Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 29.07.2016, 23:59:42
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.376
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Pai aia sustine dar nu stie cum sa o mai intoarca. De vreme ce crede ca persoana e in toiag sau in om, e clar ca-i ratacit. :)
Cred că, dorind să se ferească de greșeala conform căreia Dumnezeu este despărțit de harul Său (ca în teologia catolică), cade în cealaltă extremă, considerând că Dumnezeu este în persoană acolo unde este și harul.

Distincțiile sunt și dificil de făcut, având în vedere că noi operăm cu repere spațiale (aici, acolo), pe când Dumnezeu transcende spațiul și timpul, cum arăta și GMihai.

Dar teologia a găsit o terminologie pentru asta, totuși, chiar destul de
accesibilă, ca cea din citatele pe care le-ai dat, din catehism, din seminarii.

După discuțiile în jurul acestui subiect, îmi este și mie mai limpede că atunci când citesc în Biblie despre cineva că „s-a umplut de Duhul Sfânt” nu mai trebuie să gândesc că ar fi trebuit să scrie „de harul Duhului Sfânt”, din moment ce unde-i harul e și Duhul.
Distincția trebuie făcută numai pentru a înțelege modul în care „s-a umplut” – respectiv prin intermediul harului, iar nu prin „locuirea” sa de către o Persoană a Sfintei Treimi.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.07.2016, 00:08:44
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Inca din secolul al doilea, Clement al Alexandriei spunea ca Dumnezeu este foarte departe cu fiinta dar foarte aproape cu puterea, cu care patrunde toate lucrurile. Ce trebuie sa intelegem este ca in om, toiag sau icoana nu intra persoana asa cum cred ereticii fie si cei cu doua facultati, ci intra puterea sau cum s-a spus mai tarziu energia necreata sau harul. :)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.07.2016, 00:11:42
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Energiile necreate sunt ca razele soarelui. Nu trebuie sa intre soarele in tine ca sa te bucuri de lumina si caldura. Ele doar izvorasc din soare dar nu sunt soarele. La fel si harul, izvoraste din Dumnezeu dar nu e Dumnezeu.
Dacă asta ar fi adevărată, înseamnă că totul mereu, ar fi plin de har, ar fi plin de minuni.
Nu e.
Există o rânduială firească, da, în natură, în corpul uman, dar acela nu-i harul, e pronia și mila Domnului.
Dumnezeu nu calcă peste voința omului, să-l umple de har, fără voia lui. Însuși căderea lui Adam și Eva din Rai, a însemnat pierderea harului permanent.
Însuși părăsirea de har (pe care n-o poți trăi, până nu înțelegi conștient că ai primit har și știi ce e harul Duhului Sfânt și știi ce e harul demonic, adica care imită harul, dar cu alt duh, cu alt scop decât cel mântuitor) înseamnă lipsirea și golirea de har.
De aceea Iisus Hristos Însuși spune: "iată eu stau la ușa inimii voastre și bat, de este cineva să-mi deschisă, să intru să cinez cu el".
În altă parte spune: "Nu mai trăiesc eu ci Hristos, trăiește întru mine".
Poate sta Hristos ca Persoană în om?
Nu.
Dar Duhul Sfânt poate sta ca Persoană în tine?
Da, de aceea vezi pe Hristos ca Om și Dumnezeu adevărat, prin Duhul Sfânt din tine, simți viața lui Hristos în tine, pacea lui Hristos, dragostea lui Hristos.

Iar dacă Dumnezeu Hristos are un plan cu tine, dar ești plin de toată spurcăciunea iadului, cum avea plan cu Saul, pe drumul Damascului, și atunci ți se arată Hristos Însuși, dar fiindcă ești nepregătit, ți se întâmplă ceva rău, spre curățire, precum Saul înainte să fie Pavel, a orbit, ori va lucra Duhul Sfânt prin animale sau obiecte, pentru scopul mântuitor al unui om sau oameni.
Tocmai ca să arate comuniunea care trebuie să o atingă omul, oamenii, cu toată creația, ca să se bucure de slavirea, proslăvirea, ce-i este dată de la Creator.

Of, că nu știu explica foarte bine... Iertați-mă...

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Cred că, dorind să se ferească de greșeala conform căreia Dumnezeu este despărțit de harul Său (ca în teologia catolică), cade în cealaltă extremă, considerând că Dumnezeu este în persoană acolo unde este și harul.
Nu sunt eretic, nu le confund, nu cad în cealaltă extremă de a le unii. E imposibil atunci să se mai manifeste Ființa Creatorului, în ființa creaturii, că Duhul Sfânt n-ar mai avea har, ar fi unit Duhul Sfânt cu harul, până la topire, contopire.
Și totuși, noi primim un lucru necreat: harul. Poate exista prin sine? Nu. Vine cu Duhul Sfânt, care se manifestă în om, prin har.

Până n-ai har, nu vei înțelege care-i diferența. Iar eu să explic în cuvinte create, sunt prost și nu reușesc prea bine.

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
După discuțiile în jurul acestui subiect, îmi este și mie mai limpede că atunci când citesc în Biblie despre cineva că „s-a umplut de Duhul Sfânt” nu mai trebuie să gândesc că ar fi trebuit să scrie „de harul Duhului Sfânt”, din moment ce unde-i harul e și Duhul.
Distincția trebuie făcută numai pentru a înțelege modul în care „s-a umplut” – respectiv prin intermediul harului, iar nu prin „locuirea” sa de către o Persoană a Sfintei Treimi.
Da, aici sunt de acord și subscriu.

Dar același lucru se întâmplă și cu un animal, când Dumnezeu vrea să aducă scop mântuitor pentru un om, îl aduce prin animal, sau prin obiect, de aceea unde e harul e și Duhul Sfânt.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia

Last edited by Igor_Paslusnik; 30.07.2016 at 00:18:08.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.07.2016, 00:15:29
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Mai omule, sunt tot felul de energii necreate nu doar harul Duhului Sfant. Fara energiile necreate, nu ar exista nimic, ca prin ele Dumnezeu tine lumea asta in viata. Nu mai vorbi prostii ci citeste de 100 de ori ce spune Parintele Cleopa si intelege ca persoana divina nu intra in creatie. :)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.07.2016, 00:20:46
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Mai omule, sunt tot felul de energii necreate nu doar harul Duhului Sfant. Fara energiile necreate, nu ar exista nimic, ca prin ele Dumnezeu tine lumea asta in viata. Nu mai vorbi prostii ci citeste de 100 de ori ce spune Parintele Cleopa si intelege ca persoana divina nu intra in creatie. :)
Energiile necreate, există înafara Duhului Sfânt? Păi dacă sunt necreate, nu pot exista înafara Duhului Sfânt și separat de ele.

Și dacă intră în om, Duhul Sfânt, e incapabil să intre și în animale și obiecte? Nu. Mai ales dacă are acolo scop mântuitor pentru un om, sau mai mulți oameni, prin acel animal sau obiect.

Când un om spune că harul intră în ceva, om, obiect, animal, fără să fie și Duhul Sfânt, atunci automat, harul este creat, și nu necreat, ca să poată fi separat de Duhul Sfânt, asta-i "teologie" catolică, e de la demoni, e erezie. Doar catolici spun asta, fiindcă vor să atribuie pe Duhul Sfânt doar la episcopul eretic al Romei, ca să nu spună că Duhul Sfânt mai vine și la alți oameni.

Ești și încăpăținat acum. Devii orb.

Păcătosul de mine și părintele Cleopa, nu spunem deloc alt lucru, spunem același lucru.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia

Last edited by Igor_Paslusnik; 30.07.2016 at 00:23:21.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 30.07.2016, 00:38:40
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Energiile necreate, există înafara Duhului Sfânt? Păi dacă sunt necreate, nu pot exista înafara Duhului Sfânt și separat de ele... Păcătosul de mine și părintele Cleopa, nu spunem deloc alt lucru, spunem același lucru.
Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/convorbiri12.htm

"Prin cuvintele " energii necreate ale lui Dumnezeu " se inteleg lucrarile felurite ale lui Dumnezeu prin care El lucreaza si a lucrat din veac la facerea si conducerea lumii vazute si a celei nevazute. Despre aceste energii sau lucrari necreate ale lui Dumnezeu sa se vada in disputele teologice ale Sinodului VI Ecumenic din Constantinopol ( 681 ), in care se arata clar despre cele doua firi si cele doua vointe ale firii dumnezeiesti si umane a lui Hristos. Prin aceste energii sau lucrari necreate, Dumnezeu misca creatia Sa si Se misca si El insusi, ramanand totusi nemiscat si neschimbat. Energiile necreate izvorasc din dumnezeirea comuna a celor trei ipostasuri ale Prea Sfintei Treimi. Prin energiile necreate se impartaseste omul de darul lui Dumnezeu, iar nu de fiinta Sa, care ramane pururea neatinsa de vreo zidire a Sa vazuta sau nevazuta."

"Harul Prea Sfantului Duh este una dintre energiile divine si face pe crestini prin Botez fii ai lui Dumnezeu dupa dar (Tit 3, 3-5; Ioan 3,1), iar harul Duhului Sfant, dupa care primim infierea cea dupa dar, vine la noi prin energia cea atotsfintitoare a lui Dumnezeu. Nu se trimite fiinta lui Dumnezeu la om, ci harul, dupa cum zice dumnezeiescul parinte Ioan Gura de Aur ca " Dumnezeu nu se trimite, ci harul. Nu Duhul curge din har, ci harul curge din Duh
Deci Parintele Cleopa spune ca energiile izvorasc din Dumnezeu, Marele Teolog Igor spune ca nu pot exista in afara lui Dumnezeu. Parintele Cleopa spune ca nu Dumnezeu se trimite la om ci harul, citand alt parinte obscur din istoria Bisericii. Marele Teolog Igor spune ca Dumnezeu intra in om impreuna cu harul.
Dar cumva amandoi spun acelasi lucru.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 30.07.2016, 00:48:12
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Deci Parintele Cleopa spune ca energiile izvorasc din Dumnezeu, Marele Teolog Igor spune ca nu pot exista in afara lui Dumnezeu.
Măi omule, nu-i același lucru?

Părintele Cleopa: "energiile izvorăsc din Dumnezeu".
păcătosul Igor: "energiile nu pot exista înafara lui Dumnezeu".

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Parintele Cleopa spune ca nu Dumnezeu se trimite la om ci harul, citand alt parinte obscur din istoria Bisericii. Marele Teolog Igor spune ca Dumnezeu intra in om impreuna cu harul.
Din nou același lucru:

Părintele Cleopa: "harul se trimite la om, de la Dumnezeu."
păcătosul Igor: "harul se trimite la om, de la Dumnezeu."

Dar nu poți spune că o doar harul la om, fără Duhul Sfânt care aduce harul.
"Și s-au umplut toți de Duhul Sfânt" - F.A. 2, 4.
"Drept aceea, fraților, căutați șapte bărbați dintre voi, cu nume bun, plini de Duh Sfânt și de înțelepciune, pe care noi să-i rânduim la această slujbă." - F.A. 6, 3 exemple sunt mai multe.

Deci se căutau oameni pentru a fi hirononiți întru diaconi, care erau deja plini de Duhul Sfânt și de toată înțelepciunea !

Deci atenție, cum trebuie să fim înainte de hirotonia în diacon și preot !

Revin concis și întreb :

Deci dacă Duhul Sfânt intră în om, să lucreze prin har omul cu Duhul Sfânt și Duhul Sfânt cu omul, pentru mântuirea acelui om și a altor oameni în jurul acelui om, atunci e incapabil, e neputincios Duhul Sfânt să intre și întrun animal sau obiect, cu același scop mântuitor pentru un om sau mai mulți?

Teologie apofatică, prin negarea imperfecțiunii...

Personal, eu nu văd ce-i așa greu de înțeles...

Doamne miluiește...

P.S.: deși e mare poza, vreau să o pun, iertare:



Deci vă rog:

Dacă aici pe forum, nu urmărim să ne vindecăm, prin Biserică, Sfinți și unii pe alții, am venit și pierdut timp degeaba !

Atât de spus...
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia

Last edited by Igor_Paslusnik; 30.07.2016 at 00:58:51.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 30.07.2016, 00:53:59
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Si eu si Catalin si altii ti-am explicat de sute de ori ca nu intra nici in om persoana. Si ca nu intelegi romaneste, citesti ce scrie Parintele Cleopa si intelegi ce vrei tu. El spune ca energiile izvorasc din Dumnezeu si exista in afara lui Dumnezeu, tu spui ca nu exista. El spune ca energiile sunt trimise si ca nu vine Dumnezeu, tu zici ca nu, vine direct Dumnezeu impreuna cu energiile.

Du-te si culca-te si obisnuieste-te cu gandul ca nu poti pricepe toate lucrurile. Nu-i neaparat sa fii Verginica pentru a te mantui, e bine sa fii mai modest. :)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 30.07.2016, 01:11:33
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.376
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Deci Parintele Cleopa spune ca energiile izvorasc din Dumnezeu, Marele Teolog Igor spune ca nu pot exista in afara lui Dumnezeu. Parintele Cleopa spune ca nu Dumnezeu se trimite la om ci harul, citand alt parinte obscur din istoria Bisericii. Marele Teolog Igor spune ca Dumnezeu intra in om impreuna cu harul.
Dar cumva amandoi spun acelasi lucru.
Eu am înțeles așa: Harul (energiile necreate) izvorăsc din Dumnezeu după cum lumina izvorăște din Soare. Dar lumina nu se poate despărți de Soare, că dacă stingi sursa, rămâi fără lumină.

Părintele D. Stăniloae făcea o altă analogie, mai potrivită decât cea cu Soarele, pentru că folosea persoane.

Ce am înțeles: O persoană care te iubește te învăluie cu iubirea ei, pe care o simți atunci când este în preajma ta ca pe o energie binefăcătoare; o simți și într-un cuvânt pe care ți-l adresează, într-o mângâiere. Toate astea sunt în legătură directă cu persoana care te iubește și nu pot fi despărțite de ea. Dacă ea pleacă, dispare și această manifestare simțită a iubirii ei pentru tine.

Prin urmare, așa e și cu harul: o manifestare a iubirii lui Dumnezeu pentru noi, prin care ne împărtășește ceva din persoana Sa. Ne face părtași într-o anumită măsură vieții Sale dumnezeiești, sfinte, veșnice. Ne sfințește, ne îndumnezeiește și pe noi.

Iubirea Lui nu se poate manifesta despărțită de Persoana Sa; nu o poți separa și trimite în lumea creată.

Catolicii, însă, au mers pe ideea unei energii despărțite de Dumnezeire, și atunci aceasta nu putea face parte decât din cele create, pentru că necreat nu este decât Dumnezeu – pe care o numesc grație.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea)
Reply With Quote
  #10  
Vechi 30.07.2016, 01:26:43
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Eu am înțeles așa: Harul (energiile necreate) izvorăsc din Dumnezeu după cum lumina izvorăște din Soare. Dar lumina nu se poate despărți de Soare, că dacă stingi sursa, rămâi fără lumină.

Părintele D. Stăniloae făcea o altă analogie, mai potrivită decât cea cu Soarele, pentru că folosea persoane.

Ce am înțeles: O persoană care te iubește te învăluie cu iubirea ei, pe care o simți atunci când este în preajma ta ca pe o energie binefăcătoare; o simți și într-un cuvânt pe care ți-l adresează, într-o mângâiere. Toate astea sunt în legătură directă cu persoana care te iubește și nu pot fi despărțite de ea. Dacă ea pleacă, dispare și această manifestare simțită a iubirii ei pentru tine.

Prin urmare, așa e și cu harul: o manifestare a iubirii lui Dumnezeu pentru noi, prin care ne împărtășește ceva din persoana Sa. Ne face părtași într-o anumită măsură vieții Sale dumnezeiești, sfinte, veșnice. Ne sfințește, ne îndumnezeiește și pe noi.

Iubirea Lui nu se poate manifesta despărțită de Persoana Sa; nu o poți separa și trimite în lumea creată.

Catolicii, însă, au mers pe ideea unei energii despărțite de Dumnezeire, și atunci aceasta nu putea face parte decât din cele create, pentru că necreat nu este decât Dumnezeu – pe care o numesc grație.
Pai fiinta e despartita de creatie. De ce nu se poate manifesta iubirea Sa in creatie ? Tu nu intelegi ca acolo unde se spune ca nu poti separa iubirea, caldura si asa mai departe, inseamna ca Dumnezeu nu ramane niciodata fara iubire sau caldura, acestea izvorasc mereu din Dumnezeu fiind calitati sau puteri necreate ale Sale. Dar nu inseamna ca ele se manifesta in creatie cu tot cu persoana divina.:)

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Spune românește: nu am înțeles cum adică "se trimite". Dar din rușine ca să nu arăți că nu știi, mă acuzi pe mine, mă ponegrești, cum că aș minți. Nu mint și nu am nimic din nicio erezie, dar tu nu ai har. Atât pot să spun. Dacă ai fi avut, prin dragoste, smerenie, ascultare, ai fi înțeles.

Deci răspunsul:

Dumnezeu se trimite, adică Dumnezeu Tatăl trimite pe Duhul Sfânt în om, asta înseamnă se trimite.

Când nu înțelegi un lucru, smerește-te și recunoaște că nu înțelegi, nu te mândri și împroșca cu nimicuri.
Parintele Cleopa spune ca "NU Dumnezeu se trimite", adica nu vine El ci trimite harul, Teologul Igor citeste ca Dumnezeu se trimite.
Reply With Quote
Răspunde