Primirea in viata monahala

Primirea in viata monahala

 

Primirea in viata monahala

 

Acte necesare

 

Art.15 - Primirea in manastire, schit sau metoc al celor care doresc sa intre in monahism se face numai cu aprobarea Chiriarhului.

 

Art.16 - Cel care doreste sa intre in viata monahala este dator sa inainteze Chiriarhului locului o cerere scrisa, insotita de urmatoarele acte:

 

a.  Certificatul de nastere;

b.  Certificatul de botez;

c.  Actul de studii (solicitantul, daca este minor, sa fie absolvent al Scolii generale,              

     cel putin, si sa aiba consimtamantul scris al ambilor parinti sau al tutorilor);

d.  Cazier judiciar;

e.  Certificat de stare civila, din care sa se constate ca nu are nici una din

     din  obligatiile familiale prevazute de Codul Familiei;                                                

f.   Recomandarea preotului paroh;

g.  Act privind stagiul militar si declaratia ca renunta la averea sa,

     donand-o rudelor sau manastirii;

h.  Fisa medicala privind starea sanatatii fizice si psihice.

 

Varsta minima pentru primirea in manastire, ca novice, este de 16 ani (cu acordul scris al parintilor sau tutorilor).

 

Art.17 - La primirea in manastire, staretul (stareta) va avea in vedere cercetarea amanuntita a noului venit: scopul venirii (vocatie, deceptie,interese personale), starea fizica si psihica, caracter, temperament, aptitudini, cunostinte religioase, formare spirituala, impedimente.

 

Art.18 - Dupa cercetarea actelor de mai sus, staretul (stareta) ma­nastirii (schitului) incredinteaza pe noul venit unui (unei) monah sau mem­bru al Consiliului Duhovnicesc si-l asaza in ascultarile manastirii pentru incepatori, iar in cazul cand candidatul (candidata) dovedeste o purtare buna si este folositor obstii manastiresti, dupa o aprobare de trei luni, sta­retul (stareta) il (o) recomanda Chiriarhului pentru admiterea in randul fra­tilor, inaintandu-i cererea cu toate actele, urmand ca dupa aprobare, sa fie randuit pentru ispitirea canonica.

 

Ispitirea canonica

 

Art.19 - Ispitirea canonica sau noviciatul dureaza de la primirea in manastire (schit) si pana la tunderea in monahism a celui admis. Timpul ispitirii canonice cuprinde trei stadii:

 

Primul stadiu este de la primirea in manastire pana la admiterea noului venit in randul fratilor (adica trei luni).

 

In acest timp, fratele (sora) este considerat incepator si este povatuit(a) de indrumatorul duhovnicesc si de duhovnicul sau spre toata fapta  cea buna si ferirea de tot raul si spre a-si cerceta constiinta sa: toate gandurile, cuvintele si faptele sale descoperindu-le, nefatarnic, parintelui (maicii) sau (sale) duhovnicesc, in fiecare seara, si nimic nefacand dupa  voia sa, chiar daca i s-ar parea ca este bine, ci in toate sa asculte de povatuitorul sau, stiind ca voia sa este taiata.

                                                       

Acum, el (ea) este trecut(a) prin diferite ascultari, pentru a i se vadi  rabdarea si inclinatiile practice. Totodata, va participa cu regularitate la sfintele slujbe pentru a se  deprinde cu randuielile bisericesti.

                                                             

Pe baza referintelor indrumatorului duhovnicesc, staretul (stareta)  va respinge pe novice sau il va propune Chiriarhului pentru admiterea in  randul fratilor care primesc binecuvantarea de a purta dulama.                     

 

Art.20 - Al doilea stadiu este de la admiterea in randul fratilor  pana la imbracarea in haina monahala (dulama). In aceasta perioada, fratele (sora) sta sub aceeasi indrumare si face aceleasi ascultari ca la art.17, staruind sa se deprinda si mai temeinic in asteptare, in rabdare, in infranare si in taierea voii.

                                                                                        

Indrumatorul duhovnicesc este dator a supraveghea cu toata grija  pe incepator, daca intr-adevar cauta pe Dumnezeu, daca are ravna pentru lucrul Domnului (rugaciune), daca este grabnic la ascultare, daca rabda do­jana; trebuie sa i se spuna toate greutatile si ispitele ce se intalnesc in calea spre Dumnezeu.

Cei nepotriviti pentru manastire vor fi indrumati spre alt mod de viata.

 

Al doilea stadiu dureaza cel putin sase luni si cel mult trei ani.

Dupa trecerea termenului de cercetare, cei gasiti corespunzatori si cu vocatie monahala, pe temeiul referintelor indrumatorului duhovnicesc, sunt recomandati Chiriarhului sa aprobe trecerea lor in randul rasoforilor.

 

Art.21 - Al treilea stadiu este de la imbracarea hainei monahale (rasofor) si pana la tunderea in monahism.

 

La trecerea in randul rasoforilor se va oficia slujba din Molitfelnic, potrivit randuielilor. Candidatul este tuns ca rasofor, i se schimba numele, i se da rasa, culion, camilafca, centura si metanie. Acum, rasoforul (rasofora) trebuie sa aiba o sporita indrumare si supraveghere in viata monahala si anume: 

                                                                                            

Sa implineasca pravila Bisericii si cele sapte Laude, viata de obste, smerenia, tacerea, purtarea modesta si cuviincioasa si, mai ales, sa aiba in tot timpul rugaciunea lui Iisus in gura si in inima, nevoindu-se a-si impreu­na lucrul cu rugaciunea.

 

Rasoforului (rasoforei) i se pot incredinta daca este destoinic(a), si ascultari deosebite.

Starea de rasofor dureaza cel putin sase luni si cel mult trei ani. Potrivit canoanelor 19, Ancira si 18 al Sfantului Vasile cel Mare, rasoforul care paraseste manastirea, in cazul ca se casatoreste, i se oficiaza numai cu­nunia a doua si nu poate fi hirotonit preot.

 

Art.22 - Absolventii Scolilor de Cantareti Bisericesti si Seminariilor Teologice, licentiatii si doctorii in teologie pot primi haina monahala si pot fi rasofori intr-un timp mai scurt, cu aprobarea Chiriarhului.

 

 

Pe aceeaşi temă

18 Iulie 2012

Vizualizari: 15314

Voteaza:

Primirea in viata monahala 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Vasilica RascanuPostat la 2011-06-09 12:53

    Slavit fie Domnul ! Cu umilinta si smerenie as ruga sa mi se aduca la cunostinta daca primirea in viata monahala imi poate fi refuzata pentru ca am o pensie de invaliditate gradul II, adaug faptul ca imi ingrijesc singur gospodaria rurala(cateva animale, pasari, livada)si supervizez pro bono traduceri, eseuri, etc ( prin internet), atunci cand sunt solicitat potrivit cu licentele universitare pe care Bunul Dumnezeu mi-a ingaduit sa le obtin in aceasta viata. Nu este, asa cred, cuviincios sa aduc argumente in acest context aprigei mele dorinte de a ma dedica slujirii Domnului in monahism, nu indeplineam pana acum cerintele si nu aveam nici chemarea hotarata si neabatuta pe care varsta de 59 de azi mi-a infatisat-o statornic ! Dumnezeu sa fie cu dumneavoastra ! Amin !

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact