![]() |
![]() |
|
#91
|
|||
|
|||
![]()
Cred că se teme ca mama lui să nu fie pedepsită pentru că vorbește în altă limbă decât cea oficială. Probabil mama grăiește în cecenă. :)
|
#92
|
|||
|
|||
![]()
Așa este, pare resemnat, dar nu copleșit de verdictul "vinovat" în urma dovezilor aduse împotriva lui. Lipsit de apărare, practic el este prezent doar fizic la proces, gândul lui fiind la cei dragi ai lui, în mintea lui se derulează acele scene neplăcute din trecut...
|
#93
|
|||
|
|||
![]()
Bun. Asa se pare, asa auzim (nu foarte clar).
Daca suntem atenti la corelatii, se intampla si in camera juratilor un fenomen asemanator. Pas cu pas, ei nu mai vorbesc in "limba" dintai, desi vorbesc ruseste...:) Este o legatura intre cele doua planuri principale. Este o schimbare treptata in ambele planuri. Ca si cum un ferment comun intervine simultan in ambele planuri. Cine sa fie acest Hermes care duce firul mai departe si ici si colo? Povestea se intretese. Lumea juratilor si lumea condamnatului sunt ingemanate. Desi ei sunt, fizic, incapsulati (cu cheie, domle, cu cheia!) fiecare in odaia lui, sunt parca in comunicare. Cine face posibila aceasta comunicare. despre ce e vorba de fapt, ma intreb. |
#94
|
|||
|
|||
![]()
Imi amintesc o intamplare din vremea cand eram profesor. Predam, la inceputul primaverii (cam pe vremea asta, in februarie tarziu) o lectie dificila: despre constiinta. ca fenomen psihologic, nu moral.
Problema este, atunci cand faci cu elevii saltul la tema constiintei, ca ei trebuie sa faca rost de o perspectiva noua in intelegerea psihismului. daca pana acum studiam analitic, oarecum rupte unele de altele fenomenele si procesele psihice, acum trebuia sa le vedem in conlucrare, sintetic si, ca sa zic asa, ...nascatoare! Gestante, in hora lor, stihiile omului nasc ceva nou: fenomenul constiintei. Si asta mereu, cat omul e in stare de veghe. Clipa de clipa nasc si, prin aceasta nastere ele insele sunt renascute... In fine. Nu vreau sa ma las furat de ispita de a tine acum o ora de psihologie, iertati!......:) ce vroiam sa spun e ca s-a ivit atunci necesitatea, nu mai stiu prin ce intamplari din sala, sa dau un exemplu lamuritor. Din memorie mi-a iesit adhoc in ajutor un vers: "Vorbeste-mi despre Dumnezeu! / Si migdalul a inflorit..." Un crampei dintr-o lectura (Alexis Zorba) mi s-a parut salvator in acel moment. Pare fara legatura acum dar imi amintesc ca atunci, in clipa aceea, exact acesta era versul potrivit! Si, furat de seducatia exemplului bine gasit, am si intins, teatral (sunt un profesor bun! joc bine teatru inaintea elevilor!...:)), mana spre fereastra. Si am ramas asa, cu mana intinsa, inlemnit. La fereastra, desi nu era deloc vremea ei, inflorise o magnolie. Ma mir si azi de acea intamplare. va jur ca nu o inteleg nicicum si nici nu caut s-o fac. Am zis-o doar asa, intrucat mi s-a parut ca are legatura cu intamplarile din filmul nostru....:) |
#95
|
|||
|
|||
![]() Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=jLPy_h8IzQg Last edited by ahilpterodactil; 27.02.2016 at 01:53:38. |
#96
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ave Caesar, morituri te salutant! Felul asta de a fi profesor e o arta. Rarissima. Se cheama hemografie. Scrierea cu tine insuti, cum ar veni. Ca-n poemul lui Nichita: "A venit îngerul și mi-a zis: de atâta amar de vreme te veghez ca să ajungi om de știință și tu până acum nu ai inventat nimic! Cum să nu; am inventat; numai că știința pe care eu am creat-o este atât de subtilă, încât uneori se confundă cu firescul. Ea se numește hemografia, adică scrierea cu tine însuți…….. …„ Hemografia este abstractă și practică totodată. Te scrii pe tine pe dinăuntrul sufletului tău mai întâi, ca să poți la urmă să scrii pe dinafară sufletele altora.” ( N.S.) Cred ca elevii carora le-ai scris lectiile la orele tale pe tabla inimii, au mari sanse sa-si contemple candva inmugurirea si inflorirea magnoliei launtrice. Frumos topic, frumoase si comentariile. Cred ca l-ati dus din curtea Bisericii foarte aproape de altar… |
#97
|
|||
|
|||
![]()
Pasarea aceea imi retine din nou atentia...:) Imi ziceam azi (eram prins cu treburile, cand mi-a trecut deodata prin minte) ca si ea are, impreuna cu toti ceilalti, o participare intr-un fel de crescendo.
La inceput nici nu stim de prezenta ei. Desi este acolo, intelegem ulterior, de la inceput. O vrabie (sau ce o fi, nu prea ma pricep la pasari - poate ne sopteste Adrian, de nu cumva e vreun pitigoi) inchisa intr-o sala de sport nu e ceva nemaivazut. In copilarie aveam uneori cate o randunica in casa ori in sala de clasa, de care ne bucuram cu totii, pana isi gasea drumul sa zboare in lumea ei prin vreo fereastra...:) In film, ea isi manifesta prezenta treptat, in varii moduri. Sunt cateva momente cand pare a interveni direct, in mod evident - zburind foarte jos, razant cu masa, intervenind intre vorbitori... Ca un al treisprezecelea actor. Pare ca ea prinde viata si se manifesta tot mai pregnant, in ritm cu speranta renascuta in sufletul condamnatului. Pe masura ce sufletul baiatului se dezmorteste, parca prinde si ea viata, intervine, zboara tot mai larg. Dar o face, parca, dupa o traiectorie precisa, desenind zigzagat traseul care trebuie urmat...:) Indicatie de regie? O clipa am crezut, de pilda, ca tocmai ea e responsabila de oprirea luminii!...:) Iar cand se gainateaza pe capul celui care delira, cuprins de febra cutitului, ce sa mai spun!! Parca i-a tras Dumnezeu o castana mocofanului, sa se mai trezeasca un pic!....:) Pare a fi insasi taina intrupata a libertatii, care zboara (zavorata) intre oameni. Iar la sfarsit in lumea larga, in nemarginirea ei... Toata suflarea sa laude pe Domnul!...:) Chiar si pasarile, dimpreuna cu oamenii. Last edited by ahilpterodactil; 28.02.2016 at 20:15:32. |
#98
|
||||
|
||||
![]()
Am reușit și eu să văd, în cele din urmă, filmul. Încă o dată, de fapt, și nu cu toată atenția, din păcate. Sigur va trebui să-l revăd.
Chiar dacă e mai bun decât 12 oameni furioși, cred că trebuie menționat că pe acesta îl reeditează (1957, cu Henry Fonda). E foarte interesant modul în care se trece de la un soi de conștiință comună, la conștiința fiecăruia în parte, pentru ca în final să se ajungă la o altă conștiință comună, care nu este suma conștiințelor particulare. De fapt, inițial toată lumea vrea să termine cât mai repede, să meargă fiecare la ale lui. Toți sunt străini între ei, fiecare are viața lui și par a se afla oarecum întâmplător în postura de a da un verdict care privește viața unui alt străin. Și, cu o singură excepție, nu par a fi prea sensibili la soarta pe care o va avea tânărul în urma verdictului lor. Unuia, însă, îi pasă. Și asta, după cum va arăta, din pricină că și de el i-a păsat cuiva, într-un moment critic, aducându-l dinspre moarte înspre viață. Faptul că unuia îi pasă tulbură conștiința amorțită a grupului și vedem cum în fiecare se trezește un om cu o conștiință proprie și cu responsabilitate. Rând pe rând, toți se raportează la cel acuzat de crimă din perspectiva propriei vieți. Încep, trezindu-se, să trăiască viața celuilalt, care nu mai este un străin, ci e unul ca și ei, suferind așa cum fiecare a suferit cândva. Ceea ce părea indubitabil începe să se clatine, raționamentul după care a fost socotit inițial vinovat se dovedește a avea multe fisuri, iar în cele din urmă se prăbușește. Din criminal, cum era socotit inițial, se dovedește că tânărul este o victimă, ducând până atunci o viață tragică, din pricina unui război care nu era al lui. Fiind nevoie de unanimitate pentru ca ședința să se încheie și fiecare să poată pleca la ale sale, din nou conștiințele personale trebuie să se unească, ca într-un sobor, într-una comună; mai bună, de data asta, decât inițial, după ce au parcurs un proces individual de trezire. Totuși, în momentul în care Nikolai, președintele juriului, le arată că binele aparent (a-l declara nevinovat pe puști) nu este și binele real (acesta fiind la adăpost doar la închisoare), reapare pasarea responsabilității; către sistem, către ceea ce vor hotărî alții. Treburile personale (ogorul, boii, nevasta?) sunt prea importante ca să fie sacrificate, fie și parțial, pentru a face binele până la capăt. O conștiință singulară, a lui Nikolai (moș Nicolae?), rămâne să preia pe umerii săi întreaga grijă a protejării lui Ruslan (dacă am reținut bine numele).
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) |
#99
|
|||
|
|||
![]()
Nikolai pare a fi la fel de important ca cel căruia îi pasă de la început de soarta copilului. El este cel care îndeamnă juriul la responsabilitate, la seriozitate și insistă pentru numărarea voturilor observând că unul din membrii juriului votează pentru "nevinovat". La început membrii juriului votează superficial, neținând cont de faptul că s-ar putea să fie unul care are un alt verdict, diferit de al lor. Și tot el preia practic toată povara protejării copilului, lucru pe care inițiatorul schimbarii verdictului nu-l face.
Last edited by ovidiu b.; 29.02.2016 at 22:16:36. |
#100
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Fără predici ale fariseilor cu mitră de aur pe cap despre sublima sărăcie ! "Vedem, ne mirăm, ne dăm cu părerea... dar nu facem nimic", zice Nikolai, definind astfel orice spiritualism falimentar.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 29.02.2016 at 23:17:19. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Curtea constitutionala a respins legea cainilor vagabonzi !!! | guardian knight | Generalitati | 192 | 01.08.2013 17:08:53 |
Manastirea Curtea de Arges | Florina Opris | Intrebari utilizatori | 1 | 18.07.2010 13:26:46 |
Curtea de Apel - Decizie | tot-Laurentiu | Stiri, actualitati, anunturi | 10 | 19.02.2009 19:37:55 |
HRAM la bisericuta din curtea spitalului Clinic de Urgență pentru Copii „Marie S Curi | pui | Generalitati | 2 | 25.11.2008 23:01:58 |
Forma bisericii | matad | Secte si culte | 8 | 15.09.2008 12:10:14 |
|