Leonid Uspensky

Leonid Uspensky

Leonid Uspensky (1902-1987) a insemnat pentru iconografia rusa, ceea ce Photios Kontoglou a reprezentat pentru cea greaca. Prin scrierile si activitatea sa a promovat viziune semnificativa asupra artei iconongrafice: pentru Uspensky icoana este proiectia - in linii si culori - unei experiente a lucrurilor eterne; o experienta personala: aceea a unui persoane, a unui membru ce traieste in Biserica, Trupul tainic al lui Hristos. Redescoperirea si raspandirea acestei viziuni asupra icoanei, pusa in umbra pentru o lunga perioada de timp, a fost principala vocatie a vietii sale.

Uspensky a activat in trei directii: istorie, teologie si pictura. A studiat si insusit indelungata istorie a artei crestine, in general, si a icoanei ,in particular. El a explicat insemnatatea viziunii teologice din spatele dezvoltarii istorice a icoanei. Lucrul cel mai important este ca a reusit sa transpuna aceasta viziune prin pictura, in icoanele sale.

Leonid Uspensky

Leonid Uspensky – viata si activitatea

Leonid Alexandrovich Uspensky s-a nascut in 1902 in satul Golaia Snova din Rusia. Cum cea mai apropiata scoala de satul natal se afla in Zadonsk, la 70 de kilometri distanta, tanarul Ouspensky a fost nevoit sa studieze acolo, intorcandu-se acasa doar in perioadele de vacanta.

Studiile sale au decurs normal pana in 1917, cand evenimentele petrecute in Rusia, din timpul Primului Razboi Mondial, au afectat  si scoala in care studia. In acele vremuri tulburi Uspensky era un ateist convins. Nu de putine ori, cum el insusi marturisea, a intrat in casele crestinilor ortodocsi pentru a arunca icoanele pe fereastra.

Leonid Uspensky

Impreuna cu alti cinci colegi, a incercat sa paraseasca scoala pentru a se inrola in Armata Rosie, insa, au fost respinsi, din cauza varstei prea mici. Un an mai tarziu Uspensky a fost acceptat in armata, iar in 1918 a fost trimis in razboi. Supravietuieste razboiului ajungand in Bulgaria, unde lucreaza ca miner pana in 1926.

Va semnea un contract pentru a lucra in Franta, unde avea sa cunoasca doua persoane care vor juca un rol important in viata sa – prima sa sotie, de asemenea artista, si Georgii Ivanovich Krug, viitorul monah Grigorie. In timp ce casatoria s-a dovedit de scurta durata, prietenia cu Georgii Ivanovich a ramas pana la sfarsitul vietii.

Leonid Uspensky

In Franta  invata pictura laica, ajungand sa se intretina din banii castigati din comenzile unor magazine de imbracaminte din Paris, carora le desena modelele vestimentare. De aici si pana la pictarea primei sale icoane nu a fost cale lunga. Ouspensky a acceptat provocarea unui prieten, de a realiza o icoana. Imediat dupa ce a finalizat-o, Uspensky a distrus-o, dandu-si seama ca este nereusita.

Treptat, interesul sau pentru icoane a crescut, si de asemenea, interesul pentru credinta ortodoxa. In timp, el si Georgii Ivanovich, au luat hotararea de a parasi pictura laica, si de a se dedica iconografiei. Uspensky primeste primele lectii de pictura bisericeasca de la pictorul rus Fyodorov. Mai tarziu a luat decizia de a studia de unul singur, deoarece nu avea bani pentru a plati lectiile. In aceea vreme, magazinele de antichitati din Paris detineau multe icoane vechi si frumoase. Uspensky le studia timp de cateva ore, contemplandu-le duhovniceste. Mai tarziu, avea sa spuna ca aceste icoane vechi au fost adevaratii sai profesori.

Leonid Uspensky

In 1930 urmeaza lui Georgii Ivanovich si se alatura Asociatiei teologilor ortodocsi, intelectuali si artisti din Paris ,cunoscuta sub numele de “Fratia  Sfantului Fotie.” Aici avea sa devina un apropiat al teologului Vladimir Lossky, si al fratilor Maxim si Evgraf Kovalevsky.

In cadrul Institutului teologic Sfantul Dionisie, al carui rector era Vladimir Lossky, lui Uspensky i-a fost incredintat cursul de iconografie. Deoarece in acea perioada pictura iconei era gresit inteleasa, Ouspenky va scrie in 1948 “Icoana, viziune a lumii spirituale”, o mica brosura in limba franceza, in care erau explicate unele aspecte ale artei iconografice. Aceasta lucrare, citita si de renumitul iconograf Photios Kontoglou, a fost publicata si in limba greaca, in doua editii.

Leonid Ouspensky

In 1952, cartea ”Sensul icoanei”, scrisa de Leonid Uspensky si Vladimir Lossky, a fost publicata in Elvetia, atat in limba germana, cat si in engleza. In 1954 Patriarhia Moscovei a initiat cursuri pastorale despre teologia icoanei, pe care i le-a incredintat tot lui Uspensky. Acest curs a constituit fundamentul cartii “Teologia icoanei, volumul I, publicat in limba franceza, de catre Exarhatul Parisului in 1960. Un nou volum din “Teologia icoanei” a aparut apoi in 1980, fiind tradus in mai multe limbi.  In tot acest timp, Uspensky a scris numeroase articole in diferite reviste teologice.

Uspensky avea o mare capacitate de munca. Petrecea 14-15 ore din zi , pictand icoane, restaurand, realizand ferecaturi sau scriind.

A murit pe 12 decembrie 1987 fiind inmormantat in cimitirul rusesc din Paris, Sfanta Genevieva.

Leonid Uspensky

Leonid Uspensky a pictat numeroase icoane, caracterizate de o tehnica desavarsita, puritatea stilului, si profunzimea expresiei teologice si spirituale. Aceste icoane sunt raspandite in diverse biserici si in colectii private.

Pentru mai mult de 40 de ani, Ouspensky a predat iconografia in Paris, ucenicilor veniti din intreaga lume. De nenumarate ori acestia au auzit : “Icoanele vechi sunt cei mai buni profesori.” Unii dintre acesti elevi au fondat scoli de iconografie in tarile lor de origine, raspandind stilul iconografic al lui Uspensky, in intreaga lume ortodoxa.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

04 Iulie 2012

Vizualizari: 5882

Voteaza:

Leonid Uspensky 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact