Olivier Clement

Olivier Clement

Olivier Clement a fost unul dintre marii teologi francezi contemporani, care a activat in cadrul Institutului de Teologie Ortodoxa Sfantul Serghie, pe linia importantului curent spiritual si teologic nascut in Rusia, la sfarsitul secolului al XIX-lea si continuat in Franta, dupa Revolutia rusa.

Nimic, putem spune, nu l-a predispus pe Olivier Maurice Clement, nascut in 1921 intr-o familie de atei din Cevennes, sa devina unul din marii teologi crestini ai secolului al XX-lea. “Am crescut intr-un mediu descrestinat ” afirma acesta intr-un interviu din anul 2001. “Nu am fost baptist practicant si nu am primit nicio pregatire religioasa”.

Primele cautari spirituale si le-a manifestat in vremea adolescentei in urma diferitelor lecturi. “Poezia m-a miscat indeajuns, in particular Rilke. Si apoi Biblia.” Dupa bacalaureat, studiile sale in domeniul istoriei l-au facut sa descopere punctul in care civilizatiile sunt marcate de spiritual. Trebuie spus ca a primit apoi, la Montpellier, invatatura unor mari profesori dintre care amintim pe: Henri Irenee Marrou, Marc Bolch si, in special, Alphonse Dupront, figura a antropologiei religioase, care va deveni maestrul sau.

Intalnirea cu scrierile lui Kierkegaard, Newman si Chestov a reprezentat pentru el, tot o ocazie de a aprofunda dimensiunea spirituala a vietii. Apoi, urmeaza intalnirea cu India. “Timp de zece ani, am cautat in vasta lume a religiilor si a miturilor. Eram atras de tot. Insa, ma regaseam cel mai bine in India, unde totul este sacru, divin, inghitit in oceanul divinitatii, dar si prin caracterul unic al persoanei.”

Intalnirea sa cu Ortodoxia se va face prin lucrarea “Teologia mistica a Bisericii de Rasarit”, a lui Vladimir Lossky. “Treimea mi-a aparut ca fiind solutia impasului in care ma aflam: o unitate deplina, mai mare decat cea despre care vorbim in cazul Indiei, totul fiind diferenta absoluta!” In aceeasi perioada s-a aplecat asupra marilor sciritori rusi ca Dostoievski si Berdiaev. Despre aflarea lui Hristos acesta spune: “Intr-un moment, Hristos m-a cautat iar eu L-am urmat. Am pus intre paranteze tot ceea ce stiam despre celelalte religii. In El aveam incredere”.

Prin Vladimir Lossky, s-a intalnit cu teologia ortodoxa si in special cu Parintii Bisericii de Rasarit. Dupa ce a primit botezul in anul 1951, s-a inscris la Institutul Sfantul Serghie din Paris, unde va studia in special teologia morala. La sfarsitul studiilor, acest om hranit de "maestrii suspiciunii" ca: Nietzsche, Freud sau Marx, avea sa fie demnul urmas al lui Vladimir Lossky, devenind la randul sau una din figurile reprezentative ale Institutului Sfantul Serghie.

Renumele sau a capatat, in scurt timp, o dimensiune internationala, devenind o personalitate respecatata in randul intregii Ortodoxii. A atras o audienta variata, atat din interiorul, cat si din exteriorul Ortodoxiei, multi oameni fiind atrasi de simplitatea si prospetimea perceptiei sale asupra adevarului crestin.

Olivier Clement a devenit ortodox in intreaga sa fiinta, dar nu era tentat spre extremele celor convertiti, el  depasind cu usurinta limitele Bisericii sale. In acest sens, in anul 1998, el a fost cel caruia Papa Ioan Paul al II-lea i-a cerut sa scrie meditatiile Drumului Crucii din Vinerea Mare. Urmand linia Patriarhului Atenagora, Olivier Clement avea sa fie astazi un aparator fervent al unitatii Bisericii.

Ecumenismul lui Olivier Clement isi are originile in aceasta atitudine care il pune pe Hristos in centrul intregii sale vieti”, declara in 2001, P. Martko Rupnik, director al Centrului Aletti, din Roma.

Atent la intrebarile antropologice, teologul nu a pierdut din vedere marile intrebari pe care lumea de astazi le adreseaza Bisericilor: dragostea si relatia trupeasca, ecologia, locul femeii, cel al tinerilor intr-o societate atrasa de nihilism… Despre aceasta atitudine a lui Olivier Clement,  Antoine Niviere afirma: “Printre teologii ortodocsi contemporani, el a fost cel care, fara indoiala, s-a aratat cel mai atent la intrebarile modernitatii, la care a cautat sa raspunda printr-o gandire teologica profunda si poetica, printr-o credinta inradacinata in Traditia Bisericii, dar, in acelasi timp, creatoare si inovatoare”.

Olivier Clement si-a propus, de asemenea, sa aminteasca principiile unui dialog interreligios deschis, “unde nu predomina nici indiferenta, nici stapanirea”.

In ciuda frecventei sale participari in cadrul a numeroase dezbateri, unde, aceasta personalitate teologica, respectata si ascultata de catre toti, era in mod frecvent solicitata, Olivier Clement, bolnav si epuizat, ajunge sa nu mai paraseasca, decat foarte rar, apartamentul sau, situat in arondismentul 20 din Paris, unde continua sa primeasca totusi studenti. Acest fapt nu l-a impiedicat oricum sa munceasca enorm.

A trecut la Domnul in seara zilei de 15 ianuarie 2009, la varsta de 87 de ani. Slujba de inmormantare a avut loc in data de 20 ianuarie 2009, in biserica Institutului Teologic Sfantul Serghie.

Olivier Clement este binecunoscut ca teolog si in Romania, mai multe din lucrarile sale (carti, articole, interviuri, prefete la carti de spiritualitate ortodoxa) fiind traduse si publicate in limba romana. Dintre acestea amintim: „Trupul mortii si al slavei”, „Intrebari asupra omului”, ”Adevar si libertate. Ortodoxia in contemporaneitate”, ”Rugaciunea lui Iisus”, „Fericita intristare”, „Taize:un sens al vieti, „Puterea credintei”, „Biserica Ortodoxa”, „Trei rugaciuni : Tatal nostru, Imparate Ceresc, Rugaciunea Sfantului Efrem Sirul”, „Viata din inima mortii” etc.

04 Iulie 2012

Vizualizari: 5625

Voteaza:

Olivier Clement 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact