lămurirea neînțelegerii tale (dar acum e limpede că tu nu ai de fapt vreo neînțelegere ci ai vrut să ne arăți că înțelegi foarte bine - anume că Părintele nu înțelege și/sau greșește în formulare):
- ce este pentru tine "a devenit"? Înțelegi cumva că S-a preschimbat și că din Fiul lui Dumnezeu a rămas doar un om? Sau ce anume? - Dar nu mi-ai răspuns.
- ce este "a deveni persoană"? - iarăși nu ai precizat ce este aceea a deveni persoană, ca să știm și noi de ce n-ar fi devenit persoană Hristos sau dimpotrivă, ca să argumentăm că a devenit.

Și era limpede că accentul cade, de fapt, pe omenitate, pe faptul că Domnul a luat chip de rob, că S-a înomenit etc. Adică pe tot ce mărturisește Biserica.... Și încă, nu neapărat static (cum rezultă din textele alese de tine) - ar fi urmat să dezvolt eu asta, dacă nu sesizam că de fapt nu vrei să dialoghezi ci să impui.

În concluzie, mie mi se pare că ai făcut o furtună de nisip într-un pahar și că, dacă este totuși un merit al topicului, acela ar fi că, pe fondul unor discuții din fericire decente (comparativ cu alte topice care au avut o soartă mult mai tristă), ne-am reamintit cu toții unele noțiuni fundamentale ale Dogmaticii iar pe ici pe colo ne-am mai îmbogățit cunoștințele cărturărești. Pentru asta, în ce mă privește, sunt mulțumit și îți sunt recunoscător.

Rămân cu regretul că ai focalizat prea analitic și, după mine, chiar obsesional asupra formulării respective. Și mai ales că ai refuzat să îmbogățim subiectul discuției cu chestiuni poate chiar mai folositoare decât cele repetate la nesfârșit. Am fi putut vorbi de pildă despre:
- persoană ca experiență vie, care vine doar prin rugăciune (versus modul obiectualist, static și abstract în care s-a cam purtat discuția despre persoană)
- descoperirea tainei persoanei
- nașterea persoanei în rugăciune și omul-persoană ca duh
- dragostea ca acel cuprins cel mai lăuntric al persoanei, fără de care nu se poate devenire întru Ființă
- imposibilitatea persoanei de a cunoaște singurătatea (solitudinea)
- biruirea limitelor individului prin comuniunea personală cu Hristos
Abia așteptam să propun spre lectură câteva minunate paragrafe, pe aceste direcții, din Cuviosul Sofronie și din Sfântul Siluan...:)

Acestea și poate încă altele ar fi fost, cred, cu mult mai potrivite în contextul nu doar al acelui text, Pastorala, care accentua milostenia și închinarea la Dumnezeu Cel Întrupat,
ci și în acord cu Sfântul și Marele Post al Sfintelor Paști, în care ne aflăm cu toții.

Doamne ajută!

Last edited by Ioan_Cezar; 10.03.2015 at 01:14:07.
Reply With Quote
  #255  
Vechi 10.03.2015, 08:04:35
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Afirmația că "Hristos a devenit persoană omenească", începînd cu actul Întrupării și continuînd neîntrerupt cu întreaga Lui Lucrare, este cu totul adevărată și de o importanță crucială atât pentru Ortodoxia cât și pentru Ortopraxia noastră. Pentru mântuire.
Părintele Stăniloae subliniază ca întotdeauna că Hristos ne este nu doar Împăratul și Domnul, ci și Învățătorul și Modelul nostru. Fratele nostru.
Oamenii nu pot deveni persoane decât așa cum a arătat Hristos că este Calea, Adevărul, Viața. Și cum anume a arătat Hristos, luînd în Ipostasul Său firea noastră omenească, devenirea noastră întru Ființă? Prin tot modul Lui de viață caracterizat de o desăvârșită smerenie, de o golire completă de voia proprie (în supunerea desăvârșită față de Tatăl, în ascultarea până la moartea pe Cruce), de o supunere a voinței omenești față de Voia Tatălui Ceresc.
Rugăciunea din Ghetsimani este momentul în care primim cea mai măreață lecție despre devenirea omului ca persoană. Pricepem că așa, doar așa, cu acel mod de a trăi și a ne ruga, noi devenim persoane.
În același context, apostrofarea ucenicilor care nu puteau să Îl însoțească la rugăciune, exprimă și adevărul pedagogic referitor la taina devenirii omului ca persoană.
Apoi, Domnul vorbește necontenit despre dragoste. Vorbește, punînd dragostea ca valoare supremă, și totodată arată concret ce înseamnă aceasta. De aceea și cere, la sfârșit, să ne iubim unii pe alții așa cum El ne-a iubit mai întâi. Dealtfel, acest Mesaj este Mesajul central al Evangheliei, care nici nu putea lipsi din chemarea pe care Dumnezeu o adresează mereu omului și pe care o regăsim mereu în Vechiul Testament - această mare scrisoare de dragoste a lui Dumnezeu, mereu retrimisă prin prooroci și drepți, către oameni.
Înțelegem din taina devenirii lui Hristos ca persoană omenească un lucru cheie pentru noi: nici noi nu putem deveni persoane dacă nu deprindem, precum ne-a învățat chiar El, comuniunea cu Persoanele Sfintei Treimi. Prin lepădarea voii proprii, prin lepădarea de sine. Nu poat edeveni nimeni vas al Duhului dacă mai întâi nu se leapădă de toate cele ale sale. Prin voia noastră doar omenească, așadar fără Hristos - fără Duhul Lui lucrător în noi, înțelegem că nu putem nimic face pentru devenirea noastră din indivizi în persoane, din ființe solitare și egotice în evenimente ale comuniunii dintâi.

Toate aceste lucruri, care orientează întreaga noastră viață de credință, de la idei și sentimente până la cele mai mici detalii ale faptelor noastre, au în centrul lor lepădarea voii proprii și urârea de sine, totală, până la deznădejde. Hristos ne arată, prin moartea urmată de Inviere că în iadul deznădejdii creștinul va găsi în sfârșit pe Cel pe Care Îl caută cu atâta dor: pe Dumnezeu. Aceasta însă nu o facem prin moartea cea de la sfârșit, ci prin moartea de fiece zi a tendinței noastre către nimic.

Să ne ajute Dumnezeu să înțelegem ce înseamnă a deveni o persoană și apoi, cu silirea și dragostea noastră, după puteri, însoțiți de Mângâietorul, să biruim fiecare piedicile cumplite din noi înșine, mai întâi.
Deie Dumnezeu să devenim cu toții din indivizi umani persoane, așa cum El a devenit mai întâi persoană, pentru noi și pentru a noastră mântuire!

Last edited by Ioan_Cezar; 10.03.2015 at 08:06:50.
Reply With Quote
  #256  
Vechi 10.03.2015, 08:07:46
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
A contat doar că undeva, într-un mic loc, a bâzâit un țânțar.
Mai degrabă avem de a face cu un sunet de cicada, decât cu un bâzâit de țânțar!

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Afirmația că "Hristos a devenit persoană omenească", începînd cu actul Întrupării și continuînd neîntrerupt cu întreaga Lui Lucrare, este cu totul adevărată și de o importanță crucială atât pentru Ortodoxia cât și pentru Ortopraxia noastră.
Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Oamenii nu pot deveni persoane decât așa cum a arătat Hristos că este Calea, Adevărul, Viața. Și cum anume a arătat Hristos, luînd în Ipostasul Său firea noastră omenească, devenirea noastră întru Ființă?
De o importanță crucială pentru Ortodoxie, adică pentru Ortodoxia inventată de tine, cred că asta vroiai să spui!
Eu cred că nu citești mesajele înainte să le postezi, ci scrii doar așa, ca să te afli în treabă.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Cred ca numai mandria poate face "minunea" sa nu inteleaga cineva ceea ce stie orice copil, ca un om este o persoana umana. Desi o persoana umana s-ar presupune ca e inzestrata si cu ratiune, ca sa poata intelege.
Amice, ți-am explicat de "n" ori că nu discutăm că oamenii nu sunt persoane omenești. Vorbim despre Hristos, Care nu este persoană omenească. Nu mai face analogii între Hristos și oamenii concepuți prin fecundarea ovuluilui de către spermatozoid. Nu mai confunda firea cu persoana !

Faptul că toți oamenii sunt înzestrați cu rațiune (adică cu suflet rațional și mintal) arată că toți oamenii au aceeași fire, ci nu că oamenii au aceeași persoană !!!

"Asupra acestui subiect a hotărât Sinodul VI Ecumenic, care, între altele a dogmatizat:

Propovăduim de asemenea două voințe ale firilor și două energii-lucrări [care sunt] întru El [în chip] nedespărțit, neschimbat, neîmpărțit, neamestecat potrivit învățăturii Sfinților Părinți. Și două voințe ale firilor, nu una împotriva celeilalte, să nu fie!, așa cum au spus ereticii necredincioși, ci voința Lui omenească urmând și supunându-se voinței Lui dumnezeiești și atotputernice, iar nu împotrivindu-se sau luptând împotriva acesteia. Hristos are două voințe ale celor două firi într-o singură Persoană, iar aceste voințe firești nu își sunt ostile una alteia. Asta înseamnă că voința nu este însușire a persoanei, pentru că atunci Hristos ar avea o voință, ci este o însușire a firii-naturii (phęsis). Părinții Bisericii primesc deplin hotărârile Sinoadelor Ecumenice și de aceea fac deosebirea dintre voința care este legată de fire (phęsis) și alegerea deliberată (proaíresis), prin care oamenii își exercită opțiunea (epilogí). Adică, la Părinți voința nu este libertatea așa cum o definesc filosofii și teologii filosofici contemporani."

"Sfântul Ioan Damaschin se pronunță astfel asupra acestui subiect: una este energia-lucrarea (enérgeia) și alta sursa energiei (energetikón), una este actul (enérgima) și alta elementul activ (energón). Energia-lucrarea este mișcarea activă și esențială-ființială a firii-naturii (phęsis). Sursa energiei este firea-natura din care provine energia-lucrarea. Actul este rezultatul energiei.
Și elementul activ este utilizatorul energiei-lucrării, adică ipostasul."

(Vlădica Hierotheos Vlachos)

Last edited by Capy; 10.03.2015 at 10:48:54.
Reply With Quote
  #257  
Vechi 10.03.2015, 10:10:39
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

in ce carte gasesc ceea ce zice Vlădica Hierotheos Vlachos ?
Reply With Quote
  #258  
Vechi 10.03.2015, 10:20:43
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
in ce carte gasesc ceea ce zice Vlădica Hierotheos Vlachos ?
Textul poate fi găsit la acest link. Trimiterile bibliografice la acest text urmau să apară într-o carte a autorului. Nu știu dacă această carte a apărut sau dacă a fost tradusă și în limba română.

Last edited by Capy; 10.03.2015 at 10:35:39.
Reply With Quote
  #259  
Vechi 10.03.2015, 11:06:57
Barsaumas
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Bun, Capy, o intrebare cu totul amabila si tehnica: esti sigur ca tu nu gresesti in interpretari? Si sfintii pot gresi, si vladica Vlachos (a propos, banuiesti de unde are numele asta?), nu mai zic de mine, de tine, restul.
Ai cunostinte si pregatire in teologie, cel putin indeajuns sa te asiguri ca nu pici in erezie?
Nu e un atac, e o indoiala.
Nici macar Danion Vasile nu s-a incumetat la ce faci tu.
Si, totusi, sensul in care e definita "persoana" sau "natura/substanta/firea", a evoluat fata de perioada Sinoadelor din primul mileniu crestin.
Terminologia e arhaica si depasita. Da, Hristos e Acelasi, ieri, azi, in veci, dar nu si societatea creaturilor cazute care suntem noi. Ne schimbam, fie in rau, fie in bine, atat ca indivizi, cat si ca societate.
Cred sincer ca daca umanitatea Domnului nu este ca a noastra, cu cele doua exceptii, anume conceptia divina si absenta pacatului, atunci, nefiind persoana omeneasca, cum sustineti tu si vladica, mantuirea nu e realizata de fapt. Caci doar un om real si deplin poate suferi si asuma cele omenesti, inclusiv suferinta, soteriologic centrala, de pe Cruce. Daca doar o fire umana, asumata divin, impersonala, a suferit pe Cruce, atunci mantuirea nu exista (sa nu fie!).

Last edited by Barsaumas; 10.03.2015 at 11:28:31.
Reply With Quote
  #260  
Vechi 10.03.2015, 11:32:26
Barsaumas
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Rog public un preot sau chiar un ierarh sa binevoiasca sa intre pe forum. Doar pentru aceasta mica nelamurire. E prea de tot ce se intampla.
Cu smerenie, multumesc.
Reply With Quote
Răspunde