Primirea in viata monahala

Primirea in viata monahala

 

Primirea in viata monahala

 

Acte necesare

 

Art.15 - Primirea in manastire, schit sau metoc al celor care doresc sa intre in monahism se face numai cu aprobarea Chiriarhului.

 

Art.16 - Cel care doreste sa intre in viata monahala este dator sa inainteze Chiriarhului locului o cerere scrisa, insotita de urmatoarele acte:

 

a.  Certificatul de nastere;

b.  Certificatul de botez;

c.  Actul de studii (solicitantul, daca este minor, sa fie absolvent al Scolii generale,              

     cel putin, si sa aiba consimtamantul scris al ambilor parinti sau al tutorilor);

d.  Cazier judiciar;

e.  Certificat de stare civila, din care sa se constate ca nu are nici una din

     din  obligatiile familiale prevazute de Codul Familiei;                                                

f.   Recomandarea preotului paroh;

g.  Act privind stagiul militar si declaratia ca renunta la averea sa,

     donand-o rudelor sau manastirii;

h.  Fisa medicala privind starea sanatatii fizice si psihice.

 

Varsta minima pentru primirea in manastire, ca novice, este de 16 ani (cu acordul scris al parintilor sau tutorilor).

 

Art.17 - La primirea in manastire, staretul (stareta) va avea in vedere cercetarea amanuntita a noului venit: scopul venirii (vocatie, deceptie,interese personale), starea fizica si psihica, caracter, temperament, aptitudini, cunostinte religioase, formare spirituala, impedimente.

 

Art.18 - Dupa cercetarea actelor de mai sus, staretul (stareta) ma­nastirii (schitului) incredinteaza pe noul venit unui (unei) monah sau mem­bru al Consiliului Duhovnicesc si-l asaza in ascultarile manastirii pentru incepatori, iar in cazul cand candidatul (candidata) dovedeste o purtare buna si este folositor obstii manastiresti, dupa o aprobare de trei luni, sta­retul (stareta) il (o) recomanda Chiriarhului pentru admiterea in randul fra­tilor, inaintandu-i cererea cu toate actele, urmand ca dupa aprobare, sa fie randuit pentru ispitirea canonica.

 

Ispitirea canonica

 

Art.19 - Ispitirea canonica sau noviciatul dureaza de la primirea in manastire (schit) si pana la tunderea in monahism a celui admis. Timpul ispitirii canonice cuprinde trei stadii:

 

Primul stadiu este de la primirea in manastire pana la admiterea noului venit in randul fratilor (adica trei luni).

 

In acest timp, fratele (sora) este considerat incepator si este povatuit(a) de indrumatorul duhovnicesc si de duhovnicul sau spre toata fapta  cea buna si ferirea de tot raul si spre a-si cerceta constiinta sa: toate gandurile, cuvintele si faptele sale descoperindu-le, nefatarnic, parintelui (maicii) sau (sale) duhovnicesc, in fiecare seara, si nimic nefacand dupa  voia sa, chiar daca i s-ar parea ca este bine, ci in toate sa asculte de povatuitorul sau, stiind ca voia sa este taiata.

                                                       

Acum, el (ea) este trecut(a) prin diferite ascultari, pentru a i se vadi  rabdarea si inclinatiile practice. Totodata, va participa cu regularitate la sfintele slujbe pentru a se  deprinde cu randuielile bisericesti.

                                                             

Pe baza referintelor indrumatorului duhovnicesc, staretul (stareta)  va respinge pe novice sau il va propune Chiriarhului pentru admiterea in  randul fratilor care primesc binecuvantarea de a purta dulama.                     

 

Art.20 - Al doilea stadiu este de la admiterea in randul fratilor  pana la imbracarea in haina monahala (dulama). In aceasta perioada, fratele (sora) sta sub aceeasi indrumare si face aceleasi ascultari ca la art.17, staruind sa se deprinda si mai temeinic in asteptare, in rabdare, in infranare si in taierea voii.

                                                                                        

Indrumatorul duhovnicesc este dator a supraveghea cu toata grija  pe incepator, daca intr-adevar cauta pe Dumnezeu, daca are ravna pentru lucrul Domnului (rugaciune), daca este grabnic la ascultare, daca rabda do­jana; trebuie sa i se spuna toate greutatile si ispitele ce se intalnesc in calea spre Dumnezeu.

Cei nepotriviti pentru manastire vor fi indrumati spre alt mod de viata.

 

Al doilea stadiu dureaza cel putin sase luni si cel mult trei ani.

Dupa trecerea termenului de cercetare, cei gasiti corespunzatori si cu vocatie monahala, pe temeiul referintelor indrumatorului duhovnicesc, sunt recomandati Chiriarhului sa aprobe trecerea lor in randul rasoforilor.

 

Art.21 - Al treilea stadiu este de la imbracarea hainei monahale (rasofor) si pana la tunderea in monahism.

 

La trecerea in randul rasoforilor se va oficia slujba din Molitfelnic, potrivit randuielilor. Candidatul este tuns ca rasofor, i se schimba numele, i se da rasa, culion, camilafca, centura si metanie. Acum, rasoforul (rasofora) trebuie sa aiba o sporita indrumare si supraveghere in viata monahala si anume: 

                                                                                            

Sa implineasca pravila Bisericii si cele sapte Laude, viata de obste, smerenia, tacerea, purtarea modesta si cuviincioasa si, mai ales, sa aiba in tot timpul rugaciunea lui Iisus in gura si in inima, nevoindu-se a-si impreu­na lucrul cu rugaciunea.

 

Rasoforului (rasoforei) i se pot incredinta daca este destoinic(a), si ascultari deosebite.

Starea de rasofor dureaza cel putin sase luni si cel mult trei ani. Potrivit canoanelor 19, Ancira si 18 al Sfantului Vasile cel Mare, rasoforul care paraseste manastirea, in cazul ca se casatoreste, i se oficiaza numai cu­nunia a doua si nu poate fi hirotonit preot.

 

Art.22 - Absolventii Scolilor de Cantareti Bisericesti si Seminariilor Teologice, licentiatii si doctorii in teologie pot primi haina monahala si pot fi rasofori intr-un timp mai scurt, cu aprobarea Chiriarhului.

 

 

Pe aceeaşi temă

18 Iulie 2012

Vizualizari: 15627

Voteaza:

Primirea in viata monahala 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Vasilica RascanuPostat la 2011-06-09 12:53

    Slavit fie Domnul ! Cu umilinta si smerenie as ruga sa mi se aduca la cunostinta daca primirea in viata monahala imi poate fi refuzata pentru ca am o pensie de invaliditate gradul II, adaug faptul ca imi ingrijesc singur gospodaria rurala(cateva animale, pasari, livada)si supervizez pro bono traduceri, eseuri, etc ( prin internet), atunci cand sunt solicitat potrivit cu licentele universitare pe care Bunul Dumnezeu mi-a ingaduit sa le obtin in aceasta viata. Nu este, asa cred, cuviincios sa aduc argumente in acest context aprigei mele dorinte de a ma dedica slujirii Domnului in monahism, nu indeplineam pana acum cerintele si nu aveam nici chemarea hotarata si neabatuta pe care varsta de 59 de azi mi-a infatisat-o statornic ! Dumnezeu sa fie cu dumneavoastra ! Amin !

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact